Lapsettomat/siitä kärsineet (älä avaa, jos 'arvostelu' räjäyttää pään)

  • Viestiketjun aloittaja Just asking..
  • Ensimmäinen viesti
Meillä aloitettiin lapsen tekeminen kaksi vuotta sitten. Mieheni sanoi pilke silmäkulmassa tuolloin, että toivottavasti ei heti tärppää, että saadaan yrittää muutama kuukausi. Minä taas luin parin epäonnistuneen kierron jälkeen nettipalstan lapsettomuudesta kärsivien kirjoituksia ja ajattelin, että onneksi meille ei ainakaan noin käy kuin noille. Me emme ole noin säälittäviä. Olemmehan terveitä, normaalipainoisia, nuoria, emme tupakoi, emme juo paljoa alkoholia... mutta toisinpa kävi.
Enpä olisi silloin aavistanut, miltä lapsettomuus tuntuu.

Tässä ketjussa on paljon sellaisia kirjoituksia, mitä minä itse olisin voinut kirjoittaa pari vuotta sitten. Silloin, kun luulin, että meillä tärppää neljän kuukauden yrittämisellä. Monet kirjoitukset täällä ovat loukkaavia, mutta ne voi antaa anteeksi, sillä sellainen, joka ei ole kärsinyt lapsettomuudesta ei voi tietää, miltä tämä tuntuu.

Luin jostain, että lapsettomuutta voi verrata läheisen ihmisen kuolemaan. Erona on vain se, että lapsettomuudesta kärsivällä ei ole mitään muistoja siitä ihmisestä, jota pitäisi surra.

Jouluna minulla oli tosi vaikeaa. Mietin hiljaa mielessäni, että olisipa meillä edes kuollut lapsi. Voisin sitten viedä lapseni haudalle kynttilän. Nyt en voinut tehdä edes sitä, kun ei ole koskaan ollutkaan ketään. Toisinaan itken joka päivä muutaman kyyneleen - muuten en jaksa. Sitten tulee taas joku valtava pettymys ja en edes jaksa itkeä.

Lapsettomuudesta kärsivien ajatukset voivat tuntua käsittämättömiltä - siltä ne minustakin silloin ennen tuntuivat. Koittakaa te normaalit antaa meille anteeksi, sillä tämä on niin suuri taakka kantaa.
 
lapseton
Lapsettomuus on niin ihmisen elämän perustuksia ravisteleva asia, että ihminen ei välttämättä hallitse käyttäytymistään. Oliko pakko tällainenkin aloitus tehdä? Annetaan lapsettomille vapaus keskustella asiasta, se on tarpeeksi vaikeaa muutenkin. Juuri siksi, koska useimmat eivät ymmärrä. Sen huomaa jo tästä ketjusta.


 
lapseton
Oletko todella aivan typerä? Miksi itse halusit lapsia? Täällä on jo aiemminkin sanottu, että lapsen saaminen/haluaminen/miksi sitä haluaakaan kutsua on ihmisen biologinen tarve. Kun alat yrittää lasta, petyt joka kuukausi etkä saa lasta vuosien, kymmenien vuosien yrityksen jälkeen, kyllä siinä elämä järkkyy. Tiedätkö sinä, miltä tuntuu kun muut elävät perhe-elämää, etkä sinä koskaan tule saamaan kokea sitä kaikkea?


Niin ällistyttävän typerä kommentti, etten jaksaisi edes vastata. Silti pakko sanoa jotain. Toivottavasti häpeät.
 
vieras
Tuommonen olin minäkin, en tosin tänne siitä mitään kirjottanu. Kuvittelin itseni täydelliseksi äidiksi. Lopulta monen vuoden yrittämisen ja hedelmöityshoitojen tuloksena saimme kaksoset. Masennuin lopulta niin syvästi, että jouduin osastohoitoon. Kyllä se oli vaikea myöntää ensinnäki itselleen saatika muille, että on masentunut. Nyt on masennuksesta toipuminen käynnissä oikeen kunnolla, kiitos miehen vanhempien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi ne on niin rikki ja hajalla? Mikä siinä on loppujen lopuksi niin pahaa, kun ei saakaan kaikkea mitä haluaisi?

Lähinnä mielenkiinnosta kysyn. Ymmärrän että lapsettomuus on vaikea paikka, okei. Mutta nämä ylisanat ja rikki ja kaikki pilalla ja hajalla jne; mikä siinä niin pahaa on?
Tämmöstä settiä mä ymmärrän paljon huonommin. Äiti kysyy että mikä siinä on niin pahaa, ettei saa lasta? Nyt pää pois sieltä perseestä.
 

Yhteistyössä