Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Hellurei! Kivaa että on saatu uusia plussanneita !!

Tänään käytiin neuvolalääkärillä kurkkaamassa pientä, sillä neuvolatäti ei maanantaina saanut sydänääniä kuuluviin.

Mulla on kohtu kellahtanut taaksepäin kasvaessaan :p 9+6 tehdyssä ultrassa kätilöltä kun kysyin tosta kohdusta, niin sano että on ihan "normaali" kun ei tartte edes kikkailla että saa vauvan näkyviin. Näin se olikin ollut joka kerta kun oli ultrattu.
Noh, nyt sitten ton jälkeen kun on ultria tehty niin on pitäny etsimällä etsiä. Nt-ultrassa löyty pienemmällä etsimisellä ja kaivamisella, mutta tänään joutu neuvolalääkäri ihan kunnolla kaivamaan että sai vauvan näkyviin.

Vauvalla kutienkin kaikki hyvin ja nyt on odottavan äidinkin mieli rauhaisampi :)


Sokereita oon innostunu mittaamaan. Viikko seuranta kohta ohi, eikä tähän mennessä ole mitään huomautettavaa.
Mutta - mä haluaisin testata kaiken mitä syön - tälle neuvolalääkärikin nauro ja totes että hyvä että joskus menee noinkin päin, normaalisti kun porukka ei noita mielellään testaile. Noh, en varmaan mäkään testailis mielelläni tai uteliaisuudesta jos olis sokereissa jotain ja olis pakko testata.

Muuta ei kuulu - koko viikon oon ollu kotona. Olo on niin vetämätön eikä mitään jaksa :(


Kotidoppleri on, mutta en mä silläkään ääniä kuule. Millä viikoilla teillä on sydän äänet kuuluneet eka kerran?

Liikkeitäkin odotellessa :)

Tyttöolo on edelleen, MUTTA näin viime yönä unta, että olin menossa synnyttämään poikalasta :) Liekö se sitten enne :) ?

Nimet ja kummit on vielä ihan auki - ehtii niitä sitten myöhemminkin :)


Sannuliinulle jaksamisia poikkeavuuden tuomien mietteiden keskelle!
Tsempit myös Mörkötykselle!

Kaikkea ei nyt jaksa kommentoida - pakko päästä taas pitkäkseen, mutta ajatuksissa olette :D


Ambro ja pieni 14+0
 
Kiitos tsempeistä Ambrosia85 Mulle sanottiin ettei noita ääniä kuulu vielä viikkoihin... kai siihen mun tapauksessa vaikuttaa istukan edessä olo ja kaipa tuo aika massiivinen rasvakerroskin hankaloittaa asiaa...Neuvolassa ei ole edes yritetty kuunnella vielä. Varmaan tosi yksilöllistä milloin kuuluu.

Käytiin eilen tarkistuksessa ja vauva voi hyvin. Hematooma tilanteeseen en oikein saanut mitään tietoa... Sanoi vain et pientä vuotoahan siellä näkyy mutta et ei mitään hätää. Jatkoi sairaslomaani viikolla.

Kävin äsken kaupasta hakemassa kahvimaitoa, olen juonut kupillisen päivässä kahvia, töissä ollessa kaksikin ja lääkärin kanssa oli kahvista puhetta kerran hoitojen yhteydessa ja hänen mielestään pari kuppia on aivan normaalia eikä siitä ole mitään haittaa jos ei pannu tolkulla kittaa. Juu no näinhän mäkin olen ajatellut... Silti ärsyynnyin ja hermostuin aivan hemmetisti ilta-sanomien etusivulla kissan kokoisin kirjaimin kirkuvasta otsikosta "yksikin kahvikupillinen haitaksi vauvalle" , että tästä nyt hyvillä mielin kahvi keittämään:mad: En sitten lehteä ostanut että mitä tuo juttu pitää sisällään...

Mörkötys + Mörökölli 13+5
 
Mörkötys: Tuo kahviuutinen ei ollut kovin paha. En juuri ikinä osta iltiksiä (edes silloin kun olen Suomessa) ;) mutta kävin lukemassa jutun netistä. Siellä suomalainen asiantuntija sanoi tästä Ruotsissa tehdystä tutkimuksesta, että se on todella iso tutkimus ja kyllä se voi vaikuttaa Suomenkin ohjeisiin. "Pohdimme pitäisikö kolmen kupin suosituksia edelleen laskea. "Terveellä järjellä voi ajatella, että muutaman kupin voi edelleen juoda", yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistolta sanoo." Eli siis täysin päinvastoin kuin lööppi huutaa!

Kävin sitten uteliaisuuttani nopeasti googlettamassa joillain kielillä, joita osaan ja näyttäisi olevan niin, että pohjoismaissa suositus on max 300mg kofeiinia päivässä, kun taas keski- ja etelä-Euroopassa tuo suositus on 200mg/pv. Näissä maissa juodaan kyllä tujumpaa kahviakin, liekö sattumaa sitten.

Olen oikeasti sitä mieltä, että jos nyt ei pannullista vedä joka päivä, vaan kuulostelee omaa oloaan ja intuitiotaan, niin ei voi olla suomalainen kahvi niin vaarallista! Eri maissa on vähän eri ohjeet (ja se kyllä aiheuttaa mulle esim. aika paljonkin stressiä kun luen ja kuulen niin monen maan ohjeita...) Itse asun maassa, jossa pidetään ihan normaalina, että odottava äiti juo lasin viiniä päivässä. Ei sitä tietysti täälläkään suositella, muttei pidetä mitenkään outonakaan! Ja unkarilainen kollegani oli aivan kauhuissaan kun söin hyvällä ruokahalulla Suomen Merimieskirkon pappilasta ostamaani korvapuustia, vaikka siinä selvästi oli kanelia! Unkarissa kaneli on odottavilta täysin kielletty myrkky. Tietysti vähän kauhistuin minäkin, mutta sitten ajattelin, että ei VOI oikeasti yhdestä korvapuustista olla mun raskauteni kiinni, kun en missään suomalaisilla nettipalstoilla ole nähnyt, että kaneli olis yhtä kielletty aina kuin tupakka ja alkoholi = nollatoleranssi. Päinvastoin päätin nauttia joka suupalasta aivan erityisesti!

Meillä saa töissä kafeiinitonta kahvia.. En itse ole kahvin juoja, mutta nyt raskauden myötä on tehnyt silloin tällöin mieli ja olen sallinut itselleni noin puoli kuppia päivässä (laitan paljo maitoa) Mutta voisin siis juoda kafeiinitontakin. Mitens oikeat kahvinjuojat suhtautuu kafeiinittomaan kahviin?

Ambrosia85: Kiva kuulla, että kaikki on hyvin ja vauveli löyty vaikka kohtu oli kupsahtanut taaksepäin. Kyllä se kohtu voi muuttaa asentoaan. Mulla on aina sanottu olevan taaksepäin kallistunut kohtu paitsi vihoviimeisellä kerralla gynellä ennen kuin tulin raskaaksi! Silloin se olikin yhtäkkiä normaalilla paikalla :confused:
Onpa hauskaa, että tosiaan haluat mittailla sokeriarvoja ihan vapaaehtoisesti! :) Mulla mitattiin pari vuotta sitten kesällä sokerit kun gyne yritti saada selville lapsettomuuteni syytä. Silloin tulos oli aika huono: jos olisin ollut raskaana niin arvot olis olleet hyvät, mutta kun en ollut... Niin nyt kyllä huolestuttaa todella paljon mennä sokerirasituskokeeseen, sitten kun käsky käy. Vielä en tiedä milloin.

Ja Sannuliinu: Voimia ja jaksamisia raastavaan tilanteeseen!
 
Viimeksi muokattu:
Jos pitkästä aikaa koittaisi kommentoida tännekin jotakin. Onnea Vihervaaralle plussasta ja tervetuloa.

Kahvista
En käynyt edes lukemassa tuota kahviuutista. Itse olen juonut ennen raskautta sen kaksi- kolme kuppia päivässä, mutta nyt sitten viimeisimmän hoidon aikana jätin kahvin pois kokonaan. Ajattelin, että jos sillä voin vaikuttaa hoidon onnistumiseen niin yritetään, vaikken kahvin suurkuluttaja olekaan. Kahvi on sitten jäänyt kokonaan ja ihan raskauden alussa sitä ei tehnyt kyllä yhtään mielikään. En ole vieläkään kokeillut vaikka tuoksuu kyllä välillä niiiiiiin hyvälle. :)
En usko että kuppi tai pari voi olla kovin haitallista.

Ambrosia85
Onnea hyvistä ultrakuulumisista. Voisikohan johtua tuosta kohdun taaksepäin olosta, ettet saa niitä sydänääniä kuuluviin kotidopplerilla?
Itse olen nyt kolmesti saanut äänet hyvin kuuluviin ja viikkoja on nyt vasta kaksitoista. Kymppiviikolla taisin kuulla ensimmäisen kerran. Toiset kuuluu tosi hyvin ja toisia pitää vähän etsiskellä mutkan takaa.
Tai voihan se toki olla että omiakin sykkeitäni sieltä kuuntelen mutta niin nopeasti sykkivät että kuvittelen löytäneeni oikeat äänet. :D

Annabell-77 Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista. Kiva että pieni voi hyvin ja pahin riskiaika on ohitettu.

(.) Maharöllykkä vaan turpoaa ja odotan malttamattomana maanantaita ja nt-ultraa. Jotenkin epätodellinen olo on edelleen vaikka tissit on tuplautuneet ja olo on kovin raskautunut. Tahdon päästä kertomaan läheisille uutiset, mutta vielä on muutama päivä kituiltavana. Voivoi toivottavasti uutiset on hyviä. :heart:

Näyttö viliseeen jo silmissä joten paljon jää juttuja kommentoimatta mutta
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Nuppu ja SuperPähkinäT 12+2 :heart: :heart:
 
Kahvikeskusteluun En uskaltanut lukea, sitä lehtijuttua. Pieni syyllisyydenpisto sydämessä...yritin viime kesänä ennen tulevaa hoitoa lopettaa kahvinjuontia, huonolla menestyksellä. En oo koskaan ollu mikään suurkuluttaja, arkena juon 2kuppia päivässä ja viikonloppuna 1kupin, mut en vaan päässy siitä eroon, heikko ihminen minä :ashamed: Nyt raskaana oon puolittanu tuon määrän eli juonu puolikkaita kuppeja...

Nimistä mahdolliselle tytölle on ollu jotenkin helpompi keksiä nimivaihtoehtoja. Pojallekin on yksi vaihtoehto, mikä on mun mielestä ihana ja miehen mielestä ihan ok. Saa nähdä, sitten kun pieni on täällä, että tuleeko jonkinlainen ahaaelämys nimen suhteen :) Mun on jotenkin ollu hankala miettiä nimiä kun on tehnyt pitkään lasten parissa töitä ja monesta nimestä tulee mieleen joku tietty sen niminen lapsi. Vuosien varrella on myös käyny muutaman nimen kohdalla niin, että niitä on pitänyt ihanana, mutta sitten ryhmässä on sattunut olemaan sen niminen lapsi joka nätisti sanottuna on jäänyt negatiivisessa mielessä mieleen, niin eipä sitten tule mieleenkään antaa kyseistä nimeä omalle muksulleen :D

Onko kukaan muuten katsonut Up-kohti korkeuksia "lasten" elokuvaa? Me katottin se viime viikonloppuna ja mies varotti jo etukäteen, että siinä on yks surullinen kohta (minä eläintenystävä luulin, että siinä kuolee joku pikkueläjä), mut siinä käsiteltiinkin lapsettomuutta. Siis pieni about minuutin kohta (joka jollekin asiaa itse läpikäymättömälle ois ihan yhdentekevä) sai kyyneleet (jälleen kerran) virtaamaan. Suru on syvällä, edelleen, eikä varmaan täysin koskaan häviäkään.

Nuppu ilmoittelehan sitten ultrakuulumisia, täällä ollaan hengessä mukana :)
 
Ambrosia kiva, että teillä on mahdollisuus päästä heti ultraan jos ei sykkeitä kuulu. Ja hienoa, että kaikki oli kunnossa.

Nupulle tsemppiä tulevaan ultraan.

Kahvista itse join kahvian ennen odotusta mutta pahoinvointi vei kokonaan halun. Odottelenkin koska taas alkaisi maistua. En jaksa siitä stressata, tosin juon korkeintaa kaksi kuppia päivässä. Nyt on täytynyt mennä tee linjalla kun tuntuu, että pakko saada vähän kofeiinia.

Itselläni ultraan vielä viikko. Alkuun panikoin keskenmenoa ja näin useasti unta siitä. Nyt nt ultran lähestyessä näin viimeyönä unen jossa olin ultrassa. Puin siinä lopussa vaatteita päälleni ja olin kovin hyvillä mielin koska kätilö ei ollut koko ultran aikana mitään sanonut. Siinä vaiheessa kätilökin alkoi syömään lounastaan ja huikkasin oven suusta, että "niin oliko sitä turvotusta?". Johon kätilö tokaisi ruokailunsa ohella, että "olihan sitä". Kauhistuin ja kysyin paljonko? "Neljä milliä" vastasi kätilö. Aloin itkeä ihan kauheasti. Sain kysyttyä, näkyikö nenäluuta. Johon hän vastasi "no ei tietenkään näkynyt kun noin paljon turvotustakin". Se oli siinä jo selvä tuomio.

Eli mukava viikko vielä luvassa.
 
Voi eiiii Meriann!! Mikä uni! Onneksi kaikki unet eivät suinkaan ole enneunia! Minä näin päivää ennen ensimmäistä ultraani (rv 6+6) unta, jossa uudenlaisella spesiaali-zoomilla ultrattiin ja hoitaja sanoi, että "kyllä täällä on poika.. eikun hetkinen, jaaha tuossahan on myös identtiset kaksospojat lisäksi. Kolmospojat on tulossa, onnea vaan!" :D No voin sanoa, että huojennus oli suuri, kun ultrassa kuulin, että ihan vain yksi vauva on tulossa ;) Olen kyllä AINA haaveillut kaksosista, mutta eiköhän siinä yhdessäkin ole kädet täynnä, tuleva yksinhuoltaja kun olen. Ja eiköhän siellä ole kaikki kunnossa vauvallasi myös. Unethan ovat juuri sellainen työkalu, millä alitajunta hoitelee ja käsittelee niitä asioita mitä ei hereillä ollessa ehdi, halua tai uskalla miettiä. Tsemppiä!!

Nupulle kaikkea hyvää tuplasti ultraan! Siis niin ihanaa, että odotat kaksosia!

Lila: Puoli kuppiahan on paljon vähemmän kuin koko kuppi! ET ole huono ihminen, vaan hienosti muokannut tapojasi vauvan eduksi! :) Ajattele, että paljon on niitäkin tulevia äitejä, jotka polttavat tupakkaa odottaessaan, vaikka tupakan kuitenkin satavarmasti tiedetään aiheuttavan vauvalle haittaa, toisin kuin kahvin. Tai juovat tai käyttävät huumeita? Yritä olla kokematta syyllisyyttä, en tosiaan jaksa uskoa, että kuppi tai kaksi olis NIIN vaarallista kuin mitä nyt uusimman lehtijutun lööppi huusi - jutussa sisällä asiantuntijakin sanoi ihan muuta kuin lööppi!

Mun tädillä oli aikanaan samantyyppinen nimiongelma kuin teillä. Sekä hän että miehensä olivat opettajia ja kaikennimisiä lapsosia olivat elämässään jo tavanneet. Ja usein sitten jostain nimestä tuli joku lapsi (hyvällä tai pahalla) mieleen. Lapselleen valitsivat lopulta rouvan englantilaisen lempparinimen suomeksi käännettynä (ja on muuten edelleen Suomen ainoita, ellei se ainoa) :) Minä itse olen "pessyt" muutamankin nimen tietoisesti ikävistä ihmisistä. Esimerkiksi nimi Patrick on sellainen. Tunsin kaksi ikävää Patrickia ja inhosin nimeä siksi. Mutta Patrick on tärkeä nimi irlantilaisille ja olen iso Irlanti-fani, ja niin sitten tietoisesti pesin kaiken ikävän nimestä. Ja tykkään nykyään siitä tosi paljon! :) Valitettavasti nimi ei oikein hyvin sovi mun sukunimeeni, joten joudun etsimään jonkun muun etunimeksi, jos poika tulee.

Minä olen kiertänyt tänään autokauppoja uutta autoa miettien.. Ja onhan niitä vaikka mitä ihania! Nyt sitä täytyy tutustua kaikkiin esitteisiin ja tarjouksiin, huh. Kävin katsomassa ja sain tarjouksen kolmesta eri merkistä ja lisäksi parista eri mallista. Yllättäen olen huomannut alkaneeni ajatella uudella tavalla, ja nimenomaan auton turvallisuutta ennen kaikkea. Minun autoni on 11vuotta vanha, joten kyllä sitä nyt jo "saa" ostaa uuden ;) Vaikka tykkäänkin nykyisestä edelleen ihan hirveästi, mutta se ei kolmiovisena totisesti ole paras mahdollinen tulevaan elämäntilanteeseeni. Kissojen matkustusboxienkin kanssa on näin vaikeaa, kissat tulivat monta vuotta auton jälkeen. Seuraavaksi mulle 5-ovinen auto kiitos!

Viimeiset muutamat päivät alavatsalla on ollut tuntemuksia.. Ensin alkuviikosta turvotuksen ja venymisen ajoittain kivuliastakin tunnetta (pitää muistaa, että mulla on todella poikkeuksellisen alhainen kipukynnys..), ja nyt loppuviikosta on tullut silloin tällöin harvakseltaa tosi kipeitä nippailuja. Yritän olla huolestumatta. Oletan, että ne kuuluvat asiaan ja kohtu tmv siellä kasvaa?

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille! :)

t. Gabriela + bebetje 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Sannuliinulle ihan hirveästi tsemppiä huolen keskelle!! Eihän tuo puolen prosentin mahdollisuus näin maallikon korvaan kuulosta kovin korkealta, mutta tekee kyllä varmasti huolesta sairaaksi. :( Toivottavasti ultrassa ei löydy mitään poikkeavaa kumminkaan ja häly on väärä.
Vaikka itse onkin selvinnyt seuloista puhtain paperein, kyllä sitä vieläkin jännittää onko tuleva vauva varmasti terve. Onhan maailmassa miljoona syndroomaa ja pitkäaikaissairautta jotka eivät missään seuloissa edes näy. Täytyy vain toivoa parasta...

Pakko kommentoida kans tuota kahvijuttua. Siis mulla alkaa pikkuhiljaa palaa hermo tän raskausajan vouhottamisen kanssa. Ymmärrän toki tälläiset listeria ja toksoplasma ym. rajoitukset, joilla suojellaan äitiä ja vauvaa. Mutta herranen aika kun alkaa tuntua että joka ikinen suupala ja kulaus pitäisi labrassa nykyisin tutkituttaa, ettei se vaan ole haitaksi vauvalle jonkun ihme tutkimuksen mukaan. Kai sen nyt maalaisjärkikin ihmiselle sanoo, ettei raskaana -tai varmaan ilman raskauttakaan, ole terveellistä lipittää pannutolkulla kahvia??!! Mutta haittaako kuppi kaksi päivässä?? Kuinka kauan suomessakin on juotu kahvia ja kuinka kauan synnytetty lapsia, nytkö se yhtä äkkiä sit onkin hivittävän vaarallista myrkkyä ja aiheuttaa jos mitä. Hoh hoijaa sanon minä!
Raskausajasta on tullut ihme tiedettä. Ihan ihmeellisen suurennuslasin alla pitäisi elää ja kaikkea kytätä siitä alkaen missä asennossa nukkuu. Sitten taas toisaalta koko ajan toitotetaan kuinka raskaus ei ole sairaus ja pitää jaksaa tehdä kaikki niinkuin yleensä ja vähän reippaamminkin. Jumpata ja olla nätti, eikä vaivoja saa olla tai ne on vähintäänkin oma vika, kun et ole huolehtinut itsestäsi. Hermo menee. Minä en jaksa ainakaan paljoa noista ihme lööpeistä perustaa. Syön mitä syön, juon mitä juon. Naiset on synnyttäneet lapsia maailman sivu ja kuten Gabrielakin mainitsi, eri maissa on ihan eri ohjeet ravitsemusjuttujen suhteen. Kait siitäkin voi jo päätellä, että tervettä järkeä käyttämällä menee hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia Ambrosia ja Eemiliina kommenteista. Kyllähän tässä on muutama päivä mennyt miettiessä ja pähkäillessä asioita. Eihän toki riski ole kuin sen 0.5 prosenttia ja riskirajahan 1:250 josta hälyä ei olisi tullut ja mun tuloshan oli 1:200,joten ei tuo prosentti kovin paljon tuosta pienempi olisi,vaikka hälyrajan yli pääseekin. Toki toisilla paljon parempia lukemia ja silti lapsesta löytyy kromosomipoikkeavuuksia syntymän jälkeen. Mikäänhän ei ole 100% varmaa.

No huomenna ollaan vähän edes viisaampia,kun mennään polille ultraan,jossa katotaan tarkasti kaikki rakenteet,jos siitä selvitään puhtain paperein,niin sitten annetaan olla ja katsotaan mitä meille tulevaisuus tullessaan,kun vauva syntyy. Juttelin jo perinnöllisyyspolin kätilön kanssa ja hänkin sanoi,että riski on hyvin pieni mutta toki olemassa. Toki,jos huomenna näkyy rakenteissa poikkeavuuksia,niin meillä on sen jälkeen todella raskas aika edessä,mutta sille ei voi sitten mitään. On otetta se vastaan mitä elämä tuo. Enitenhän tässä harmittaa se,että sössivät sen alkuraskauden seulan,joilloin raskaus seulan mahdollisesti hälyttäessä ei olisi ollut näin pitkällä kuin nyt.

Olen myös Emmiliinan kanssa täysin samaa mieltä,että välillä syömis ja juomis jutut raskauden aikana ampuu ihan yli. Tervettä maalaisjärkeä vaan kehiin. Onhan nuita lapsia ennenkin synnytetty ilman kamalaa syyniä mitä saa suuhunsa pistää ja mitä ei. Ja tosiaan kun käytännöt vaigtelevat niin maakohtaisestikkin,niin sekin kertoo aika paljon. Lisäksi,kun vaikka kuin voisi hyvin,söisi täysin ohjeiden mukaan ja liikkuisi jne.,niin sekään ei takaa kenellekkään tervettä lasta.

Sannuliinu ja pikkunen rv 18+3 (19+1)
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Sannuliinulle tsemppiä jatkotutkimuksiin.

Kahvijutun lukaisin netistä ja olipa tosiaan turhanpäiväistä vouhottamista, taas kerran. Mä olen kanssa aika kypsä kaikkiin pelotteluihin ja ohjeisiin. Uskon edelleenkin, että elimistö kertoo mitä se tarvitsee, pois lukien todelliset addiktiot kuten alkoholi, sokeri jne. ja kohtuu kaikessa on erinomainen ohje raskaanakin.

Mulla kahvin hajukin aiheutti alussa pahoinvointia, joten en sitä juonut. Nyt se taas maistuu ja juon toisinaan kupillisen, en tosin edes joka päivä. Kofeiinitonta en ole vaivautunut ostamaan, koska juon kotona tosi vähän kahvia ja silloinkin yleensä ihan piristymistarkoituksessa. Neuvolassa on jaksettu ruokaohjeista jauhaa ja syyllistää, mutta olen antanut mennä isoksi osaksi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Enkä tosiaan kerro siellä kaikkea...

Nimiä on puolivakavissaan mietitty, mutta kovin tuntuu olevan vaikeaa. Jostain syystä tytön nimestä ei olla edes keskusteltu, koska mies on niin varma että poika tulee. Luotan, että se oikea nimi sitten löytyy kun aika tulee. Kummeja meidän lapselle ei tule, kuten ei ole esikoisellakaan. Ei kuuluta mihinkään uskontoon ja koen nimiäisjuhlat tms. jotenkin keinotekoisiksi (älköö kukaan tästä ottako herneitä nenään). Mekin tosin juhlitaan vauvan syntymää perhepiirissä pienimuotoisesti, mutta sillä ei ole nimen kanssa mitään tekemistä. Se vaan ilmoitetaan sitten kun on päätetty. Isovanhemmille tosin pienen runo/valokuvakirjan muodossa.

Tänne pohjoiseen on muuten vihdoinkin kevät alkanut saapua! Aurinko paistaa ja pakkasta on vain pari astetta. Jipii!
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Gabriela Kuulostaa ihanalta uuden auton hankkiminen=) Olispa ihanaa itsekin vaihtaa vähän uudempaan, vanhalla römpsöllä huristellaan, ehkä jossain vaiheessa saamme hankituksi mekin uuden menopelin:)

Sannuliinu Voimia tilanteeseen:hug:

Meriann Rautaista hermoa ultran odotteluun:) Itselläkin jos jonkinmoisia unia ollut!

Täällä aika mitäänsanomaton fiilis tänään...|O

Mörkötys ja Mörökölli 14+0
 
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

15.2.
helmimama / 26 / 1.lapsi

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka Tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä?

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

23.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS

5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi

9.10
Vihervaara


Neuvolat & ultrat

Nuppu81 ~ nt-ultra 25.2
sekundamamma ~ kontrolliultra 26.2.
Vihervaara ~ kontrolliultra 27.2.
nuppuska ~ rakenneultra 5.3.
Lila13 ~ neuvola + lääkäri 6.3
TanZZZku ~ neuvola 7.3
Vienda ~ rakenneultra 7.3.
TanZZZku ~ 4D-ultra 12.3
Vihervaara ~ neuvola 13.3
-Gabriela- ~ esi-rakenneultra 14.3
Sannuliinu ~ rakenneultra 15.3.
Sannuliinu ~ neuvola 21.3
Vihervaara ~Niskapoimu ultra 27.3
Eemiliina ~ kasvukontrolliultra 28.3
Ambrosia85 ~ rakenneultra 5.4

Äitiysloma alkaa:
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
Lila13 - 29.4


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe




Syntyneet :heart:

Nimimerkki / Syntymäpäivä / Rv / Sukupuoli / Mitat

helmimama / 26.1.2013 / 37+1 / Tyttö / 3010g & 48cm
 
Viimeksi muokattu:
Raskausviikot menee hurjaa vauhtia! Tänään siis jo 30+0!

Raskausdiabetes pysynyt kurissa ruokavaliohoidolla eikä lisäkilojakaan enää tullut, kun niitä ei saisi enää tullakaan.

Maitoa jo tihuttaa rinnoista, onkohan se ihan normaalia näin aikaisin? Kohta pitää käyttää liivinsuojuksia ;)

Kahvia olen juonut kupin päivässä. Jotenkin se maistuu hirmu hyvälle. Käytän kyllä 1/3 osaa maitoa, joten ei ihan täyttä kuppia kahvia mene ;)

Ensi viikolla kontrolliultra. Kuukauden päästä alkaa sitten virallinen äitiysloma!
 
Sannuliinu jaksamisia lähettelen täältä :hug: Toivon todella, että kaikki hyvin.

Gabriela ja mörkötys kiitoksia tsempeistä. Luulen, että tämä raskaus on koko ajan jonkin asian stressaamista. Kun jostain on päästy yli niin sitten on toinen huolenaihe jo ovella. Varmasti johtuu siitä, että raskaus ei ole alkanut helpolla. Tuntuu siltä, että minun täytyy kokea kaikki marginaaliset asiat niin hyvässä kuin pahassa.
 
SannuliinulleTsemppiä! Tässä jännätään itsekkin veriseulan tuloksia... Jos puhelin soi on uutiset huonoja, jos kirje tulee kotiin, ei ole hätää... Täällä sellainen käytäntö...

kahvista Pahimpana pahoinvoinnin kautena, en juonut kahvia ollenkaan. Nyt kun olo on jo parempi, ja pahoinvointia vain pikkuisen, kahvikin maistuu. Yhden maitokahvimukin olen päivässä juonut. :) Esikoisen aikaan join jopa hieman enemmän, eikä häntä ainakaan pienikokoiseksi voinut sanoa, (niinkuin iltalehti antoi ymmärtää kahvin juonnin vaikuttavan). Esikoinen syntyi siis 40+6 ja painoi 3,7 kg ja oli 52 cm :)

Nimistä Esikoisen nimi oli selvää kauraa, mutta nyt, ei mitään hajua. Kummallekkin sukupuolelle on toiset nimet tiedossa, mutta se ensinmäinen nimi.... huh huh. vaikeaa on. Jotenkin haluaisi että molemmat alkaa samalla kirjaimella, mutta toisaalta, jos tätä valikoimaa laajentaa muihinkin kirjaimiin, tulee vaikka mitä kivoja vaihtoehtoja.

(.) En oikein vieläkään osaa iloita ja nauttia tästä raskaudesta. Koko ajan hirveä huoli ja pelko päällä :( ja se tietysti harmittaa. Nyt ollaan kerrottu raskaudesta perheelle ja muutamalle kaverille, ja sekin tuntui tosi vaikealta. Huomenna ehkä kerron jo töissäkin. Vatsaa alkaa olla tosi hankala peitellä ....


Annabell ja Ihme 12+3
 
Piti tulla vielä kirjoittamaan, kun unohdin kommentoida Gabrielan Patrick-nimeä! Me asuttiin Irlannissa silloin kun lasta alettiin yrittää ja puolitosissaan sovittiin, että jos tulee poika, se saa nimekseen Padraigh :D Ekaa ei sitten kuulunutkaan Irlannin vuosina ja tullessaan sekin oli tyttö. Olin jo unohtanut koko jutun, eikä ole mieskään sitä näyttänyt muistavan...
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Huomentskii kaikille!!
Sannuliinulle tsemppiä ja pitkää pinnaa :hug: 0,5% mutta voin kuvitella paniikin määrän :(
Annabellille kanssa rauhallista mieltä... Ei kai siihen auta kun aika. Tosin, itse huomaan edelleen ajattelevani et mitä jos kaikki menee pieleen, ja kehittelen kamalimpia kauhuskenaarioita päässäni :(
Tsemppiä kuitenkin!!
Sekundamammalla on komeet viikot kasassa!! Ja hienoa että sokrut ovat pysyneet kurissa!! :)
Meriann, :hug: Painajaiset on saatanasta. Mä en ole nähnyt nyt hetkeen tähän raskauteen liittyvää, mutta on niitäkin tässä ollut enemmän ja vähemmän. Tsemppiä ultran odotteluun, se on vain viikko enää :)
Ambrosialle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!! Mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu!! Mä en edes tienny että siitä voi tulla tollasii ongelmia, et saa kaivella ja etsiä kunnolla!! :O Mulla on nimmittäin löytynyt aina ihan heti tyyppi : / Sykkeetkin kuulu neukkulassa viikolla 12, ja dopplerin sain kotiin viikkojen 13-14 taitteessa muistaakseni, en ole varma, tais mennä 14 puolelle... ja sain heti kuulumaan sykkeet ekalla kerralla. Kyllä niitä sai etsiä tovin, mutta lopulta löytyivät.
Ainut mitä mä olin kuullut taaksepäin kallistuneesta kohdusta, oli että saattaa maha tulla tosi myöhään näkyviin. Pistää miettii onko se sittenkään taaksepäin kenollaan??? Pitääpä kysyä 4D viimeistään..
Nupulle Tsempit ultraan!!! Tulehan kertomaan kuulumisia :)
Gabriela, noilla vuosilla saa ostaa uuden auton :D Mäkin himoitsen uutta autoa... Meil on -04 v auto, ja siihen on saanut laittaa tässä viime aikoina sikana rahaa!! Vituttaa laitaa koko ajan kiinni isoja summia vanhaan paskaan, mut tässä kohtaa ei ole vaihtoehtojakaan!! Meil ei tällä hetkellä ole varaa uuteen autoon... Jos pari v tolla pystyis menee, ni sit sais vaihdettuu. Ja sit tulee max 4v vanha auto jota ei koko ajan tarvii fixaa :kieh:

Sori jos joku jää huomiotta.... oon ollu laiska ja tänne on tullu kiitettävästi txt!!

Kahvikeskusteluun otan osaa minäkin!!
teillä ei ole hätää, kun katselen teidän määriä, tunnen itteni oikei siepoks jos vertaan teihin :ashamed:
Ennen raskautta join n. 2mukia/ pvä. eli kahvia n. 2dl ja maitoa 1-1,5dl. Olen vähentänyt sen nyt 1 mukiin, ja joskus jos oikein väsyttää iltapäivästä, ni sit otan sellasenlirauksen, n. dl ja siihen melkei dl maitoa. Juttua en ole lukenut, tarkoitus oli ostaa lehti kauppareissulla mut unohtu. Täältä kyllä on tullut kunnon infot, ja olen saanut mielenrauhan ku tullu ilmi tutkimuksen sisältöä.
Alussa, ennen kuin tiesin + ja hieman + jälkeen, ennen kuin tiesin määristä mitä saa juoda, kitasin kahvia parhaimmillaan tollasen 3 mukia/ pvä, ku alkuun väsytti ja luulin et toi auttaa enkä tiennyt että ei sais nii paljoo juoda :whistle: Olkoon tämä lohdutukseksi jos jollain on morganit...

Hankinnoista... Pidätte mua varmaan hulluna, rohkeena tai vinksahtaneena muuten vaan mutta täällä on tehty ensimmäinen hankinta :) Ja lähdettiin ihan niinkin "pienestä" liikkeelle kuin vaunut :whistle:
Olen halunnut ja haluan ostaa käytettynä mahd. paljon tavaraa, koska ne eivät oikeasti ole menneet miksikään, ja osa on aivan uudenveroista...
Vaunukaupoissa on tässä tullut käytyä, ja ptkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että Emmaljungat tulee meille. Olen sitten plärännyt Tori.fi ja huutonettiä ja bongasin sitten v-11 yhdistelmät. Väri on sukupuoli neutraali ja setti sisältää kaiken!! Aika kalliit olivat 600€, mutta vaunut ovat oikeasti todella vähän käytetyt, ja kunnoltaan kuin uudet!! Olemme miehen kanssa tytyväisiä ostokseen :)
Ja jos jotain todella kamalaa kävisi, ne saa varmaan myytyä ihan kohtuu hintaan.

Seuraavat hankinnat tehdään sitten huhtikuussa... autoon mene roimasti rahaa ja muutenkin kestää hetke ennen kun mies saa taas palkkaa ... Onneksi on aikaa vielä :)

Tällä hetkellä on itsellä jotenki negatiivisia ajatuksia, et onkoha vauval kaikki ok, vaik eilen aamul kuuntelin dopplerilla, ja ei tunsin muutaman liikkeenkin taas... Pitänee vissii kuunnella ku pääsee kotiin...

Mukavaa viikkoa kaikille!! :)
 
Kahvista piti tulla sanomaan. Join eilen pitkästä aikaa kupin kahvia, ei hyvä. Loppu päivän oli päänsärkyä ja oksensin. Laitoin tuon sen kahvin piikkiin kun en ole kuitenkaan pariin kuukauteen juonut ja heti tuli tuollaista. Eli en taida taas vähään aikaan kokeilla.
 
Yritin aamulla laittaa toppatakkia kiinni, niin vetoketju sanoin sopimuksensa irti :ashamed: Takki on kohtuu vartalonmyötäinen ja sen alle ei ole enää muutamaan viikkoon kärsinyt laittaa paljoa vaatetta, mutta nyt sen käyttö jäi kokonaan. Toki korjaan takin, mutta ei se mulle enää tänä talvena mahdu.

Taitaa olla beibillä muutenkin kasvuviikot menossa, kun kumartelu, kenkien sitominen ja esikoisen nostelu ovat alkaneet tuntua yht'äkkiä aika hankalilta. Puuh. Lievää epäuskoa ilmassa, kun miettii että vielä kolmisen kuukautta edessä :LOL:
 
sekundamamma, tuolla elokuisten pinossa jollakin ensisynnyttäjällä alko jotain esimaitoa tulemaan jo rv 13tienoilla :D
Tää toki sai aikaan sen että mä päivittäin tutkin omani että joko sieltä jotain tulee :LOL:

Kahvia oon juonut töissä tai jos ollaan vierailla / meillä on viertaita kupin tai max kaksi.
Kotona en muuten juo kahvia lainkaan.
Itsekin juon maidon kanssa, eli about 2/4 kupista on kahvia ja 1/4 maitoa :)
En oo jaksanu syyllisyyttä tästä tuntea kyllä.
Ei tietenkään pitäisi verrata omaa odotusta muiden odotukseen, mutta tiedän kuitenkin omastakin lähipiiristä äitejä jotka odotuksen aikana on juoneet punaviiniä pari lasillista, polttaneet tupakkaa, juoneet paljon kahvia tai energiajuomia. Koen olevani aika puhtailla vesillä jos heihin verrataan ;)


TanZZZKu meillä on ollu vaunut olemassa jo kuukauden :D Tosin niistä ei tarttenut mitään maksaa, ja jos jostain löytyy löysää niin ostan kyllä toiset. Ihan ehjät noi on, mutta vähän vanhat (ei kuitenkaan retroa), että kelpaisivat myös parvekevaunuiksi :)
Millaset vaunut hankitte ?

Ei kuulema kaikkien kanssa pidä paikkaansa se, ettei vatsa tule samalla lailla ulos jos on kohtu taaksepäin kuin muilla. Kysyin sitä neuvolalääkärillä ja se vaan naurahti ja sanoi että se on niin monesta asiasta kiinni missä vaiheessa vatsa tulee esiin vai tuleeko juuri lainkaan :)


Viikonloppuna tehtiin remppaa
ja lauantaina olin niin väysynyt ettei tosikaan.
Samanlaiset oireet mitä oli aikoinaan jos valvo yövuoron ja väkisin valvotti itteään seuraavaan iltaan jotta rytmin sai käännettyä ja tällöin saatto olla niinkin terveelliset elämän tavat kuin pannu kahvia + 3 batterya ja vähintään aski tupakkaa.
Karmeet tärinät ja sydämensykkeet, vaikka alla oli vaan aamulla juotu kahvikuppi eikä muita paheita.
Ihan samat oireet oli edellisenäkin lauantaina, kun oltiin rempattu ja siitä lähdettiin vielä tupaantuliaisiin ja baariin pyörähtämään.
Ois varmaan vaan pakko hiljentää tahtia kun ei vaan kroppa jaksa.
Tosi vaikeaa myöntää moista :(

Sokereita viikko mitattu ja oon tyytväinen.. Ykskään paasto-arvo ei menny yli 5.0:n ja tunti ruokailun jälkeenkin arvot oli max 6.6 :)
Mulla siis sokerirasituskin näytti ihan hyvältä, mutta koska neuvolalääkäri oli sairaalaan lähetteen laittanu niin päätettiin että tehdään toi seuranta kuitenkin =)
 
sekundamamma,
mullakin on tullut ensimaitoa jo varmaan pari kuukautta :D Päivittäin kaivelen nänneistä sellaiset kovat köntit pois, puristamalla on tullut sellaista kirkasta nestettä. Nyt ihan viime viikkoina neste on vaan muuttanut värinsä ihan keltaiseksi ja on sameaa. Liivinsuojat ajattelin ottaa pikkuhiljaa käyttöön, koska tuo keltainen ensimaito kuulemma värjää liivit aika herkästi.

Seksin jälkeen maitoa tulee ihan valuen, mutta muuten selvitään onneksi ihan parilla tipalla päivässä :x

---

Mä en ole normaalisti kahvin ystävä, mutta nyt raskausaikana olen melkein joka päivä juonut sellaisen Starbucksin Caramel Macchiato-pikarin (eikös kylmän kahvin pitäisi kaunistaa? :rolleyes:). Tuo lööppi lähinnä nauratti, kun kaikki oli niin ympäripyöreää eikä pystytty edes sanomaan, että olisiko muilla elintavoilla voinut olla vaikutusta tuloksiin.

Ja Madeiran reissulla join jopa yhden kokonaisen lasillisen mietoa valkoviiniä. Hyi minua!


Nyt on alkanut vatsa rajoittaa vähän minunkin tekemisiä. Etenkin autoilu selkeästi ottaa mahaan jotenkin ikävästi, koska vähänkin pidemmän ajelun jälkeen vatsaa kiristää ja kävely tuntuu pitkään hieman epämukavalta. Kävelykin alkaa olemaan kyllä melkoista töpöttelyä, ja olin aivan poikki eilisen koirien lenkityksen jälkeen kun käytiin hiekkakuopalla kiipeilemässä. Lonkat ei vielä sentään arista, mutta muut nivelet kyllä kipuilee. Ranteetkin on alkaneet särkeä öisin, mistä lie johtuu :(
 
Jadekivi sinä senkin pahis, oikein lasin viiniä oot juonnu!!! :D Tsemppiä kipuilijen kanssa!!
mun mielestä kuulostaa kanss mielenkiintoselta toi ranteiden kipeytyminen... : /

Ambrosia, Niin siis tää masun näkyminen, niin ainoastaan äidiltäni olen siitä kuullut, en ole ammatti-ihmisten kanssa puhunut siitä.. On varmast tosi yksilöllistä miten se massu tulee näkyviin. Mulla on n. reilu pari viikkoa ollu sillee, et ei näytä ihan vaan läskiltä enää, vaa raskausmasulta :) tai siis, ihmiset jotka mut tuntee ja on mun mahan nähny ja tietää milt se on näyttäny sillon alussa ja miltä se nyt näyttää ovat huomanneet eron. Tuntemattomille voisin edelleen huijaa olevani vain lihava :D
Me ostettiin v-11 Emmaljungan duo edge combi- yhdistelmävaunut. Niissä on päävärinä harmaa :)
Aivan ihanat mun mielestä :) mukaan tuli samaa kuosia oleva hoitolaukku.
Hienoa että sulla on sokruarvot kuosissa :) Joudutko vielä toiseen rasituskokeeseen?? Mä joudun, viikolla 28-?, jos siis sinne asti päästään.

Ja sitten, mun on pitäny kysästä tätä.. Eli onko täällä sellasii, joilla on rakennekynnet??
Jos on, niin geeli vai akryyli?? Ite ole pitänyt geelikynsiä, mutta ne eivät oikein tahdo pysyä mulla, niin mietin niitä akryylien kokeilemista mutta, akryyli kuiteki on "myrkkyä", nii hieman arveluttaa...
Uskaltaakohan niitä laitattaa????? Mun mpiti viimex neukkulassa kysyy mut enhän mä mitään muistanut...
Ei ne geelitkään nyt mitää terveellistä oo, mut akryyli ilmeisesti pahempi...
 
Meriann,kiitos hyvästä linkistä. Ja tiedän sun tunteen varsin hyvin,että miksi aina pitää huolehtia jostain. Itse olen huolehtinut ja kärsinyt vaikka ja mistä punktiosta asti. Ei ole helppoa ei.

Annabell,hermoja kysyy tuo odottelu. Meilläkin soitto tuli vain hälystä,jos arvot ois ollut ok,niin oisin saanut vastaukset vasta neuvolassa. Eiköhän kaikki ole ok.

Nyt sitten ihan omaa napaa:). Tänään kävin siis perinnöllisyyspolilla ja ultrassa. En muista milloin olisin jännittänyt niin paljon kuin tänään. Tuntui,että oksennan odotellessani ultraan pääsyä,varsinkin kun aika oli puolituntia myöhässä. Lääkäri oli todella kiva ja ystävällinen ja puhui koko ajan tuloksia ja arvo mittasi. Näimme toki kaiken itsekkin näytöltä katossa. Kaikki oli täysin normaalia. Aivot,sydän,vatsa,munuaiset,virtsarakko,maha,selkäranka,reidet,kädet,napanuora jne. Elikkä mitään poikkeavaa ei löytynyt. Koko vastasi täysin rv 18+4. Muutama mitta jopa pikkuisen enemmänkin. Pikkunen liikkui ja heilui kovasti ja kaikin puolin hyvät fiilikset jäi. Lääkärikään ei suositellut lapsivesipunktiota. Toivotti hyvät masun kasvattelut.

Menen vielä jo varattuun rakenneultraa kolmen viikon päästä niin katsotaan vielä kaikki extrana,ja sydämmenkin näkee silloin vielä paremmin,vaikka jo nytkin näkyi neljä lokeroa niin kuin pitääkin ja isot suonet myös.Niin ja istukka oli siirtynyt takaseinään.

Olo on todella huojentunut. Ehkäpä nyt osaan ja uskallan vähitellen alkaa nauttimaan tästä raskaudesta. Toivon,että meidän koettelemukset olivat nyt tässä. Toki downriskihän jäi siihen 0.5 prosenttiin,mutta osaamme siihen varautua,jos heinäkuussa vauvan syntyessä näin todettaisiin,niin ei tulisi ainakaan yllätyksenä.

Niin ja vähän veikkaili meille tyttöä,mitä tuon kokoiselta nyt pystyy näkemään tai ainakin sanoi,ettei hän täällä ainakaan kiveksiä näe:). Tyttö olohan mulla on. Toki ihan sama kumpi tulisi.

Sannuliinu ja pikkunen rv 18+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä