Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Gabriela Älä itseäsi noin kovin soimaa:hug: Vaikka olisit miten tarkkana ollut syömisissä niin se mokoma r-d olis silti varmasti tullut kun oli tullakseen. Nyt toivotaan et saat sen hyvin ruokavaliolla hallintaan.

Mulla rakenne-ultra nyt takana. Täytyy tunnustaa et olen hieman pettynyt:ashamed: Tärkeintä on tietenkin et pienellä vaikutti kaikki olevan hyvin siellä. Istukka oli noussut pois kohdunsuulta, on edessä mutta ei siis enää kohdunsuun päällä. Pientä verenvuotoa näkyi kohdunsuulla mutta ei mitenkään hälyyttävää. Pettymyksen aiheeni on siis niinkin pieni että näkymä oli todella huono... Minkäänlaista kuvaa ei saatu mukaan, ei oikeastaan missään vaiheessa nähty koko beibeä, vähän jalkaa vilahti välillä kun lääkäri mittaili. Sukupuolesta lääkäri ei huonon näkyvyyden takia osannut sanoa mitään:| Jos olisi varaa niin varmaan mentäisi yksityiselle ultraan mutta nyt on kyllä sen verta tiukka tilanne et ei olis varaa. Sairaslomakin jatkuu taas pari viikkoa tuon vuotoriskin takia...

Mörkötys ja Mörökölli 20+4
 
Ambrosialle suuren suuret halaukset vielä tännekin! Epäreilu maailma. Toivotan teille paljon jaksamista murhellisiin päiviin.

Pikkumyy tervetuloa! Loistavaa, että vuodot ovat pysyneet pois. Kyllä siellä np-ultrassa kaikki hyvin on. Esikoinen ei taida vielä tietää, kun on niin pieni?

O.N. Tänään alkoi onnellisen odotuksen aikakausi :) Ultrassa näkyi oikein vilkas pikku tyyppi, koko vastasi 12+4 eli 61mm, mutta LA pidettiin kuitenkin ennallaan eli 22.10. Kätilö taisi aistia, että mä suhtaudun melko nurjasti "oikean" LAn vaihtoon :)

Jännitin hurjasti varsinkin seulontatulosta, mutta nekin olivat normaalit trisomia 13 ja 18 riski 1:100 000 ja 21 1:5200 eli matalat riskit. Ultralaitteet ovat kehittyneet sitten edellisten odotusten! Nyt jo näkyi sellaisia rakenteita,joita minusta aiemmin on katsottu vasta rakenneultrassa. Pääsen muuten erikoislääkärille rakenneultraan, koska edellinen (kaksos)raskaus päättyi pre-eklampsiaan ja sektioon.

Tigridia 12+2
 
Gabriela älä tosiaan stressaa siitä raskausdiabeteksesta. Harvoinpa sitä voi itse itselleen aiheuttaa. Sehän voi tulla lähes kenelle tahansa, eikä siinä taida äidin edeltävillä syömisillä olla paljoakaan merkitystä puhkeamisen kannalta. Tietty diagnoosin jälkeen joutuu tarkkaamaan mitä suuhunsa laittaa. Tsemppiä, kyllä se sullakin kurissa pysyy ruokavaliolla.

Jeanna mä oon kanssa ihan yhtä hermoheikko äkäpussi täällä kotona. Tuolle uhmaikäisellekin tulee karjuttua ihan turhaan ja sitten on vaan entistä pahempi mieli. Mielialat seilaa muutenkin ylionnellisesta ihan surkeaan itkupilli-olotilaan päivittäin, en meinaa itsekään pysyä perässä ja on aika hämmentävää. Toivon tosiaan että tää ärtyisyys helpottaa synnytyksen jälkeen, mutta eihän sitä tiedä mitä imetyshormonit sit saa aikaan.:D Ja miehen huuhaa-asenne tuntuu kans aika tutulta. Tosin meillä isäntä tekee remonttia työpäivän jälkeen, että kaipa sillekin pitäisi antaa vähän hengähdysaikaa. Mutta välillä tuntuu justiin siltä, ettei tuota lasta tai huushollihommia hoida kukaan muu kuin minä!! :mad: Uskomatonta että sulla alkaa jo äippäloma, toivottavasti sitten pääset vähän hengähtämään sinäkin.

Pikkuperho mä vedän kans "pessimisti ei pety" -asenteella tuon vauvan syntymisen ajankohdan suhteen. Kyllähän kaikki joo hokee, että toinen voi tulla hyvinkin ajoissa, mutta en tosiaankaan aio laskea sen varaan. Muistan vieläkin niin hyvin miten v-mäistä se synnytyksen odottelu on, etten aio kyllä aloittaa sitä yhtään liian aikaisin tällä kertaa!
Mä en ole saanut yhtään mitään aikaiseksi sen suhteen että reilun puolentoista kuukauden päästä meidän vauva olisi täysiaikainen ja saattaisi ilmestyä meille. En henkisellä, enkä konkreettisella puolella. Alkaa olla pikkainen paniikin poikanen täälläkin. Eihän meille mitään suurempia hankintoja tarvitsekaan tehdä, mutta kaikki vauvanhoitokamat ym. on arkistoituna jonnekin en edes tiedä mihin. Eikä mitään hajua minne vauvan tavarat saadaan mahtumaan. :confused:

Tyty ihan masukuva. Mihinkähän olet ne 15 kiloa varastoinut kun ei ne ainakaan kuvassa näy mitenkään ylimääräisenä? Ihan hoikkanen olet, pelkkä nätti vauvamasu. :) Omaa kuvaani en viitsi edes laittaa, kun muistutan kai lähinnä jotain hyljettä...;)

Tervetuloa Pikkumyy ja Tigridia!! Onnittelut plussista ja hyvistä ultrakuulumisista. Hienoa että vuodot on poissa sekä Pikkumyyltä että Mörkötykseltä!

Omaa napaa vielä neuvolakuulumisten verran. Kaikki ok muuten, mutta hemoglobiini laskenut huolimatta raudan syömisestä. Ehkä sekin sit selittää tätä uupunutta ja kiukkuista olotilaa nukkumismurheiden lisäksi.
 
raskausdiabetes mulla oli tokassa raskaudessani se, jouduin pistämäänkin (tosin se meni ihan samoilla merkeillä kuin nuo menopuritkin...) Ainoa miinuspuoli siinä hommassa oli se, et kuopuksella oli synnyttyään sokerit "sekaisin" ja oli 2vrk sokeritipassa, ja se ero (olin siis itte vuodeosastolla ja vauva tarkkailussa) oli ihan hirveä! mutta eihän kaikilla noin mene!

Mulla on tulevana maanantaina sokerirasitus, nimenomaan tuon ed rd:n takia ja "pelkään" et narahdan siinä... huomisillan klo 19.30 jälkeen en saa syödä/juoda mitään!!! APUA!!! ei tuo syöminen oo vaikeeta mut veden juominen on! täytyy ees purskuttaa illalla ennenku menee nukkuun kunnolla vedellä suu, ettei olis aamula kauheen kuiva. Ja tiistaina olis neuvola. Missä otan puheeksi nää mahakivut ja päänsäryn ja tän hillittömän väsymyksen! (eiks väsymyksen pitäs näillä viikoilla olla jo ohi! 15+4) Saapi nähä mitä terkka sanoo...

päivitystä Niin siis mulla on la 1.10 ja mun ikä on 33v. ja synnytyssairaala on K-HKS

Ambrosialle, voimia! Nuo on kyllä niitä ikävimpiä asioita elämässä!

tiggeri ja muru 15+4
 
Nyt tulee kunnon angstia, mutta muo niin kyrpii tää raskaus jo:kieh:...nyt on ilmeisesti tulleet kovat liitoskivut koska tuntuu et koko värkki on tulessa ja joku tökkii hermoon/sukkapuikoilla pilluun, persiiseen ja nivusiin. Varsinkin kun liikun ja vauva liikkuu. Kauheeta vihlontaa ja kipua:stick: sit tuntuu et vauva jo painaa alapäätä vasten ( toivon että ois ruennu laskeutumaan ). Näitten vaivojen lisäksi vasemman alaselän pitkä lihas on niin kipee et en pysty kohta hengittää. Panadol + panacod ei auta, burana auttas mut ei saa enää loppuraskaudessa syödä..mua koskee kokoajan jonnekkin ja supisteleekin aika paljon. Lääkäriin turha mennä kun ne vaan voivottelee ja sanoo et syö kuule panadolia..no mä vittu syön, mut se ei auta..:kieh:|O nukuttua en sää oisin kylkikivun takia joka lamaannuttaa..sallittuja särkylääkkeitä menee maximi määrä ja ylikin että voin toimia päivän askareet. Lepo pahentaa selkää mutta auttaa liitoskipuihin. Ja toi kohta 4-vuotias esikko ei anna lepohetkiä paljon. Mies päivät töissä..enkä ma haluis lepäillä kun sit kuolen tän selän kanssa.

Öisin nukun 3 tyynyn kanssa että saan ede vähän levättyä. Neuvolassa aijon valittaa 2vk kuluttua..mutta ei nekään mitään asialle voi tehdä:( mä tuun kohta huluksi.

Sekopää tyty ja kylkiluiden välissä viihtyvä poika rv33+3
 
Suuriitos kaikille teille superkannustavista viesteistä koskien raskausdiabetes-diagnoosiani!! Olette ihania!
Minä oikeasti luulin, että olen itse aiheuttanut koko tyhmän diabeteksen :'( mutta ehkä ei niin olekaan? Sain paikallisen lääkärini tänään kiinni ja hän sanoi täysin rennosti, kuin tällanen olis IHAN tavallista, että mun täytyy nyt mennä diabeteshoitajalle, joka sitten opettaa mulle mitä pitää tehdä ja miten elää. Tää lääkäri oli siis paljon rennompi ja vähemmän syyttävä kuin Suomen lääkärini. Huojennus!

En siis vielä tiedä miten pitäisi raskausdiabeteksen kanssa elää, mutta diagnoosista lähtien olen tietoisesti pyrkinyt syömään terveellisimmin ja vähentänyt huomattavasti makeaa, ja liittyykö siihen tai ei, mutta kuvotuskohtaukset on selvästi vähentyneet, hurraa!

Voi Tytyn angstia. Hyvä, että purat tuntojasi täällä! Mä olisin varmasti yhtä vihainen, jos joutuisin kokemaan noin paljon kipua! Eikö sitä selkää voi hieroa, tai fysioterapeutti hoitaa? Eihän lääkkeet pelkästään yleensäkään auta, vai?? Täällä on tapana joka naisen käydä hieronnassa tai fysioterapeutilla 5-10 kertaa raskauden loppua kohti - en tiedä kun ole vielä ollut, mutta olen luullut että mm. juuri selkä ym kipujen takia tai ettei niitä tulis. Kyllä sinuna puhuisin hetimiten lääkärin kanssa, nythän on se aika jolloin sun pitäs saada mahdollisimman paljon LEPOA (sekä fyysistä että henkistä) ennen uuden tulokkaan tuloa, ja kuulostat raasu aika stressaantuneelta!! Eikä syyttä! Minä en odottas vaan kyllä pyytäisin neuvolasta tai lääkäriltä jo apua, en vasta kahden viikon kuluttua.. Eikös neuvola ole olemassa juuri sua auttaakseen?? Ehkä he voisivat auttaa järjestämään isomman lapsen hoitoa, jotta saisit levättyä? Tsemppiä!!

Tiggeri miten meni sokerirasitus? Mä olin ihan varma, että mulla ei omassa rasituksessa ole hätäpäivää, just koska mm. aamulla ei ole tarvetta syödä vaan pystyin kevyesti olemaan sen vaaditun 12h syömättä ja juomatta (kyllä yöllä kerran purskutin vettä mutta luulen, että se oli psykologista, että tuli jano, kun nimenomaan tiesin, etten saa juoda..) ;)
Mutta hui jos joudun minäkin sitten pistämään...? :( Toivottavasti EN, olen nimittäin tosi piikkikammoinen! IVF-hoidon piikit päivittäin olivat melkoinen ponnistus hoitaa, mutta yksin kun olen niin piti vaan pystyä itse.. Selviydyin sillä ajatuksella, että varmasti tulee vielä pahempia ja vaikeampiakin asioita elämässä yksinhuoltajana kuin tämä.. mutta ei se kivaa ollut, joka päivä täytyi ylittää itsensä..

Jeanna: Onpa harmillisen myöhään tuo pelkopoliaikasi! Luulis, että siitä olis kaikille etua, että saisit kuulla faktoja jo ajoissa, joten voisit ehkä suggeroida itseäsi ja sisäistää oppimaasi ja ehkä se synnytys ei sitten enää pelottas niin? Nyt sulla on aika inhottavan pitkä aika vaan odottaa ja yrittää olla panikoimatta ennen pelkopolille pääsyä.. Eikö sitä aikaa tosiaan saa mitenkään aikaistettua?

Huomaan, että musta on ulkomaanvuosien tai iän myötä tullut sellainen, että jos jotain tarvitsen niin kyllä pyydän ja tarvittaessa vaadinkin sitä! Olin nuorempana paljon "kiltimpi" ja otin vastaan sen mitä annettiin.. Nyt jos joku selkeä epäkohta on (vaikka Jeannan pelkopoliaika) niin taatusti yrittäisin vaatia aiempaa aikaa!!

Tigridia: onnittelut hyvistä tuloksista veriseulassa!

Mörkötys: Se on tosi harmittavaa, että syystä tai toisesta ei saa kuvia mukaan ultrasta. Mutta pääasia, että ultra meni hyvin :) Otahan nyt oikein iisisti vaan ja lepäile ja keräile voimia.

Täällä meillä oli eka oikea kevätpäivä eilen, jeejee 24C, VIHDOIN!! Normaalisti kirsikkapuut kukkivat maaliskuun puolessavälissä, nyt ovat vasta tulossa kukkaan. Tänään ei ole kuin 15C mutta nyt sitä vihdoin alkaa uskoa, että kevät TULEE! Puhallan lämmintä ilmaa sinne pohjolaan myös, phuuh phuuh!

Isäni oli kylässä luonani pitkän viikonlopun :) Ja onneksi tulevalle ja jo ylpeälle vaarille sopi, että kävimme etsimässä vaunuja ;) Ja kuulkaa - naapurimaasta Saksasta löytyi kuin löytyikin täydelliset yhdistelmävaunut ja vieläpä niin, ettei tarvinnut tilata ja odottaa, vaan sain ne samantien mukaan!! Olin netistä ihaillut Gessleinin ja Teutonian vaunuja, mutta muistan myös vertailleeni Hartanin Topline malleja ja tykänneeni niistäkin ja tähän viimeiseen ihastuinkin sitten niin, että niin jäivät Gessleinit ja Teutoniat ja jopa Emmaljungat joita näin, valinta oli lopulta tosi selvä! :) Nyt on vauvaa odottamassa yhdistelmävaunut ja pehmeä (puolipehmeä?) kantokoppa ja autoistuin/ihan vauva-ajan kaukalo ja jopa vaunujen kanssa samaa sarjaa oleva tarvikelaukku.. ;) Mulla vaunujen tärkeimmät kriteerit oli isot pyörät, se että samoja vaunuja voi käyttää periaatteessa koko lapsen varhaislapsuuden ajan, heittoaisa ja tietysti että miellyttää silmää ;) Ja että merkki on tunnettu myös Suomessa, jotta saan ne joskus aikanaan sitten myytyä siellä taas eteenpäin. Kaikki nää toteutui ja nyt olen sitten harjoitellut kokoamaan kärryjä :) Tekis hirveesti mieli mennä koeajelemaan kaduille, mutta kehtaako sitä tyhjiä vaunuja työnnellä?? :eek: Toisaalta, kuinka moni ohikulkija o i k e a s t i katsoisi vaunuihin:confused: Huomasin sellasenkin, että olikin HYVÄ, että ostin ne jo nyt, koska tää vatsa alkaa oikeasti olla jo tiellä?! Ei ollut yhtään helppo käsitellä vaunuja, kun masu oli edessä kokoajan. Ja täähän vaan kasvaa tästä, joten olen iloinen kaikinpuolin, että vaunut ovat nyt mulla ;)

Ja vauvan potkuja olen vihdoin saanut tuntea- tai alkanut tunnistaa ;) Ne tuntuvat ihanalta.. :) Olen nyt tullut siihen tulokseen, että ne ovat potkuja sillon kuin tuntuu, kuin paksussa nesteessä kiehua kuplisi sellaisia isoja hitaita ilmakuplia, ja toisaalta välillä kuin pieni hiirulainen juoksisi vatsaani pitkin.

Olen yrittänyt täyttää päiväni kaikella muulla (ja aika menestyksellisesti, voisin lisätä), mutta huomenaamulla soitan sitten ne lapsivesipunktion tulokset ja kyllä vähän jännittää.. Toivottavasti saisin hyvin nukuttua yön.. Tällä viikolla soitan myös Kättärille ja alan selvittää tätä synnytyksen hallinnollista puolta, kun en kuulu Suomen sosiaaliturvaan. Sekin on jännää.

Oikein Hyvää, ihanaa, rauhallista ja aurinkoista kevätviikkoa teille kaikille!

t. Gabriela & ihana hiirulaispotkijabebetyttö 21+0 POKS :)

Ps. Olisin edelleen kiinnostunut ostamaan äitiyspakkauksen, jos joku möisi omansa?? Minä en sitä saa rahallakaan Kelasta ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ps. Olisin edelleen kiinnostunut ostamaan äitiyspakkauksen, jos joku möisi omansa?? Minä en sitä saa rahallakaan Kelasta ostaa.
Ihan pikaisesti vastaan tähän että minähän saan niitä periaatteessa kolme. Yhden meinasin toki ottaa rahana mutta samalla rahallahan minä voisin myydä sen sinulle. Toukokuussa olen oikeutettu sitä hakemaan, joten palataanko sitten asiaan..? :)
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Hei kaikki pitkästä aikaa! Olen ollut huono kirjoittelemaan vaikka aina kaiken luen kyllä, anteeksi tästä! :ashamed:

Gabriela: Meilläkin on Hartanin Toplinet ja ihastuttiin niihin myös, kun päästiin livenä testailemaan liikkeessä. Meillä on ne kääntyvät etupyörät, mitkä saa tarvittaessa vaihdettua isompiin ei-kääntyviin. Ostettiin nekin mukaan. Ja tottakai hoitolaukku pitää olla samaa sarjaa... :p

Minä sain myös sokerirasituksen tulokset ja paastoarvo oli 0,1 koholla... Ei siis paljoa todellakaan mutta joka tapauksessa kotona joudun nyt mittaamaan 6 pv ajan. Olen ihan maassa. Tämä koko vauvaprojekti (hoidoista lähtien) on ollut yhtä huonojen uutisten ja arvostelun ketjua. Tuntuu, että teen kaiken väärin ja odotan vaan seuraavaa vastoinkäymistä. Mua ei varmaan vain ole tarkoitettu tähän lisääntymishommaan. :'(

Vienda 26+5
 
Viimeksi muokattu:
gabriellan tekstistä voimaantuneena ja todella kipeesti nukutun yön jälkeen soitin sittenkin neuvolaan vaivoistani..ihanaa että oma neuvolatäti otti todesta ja laitto lähetteen äitipolille, jos eivät sinne ota pääsen viimostaan perjantaina neuvola lääkärille omaan terveysasemaan. Tosin toivon, että pääsen sairaalalle, koska noi neuvolan lekurit ei oo kummosia..ne vaan pyytää lepäämään ja syömään panadolia. Viikon sisässä pitäs tulle polilta kirje jos sinne ottaavat mut tarkastukseen kohdunsuun ja muitten asioiden tiimoilta..sitä odotellessa..
 
Voi Tyty parka :( Ei käy kateeksi kyllä sinun tilanteesi!! Toivottavasti pääset sinne polille tarkastukseen!!
Mites se tapa-arviointi, onko siitä mitään uutta?? Jos jotain positiivista koitetaan löytää, niin olet onneksi jo voiton puolella, ei ole enää kauan pikkupoitsu syntyy :heart:
Voimia!!

Vienda :hug: Kyllä sut on luotu lisääntymään, olethan nyt raskaana ;) Enkä jaksa millään uskoa että tekisit kaiken väärin!! Jos joku tekee väärin paljon ni minä, mä herkuttelen valehtelematta melkein joka pvä, ja luulen et lopussa saan ihan ite kärsiä siitä!!!
Toivottavasti 6pv mittauksissa ei ilmene mitään hälyyttävää... Tsemppiä ja voimia myös sinne!!

Miten Tiggerin sokrurasitus, saitko jo tuloksia??? Mitäs neukkutätsky sano muihin oireisiin???

Gabriela, hienoa että pahoinvointi on helpottanut!! Ja oi miten ihanan lämmintä siellä on!!! Kyllä mullekin kelpais... Ja potkuista, mulla on vieläkin niitä ilmakuplia, ne on vain vahvempia, ja nyt on alkanut myös paremmin tuntumaan ja näkymäänkin ne potkut masun päältä. Mites lapsivesipunktion tulokset....???
Toivottavasti sait hyviä uutisia....

Jeanna, eikö sitä sun pelkopoliaikaa saisi aikaistettua...????

Mörkötys voi harmi et näkyvyys ei ollu hyvä :( Mutta kuten kirjoitit ni tärkeintä et pikkusella oli kaikki ok!! Jos 4d tehään ennen rv 25 ni sitten siitä saa mun mielest sen kelakorvauksen. Olisko teillä mahdollisuutta esim ens kuussa mennä???



Itsellä on aika sama tilanne.
Edelleen joudun öisin heräämään vessaan, n. 2-6h välein (toi 6h on kyllä luksusta jos niin pitkään saa nukkuu).. Ummetusta edelleen, pitäs kai alkaa vetää kakkalääkettä iha joka pvä...
Väsyttää meinaa hieman ku yöt on nii huonosti nukuttuja...
Ja selkäkipuja on hieman, joka johtuu varmast siitä että vaihdan välillä matalat kengät korkareihin, ja selän asento muuttuu.
Olin tänään neuvolassa ja neuvolalääkärissä, kaikki on oikein hyvin :) Hyvä niin, kyllä tossa alussa saikin stressata oikein urakalla, ja eihän se toki vieläkään ole ohi... : /
Lapsivettä mulla kuulemma on reilusti... Ja aikamoinen pallomaha mulla onki...:whistle:
Mä koitan viikonloppuna viimestään laittaa uutta kuvaa ;)
Muuten ei kummempaa...
Äitiysloma alkaa muuten 28.5. Tasan 1,5 kk kuluttua!!! Ihan hulluu!!
Tuota meidän listaa ei varmaan kukaan päivitä nyt sitten...???? Neuvoisko joku ihana, nii minä sitten voin ottaa vaika hetkeksi harteilleni.. :)

TaZZZnku ja Toivotypykkä, 28+6

Ai nii!!! näin viime yönä unta, että mittasin kuumetta, ja se oli 38,6, en ole unikirjaa vielä kattellu, mut nrot jäi hyvin mieleen, ja niistä ku ei pvm oikee saa tehtyä, ni päättelin et vauva syntyy viikoilla 38+6.
:)
Katsellaan....
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!!

Pahoittelen todella paljon, etten ole ilmoitellut itsestäni tai päivitellyt listaa.. omassa elämässäni on tapahtunut aika paljon raskaita asioita viime kuukausina ja kaikki voimat on mennyt niistä selviämiseen.

Ensiksi minut irtisanottiin alkavan äitiysloman takia, joka on siis laiton irtisanominen. Kuukausi meni siihen, että selvittelin kaikki mahdolliset oikeuteni, tein tutkimuspyyntöjä ja yritin setviä asioita töissä.. no, asiat eivät ratkenneet, joten ne etenevät nyt viranomaisten avulla.

Tämä kuukausi on mennyt muuten sitten raskaissa tunnelmissa kun esikoisemme joutui sairaalaan vatsakipujen takia ja häneltä leikattiin umppari. Poikamme ei kuitenkaan toipunut ihan odotusten mukaan ja sairaalassa vietettiin viikko, ennen kuin tulehdusarvot lähtivät laskuun. Siinä samalla kun yritin pyörittää arkea sairaalan ja kodin välillä nukkui isoäitini pois. Hän olisi luultavasti vielä keskuudessamme, jos ei hänen kohdallaan olisi tehty hoitovirhettä.

Nyt yritän toipua henkisesti ja fyysisesti tästä kaikesta. Kiitos teille ketkä olette päivitelleet listaa. Olisin kiitollinen, jos joku tekisi sitä kanssani, koska tällä hetkellä voimat ovat aika kortilla.

En ehtinyt lukea kaikkea mitä täällä on tapahtunut, mutta kiva että te olette täällä vielä kirjoitelleet. Tervetuloa uusille ja yritän itsekin päästä vielä mukaan, vaikka viikot käykin vähiin.
 
Voi kauhistus mitä kaikkea miten paljon olet sebu joutunut kokemaan!!! :0 paljon halauksia ja voimia koko teidän perheelle!!! Ai kamala miten tähän palataan nyt tuntuukin tulevan paljon negatiivisia asioita!!! Eikö me olla jo saatu osamme?!?!
Ai että laittaa maalimaan epäreiluus välillä sapettamaan :(
Minä voin päivitellä listaa kanssasi, jos joku opettaa neuvoo miten se tehdään...en muista yhtään, ja jos alan itsekseni pettelemaan, salettiin onnistun sohlaamaan niin et koko lista menee vituiks :/
 
Sebulle osanottoni isoäitisi poismenon johdosta. Paljon voimia ja jaksamista, kurjia juttuja ihan liikaa samaan syssyyn. Toivottavasti poika myös toipuu hyvin ja nopsaan umpparileikkauksesta :hug:

Kiva, että Tyty sai asiat edistymään ja onnittelut Gabrielalle uusista vaunuista, teit varmasti hyvän ostoksen!

Viendalle myös tsemppiä, olet jo voiton puolella viikkojen suhteen. Jaksat kyllä loppuun asti!

(.) Ehdin jo kysellä pelkopoliajasta, että eikö muka aiemmin löydy aikoja... Selvisi, että lähete sinne oli jossain vaiheessa kadonnut tai unohtunut, mutta sitä en tiedä oliko se sairaalan vai neuvolan päässä ja jos neuvolan, niin kumman, sillä olen ollut kahden neuvolan asiakas tässä raskaudessa. Aikoja ei vaan kertakaikkiaan ollut aiemmin, tyhjästä on paha nyhjäistä, ja nytkin laittavat mut suoraan lääkärille, ei tarvii niitä paria juttelukertaa käydä ensin kätilön kanssa.

Mulle tää on ihan ok, koska ei ole sellaista traumaa tai pelkoa josta haluaisin kauheesti jutella tai jota haluaisin puida. Ennemminkin haluan "sopia" parista asiasta ja saada ne kirjattua sinne johonkin tietoihin kissan kokoisilla kirjaimilla ja se kuulemma onnistuukin vain lääkärin kanssa/toimesta. Toki kaikki sopiminen voi olla ihan turhaa, kun asiat kuitenkin menee niin kuin ne menee:D Mutta anyway, toivon ainakin että mut sitten otettaisiin tosissaan synnytyksessä.

Mulla on maha kasvanut ihan hulluna parin viikon aikana! Äitiyshousut ei pysy päällä, vaan valuu edestä alas ruttuun, kaikki kumartelu on ihan mahdotonta ja tökin palloa vähän väliä johonkin, kun en tajua miten ulkoneva se on :O Kohta poksuu 36 viikkoa, että vielä sillä on kuukausi aikaa turvota lisää. Huh! Vaa'alla en ole käynyt reiluun viikkoon, eikä tee mieli enää edes mennä...

Outoja tuntemuksia listalle voisi lisätä sen, kun kävin eilen tankkaamassa auton ja se bensa haisi NIIIIIN ihanalle! Olisin voinut jäädä siihen imppaamaan koko päiväksi, jos en tietäisi sen olevan haitallista :O
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Tanzzku kiva että sinäkin voit päivitellä listaa. :) ja toki kaikki ketkä haluavat saavat sitä ilomielin tehdä. :) Itsellä alkaa viikot käydä vähiin, joten voi olla etten kauaa sitä ehdi tehdä.

Teen niin, että painan päivitetyn listan alaosassa "lainaa" painiketta. Sen jälkeen kopioin kaikki tekstit uuteen "vastaukseen" ja poistan sieltä [/QUOTE]:t ala- ja yläreunasta. Sen jälkeen teen muutokset ja lähetän.

Voi olla että minun tapani ei ole helpoin, joten jos jollain parempi tapa niin kertokaa ihmeessä. :)
 
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala


5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri tyttölupaus
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä? poikalupaus

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi poikalupaus

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi tyttölupaus

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS


5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi

1.10
Tiggeri/ 33 / 3.lapsi / K-HKS

9.10
Vihervaara

22.10
Tigridia/ 4.lapsi


Pikkumyy-09/ 33 / 2.lapsi


Neuvolat & ultrat


Nuppuska - neuvolalääkäri 18.4
Lila13 - neuvola 25.4.
Sannuliinu - neuvolalääkäri 25.4.
TanZZZku - pelkopoli 2.5.
Sannuliinu - istukan sijainti kontrolliultra 3.6.
TanZZZku - Neuvola 8.5.
TanZZZku - Perhevalmennus, 1. kerta, 13.5.
TanZZZku - Perhevalmennus, 2. kerta, 21.5.



Äitiysloma alkaa:
Sekundamamma - 28.3
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
Lila13 - 29.4
Inkkunen - 13.5
TanZZZku - 28.5.
Vienda - 11.6
Sannuliinu - 19.6


Suuren surun kohdanneet
Cisu
Wilbe
Ambrosia85
 
polilla käyty..mä oon kuulema päälisinpuolin ihan terve..alakerrassa kaikki kunnossa..100km pitunen kohdunkaula joten synnytän varmaan joskus rv50+..kotiin vaan, ei voida auttaa. Osastolle voivat ottaa et saan nukutuksi yön ja antaa vahvempia lääkkeitä, mutta muuta ei voi tehä ku kestää. mitä mä osastolla teen nukkumassa, en vittujakaan, ja kuka esikkoa hoitaa..ei kukkaan? meidän sukulaiset hevonperseessä asti 150km ja 800km päässä. 2vk päähän uusi kontrolli aika. Ja löyty sitten ultratessa kaksi napasuonta, kun eikös niitä 3 pitäs olla..enpä tajunnu kysyä enempää ku tajusin ettei ne tee mun hyväksi mitään. itkin sit koko kotimatkan autossa kun ajoin kotiin..
 
Miten gabrielan tulosten kävi? Olihan ne kunnossa?

tyty :hug: Mä olin esikoisesta supistusten yms kipujen takia ihan invalidi. En nukkunu loppuajasta ollenkaan, olin synnärillä ihan rikki ja väsyny. Lapsen kanssa alku takkusi senkin takia. Kohdun kaula lyheni ja oli lopussa jo vähän auki, lapsi syntyi 40+.. Mutta ymmörrän todella hyvin että se ei lohduta, kun pitäs jaksaa kipujen ja unettomuuden kans. Mä suositrelen et pyydät opamoxia tms ja yrität nukkua kotona edes jonku yön. Jatkossa univelkaa on mahdotonta kiriä kiinni :(
Eikös Gabrielalla vauvalla ole kans se kaks suonta?

Voimia.

Muoks. Kätilöliitto kirjoittaa mm seuraavaa kaksisuonisuudesta:

Merkitys: Yksittäisenä löydöksenä lähes merkityksetön. Pieni riski sikiön kasvunhidastumaan, maailman kirjallisuudessa mainittu riskin olevan jopa 15%. Suositellaan sikiön kasvukontrollia loppuraskaudessa 1-2 x. Jos yhdistyy muihin rakennepoikkeavuuksiin, sikiön kromosomipoikkeavuuden riski on 50%
 
Viimeksi muokattu:
tyty yksittäin ei kaksnapasuonisuus ole mikään merkki :hug:
meidän Adalla oli myös tuo, mutta niin paljon muutakin että otettiin se lv-puntkio.
Meille selitettiin ettei tosiaan ole yksittäin paha. Meinaa vaan sitä että yksi vie vauvasta pois kuona-aineita ja yksi tuo vauvalle ravinnon yms. Ja normaalisti jos niitä on 3 niin 2 vie ja yksi 1.

Mutta älä huoli, jos ei muuta poikkeavuutta löytynyt niin varmasti olet vaan yksin näistä jotka kuuluvat tähän "suhteellisen yleiseen" porukkaan :)
 
Ihan aluksi oma napa: Voin ilokseni ja huojennuksekseni sanoa, että lapsivesipuntkiotulos LOPULTA tuli sitten eilen illalla (VASTA! Yli 24h myöhässä mitä oli luvattu!) Tulokset olivat luojankiitos hyvät: vauvallani on rakenteellisesti normaalit kromosomit. Kiitos kaikille mukanajännittäneille!

Voi Tyty, jos yhtään lohduttaa minä myös itkin koko tiistain, kun olin kaksi viikkoa odottanut lapsivesitutkimuksen tuloksia ja sitten niitä ei vaan vielä tullutkaan!? Olin ihan pitsinä ja itkeä vollotin ihan koko päivän. Itku ja tunnekuohut kuuluvat naisen elämään, ja erityisesti raskauteen :hug: Sehän on kiva kuulla, että pääsit tutkittavaksi ja todettiin, että sinussa ei ole mitään vikaa! Tosi pitkä kohdunkaula sulla kyllä ;)

Mun vauvalla on tosiaan myös todettu kaksi napasuonta. Se tarkoittaa, että sen sijaan, että menis kaksi valtimoa "sisään" (ravintoa) ja yksi laskimo tulis "ulos" (kuonaa), niin sun ja mun vauvoilla on vain yksi sisään ja toinen ulos. Ei hätää! Tää on itseasiassa aika yleistä, eikä sellaisenaan tarkoita juuri mitään! Monilla lapsilla kaksisuoninen napa todetaankin vasta lapsen synnyttyä. Täällä mulla se todettiin esirakenneultrassa, jolloin vauvaa syynättiin tarkasti nimenomaan etsien mahdollisia "vikoja". Kaksisuoninen napalöydös tehtiin, mutta mulle sanottiin vaan todella rennosti se sivulauseessa, ja että raskauden loppuvaiheessa pitää vaan monitoroida lasta useammin (ultralla), että hän saa varmasti tarpeeksi ravintoa. Kaksisuonisesta navasta johtuen kun vauva voi syntyä vähän pienempipainoisena kuin yleensä. Suomen lääkärini halusi kuitenkin tutkia enemmän ja siksi mulle tehtiin lapsivesipunktio. Sitä EI käsittääkseni olis tässä tilanteessa tehty ellei olis ollut myös äidin (minun) ikäriskitekijää. Suomen lääkärini mukaan mun ikäisellä äidillä, jonka vauvalla on kaksi suonta navassa on 25% mahdollisuus, että vauvalla on sydänvika. Ja silti 75% mahdollisuus ETTEI ole! Ja sydänvioista ylivoimaisesti suurin osa on nykyään parannettavissa. Eikä tämä varmasti edes koske sinua, joten, pysy rauhallisena vaan :) Hyvä, että se löytyi, että se tiedetään, mutta ei ole maailmanloppu. Tsemppiä!

Kiva nähdä suakin täällä, Sebu. Vaan ompa sulla ollut rankkaa! Osanottoni isoäitisi poisnukkumisen johdosta. Ja onpa käsittämätöntä, että työnantaja ei ymmärrä varoa vaan irtisanoo äitiysloman takia. Se on niin lainvastasta kuin olla voi, taatusti voitat keissisi.

TanZZZku hienosti päivitetty lista! :) Ja minä kyllä uskon uniin, katsotaan pitääkö sun 38+6 uni paikkansa! :)

Moi Ambrosia! Olet paljon ollut ajatuksissani!

Vienda kiva kuulla, että teilläkin Hartanit :) Ja höpsis, tottakai sut on nimenomaan tarkoitettu lisääntymään! Sähän olet raskaana nyt!! Tsemppiä sokerijuttujen kanssa.. Mulla on huomenna diabeteshoitajan kanssa tapaaminen, aivan varmasti joudun minäkin mittailemaan ja mikäs sen kivempaa tällasella piikkikammoiselle... Saa nähdä joudunko ottamaan mittarit ja muut mukaan kun olen ensi viikon lomalla Italiassa..

Jeanna Bensan haju on kuulema raskaanaoleville naisille hyvinkin yleisesti mieluinen haju.. ;)

Hyviä vointeja, leidit!

t. Gabriela ja 46-kromosominen tytär rv 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos sympatioista..!
Mua niin turhauttaa tää oma olo:( kysin et voiko synnytystö käynnistää rv37+0 jos oon näin kipee niin ei kuulema voi jos paikat ei oo todella kypsät..ja mun tilanteessa tuskin on kun nytkin oli niin ummessa ku olla ja voi kaikkien pers pillu kipujen ja suppareiden jäliltä. Kohdunkaulaa 5cm jälellä:O eihän tuota saa kulumallakaan pienenee..
En nyt tarkalleen tiiä onko toi 2vk kontrolliaika sen takia et vauva suht pieni kokoinen vai sit mun kipujen takia..varmaan kummankin...sivulauseessa lääkäri huikkas kätilölle et vauva kasvaa keskikäyrän alapuolella..voisikohan tuohon nyt sit se napasuoni olla syynä.
 
Gabriela Onnea hyvistä uutisista:)

Täällä ei mitään uutta. Puutuvat kädet kiusaavat edelleen öisin, nyt pahemmin lisääntyneen turvotuksen takia...

Liikkeitä en tunne vielä, saapa nähdä milloin alkavat tuntua.

Pomoni on heittäytynyt aivan mahdottomaksi, hän tekee kaikkensa jotta mun tilanne olisi mahdollisimman hankala:mad: En jaksa asiaa puida sen enempää, mäntti mikä mäntti.

Huooh.. onpa tyhjentävää tekstiä... Palaan paremmalla fiiliksellä.

M+M 21+5
 

Yhteistyössä