Hei Naiset!
Pohtijatar: Kohdun ulkoinen on IVF:ssä harvinaisempi, eikä tuulimunakana tietääkseni sen yleisempi kuin tavallisessa raskaudessa.
Alexandria. Mulla olikin aavistus, että kaikki on hyvin! Tosiaan ne vuodot nähtävästi kuuluu normaaliinkin raskauteen. Aivan ihanaa!! :heart:
Myös
Mintulla on varmasti huojentuneet tunnelmat! :heart: Sitä en kyllä tajua että miks ne ei oo vaihtanu parempaan ultraan sielläkin päin jo!
Saa itse bongata lapsensa sykkeitä kun ei lekurit huomaa niin hyvin.
Hope: Mulla oli ihan ekoilla viikoilla hiivaa, mutta minä puolestaan hoidin sen luonnonjogurtilla, kuten äitinin ja isoäitini ovat aina hoitaneet. Eipä tule vaarallisia kemikaaleja ja toimii paremmin kuin lääkkeet. Ja miulla muuten sama juttu, en voi pitää yhtään mitään suojia. Ajattelinkin käydä Ruohonjuuresta hakemassa myöhemmin synnytyksen jälkeistä vuotoa varten kestositeitä, ne ovat pestäviä ja kankaisia, eivätkä ärsytä ihoa samalla tavalla.
Jannaliini: Voisin sanoa vielä yhden faktan tuosta veriseulasta. Eli korkein riskiluku minkä seulalla saa, on 1:5. Eli se on kaikista positiivisin positiivinen - ja siinäkin on siis 80% varmuus terveeseen lapseen. Kannattaa siis miettiä että haluaako sitä seulaa varsinkaan jos ei meinaisi mennä punktioon tai keskeyttää raskautta.
Dopplerista - mies kävi mulle eilen semmosen. Kokeilin sitä ja ensin luulin istukansykettä vauvan sykkeeksi. Istukan vierestä löytyi kuitenkin se junamainen ääni ja olihan sitä kiva kuunnella varsinkin nyt, kun punktio aiheuttaa sen 0.5% km-riskin. MUTTA: Se laite kuumeni paljon enemmän kun poliklinikan ultrat ja tunsin oikein sen säteilyn. Koska siis sitä koko laitetta paristoineen pidetään vatsan päällä. Meinaan siis käyttää sitä todella harvoin.
Tikille suurensuuret onnittelut tuplista! :heart: :heart: Mitkä ovat tunnelmat sinulla? entä kummanilla?
Minä: Eilen käyty istukkabiopsiassa. Ja olihan se ihan jumalaton neulaja sattui enemmän kuin mikään verikoe, mutta tulipahan tehtyä. Mies oli aivan ihanasti tukena! Ja jotenkin tuli hirveän huojentunut olo kun siinä kävi, en itsekään tajua miksi! Mutta molemmilal meillä oli kepeä ja iloinen tunnelma - täysin erilainen kun ennen biopsiaa.
Vastaus tulee ensi viikon lopulla. Jos tulee krije, kaiki on ok ja saadaan tietää sukupuolikin. Jos tulee perjantaina puhelu, niin kaikki on huonosti.
Pohdinnat ovat nyt tämmöset:
Meillä syke näkyi epänormaalin aikaisin ja edistyksellisen voimakkaana ja vakaana - down lapsilla sydämen kanssa on ongelmia paljon ja usein näkyvästikin.
Meillä näkyi jo nenäluu - suurimmalla osasta downeja se ei kehity vielä pitkään aikaan.
Meidän sikiö liikkuu normaalia enemmän - downit normaalia vähemmän.
Niskaturvotustakaan ei ollut epänormaalisti ollenkaan.
Silti down on se, mitä eniten pelkäämme.
Lisäksi tutkitaan kaksi eri trisomiaa, joissa lapsi on elinkelvoton - aivoja ei usein ole ja sormia/varpaita on enemmän kuin viisi. Tästä nyt ei ole huolta kun hyvin kehittyneet aivot nähtiin viimeksi eilen, ja varpaat ja sormetkin laskettiin viime viikolla.
Sitten tutkitaan lisäksi sukusoluista virhe. Mutta tämä ei pelota yhtään. Tämä geenivirhe ei vaikuta lapseen tai sen kehitykseen mitenkään, eikä sitä usein diagnosoida kun vasta aikuisena, eli vaikuttaa lapsen saantiin. Millään muulla tavalla tuo löydös ei vaikuta lapsen elämään.
Siksi siis tässä nyt jännäilllään nimenomaan niitä downin tuloksia.
Mut on meilläkin tunne, että kaikki on hyvin. Mies kävi meille eilen rattatkin hakemassa. Parvekevaunut meillä jo onkin. Ja minä menin retkahtamaan ensimmäisiin vaatteisiin - eli ostin hulluilta päiviltä 2 unisex-bodya. :ashamed:
Mikä lie suojausreaktio.
Toivoopi Bee ja reipas Ee 12+6 (Ee suuttui kun hänen istukkaansa sorkittiin, alkoi vimmatusti puimaann nyrkkejään
)