Lapsettomuudesta kärsiviä ystäviä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksi ystävä löytyy... Tosin lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin ystävä miehineen on hakeutunut vasta hiljattain, joten toiveet hänellä ovat korkealla.
Tämä ystävä on lapseni kummitäti ja suhtautuu todella ihanasti tyttöön, samoin on innolla mukana toisen lapseni odotuksessa =) Hieman haikeaksi hän kertoi tuntevansa olonsa, kun kerroin raskaudestani, ymmärrän kyllä sen hyvin.

minulla on hyvä ystävä kärsinyt/kärsii lapsettomuudesta. ystävyyttämme se on muuttanut korkeintaan syvemmäksi. itse häpesin ensin helppoa raskautumista hänen seurassaan, sanoinkin siitä. mut hän sanoi heti ettei minun raskauteni ole mitenkään hältä pois ja että on hienoa että joillain se käy helposti. hänellä useita keskenmenoja ja erilaisia hoitoja takana. monien hoitojen ja keskenmenojen jälkeen on kuitenkin onnellisesti kahden lapsen äiti. hän on myös pyytänyt minulta munasolujani, joita olisinkin hänelle luovuttanut, muttei niitä sitten tarvittukaan. minä olen hänen kuopuksensa kummikin =)

mulla myös paras ystävä lapseton.Sain itse lapsen muutama kuukausi sitten ja oon tosi ihmeissäni tän ystäväni käytöksestä ja kommenteista...esim.kun nähdään jossain niin saattaa työntää pään vaunuihin ja sanoa vauvalle "mitä äidin kulta" tarkoittaa siis itseään äidillä.Ja välillä kutsuu itseään lapsen varaäidiksi...oon tosi pahoillani ystäväni lapsettomuudesta ja oon tukenut häntä kaikin keinoin mut mun on tosi vaikee niellä noita sen letkautuksia enkä tajua et mikä saa ihmisen sanomaan tollasia juttuja.En oikeen viitti hermostuakaan hänelle vaikka ärsyttääkin tosi paljon...

Kaksi ystäväperhettä on sellaista, joilla molemmilla nykyään lapsi ( keinohedelmöitetty )
Yksi ystäväperhe jolla on jo yksi lapsi, mutta toinen ei ota tullakseen ( muutama keskenmeno kylläkin )
Yksi ystävätär joka pelkää jäävänsä lapsettomaksi kun ei "löydä" miestä.

Mitään käytösmuutoksia ei oo ollut, kaikki ovat puhuneet ongelmistaan avoimesti.

Hmm.. minulla on hieman erilainen kokemus. Ystäväni kärsii lapsettomuudesta. Hän suuttuu kun muut kertovat odottavansa vauvaa. Siksi useimmat panttaavat tietoa mahdollisimman pitkään. Olen yrittänyt sanoa ettei lapsia jaeta -sulle - mulle.. ei siihen itse voi vaikuttaa, eikä se ole häneltä pois jos joku muu saa lapsen. Kaikki aikoinaan, ainakin toivon niin ja varmasti useimmat hänen ystävistään.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkiriikkinen:
mulla myös paras ystävä lapseton.Sain itse lapsen muutama kuukausi sitten ja oon tosi ihmeissäni tän ystäväni käytöksestä ja kommenteista...esim.kun nähdään jossain niin saattaa työntää pään vaunuihin ja sanoa vauvalle "mitä äidin kulta" tarkoittaa siis itseään äidillä.Ja välillä kutsuu itseään lapsen varaäidiksi...oon tosi pahoillani ystäväni lapsettomuudesta ja oon tukenut häntä kaikin keinoin mut mun on tosi vaikee niellä noita sen letkautuksia enkä tajua et mikä saa ihmisen sanomaan tollasia juttuja.En oikeen viitti hermostuakaan hänelle vaikka ärsyttääkin tosi paljon...

Kieltämättä erikoista käytöstä :/ Varmasti ketä tahansa häiritsisi tuollainen... Kiusallista tosiaan kun ei tuohon ole helppoa lähteä sanallisesti puuttumaankaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Kieltämättä erikoista käytöstä :/ Varmasti ketä tahansa häiritsisi tuollainen... Kiusallista tosiaan kun ei tuohon ole helppoa lähteä sanallisesti puuttumaankaan.

niinpä.
Oon pari kertaa huomauttanut et "nyt lopeta" mut on sit taas seuraavan kerran kun nähdään ni tehnyt samalla tavalla.
Hän on kuitenkin kummitäti ni ois kiva et voisin huoletta antaa hänen olla kahdestaan vauvan kans mut tollasten juttujen jälkeen pikkasen mietityttää jättää ihan kahdestaan.....

Kun monta vuotta ehdimme miehen kanssa kaivata lasta ennenkuin saimme omamme ja sivusta seurasimme kaveripiirin lapsiperheiksi tuloa, niin ei kyllä koskaan ollut antipatioita näitä lasta odottavia tai lapsen saaneita ystäviä kohtaan. Sen sijaan oli kyllä ihan yleisiä surun ja turhautumisen tunteita ilmassa vuosien vieriessä paljonkin, mutta ne eivät vaan kohdistuneet toisiin ihmisiin vaan ihan vaan "elämän epäreiluuteen".
Vaikeaa oli kyllä mennä ensimmäisille onnitteluille vauvojen synnyttyä kun vaistosi, että tuoreet vanhemmat ovat ihan paineessa siitä kaihertaako heidän perheonnensa meitä. (Olimme siis lapsen kaipuustamme puhuneet kaikille avoimesti alusta pitäen). Toivottavasti huomasivat, että vilpittömästi innostuimme vauvoistaan ja että tällaisessa tilanteessa jonkinasteinen haikeus on vain normaalia. Me kyllä äänen sanoimme aina, että kumpa meidänkin vuoro jo kohta tulisi.
Eli meille ei lapsiperheiden kanssa kanssakäyminen ollut vaikeaa noina omina rankkoina lapsettomuuden vuosina - joillekin ymmärrettävästi on.
Vaikeaa sen sijaan oli kuunnella säännöllisesti sitä "miten lapsia toiset osaa tehdä ja toiset ei". Ne lapsiperheet jotka nauttivat onnestaan ja suhtautuivat meihin terveesti eivätkä vastaavaa suustaan päästäneet, olivat ihan nautittavaa seuraa lapsineen kaikkineen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

niinpä.
Oon pari kertaa huomauttanut et "nyt lopeta" mut on sit taas seuraavan kerran kun nähdään ni tehnyt samalla tavalla.
Hän on kuitenkin kummitäti ni ois kiva et voisin huoletta antaa hänen olla kahdestaan vauvan kans mut tollasten juttujen jälkeen pikkasen mietityttää jättää ihan kahdestaan.....

Enpä ihmettele. Kummallista, jos hän ei itse ymmärrä että asia oikeasti häiritsee sinua :| Ja tuon "äidittelyn" olisi hyvä loppua ajoissa, ettei lapsi vielä isompanakin saa vähän väliä kuulla kummitädinkin olevan hänen äitinsä... Hämmentää varmasti.

sinä jonka kaveri ei muista että no. sinä olet lapsesi "äiti". Toihan on vähän kuin siitä elokuvasta: Käsi joka kehtoa keinuttaa.
Mua karmisi siinä määrin, että en kyllä uskaltaisi jättää lasta hänen vahdittavakseen. Mua karmi jo se kun mun oma äiti vastaavasti nimitti itseään tyttäreni äidiksi toistuvasti. Siitäkin huolimatta karmi, että sehän saattoi olla ihan rehellinen lapsus. Eli että on aikanaan meille leperrellyt vastaavasti ja kun sitten sai ekan lapsenlapsen niin sama levy lähti päälle.

Minulla on vissiin ainakin kaksi ystävää jotka kärsii lapsettomuudesta ja yksi kaveri ilmeisemmin kärsii kanssa. Ihmettelijöille tiedoksi, minull on erikseen ystävät ja kaverit... Niillä on ero!
Toinen näistä ystävistä lopetti yhteydenpidon kun kuuli että olen raskaana. Ei ottanut yhteyttä ja jos soitin itse puhelut loppu hyvien lyhyeen tyyliin perunakattila jäi liedelle... Siitäkin huolimatta että hän puhui kännyyn tuli ton tyylisiä kommentteja. He kävivät hoidossa ja käyvät edelleen koska hedelmöitys ei ole onnistunut. Muutaman kerran on soittanut ja silloinkin soitto on tapahtunut aina hedelmöityksen jälkeen eli oli oletettavasti raskaana. Ei ikinä itse ilmoittanut ettei tärpännytkään, sain tietää muita kautta asian. Ilmeisesti tilanne tulee jatkumaa tälläisenä niin kauan kun heillä tärppää.
Toinen ystävä on taas toisenlainen. Käy tosi usein kylässä ja leikkii lapsen kanssa. Ovat juuri miehensä kanssa aloittaneet hoidot ja ovat ihan positiivisellä mielellä. Soittelee usein ja sillon puhutaan pitkään.
Sitten tämä kaverini. Ihan suoranaisesti ei ole kuullut heiltä tätä lapsettomuutta mutta näin olen kuullut kavereiden kautta. En viitti asiaa kysellä, kertoovat jos haluavat

Yhteistyössä