Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oho, @Karhurouvanen , en ollut tiennyt että ulkomailla on tuollaiset makoiluohjeet! Tosi vaivalloisia tilanteita olet joutunut tuonkin kanssa kokemaan. :( Itse en keväällä tietämättömyydestäni johtuen makoillut kovin sitoutuneesti, vaikkakin aamu-Luge oli näin kissanomistajana helppo ottaa tyynyn vierestä siinä kun kissa alkoi jo muistutella lähestyvästä aamupala-ajasta mutta unia pystyi vielä jatkamaan. Syksyllä pitänee sitten olla iltojen osalta vähän tarkempi jos/kun siirtoon päästään. Onko luteaalituki kuitenkin käytössä vain muutenkin lääkkeellisissä kierroissa vai myös "luonnonkierto"-passeissa?

Eiku joo, @Karhurouvanen tuosta sun vastauksestahan onkin ymmärrettävissä että se cyclogest on käytössä myös luonnonkierrossa mutta että tää sun stressaaminen liittyi nimenomaan niihin lääkkeellisiin kiertoihin. Joo, aivan, nyt ymmärrän muutenkin paremmin.

Juu tosiaan luonnonkierron siirtoja mulle on tehty 6 ja niissä en oo kyllä stressannu kun tosiaan siinähän on se on se oma keltarauhanen että sikäli on melkein kuin luomuraskauden tilanne ja luonnonkierron siirroissahan lääkkeet lopetetaankin heti plussaan (tai joskus esim pari viikkoa plussan jälkeen) kun taas lääkkeellisessä estrogeeni (2-3 x päivässä) jatkuu viikoille 8-10 ja progesteroni (2-3 x päivässä jatkuu viikoille noin 12. Itselläni Cyclogest meni 2 x päivässä ja estrogeeni 3 x päivässä niin ei niitä voinu edes samaan aikaan ottaa mutta estrogeeniä nyt en niin stressannu kyllä kun se on kuitenkin helppo ottaa missä vaan.

Luonnonkierron siirroissa en oo ollu progesteronin ottoajoistakaan mitenkään tarkka vaan lähinnä ”aamulla ja illalla” mutta lääkkeellisessä kierrossa pitää olla mahdollisimman tarkka, kun lääkkeet on ainoa asia mikä sen raskauden pitää hengissä ja ainakin oma lääkärini sanoi että parempi pyrkiä siihen 12 tunnin ottoväliin ja max tunnin myöhästyminen. No sitten kun arjessa on säätöä ja lapset koko ajan kotona ja mukana jne niin säätöähän se on kun just kun vaikka on kaikki valmiina ja oot ottamassa Cyclogestia niin sitten jollain onkin joku ripuli🤷‍♀️ Että kyllä varsin liputan luonnonkierron puolesta😅

• Tykkää
Reactions: näännä
Alkaa tuntua siltä että miten joku ikinä voi tulla raskaaksi. 😅 Ja huhhu tuo cyklogest- (ja muu lääke)säätö. 🙄 Alan olla iloinen että kaikki lääkärit ovat puhuneet että mulle tehtäis siirtoja luonnonkiertoon.

Tuo @Pikkutytöt tilanne on hankala. Ymmärrän hyvin ettei halua "painostaa" liikaa mutta tosi helposti tästä hoito/raskautumissetistä tulee jälleen kerran yksi naisten metatyö. Ja nainen kun vielä on se joka kärsii oireista ja muutenkin kantaa isomman taakan niin tässä olisi mainio vastuualue miehille! Meillä siis myös sellainen tilanne että minä olen todella paljon paremmin kartalla kuin mies.

Oma napa, ovistestailu aloitettu, kp 9 ja tulos haaalea viiva. Ja eilinen vierailu sujui hyvin, suurin ahdistus oli etukäteen. Heillä siis lapsettomuustausta joten osasivat olla todella hienotunteisia ja muutenkin 1,5 ja 2,5v veivät huomion ja vauva lähinnä "oli". 😅 Oma lapsi kiinnostui selvästi vauvasta, saa nähdä mitä tykkää uudesta serkusta.

Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Ihanaa, @Keltainenkukka92 että vierailu sujui hyvin1!
Minäkin aloitin tänään kp 11 ovistikuttelun, mullakin oli haalea viiva tai no siis oikeasti se oli digitesti mutta katsoin toki sen viivankin. Huomenna oletan että ultrataankin niin silloinhan sen näkee missä vaiheessa folli on. Ihanaa kyllä että se lääkäriaika on huomenna kun en olisi yhtään jaksanutkaan enää odottaa että saa lisätietoa!

@Karhurouvanen kyllä huh heijaa noita sun makoiluja, siis että härre gyd oot jaksanut tollaista tehdä, hattua nostan. Mä en ole koskaan saanut tuollaista ohjetta klinikalta enkä apteekista, onneksi 😅 Eikä pakkausselosteessakaan tätä mainita. Onhan näitä asioita monia sellaisia mitä sekä itse että klinikoilla vaan "järkeillään", melkein nyt laittaisin sen piikkiin, tottakai se möhnä paremmin pysyy kun makaa paikallaan.

Mulla on joka raskaudessa mennyt niin että plussan jälkeen alkaa puikot pysyä paremmin, niinkuin nytkin, jotenkin pullistuu paikat niin puikotkin pysyy 🤭 Ja onhan meissä tietenkin ihan anatomisia eroja. Mulla kyllä muuten ehdottomasti sinne löysään suuntaan jos johonkin 😂 ja mulla päinvastainen kokemus, että Cyclogest pysyy paremmin sisällä kuin luget! Erilaisia ollaan kaikki 🤗 Vähän nyt alkoi tän keskustelun jälkeen kuumottaa että oliko hyvä ratkaisu laittaa uus puikko kun se siellä festareilla tuli ulos, tunsin siis ihan sen möykyn josta päättelin että tuli melkolailla kokonaisena ja n.5 minuutissa, toki äkkiähän se alkaa liueta. Mutta juuri tuosta Karhurouvasen sanomasta syystä, että se keltarauhashornonilisä periaatteessa pitää alkion siellä kohdussa, niin päättelin että vajaa annos on huonompi kuin vähän varmaan liikaa. Kai 🫠 hitto vie no toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Ahdistushan tässä puskee vaikka varhaisultrassa oon jo käynyt, että mikä vielä voi mennä pieleen.

Muuten sain nyt Ovumiasta ohjeen, että myös Cyclot saa lopettaa vkolla 10. Tämä on kuulemma "nykytiedon valossa riittävä". Ja hämärä muistikuva, että myös @Ovum93 olisi sanonut näin jossain kohtaa?

Ja siis niin aamen @Keltainenkukka92 tälle naisen metatyö-asialle!! Neuvolassa tänään juuri tilitin, että oon sekä menneen puolen vuoden aikana hoidoissa että nyt tässä alkuraskaudessa tuntenut tosi isoa yhteydettömyyttä mieheeni. Ollaan oltu yhdessä joku tuhat vuotta ja ihana parisuhde on, mutta ei hän kyllä _yhtään_ pääse tähän henkiseen puoleen kiinni eikä osaa mua tukea, siis ollenkaan 😐 Ja mitä sanoit karhurouvanen, että niitä kaikkia ärsyttäviä pikkuasioita gonapeptylin jääkaappisäilytyksestä reissussa, lääkkeiden kantamisessa mukana, onko ovis vkoloppuna, mahtuuko ivf-jonoon ajoissa, miten punktiot osuu töiden suhteen, nää miljoona pientä asiaa kuormittaa ihan sikana jo aikataulullisesti ja ajallisesti ja sitten semmosena kaameana huoli- ja metatyökuormana. Äääh tää on mun ainainen valitusvirsi naisten metatyöstä mutta tässä lapsettomuuden suossa mennään kyllä niin koviin sfääreihin että huh hei.

@näännä tai joku muu, mulla on pieni läjä (10?) raskauskeijun halpoja ovistestejä jotka joutaa pois, että jos joku ajelee tampereen suunnalla niin voin jättää vaikka johonkin postilaatikkoon noudettavaksi ihan ilmaiseksi 😅

Höh, @MyMa ettei tuu ajeltua Tampereen seudulla :/
Nyt se mun raskaana oleva ystävätär sitten kutsui johonkin vähän niinkuin baby showereihin mutta hän järjestää ne itse ajankohtana jolloin, jos tuoresiirtoon on päästy, luultavasti on juuri (epävirallisesti) selvinnyt että tapahtuiko mitään kiinnittymistä. Deadline ilmoittautumiselle on joku DPO 10 tapainen ja ensimmäinen reaktio oli että en kyllä "pääse" jos näyttää silloin negaa. No mutta pitää vielä harkita ja kuulostella tuleeko sinne ketään muuta jolla ei ole lapsia tai ajankohtaista raskautta. Toiselta puolen, jos raskautuisinkin ja olisin juuri saanut tietää siitä niin mikäs sen mukavampi ajanviete kuin äidiksitulojuhla!

Höh, @MyMa ettei tuu ajeltua Tampereen seudulla :/
Nyt se mun raskaana oleva ystävätär sitten kutsui johonkin vähän niinkuin baby showereihin mutta hän järjestää ne itse ajankohtana jolloin, jos tuoresiirtoon on päästy, luultavasti on juuri (epävirallisesti) selvinnyt että tapahtuiko mitään kiinnittymistä. Deadline ilmoittautumiselle on joku DPO 10 tapainen ja ensimmäinen reaktio oli että en kyllä "pääse" jos näyttää silloin negaa. No mutta pitää vielä harkita ja kuulostella tuleeko sinne ketään muuta jolla ei ole lapsia tai ajankohtaista raskautta. Toiselta puolen, jos raskautuisinkin ja olisin juuri saanut tietää siitä niin mikäs sen mukavampi ajanviete kuin äidiksitulojuhla!

Aika jännää että tosiaan olisipa ihana juttu tuo juhla jos oliskin itse juuri plussan saanut 😍😍😍 Mä itse oon vielä just erityisen paljon jostain syystä nauttinu siitä kun on raskaana mutta ei vielä muut tiedä, olenkin kertonut raskauksista vasta rv 22 ja saanut siihen asti nautiskella ihan omana tietonaan (tai jollekin yhdelle kaverille olen kertonut mutta en kelleen muille, en edes äidille), se on jotenkin niin huikee ja magee fiilis - siis olla raskaana!!!

Mutta tosiaan jos plussaa ei olis (vielä) sillon tullut niin todellakin varmaan paree jättää tuollaiset juhlat väliin :-S

• Tykkää
Noniin nyt on lääkärissä käyty. Folli olikin vasta joku 14-millinen joten ei tarvinne huomenna edes testata ovulaatiota. Mulla alkaa Zumenon 11.8. kp 1 asti ja sitten alkukierrosta jotkut pistokset joista puhutaan tarkemmin vielä 15.8. jolloin on pistosopetus ja kontrolloidaan "foll tilanne", kuten tekstissä siis lukee. En tiedä mitä siitä nyt kontrolloidaan, voisiko olla ne antraalifollikkelit kun niitä ei ole aiemmin kommentoitu mitenkään ja voisiko ne jotenkin ennustaa että millainen stimulaatiovaste on tulossa? 15.8. on myöskin perjantai eli mulle töiden puolesta vähän haastavahko mutta sain vastaanottoajan nyt sujautettua päivän keskelle ilman että tarvitsi varsinaisesti sumplia mitään lukkoonlyötyjä aikatauluja. Aikamoinen eestaassuhaamispäivä siis tulee mutta toisaalta ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan kuten tänään. Toka folliultra ja aikanaan toivottavasti koittava alkionsiirto osunee myös hankalasti loppuviikolle mutta keräyspäivä voisi toivottavasti olla alkuviikosta kätevämpänä päivänä. Eli ehkä tää eka ivf-kierto näin ollen ei vaadi ihan niin hirveää viimehetken työsäätöä kuin pahimmillaan olisi voinut olla.

@Karhurouvanen kyllä huh heijaa noita sun makoiluja, siis että härre gyd oot jaksanut tollaista tehdä, hattua nostan. Mä en ole koskaan saanut tuollaista ohjetta klinikalta enkä apteekista, onneksi Eikä pakkausselosteessakaan tätä mainita. Onhan näitä asioita monia sellaisia mitä sekä itse että klinikoilla vaan "järkeillään", melkein nyt laittaisin sen piikkiin, tottakai se möhnä paremmin pysyy kun makaa paikallaan.

Mulla on joka raskaudessa mennyt niin että plussan jälkeen alkaa puikot pysyä paremmin, niinkuin nytkin, jotenkin pullistuu paikat niin puikotkin pysyy Ja onhan meissä tietenkin ihan anatomisia eroja. Mulla kyllä muuten ehdottomasti sinne löysään suuntaan jos johonkin ja mulla päinvastainen kokemus, että Cyclogest pysyy paremmin sisällä kuin luget! Erilaisia ollaan kaikki Vähän nyt alkoi tän keskustelun jälkeen kuumottaa että oliko hyvä ratkaisu laittaa uus puikko kun se siellä festareilla tuli ulos, tunsin siis ihan sen möykyn josta päättelin että tuli melkolailla kokonaisena ja n.5 minuutissa, toki äkkiähän se alkaa liueta. Mutta juuri tuosta Karhurouvasen sanomasta syystä, että se keltarauhashornonilisä periaatteessa pitää alkion siellä kohdussa, niin päättelin että vajaa annos on huonompi kuin vähän varmaan liikaa. Kai 🫠 hitto vie no toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Ahdistushan tässä puskee vaikka varhaisultrassa oon jo käynyt, että mikä vielä voi mennä pieleen.

Muuten sain nyt Ovumiasta ohjeen, että myös Cyclot saa lopettaa vkolla 10. Tämä on kuulemma "nykytiedon valossa riittävä". Ja hämärä muistikuva, että myös @Ovum93 olisi sanonut näin jossain kohtaa?

Ja siis niin aamen @Keltainenkukka92 tälle naisen metatyö-asialle!! Neuvolassa tänään juuri tilitin, että oon sekä menneen puolen vuoden aikana hoidoissa että nyt tässä alkuraskaudessa tuntenut tosi isoa yhteydettömyyttä mieheeni. Ollaan oltu yhdessä joku tuhat vuotta ja ihana parisuhde on, mutta ei hän kyllä _yhtään_ pääse tähän henkiseen puoleen kiinni eikä osaa mua tukea, siis ollenkaan Ja mitä sanoit karhurouvanen, että niitä kaikkia ärsyttäviä pikkuasioita gonapeptylin jääkaappisäilytyksestä reissussa, lääkkeiden kantamisessa mukana, onko ovis vkoloppuna, mahtuuko ivf-jonoon ajoissa, miten punktiot osuu töiden suhteen, nää miljoona pientä asiaa kuormittaa ihan sikana jo aikataulullisesti ja ajallisesti ja sitten semmosena kaameana huoli- ja metatyökuormana. Äääh tää on mun ainainen valitusvirsi naisten metatyöstä mutta tässä lapsettomuuden suossa mennään kyllä niin koviin sfääreihin että huh hei.

@näännä tai joku muu, mulla on pieni läjä (10?) raskauskeijun halpoja ovistestejä jotka joutaa pois, että jos joku ajelee tampereen suunnalla niin voin jättää vaikka johonkin postilaatikkoon noudettavaksi ihan ilmaiseksi

Niin samaistun tuohon cyclo ärsytykseen. Se on paljon isompi vaiva mitä osaa kuvitella. Mäkin aina yritin edes jonkin aikaa istua sen laiton jälkeen ja kannoin kuuliaasti aina niitä mukanani illallisiin jne. Lopetin ne n 11 viikolla. Ei tullut mitään vuotoja tms. Tosiaan 10-12 viikolla istukka alkaa erittää progestiinia ja keltarauhasen tarve väistyy. Mulla oli jo ihan hieno istukka n 10 viikolla niin uskalsin jättää pois. Tsemppiä viimeisiin cyclohetkiin ja muutenkin alkuraskauden vuoristorataan! Musta tuntuu että tää naisen metatyö jatkuu raskauden aikanakin. Ja varmasti aina lapsienkin kanssa. Itse sain aina murehtia lapsettomuushoitojen aikana kaikki ja tuntuu että nytkin suunnittelen aika lailla yksin kaiken vauvaa ja meidän uutta elämää varten 😬 ja on siis ihana rakastava puoliso, mutta ei jotenkin vain tajua/osaa ottaa isompaa roolia näissä vaikka kuinka olen patistanut.

• Tykkää
Reactions: MyMa
Noniin nyt on lääkärissä käyty. Folli olikin vasta joku 14-millinen joten ei tarvinne huomenna edes testata ovulaatiota. Mulla alkaa Zumenon 11.8. kp 1 asti ja sitten alkukierrosta jotkut pistokset joista puhutaan tarkemmin vielä 15.8. jolloin on pistosopetus ja kontrolloidaan "foll tilanne", kuten tekstissä siis lukee. En tiedä mitä siitä nyt kontrolloidaan, voisiko olla ne antraalifollikkelit kun niitä ei ole aiemmin kommentoitu mitenkään ja voisiko ne jotenkin ennustaa että millainen stimulaatiovaste on tulossa? 15.8. on myöskin perjantai eli mulle töiden puolesta vähän haastavahko mutta sain vastaanottoajan nyt sujautettua päivän keskelle ilman että tarvitsi varsinaisesti sumplia mitään lukkoonlyötyjä aikatauluja. Aikamoinen eestaassuhaamispäivä siis tulee mutta toisaalta ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan kuten tänään. Toka folliultra ja aikanaan toivottavasti koittava alkionsiirto osunee myös hankalasti loppuviikolle mutta keräyspäivä voisi toivottavasti olla alkuviikosta kätevämpänä päivänä. Eli ehkä tää eka ivf-kierto näin ollen ei vaadi ihan niin hirveää viimehetken työsäätöä kuin pahimmillaan olisi voinut olla.

Mulla oli viimeksi nimenomaan 14mm ultrassa ja seuraava päivä ovis+ mitä täälläkin ihmettelin. Eli testaa vain. 😄 Eikö nyt katsottu afc? 😯 Hassua ettei pistosopetus onnistunut tänään samalla... Itse palaan töihin maanantaina ja jo valmiiksi ahdistaa tämä töiden ja hoitojen sumpliminen, myötätuntoa siis! Ja hei ainakin sulla on aikataulu nyt ja jotain konkreettista mitä odottaa! Tuo Zumenon ei ole tuttu. Mä aloitan progynovan 10.8 eli aika samiksia ollaan, tuntuu hyvältä. 😘

Mulla vielä haaaaala viiva kp 10. Eli nyt toivon oviksen venyvän alkuviikkoon jolloin uusi kierto toivottavasti alkaa vasta su>>. Tässä kävi kyllä mielessä että minä kun olen pelännyt lyhyttä kiertoa (vuoto alkaisi huonosti lauantaina) niin voihan se olla että myös tämä toinen kierto punktion jälkeen on ylipitkä ja homma sen kuin venyy 🤯 Olin vain ajatellut että nyt olisi se oma tavallinen kierto taas kun on ollut välikierto.

• Rakkaus
Hienoa @Keltainenkukka92 jos ovis venyisi toivotusti alkuviikkoon! Mullakin oli tänään haalea viiva, mutta multa jotenkin puuttuu näppituntuma luomukiertojen ovisviivoista, kun letrohan teki sen että tosi haaleasta vaihtui yhtäkkiä plussaan, ja luomukiertoja olen tikuttanut vain pari ja silloin en mitenkään joka päivä edes muistanut katsoa muuta kuin sen diginäytön. Mutta joo ehkä sitten kuitenkin testaan huomennakin!
Aa joo toi Progynova taitaa olla suht samaa ainetta kuin Zumenonkin, eli samikset jee!

Joo se afc on jokseenkin ainoa tällä palstalla puheena olleista arvoista/mittauksista mitä mulla ei ole katsottu/tiedokseni saatettu. Siis kyllähän se lääkäri ne munikset joka kerta katsoo ja eikö se afc ole vaan että 1,2,3 -tyylisesti lasketaan että monta niitä folleja siinä on, joten kai hänellä joku oma käsitys niistä on, mutta ei ole myöskään ikinä kirjannut mihinkään. Kertoessaan mulle ivf:n kulusta hän tuntui kuitenkin ajattelevan että mun vaste stimulaatioon olisi sellainen keskinkertainen/tavanomainen, joten ilmeisesti hän pitää mun munasolureserviäkin tavanomaisena. AMH:han mulla oli 1,29 keväällä.

Mutta joo nyt tajusin että ehkä se foll tilanne on siis vaan että katsotaan että se johtofollikkeli on hävinnyt. Ja sinällään on kiva saada pistosopetus ja tarkempi selostus siitä pistoslääkkeestä juuri ennen kuin se alkaa, ettei ehdi unohtua.

No onpa hassua tosiaan et vielä pitää ultraan mennä jos kaikki kuitenkin nyt ihan kunnossa🤷‍♀️ Jännä että teille molemmille @näännä ja @keltainenkukka on nyt toi estrogeeni käytössä, en oo ite koskaan kuullu että ivf:ssä käytetään ja kun @näännällä vielä eka ivf ja ”paperilla kaikki kunnossa”🤷‍♀️ , @keltainenkukka kohdalla eikös ollu puhetta että se vois estää niitä kystia. Jospa se on joku uusi juttu se estrogeenijuttu, jos jotenkin suotuisa vaikutus🤷‍♀️

Toivottavasti päivät nyt osuisi teillä kohdilleen ettei tulisi siitä lisästressiä🤷‍♀️

Itte en täällä taas kestäisi yhtään mitään kun odotan maanantaita ja lääkärin lomaltapaluuta ja että mitä sanoo nyt tilanteesta ja jatkosta ja että nyt ylipäätään on niitä alkioita mitä käyttää!!! En yhtään jaksaisi mitään muuta kun vkl on menoa ja ollaan poissa kotoota yötä jne mutta ei kiinnostaisi yhtään vaikka on sinänsä ihan hauska juttu, haluaisin vaan olla täällä kotiympyröissä omien lasten kanssa ja keskittyä omiin juttuihin! Oon nyt muistanu että se yks lääkäri sano ja oon lukenutkin asiasta että tollanen hyvin poikkeavan hidas syke voi olla merkki kromosomipoikkeavuuksista eli vois sitten olla kuitenkin että on vaan ollu huonoa tuuria ja alkiossa vika🤷‍♀️ Kattoo nyt mitä toi lääkäri on mieltä kaikesta🤷‍♀️

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Mulla oli myös viimeksi progynova käytössä kun ensimmäinen IVF-yritys oli lyhyellä kaavalla. Jotenkin Felicitiaksen lääkäri puhui silloin että se "boostaa" omaa kiertoa. En sitten tiedä mitä se tarkoittaa, nyt tosiaan HUSin lääkäri puhui että estäis kystien syntyä. Silloin viimeksi lyhyellä ei kyllä ollut kystiä mutta ennätyssurkea afc (2), en sitten tiedä vaikuttiko estrogeeni vai oliko sattuma. Silloin päiväannos oli 2mgx2 mitä lääkäri nytkin meinasi mutta juuri ennen kuin olimme lopettamassa pohti vielä ja nosti annosta 2mgx3.

Fiilaan niin tuon että vaikka kivaa tekemistä niin odottaa vain käyntiä/muuta tähän liittyen. Onko sulla siis soittoaika maanantaina?

Kylläpä oli monella sama kokemus että itse on naisena huomattavan paljon enemmän perillä raskautumiseen liittyvistä asioista. Saati sitten se että lapsettomuushoidoissa kaikki käytännön hoidot ja piikitykset joutuu nainen hoitamaan. Sama kokemus täälläkin että on todellakin hyvä puoliso ja elämäni ehdottomasti paras parisuhde. Silti mies ei ihan näitä oikeen ymmärrä. Hän myös vielä toivoi että aloitetaan vasta seuraavasta kierrosta joten päädyttiin nyt siihen. Sanoin myös että tehdäänkö nyt niin että en enää puhu raskautumisasioista vaan sanon vaan sit ku ois otollinen aika ja hyödynnetään se sit pariin kolmeen kertaan niin sit hän kyl sanoi et kyllä sä voit niistä puhua jos ne on sulle tärkeitä. Tän myötä jään nyt taustailemaan ja toivon plussa-aaltoa tänne tai ainakin hyvän suuntaisia uutisia 💛

Onnea matkaan @Pikkutytöt !

Täällä taas huono fiilis, vikat labratulokset eivät ole tulleet vaikka niiden piti tulla viikon sisällä. Muutenkin huono päivä. Haluaisin vain kelata aikaa eteenpäin. Harmittaa olla alakuloinen ja vain (pelkäen) odottaa tulevaisuutta, kun pitäisi nauttia esikoisen ihanasta vaiheesta.

No onpa kenkkua ettei ole tullut!!!! Niin samaistun tohon että harmittaa niin ja olen surullinen että tämä kallisarvoinen aika kun lapset ovat vielä pieniä (ja yhdessä pieniä) niin kuluu hukkaan tässä hoitoankeudessa :-( Mietin aina että tulen varmaan suremaan tätä tulevaisuudessa - tai sitten toivon että aika kultaa muistot ja muistan vaan sen ”normaalin elämän” mitä kuitenkin tässä koko ajan myös eletään. Mutta siis kyllä se niin vaan on että nää vaikuttaa niin paljon mielialaan, että vaikka nyt periaatteessa olen kuitenkin melko iloinen arjessa ja melko normaali niin kuitenkaan ei sit kuitenkaan ole vaan kyllä siellä sellanen joku takakireys on taustalla, kun siis ei vaan voi ”asettua elämään” vaan on tässä niinku koko ajan suorittamassa asioita saadakseen jotain - siis voi sitä mielen kepeyttä ja onnen vapaata olotilaa mikä on ollut kun tässä nyt pariin kertaan olen ”ollut raskaana”, siis se fiilis on ihan kuin aika vähän pysähtyis, siis hyvällä tavalla, yhtäkkiä ei ookaan enää kiire minnekään vaan kaikki on ihanasti ja just hyvin just sillä hetkellä ja voi vaan olla ja nauttia ja istua alas matolle lasten kanssa.

• Tykkää
Mulla oli myös viimeksi progynova käytössä kun ensimmäinen IVF-yritys oli lyhyellä kaavalla. Jotenkin Felicitiaksen lääkäri puhui silloin että se "boostaa" omaa kiertoa. En sitten tiedä mitä se tarkoittaa, nyt tosiaan HUSin lääkäri puhui että estäis kystien syntyä. Silloin viimeksi lyhyellä ei kyllä ollut kystiä mutta ennätyssurkea afc (2), en sitten tiedä vaikuttiko estrogeeni vai oliko sattuma. Silloin päiväannos oli 2mgx2 mitä lääkäri nytkin meinasi mutta juuri ennen kuin olimme lopettamassa pohti vielä ja nosti annosta 2mgx3.

Fiilaan niin tuon että vaikka kivaa tekemistä niin odottaa vain käyntiä/muuta tähän liittyen. Onko sulla siis soittoaika maanantaina?

Ahaa ai niin sulla on ollu ennenkin se estrogeeni, toivotaan että siitä olis hyötyä. Mulla ei ole varsinaista soittoaikaa vaan yhteydenpito klinikalle tapahtuu sähköpostitse ja vastaavat kyllä yleensä nopeasti ja oletan että ma tulis vastaus kun lääkäri tulee töihin.

• Tykkää
Kummallista ja kurjaa että @Keltainenkukka92 n labratulokset ei tule vaikka niin luvattu! Parasta mahdollista viikonloppua kuitenki kaikille!

Lähdinkin ex tempore yön yli venereissulle enkä muistanut ovistestiä tietenkään ottaa mukaan, joten jäi tänä aamuna tikuttamatta. Fiiliksetkin alkaa olla jo orastavan ovismaiset mutta niidenkin perusteella arvelisin kuitenkin että plussa tulee huomenna tai maanantaina pikemminkin että olisi tullut tänään.

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
Mitä tuohon ovikseen tulee (tuli mieleen, kun @näännä tuossa siitä mainitsi), niin mulle tuli isona yllätyksenä, että itse LH-huippu itsellä tulee vasta pari päivää sen jälkeen, kun isoin limailu alkaa. Oon aina kuvitellut oviksen olevan siinä hetkessä, mutta väärässä olin. Oon nyt siis muutaman kierron ajan ovisplussaa metsästänyt ja todennut sen tulevan aina kp15 ainakin näissä tikutetuissa kierrossa. Jos tosiaan ovis on melkeinpä aina tuolloin ja mun kierto on 23-25, niin ei ole ihme, ettei raskautta ole kuulunut. Luteaalivaihe jää aivan sairaan lyhyeksi. Onko täällä muita, joilla sama ongelma? Tällähän nyt ei siis sikäli ole merkitystä, kun hoidon piirissä on, mutta kaikkea sitä omasta kropasta oppii näin vasta keski-ikäisenä...

Mitä tuohon ovikseen tulee (tuli mieleen, kun @näännä tuossa siitä mainitsi), niin mulle tuli isona yllätyksenä, että itse LH-huippu itsellä tulee vasta pari päivää sen jälkeen, kun isoin limailu alkaa. Oon aina kuvitellut oviksen olevan siinä hetkessä, mutta väärässä olin. Oon nyt siis muutaman kierron ajan ovisplussaa metsästänyt ja todennut sen tulevan aina kp15 ainakin näissä tikutetuissa kierrossa. Jos tosiaan ovis on melkeinpä aina tuolloin ja mun kierto on 23-25, niin ei ole ihme, ettei raskautta ole kuulunut. Luteaalivaihe jää aivan sairaan lyhyeksi. Onko täällä muita, joilla sama ongelma? Tällähän nyt ei siis sikäli ole merkitystä, kun hoidon piirissä on, mutta kaikkea sitä omasta kropasta oppii näin vasta keski-ikäisenä...

Mulla oli aivan sama! Tai siis kierto 20-90vrk eikä ovisplussia ollenkaan ilman lääkkeitä että joo ei nyt ihan sama 🙈 mutta siis letrozolilla tuli kaunis säännöllinen kierto n 24vrk mutta ovis plus n kp 15 ja prog huippuarvot labroissa jäi aina heikoksi alle 20. Lääkäri sääti aina vaan letrozolia ja sanoi, että kunhan tulisi ”parempi” ovulaatio, tulee parempi keltarauhanen ja prog. Itse toivoin luteaalitukea. Pariin vikaan kiertoon letron kanssa sain terolutit, mutta tämä ei muuttanut mitään ja silti tiputtelu alkoi pari pv ennen menses. Lääkärillä oli hirveä usko että saan letro vauvan ”kun oon niin terve ja raskautuisin jos en stressaisi niin paljon”, ja lopulta kokeiltiin letro+ovitrelle+terolut. Ultrassa kaikki näytti aina hyvältä, follikkeleiden kasvu, endometrium ja myös ovulaation todistetusti tapahtui UÄssä. Itsellä ei ollut enää mitään uskoa tähän touhuun tai omaan kroppaan ja ennen IVF lähetettä hän halusi vielä kokeilla gonal F+ovitrelle+ cyclogest jolla siis lopulta raskauduin. Nyt erittäin kiitollinen, ettei luovuttanut tai lähettänyt IVF vaikka itse en enää uskonut OI vauvaan ollenkaan ja halusin vaan eteenpäin IVF:n. Meni siis yli puoli vuotta vaan OI hommissa ja aina prog huonot.

Mutta itsellä mutu olo, että koko ajan oli keltarauhasongelmaa. Seuraavassa mahdollisessa vauva nro 2 yrityksessä voisin kokeilla letro+cyclo, mahdollisesti vielä ovitrellekin. Terolutin kanssa kävin myös siis prog mittaamassa ja oli surkea, mutta terolut ei labroissa näykkään. Kävin cyclonkin kanssa vaikka tämä luonnollisena progestiinina nostaa veren progestiinia ja oli tietysti täten korkeampi. Muistan kun näin sen tuloksen omakannassa ja tuli ensimmäistä kertaa toiveikas olo, raskaus olisi mahdollinen! Muistelen, että sullakin olisi ollut huonoja prog arvoja? Täältä ainakin iso suositus kunnon luteaalituki lääkityksille. Oman kokemuksen jälkeen en uskaltanut jättää cycloja pois ennen kuin istukka toimi, vaikka ei sinänsä enää hoitoon olisi kuulunutkaan sitä pos testin tehtyä jatkaa. Onneksi lääkäri ymmärsi vihdoin, että mun luotto keltarauhaseeni oli nolla 😅 mutta ei tullut mitään vuotoja kertaakaan cyclojen kanssa, hankalaa mutta heti haluaisin seuraavan vauvan kanssa rakkaat cyclot.

Sori pitkästä tarinoinnista, tuntuu vain että omassa paikassa koko luteaaliongelma sivuutettiin liian pitkään ja en haluaisi, että muillakin käy samoin ❤️

mulla luomuillessa jää herkästi ovisoireet huomaamatta kokonaan jos se esim ajoittuu työpäiviin. mutta silloin kun olen niitä bongannut niin kyllä, testiplussa ei ole tullut vielä sinä päivänä.
ja tässä kierrossa tuli nyt tänään plussa. eli edelleen ivf kierto voisi alkaa 17. tai 18.8. mites keltainenkukka ovistilanne?

No just tänään pärähti plussa. Eli hyvin todennäköisesti uusi kierto (15-)16.8 eli ei hyvä. 👎 Pe 15.8 olis vielä jees jos vuoto heti aamusta että sais lääkärit kiinni. Toisaalta silloin olisi ennätyslyhyt kierto eli sekin huono.

Yritän pysyä positiivisena: ainakin kierto palautunut (kp 12 on mun vakio +) eikä veny ja ivf-hoitaja sanoi että ok aloittaa kp3 tai jopa kp4... Ja eilen oli sellaiset halut että teki parisuhteelle varsin hyvää 😄 ja voihan olla 13+ päivän lutaali... 🤞

Mielenkiintoista tuo lutaali. Mulla aina 11-12 päivää eli just siinä rajalla (hoitojen jälkeen ollut joskus 10) niin siksi seurailen tarkkana. Onneksi siihen saa apua! (Versus surkeat solut...)

Viimeksi muokattu:
@Ovum93 Kiitokset kattavasta vastauksesta! 😇 Muistat ihan oikein, että mullakin proge semisurkea eli 25. Ja tuo siis Cycloilla. Toki nyt ne sit tuplataan seuraaviin siirtoihin. Sikäli siis tuntunut tyhmältä tää koko kesä yrittää mitään, kun ei tule tällaisella luteaalivaiheella mikään onnistumaan. Se on siis varmasti yhteydessä progeen ja todennäköisesti huonosti toimivaan keltarauhaseen. Itsekin ajattelin mahdollisen raskauden kohdalle tullessa vaatia Cyclo-tukea pidemmälle. En siis myöskään luota tuohon omaan keltarauhaseen sentin vertaa. 😅 Tää lyhyt luteaalivaihe tuntuu kyllä olevan aika monenkin ongelma, mutta yllättävän moni on siitä huolimatta pystynyt raskautumaan. Itsellä jo kyllä niin lyhyt, että ilman apuja ei tule mitään.

Harmi, @Keltainenkukka92 että ovis ei nyt osunut toivottuun päivään mutta toisaalta hyvä jos hoitajan mukaan aloituspäivä ei ole niin päivän päälle.

Toihan tää ovistikuttelu vähän viihdykettä tähän tositoimien ootteluun mutta nyt pitää sitten taas viikko vaan pyöritellä peukaloita. Hohhoijaa...

Yhteistyössä