Liitynpä tähän synnytyskeskusteluun, vaikka kaukainen asia vielä onkin...Mua ei niinkään pelota itse kipu synnytyksessä vaan pikemminkin pelkään, että henkilökunta ei usko mua, jos vaikka sanon, että nyt en enää kestä tai tuntuu siltä, että jokin on nyt pahasti pielessä. Ja eniten ehkä pelkään repeytymistä tai sitä, että henkilökunta jahkailee ja jahkailee ja vauva vaikka vammautuu sen vuoksi.
Kivuista ajattelen niin, että mulla on ollut aivan järkyt menkkakivut pahan endon vuoksi - sellaiset, että jalat ei aina kanna, menee melkein taju. Uskoisin, että synnytyksessä ne kivut on jotain tuollaista ja ehkä kestän nekin elossa kun olen koviin menkkakipuihin tottunut. Meillä suvussa mummi, äiti ja sisko ovat synnyttäneet ilman mitään kipulääkkeitä ja nopeasti. Siskon ensisynnytys oli alle 5h ja palautui tosi nopeasti, samoin meidän äidillä ensisynnytys alle 5h. Toivon siis perineeni heidän "nopeutensa".
Mua ihan oikeasti pelottaa erilaiset kipulääkkeet siksi, että mulla on erilaisia lääkeallergioita eli koskaan ei voi olla varma, mikä lääkkeistä osoittautuukin hengenvaaralliseksi tai johtaa teholle
Lisäksi havaittiin nyt kesällä se, että kun rakosta leikattiin endoa, niin se tehtiin spinaalipuudutuksessa, mikä ei sovi mulle kyllä ollenkaan. Spinaalissa ja epiduraalissahan on osittain sama vaikutusmekanismi ja molempia käytetään synnytyksessä. Mulla on siis luonnostaan alhainen verenpaine ja nuo molemmat tekevät yleensä sen, että verenpaine laskee entisestään. Mulla kävi nimittäin niin, että verenpaineen lasku aiheuttaa mulle aivan hirveän oksentelun ja pöhnän eli jos otan jommankumman synnytyksessä, niin en tiedä, mikä apu niistä on, jos koko vaikutusajan olen hirveässä pöhnässä ja vain oksennan. Mulle jäi ikävä kokemus spinaalista. Kivut se kyllä vei pois, mutta ei ollut hirveän kiva oksennella tuntitolkulla omia vatsanesteitä eikä tiputuskaan meinannut auttaa. Meni yli viikko että verenpaine saatiin kohdilleen. Aion konsultoida tässä kipupulmassa kälyäni, joka lääkäri ja toiminut myös anestesiologina eli "nukkumattina" ja synnyttäjien puuduttajana ja mukana hätäsektioissa. Niin, että en sitten tiedä, olenko pakotettu luomusynnytykseen vai kuinka....Mutta onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen, niin voi miettiä rauhassa sitten...
Vadelmaunelma 7+4