Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Ripe mullakin lyhin matka olis Hyvinkäälle synnyttämään, mut en ole edes osannut asiaa harkita kun kaveri on töissä tuolla Lohjalla..

Pelottaako teitä muita jo synnytys? Mua se on AINA pelottanut, mutta nyt siihen on jotenkin alkanut suhtautumaan eri tavalla.. Ihan kun se ei oliskaan niin pelottavaa.. hassua.
 
napsuneiti : Ei sitä synnytystä tarvi erityisesti pelätä kyllä luonto hoitaa hommansa! Se on kivualiasta puuhaa mutta nopeasti ohi ja ihana pikku nyytti sylissä! Jos sitä liikaa miettii ni alkaa pelätä ehkä turhan paljon joten anna asioiden mennä omalla painolla! =)
Itsellä 2 hyvin erillaista synnytystä takana...toinen tosi nopea ja toinen tosi hidas ja molemmissa oli hyvät ja huonot puolensa....
 
Krokodiili
napsuneiti, mulla on vaikea synnytyspelko ollut aina, sillä pelkään kaikkia toimenpiteitäkin hysteerisesti. Menen ensimmäiseen "pelkokeskusteluun" kätilön kanssa ensi viikolla. En vielä tiedä, alanko anoa pelkosektiota vai mitä teen...
 
mä luulen että mullekkin vois olla hyvä joskus käydä siellä "pelkopolilla". Mut mä myöskin pelkään toimenpiteitä ja ylipäätään kipua ni en koe että se sektiokaan olis mulle ratkaisu, kipeä sitä on sen jälkeenkin.. No joo, on onneks aikaa miettiä ja sopeutua vielä siihen synnytyksen ajatteluun ;)

Kroko toivotaan että ne sun tiputukset nyt tosiaan alkaa jeesaileen eikä tarttis koko ajan kärsiä. Toi on kyllä ihan älyttömän kurjaa!!! Eiks ne voi laittaa sit jotain pysyvää kanyylia mihin sen tipan sais aina? ettei tarttis joka kerta tökkiä uudelleen...
 
Krokodiili: toivotaan että pelkokeskustelu auttaisi! =)
Itse kammoan tosi kovasti sektiota, kauhistuttaa et koko vatsa avattaisiin ja siitä toipuminenkin vielä. Synnytyksen pahinvaihe on ne hirveät supistukset eikä se niikään ulostulo....... Ulos tulo tapahtuu usein nopeasti ja vielä jos on kivunlievitys ni ei sitä juuri tunne välttämättä ainakaan kivuliaaksi....ne supparit vaan on se tosiaan mitä en innolla tässä odota :D
 
napsuneiti ei siinä supistusten tuskissa ehi ajatella sitä epiduraali kipua....sitä oikeen mielellään ottaa ihan mitä vaan kuhan kipu helpottais :LOL:

ainii ja itrsekkin kammoan kaikkia tutkimuksia ja olen tosi huono kestämään kipua! En meinannut edes antaa niitten synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla painella mun kohtua tyhjäksi mikä niillä on tapana synnytyksen jälkeen muutaman päivänä....en tykännyt yhtään...ja sisä tutkimuksestakin kieltäydyin kun oli niin kipeät paikat....
 
Krokodiili
Alkuperäinen kirjoittaja napsuneiti:
toivotaan että ne sun tiputukset nyt tosiaan alkaa jeesaileen eikä tarttis koko ajan kärsiä. Toi on kyllä ihan älyttömän kurjaa!!! Eiks ne voi laittaa sit jotain pysyvää kanyylia mihin sen tipan sais aina? ettei tarttis joka kerta tökkiä uudelleen...
Nesteytyshän ei siis paranna mitään, mutta sen tarkoitus on auttaa kestämään jotenkin tässä olossa. Hetkeksi auttaakin oksentamiseen, joten kannattava homma sikäli. Ei kai ne mitään pysyvää kanyylia laita... aika vaikeahan se olisi arjessa kuitenkin. Sitä vaihtoehtoa lääkäri eilen vähän väläytteli, että josko laittaisi minut osastolle vuorokaudeksi ja nesteyttäisivät siellä kerralla kunnolla. Voisi kuulemma auttaa pidempään. Mutta toistaiseksi sitä päätöstä ei kuitenkaan tehty, vaan tiputuksien väliä vain tihennettiin.

aitiliini83 Niin siis minähän pelkään sektiotakin varmaan yhtä paljon kuin alatiesynnytystä, joten en ole yhtään varma siitäkään...
 
Täällä myös yks neula- ja toimenpidekammoinen! Ihan hirveää oli se istukkapunktiokin - halusin sen ehdottomasti, mutta itsekkyys laittoi miut itkemään. Siis oman kivun pelko oli ainoa syy, miksi meinasin sitä lykätä. :eek: Kestin sitten kuitenkin.
Synnytyksestä näin viimeksi unta viime yönä, joten kyllä se alitajunnassa jo pyörii.
Sektiota en missään nimessä halua. Täällä kaksplussan sivuilla on ollu useampi sektiogalluppi ja useimmat mammat kertoo, että sektiossa se auki leikattu kohtu sitten kuivataan hinkkaamalla kuivaksi liinalla, ja se oksettaa ja tuntuu tosi ällölle. Eli yrjö lentää helposti. Ja voin vaan kuvitella sitä tunnetta... melkein mieluummin pusertaisin sitten vauvein alakautta kunnon kipulääkityksessä. Vaikka tosin se epiduraalineulakin hirvittää! :kieh:

Meillä poksahti nyt rv 14!

-Bee ja Ee 13+0

PS. Ainiin, tänään luki lehdessä ettei saa syödä enää mitään. Ainakin sipsit, ranskikset, näkkärit, liha ja kala oli listalla. Että niissä on perimää vahingoittavia myrkkyjä: http://www.iltalehti.fi/syopa/2009100910397687_sy.shtml
Ja kala ja näkkileipä kyllä tuolta listalta on kuulunu jo miun ruokavalioon tosi pitkälti!
 
Liitynpä tähän synnytyskeskusteluun, vaikka kaukainen asia vielä onkin...Mua ei niinkään pelota itse kipu synnytyksessä vaan pikemminkin pelkään, että henkilökunta ei usko mua, jos vaikka sanon, että nyt en enää kestä tai tuntuu siltä, että jokin on nyt pahasti pielessä. Ja eniten ehkä pelkään repeytymistä tai sitä, että henkilökunta jahkailee ja jahkailee ja vauva vaikka vammautuu sen vuoksi.

Kivuista ajattelen niin, että mulla on ollut aivan järkyt menkkakivut pahan endon vuoksi - sellaiset, että jalat ei aina kanna, menee melkein taju. Uskoisin, että synnytyksessä ne kivut on jotain tuollaista ja ehkä kestän nekin elossa kun olen koviin menkkakipuihin tottunut. Meillä suvussa mummi, äiti ja sisko ovat synnyttäneet ilman mitään kipulääkkeitä ja nopeasti. Siskon ensisynnytys oli alle 5h ja palautui tosi nopeasti, samoin meidän äidillä ensisynnytys alle 5h. Toivon siis perineeni heidän "nopeutensa".

Mua ihan oikeasti pelottaa erilaiset kipulääkkeet siksi, että mulla on erilaisia lääkeallergioita eli koskaan ei voi olla varma, mikä lääkkeistä osoittautuukin hengenvaaralliseksi tai johtaa teholle :( Lisäksi havaittiin nyt kesällä se, että kun rakosta leikattiin endoa, niin se tehtiin spinaalipuudutuksessa, mikä ei sovi mulle kyllä ollenkaan. Spinaalissa ja epiduraalissahan on osittain sama vaikutusmekanismi ja molempia käytetään synnytyksessä. Mulla on siis luonnostaan alhainen verenpaine ja nuo molemmat tekevät yleensä sen, että verenpaine laskee entisestään. Mulla kävi nimittäin niin, että verenpaineen lasku aiheuttaa mulle aivan hirveän oksentelun ja pöhnän eli jos otan jommankumman synnytyksessä, niin en tiedä, mikä apu niistä on, jos koko vaikutusajan olen hirveässä pöhnässä ja vain oksennan. Mulle jäi ikävä kokemus spinaalista. Kivut se kyllä vei pois, mutta ei ollut hirveän kiva oksennella tuntitolkulla omia vatsanesteitä eikä tiputuskaan meinannut auttaa. Meni yli viikko että verenpaine saatiin kohdilleen. Aion konsultoida tässä kipupulmassa kälyäni, joka lääkäri ja toiminut myös anestesiologina eli "nukkumattina" ja synnyttäjien puuduttajana ja mukana hätäsektioissa. Niin, että en sitten tiedä, olenko pakotettu luomusynnytykseen vai kuinka....Mutta onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen, niin voi miettiä rauhassa sitten...

Vadelmaunelma 7+4
 
Krokodiili
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva B:
Ainiin, tänään luki lehdessä ettei saa syödä enää mitään. Ainakin sipsit, ranskikset, näkkärit, liha ja kala oli listalla. Että niissä on perimää vahingoittavia myrkkyjä
Joo mä just eilen sainkin tosiaan sen ohjeen lääkäriltä syödä nimenomaan sipsejä :kieh: .
 
No tuossa tutkimuksessahan mainittiin, että nuita aineita pitäis syödä paljon ja joka päivä, että niistä jotain pahaa aiheutuisi. Monipuolisuus kunniaan!
Mulla menee nuo ruokahommat aika jännästi. Tuntuu, etten voi syödä kahtena päivänä samaa ruokaa peräkkäin, eli jos syön tänään vaikka nakkikastiketta, en voi kuvitellakkaan seuraavana päivänä syöväni samaa. Viime viikolla himoitsin ruisleipää, mut nyt tökkii se ja paljon. Tuntuu, että yks päivä yhtä ruokaa ja toisena toista. No mandariinit ja maustamaton jogurtti kyllä kelpaa päivittäin:)Onko muilla samaa havaittavissa?
 
pohtijatar no ei oo.. mulla lähinnä uppois kaikki epäterveellinen. Just roskaruoka, sipsit, makeiset ja jep jep.. niitä kun pitäis välttää kun on se +10kg jo ennestään. Mut oon alkanut nyt pistään kiloklubiin ylös mitä oon päivän aikana syönyt ja koittanut kattoa että vaikka jotain herkkuja söisiknkin ettei se 2000kcal ainakaan päivässä ylittyis. Joskus kyl oon epäonnistunut, mut pääasia on että ne oikeesti useimmiten jääpi alle ne kalorit.

Vadelmaunelma sun kanssa saa sit lekurit olla tarkkoja sen suhteen mitä ne antaa. On kyllä kurjaa että on noin allerginen, vaikeuttaa montaa asiaa. Mulla itelläni on myös allergioita ja joutuvat myös tarkkailemaan vähän kaikkea. Oon saanut kerran anafylaktisen shokin ja todella todella helposti tulee nokkosrokkoa jostain lääkeyhdistelmistä ja jopa kylmästä. Ruoka-aineille en onneksi ole allerginen. Mut todetusti joillekkin näissä hormonihoidoissa käytetyille lääkkeillekkin, mut onneks ei pahemmin oireita tullut ja hoito voitiin toteuttaa. Kovasti naikkarilla ottivat asiat tosissaan ja konsultoivat allergiasairaalaa. Mut ei mun tilanne kyl läheskään noin paha o ku sulla.

Ihanaa kun on lauantai.. vielä 2 yötä ja pääsen kuunteleen niitä sydänääniä.. jännittää kyllä. Meen aivan paniikkiin jos niitä ei kuulukkaan.. apuva. Toivotaan että vauvalla on kaikki hyvin, istukka ei ole etuseinässä ja että äänet kuuluu...

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille <3
 
pohtijatar: maustamaton jogurtti ja ananas on mulle semmonen mikä kelpaa joka päivä,mutta sitten taas lämminruoka tuottaakin ongelmia.Kaupasta ostaa ruoka-ainekset ja sitten toteaa myöhemmin että oksennus tulee jos sitä joutuu syömään...Mutta nyt tää pahoinvointi ei haittaa enää koska tiedän syyksi aivan muun kuin ne hormonilääkkeet!Toki se edelleen sekoittaa mun verensokereita mutta ei voi mitään.

Rouva B: Ihan varmasti pelottais muakin se biopsia!Rohkea olet!Ja täällä sitten pidetään peukkuja vastauksia odotellessa!

Krokodiili: on se kumma kun nyky lääketieteessä ei ole tarjota mitään sellaista tapaa joka helpottais kerta laakista pahoivointiin.Se on oikeasti kurja jos joudut vielä 20 viikkoa kärsimään. :hug:

Synnytyspelko asiasta: mulla ei varsinaista synnytyspelkoa ole mutta tää diabetes saa ajatukset liikkeelle kun se vauva on ilmeisesti jokatapauksessa normaalia isompi,että kuinka paljon se rikkoo paikkoja ja mahtuuko se edes alakautta tulemaan?Hirmuisesti olen lukenut tietoa diabeetikoiden raskauksista ja suurelle osalle joudutaan juuri sen koon takia tekemään sektio. Eli tosi kiva ainoastaan sen takia kun mulla on diabetes niin en saa valita synnäriä vaan se on automaattisesti Helsingin Naistenklinikka ja iso mahdollisuus myös siihen että mun puolesta päätetään että vauva tulee sektiolla. Toisaalta sitä on hyvissä käsissä kun ne ovat siellä erikoistuneet diabeetikoihin.Et sinänsä ei kai sillä väliä kunhan kaikki menee hyvin.

Alex 6+2
 
Jaahas, vai että näkkileipäkin voi olla haitallista.. ja minä kun sitä olen popsinut oikein roppakaupalla, kun on maistunut ja ajattelin, että on terveellistäkin kun kuitupitoista.. Noh, eipä noita tutkimuksia voi oikein aina todesta ottaa, kun käytännössä kaikki ruoat on vaarallisia jonkun tutkimuksen mukaan.. mutta jotain sitä pitää syödäkkin, tai sitten vasta vaarassa onkin..
Tässä on vielä pari viikkoa aikaa np-ultraan.. miten jaksan sinne asti.. Hirvee himo olis mennä yksityiselle vielä toiseen alkuraskauden ultraan, mutta ehkä jaksan sen pari viikkoa vielä sinnitellä, että näen pikkuiset.
Sitten on ristiriitaisia tunteita tuosta seerumiseulasta.. luin nimittäin jostain palstalta juuri, että tuplaraskaudessa se ei ole luotettava, ja otetaan lähinnä kokeellisessa mielessä.. Kiva kun ei neuvolassa tästä mitään infoa annettu..eikä oikeastaan mitään muutakaan infoa noista seulonnoista, paitsi laput mukaan.. olisi ihan kiva tietää.. kaikki tieto pitää itse netistä kaivaa. Eli en nyt ymmärrä kannattaako sitä seerumiseulaa edes ottaa.. ja mitä sitten jos se antaa hälyttävän tuloksen.. ilmeisesti kaksosraskaudessa siinä vaiheessa jos toisen (sairaan) keskeyttäisi, niin suuri mahdollisuus, että myös toinen menehtyisi.. Eli haluaako sitä semmoista tietoa edes tietää.. vaikeaa..
 
vilhelmiina samoja asioita olen pohtinut. Neuvolaa varatessani sanoin haluavani seulan, mutta silloin entiennyt molempien sydänkäpysten olevan matkassa. Nyt mietityttää koko seula. Mitä olet miettinyt Sikainfluenssarokotteesta? Jotenkin sekin arveluttaa, kun rokotettahan ei ole kunnolla ehditty ihmisiin testata. Jos Suomessa selvitäänkin vähemmälä kun aiemmin on odotettu, voisi rokotteen jättää ottamatta.Rokotteen tulisi olla kemiallinen muutos kausi-influenssarokotteesta ja siten katsotaan turvalliseksi. Olen itse alalla ja silti hieman epäuskoinen...

Onnea Rouva R:lle :flower:

-tiki & :heart: :heart: -
 

Veriseulasta piti sanoa, että siinähän alkaa hälyyttää jos hcg on korkea ja papp-a matala. Ja tupla raskauksissa (sekä joissain normaaleissakin toki) hcg vaan on hiukan korkealla - minä jäin kiinni seulassa juuri siksi...

Influenssarokotuksesta pitää sanoe harvinaisen jyrkkä EI tällä kertaa. Itse kysyi asiaa kahdelta yksityislääkäriltä jotka eivät kummatkaan itse altistaisi sikiötä sille rokotteelle, koska siinä on mm. elohopeaa (toisin kuin aiemmissa rokotteissa) sekä enemmän alumiiniakin. Ja todella hätäisesti sörhäisty kokoon.
Julkiselle puolelle on annettu ohjeistus suositella, joten sieltä ei kannata kysyä.
Ja joo, itsekin olen alalla ja siten osaan konsultoida mielestäni oikeita lääkäreitäkin.

Rouva R - tervetuloa! Taikapapu kun bongaa Sinut, niin pääset listoille. :)

Pohtijatar: E tuossa kyllä sanottu että pitää suuria määriä syödä jotta tulee haitallisia aineita. Vaan että päivittäistä käyttöä tulisi välttää, ja pienet annokset ei haittaa. Ja päivittäin itse kyllä oon syöny näkkäriä ja/tai kalaa. Mutta tosiaan, pakkohan se on jotain syödä tai sitten näännyttää molemmat.
Minä pidän päivittäistä käyttöä jo ihan säännöllisenä, enkä enää pienenä määränä.

Toivoopi Bee
 
Annie: Nämä lääkärit tietävät takuulla enemmän rokotuksista kuin neuvolatädit (jotka siis toimivat heille annettujen ohjeistusten mukaan). Kuten sanoin, olen lukenut kolme kirjaa, kasan lausuntoja, sekä tutkinut tämän rokotteen tutkimusta alusta lähtien. Lisäksi olen kysynyt asiaa myös neuvolasta, kahdelta työtoveriltani töissä (lääkäreitä, molemmat myös tuoreita äitejä ) sekä näiltä asiaan erikoistuneilta yksityislääkäreiltä.
Ja on ihan eri asi altistua elohopealle vaikkapa ruuhkassa, kun että ne piikitettäisiin suoraan kehoon.
Mutta kaikilla on tähän omat mielipiteensä. Suomessa leviävä "epidemia" (joka jäänyt muuten todella lauhaksi) ei ole mitenkään vaarallista muotoa. Katsellaan sitten jos tilanne muuttuu tai jos rokotteita kehitetään lisää/paremmiksi.

Kuitenkin uskon että jokaisen intuitio kertoo oikean toimintatavan. Sillon kun intuitio on oikein vanha jonkun kysymyksen suhteen, pitää itse toimia juuri niin. :heart:

-Bee
 
Rouvab, se oli sit uutisissa jossa sanottiin, että olisi syötävä suuria määriä ja päivittäin. Ihmiset on kuulkaa iät ajat syöneet raskaana ollessaan kalaa ja näkkäriä, ja terveitä on syntyneet lapset. Ehkä joku sipsit ja ranskalaiset ei olis terveellistä muutenkaan. Joten ei oikeesti kannata huolestua, jos nyt on alkuraskauden ajan syöny, voihan tapojaan sitä paitsi muuttaa =)
 
Rokotuksesta: Minäkään en meinaa sitä ottaa. MOnia perusteluja on mutta ensinäkin epäilyttää kun se on niin hätäsesti tehty ja muutenkin influenssa rokotuksia ei ole suositeltu raskaana oleville paitsi nyt tämän pandemian takia. Siitäkään ei ole varmaa että tuleeko se nin pahan kuin odotetaan ja ei se kaikille aiheuta välttämättä mitään vakavaa.....enemmän olen huolissani juuri rokotuksen mahdollisista sivuvaikutuksista joista ei vielä tiedetä kaikkea. Ja vielä se että tehokaan ei ole 100% varmaa....virus voi muuntautua vielä ja sit pitäs taas ottaa mahdollisesti uusi hätäisesti kehitetty rokote..... ja miksi puolet britanian lääkäreistä ei itse ottaisi rokotetta? Miksi rokotevamistajat eivät ota vastuuta rokotteesta.....on monia muttia....mutta noista on keskusteltu tuolla sikainfluenssa keskustelussa enempi....
 
Mä todennäköisesti aion ottaa rokotuksen. Tämä valinta perustuu oikeastaan omaan terveydentilaani liittyviin muutamiin juttuihin, joista en nyt täällä viitsi hirveästi selittää. Ne + possuflunssan sairastaminen saattaisivat vaarantaa sekä minut että vauvani :( Kuulun siis "normaaleja" ihmisiä korkeampaan riskiryhmään noiden terveystekijöiden takia jo muutenkin tällä hetkellä. Jos en olisi raskaan, harkitsisin asiaa tarkemmin. Itse koen, että asia on hyvin vaikea päätettäväksi ja varmaan ei kukaan voi antaa 100% ennustetta siitä, mitä tulee tapahtumaan koko possuflunssan kanssa ylipäätään.

Meillä työnantaja on jo ilmoittanut rokottavansa koko henkilökunnan (yliopisto) ja laitoksille ja yksiköille on ilmoitettu tarkat piikityspäivät. Oletan, että yliopisto on tullut tähän tulokseen siksi, että töissä on tuhansia ihmisiä ja opiskelijoita myös. Samoin meillä henkilökunta kv-henkilökuntaa osittain ja muutenkin väki reissaa...Itsekin pitäsi Aasiaan lähteä, mutta taitaa jäädä se kongressi nyt välistä muutenkin kun osuisi sellaiseen ajankohtaan, että mikään lentoyhtiökään ei mua enää kyytiinsä huolisi ;)

Vadelmaunelma 7+6
 
Rokotteesta:en tosiaan tiedä otanko sen vai ei.. vaikeaa, kun niin ristiriitaista informaatiota tulee.. ja kukaanhan ei voi tietää varmasti..

ON: tänään tilasin netistä angel-sounds kotidopplerin, ja sorruin jopa jenkeistä nettikaupasta tilaamaan tuplaodottajille suunnatun äitiyspaidan.. HUI.. Ensin ajattelin, että tilaan sen vasta parin viikon jälkeen, jos np-ultrassa kaikki ok, mutta eihän sitä voi koko ajan pelko persuuksissa elellä.. ja voihan sen paidan sitten vaikka polttaa, jos nyt jotain ikävää sattuisi..
Täällä vointi ihan hyvä pientä kuvotusta ja väsymystä lukuunottamatta.. toisaalta oireet on tällä hetkellä juuri sopivat, kiva, että jotain oiretta kuitenkin on, ettei tule ihan hulluksi tässä..
 

Yhteistyössä