"lapset on erilaisia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja se johtuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taustalla voi olla ADHD tai lievä kehityshäiriö tms.

Joo mut ei hekään saa ketään lyödä tai potkia ja se ei kuulu heisän sairauteen. Heistä tulee sellaisia kun niitä ruokitaan.
Usein kun vanhemmat kuulee diagnoosin niin sitten se lässytys ja ymmärtäminen vasta lakaa ja tilanne pahenee. Ihme että nämä diagnosoidut lapset käyttäytyy kotona miten haluavat mutta koulussa ihan nätisti. Mistähän mahtaisi johtua????

kannattaa tutustua tarkemmin aiheeseen ja tällaisiin perheisiin joissa tällainen lapsi. silloin voisi silmät aueta...

Joo mut ei hekään saa ketään lyödä tai potkia ja se ei kuulu heisän sairauteen. Heistä tulee sellaisia kun niitä ruokitaan.
Usein kun vanhemmat kuulee diagnoosin niin sitten se lässytys ja ymmärtäminen vasta lakaa ja tilanne pahenee. Ihme että nämä diagnosoidut lapset käyttäytyy kotona miten haluavat mutta koulussa ihan nätisti. Mistähän mahtaisi johtua????

Ensinnäkin olen yhäkin sitä mieltä ettei kukaan lapsi saa lyödä, satuttaa tms toista, eli aikuisen vastuulla on estää tämä silloinkin kun lapsi ei itse aina kykene itseään hillitsemään.

Mutta mitä tuohon diagnoosin saamiseen tulee niin siitä minulla on kyllä ihan erilaisia kokemuksia. Kyllähän siinä se helpottava puoli on että siinä pystyy antamaan itselleen jotain anteeksi, sen syyllisyyden mitä on tuntenut ehkä vuosia kun on yrittänyt epätoivoisesti saada lastaan toimimaan toisten tavoin siinä kuitenkaan onnistumatta. On todella helpottavaa kuulla ettei vika olekaan yksin kasvatuksessa.

Mutta että diagnoosin saatua se kasvatus ja vastuu heitettäisiin roskakoriin...??? Päinvastoin, silloin vasta ymmärretään kuinka paljon enemmän tuon lapsen eteen saa tehdä työtä ja toivon mukaan myös samalla saa asiantuntijoilta apua siihen mikä voisi kyseisen lapsen kohdalla toimia parhaiten. Jos lapsi ei ymmärrä saamiaan ohjeita ja käskyjä normaalisti täytyy löytää uusia keinoja saada ne menemään läpi.

Ja ihan yelisesti, erityislapsilla on arjessa paljon enemmän tsemppaamista kuin terveillä ja joskus ne terveetkin lapset saattavat väsyä hoito- tai koulupäivien aikana, niin että jaksavat hoitajan/opettajan läsnäollessa käyttäytyä hyvin ja sitten kotona alkaa se kiukuttelu. Ei se mitään harvinaista ole erityislapsillakaan. Eikä tuo suinkaan tarkoita sitä että kotona elellään kuin elopellossa.

ihan harmittaa ettei oo laittaa esim pojasta kuvaa, tuskin ikinä tajuaisit että hän saa korotettua vammaistukea epilepsiaan ja adhd sekä kehityksen viive.. anteex, rupes vaan ärsyttää

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
oliko tää ketju nyt jotain aapeen ylistämistä varten tarkotettu vai? meniks multa jotain ohi?

ei ollu, ei todellakaan :D :D usko pois kuule, mä en todellakaan kuvittele olevani täydellinen äiti. ihan vaan sitö ihmettelen miksi nykyään niin monelta unohtuu se lasten kasvatus. ja pelottaakin. ite näin lapsena ja nuorena noita vapaankasvatuksen lapsia. alle 30 vuotiaana heistä on noin kymmenen kuollut päihteisiin ja todella moni on narkkareita, alkoholisteja, bilettäjä ikiteinejä joita ei työnteko tai muu ns normaali elämä kiinnosta. kyllä mä haluan antaa lapselle kunnon eväät elämää varten. tietenkin myös meidän lapsista voi kasvaa vaikka millaisia hulttioita, mutta todennäköisempää se on lasten kohdalla joilla ei koskaan ole ollut rajoja

meillä on kasvatettu lapset hyvin, sopivasti kuria,rajoja ja paaaaljoon paaljoon rakkautta. silti mun poikani tinttasi tänäännkin toista poikaa naamaan päiväkodissa, johtuen ihan siitä, että ensimmäisen kolmen kk aikana kun päiväkotiin meni, oli poika joka ikinen päivä mustelmilla,hampaanjäljillä,raapaleilla, kun joku toinen lapsi oli vähän hermostunut. Tämän jälkeen sanoin poijalle, että mikäli kolmannen kiellon jälkeen ei toinen lopeta satuttamista niin mätki takasin, ja tämä on toiminut, eipä ole poika enään mustelmilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä ymmärrän:
Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh:
ap:llä ilmeisesti vain yksi lapsi. SAMAN perheen lapstkin ovat yleensä erilaisia!!!

Et ymmärrä pointtia mikä aloittajalla on tässä aloituksessa. Joten kannattaisiko olla ihan hiljaa jos et kerta ymmärrä???

Ymmärsin pointin, mutta ap myös yleistää ihan turhaa! Ja hänen tekstistään jo paistaa, että on yhden lapsen vanhempi. Siperia opettaa!!

Mulla kolmevee kaksospojat, ovat kuin yö ja päivä! Just tänään toinen sai kaupassa itkupotkuraivarin, noh, siinähän kiukkusi, rauhoittuihan tuo! Samalla lailla on kasvatettu, ja siltikin toinen kiittää aina, toinen ei joka kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
ihan harmittaa ettei oo laittaa esim pojasta kuvaa, tuskin ikinä tajuaisit että hän saa korotettua vammaistukea epilepsiaan ja adhd sekä kehityksen viive.. anteex, rupes vaan ärsyttää

no joo. mä puhun ihan sukulaisista ja muista todella tutuista lapsista. joista siis kyllä tiedän että ovat terveitä lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oliko tää ketju nyt jotain aapeen ylistämistä varten tarkotettu vai? meniks multa jotain ohi?

ei ollu, ei todellakaan :D :D usko pois kuule, mä en todellakaan kuvittele olevani täydellinen äiti. ihan vaan sitö ihmettelen miksi nykyään niin monelta unohtuu se lasten kasvatus. ja pelottaakin. ite näin lapsena ja nuorena noita vapaankasvatuksen lapsia. alle 30 vuotiaana heistä on noin kymmenen kuollut päihteisiin ja todella moni on narkkareita, alkoholisteja, bilettäjä ikiteinejä joita ei työnteko tai muu ns normaali elämä kiinnosta. kyllä mä haluan antaa lapselle kunnon eväät elämää varten. tietenkin myös meidän lapsista voi kasvaa vaikka millaisia hulttioita, mutta todennäköisempää se on lasten kohdalla joilla ei koskaan ole ollut rajoja

mulla on ollut vapaa kasvatus, silti olen ihan kunnon kansalainen, huumeita en koskaan ole kokeillut, alkoa nautin ehkä 2kertaa vuoteen ja tuppakkaakaan en polta.
mut hei, kiva et yleistät ja tuomitset samoin tein :)

tartunpa tuohon vapaakasvatukseen. se on ihan toimiva metodi, mutta suomessa sen toteutus on ollut väärä. sen ideaa ei ymmärretty. käytän itsekin vapaankasvatuksen metodeja. sen pointti on syy-seuraus suhteessa.

No jos vaikka tämä lapsi heittäytyy bussipysäkillä tai kaupanlattialla maahan makaamaan ja huutamaan, pystyykö vieras ihminen näkemään päällepäin mistä on kysymys?

Alkuperäinen kirjoittaja minä ymmärrän:
ap:llä ilmeisesti vain yksi lapsi. SAMAN perheen lapstkin ovat yleensä erilaisia!!!

Et ymmärrä pointtia mikä aloittajalla on tässä aloituksessa. Joten kannattaisiko olla ihan hiljaa jos et kerta ymmärrä???

Ymmärsin pointin, mutta ap myös yleistää ihan turhaa! Ja hänen tekstistään jo paistaa, että on yhden lapsen vanhempi. Siperia opettaa!!

väärin meni :) kyllä ap:lla on useampi lapsi :)
omasta 3 vuotiaastani nyt vaan paljon puhuin, koska hänen kanssaan olen joutunut nyt noihin ongelma tilanteisiin joissa häntä kohdellaan huonosti. lyödään ja sellaista. ja koska monen mielestä minä vaadin tältä kolme vuotiaalta liikaa juuri siinä että hänen täytyy siivota omaa huonettaan ja istua pöydässä nätisti, hänen täytyy syödä haarukalla, ruokaa ei laiteta sormin suuhun jne. vaikka mun mielestä nuo asiat täytyisi jokaisen lapsen osata

no joo. mä puhun ihan sukulaisista ja muista todella tutuista lapsista. joista siis kyllä tiedän että ovat terveitä lapsia

:( ups... olen vaan niin paljon itsekkin kuullut tuota ja ihmiset jotka lapsiani arvostelee ei näytä tajuavan sitä että nuorimmalla tosiaan kehityksenviive, epilepsia ja adhd,ei virallisesti mut epävirallisesti papereis. vanhimmalla kehitysvamma ja keskimmäisellä kielellisiä ongelmia ja lisäx esim raivareita... saattaa potkia ja muuta... mut nää ei näy päälle päin

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No jos vaikka tämä lapsi heittäytyy bussipysäkillä tai kaupanlattialla maahan makaamaan ja huutamaan, pystyykö vieras ihminen näkemään päällepäin mistä on kysymys?

pystyy NORMAALISTA lapsesta. nomraali lasi uhmaa ja koettaa rajojaan vanhemmille, se kuuluu ihan kehitykseen. olisin todella huolissani jos lapsi tekisi aina niin kuin sanona ja tottelisi mukisematta jokaisen asian.

no niinpä :D ei

:( ups... olen vaan niin paljon itsekkin kuullut tuota ja ihmiset jotka lapsiani arvostelee ei näytä tajuavan sitä että nuorimmalla tosiaan kehityksenviive, epilepsia ja adhd,ei virallisesti mut epävirallisesti papereis. vanhimmalla kehitysvamma ja keskimmäisellä kielellisiä ongelmia ja lisäx esim raivareita... saattaa potkia ja muuta... mut nää ei näy päälle päin

:hug: *kohtalotoverini*

Lapset kuitenkin ovat erilaisia, vanhemmat ovat erilaisia ja kasvatustavatkin ovat erilaisia.
Se olisikin kamalaa, jos kaikki olisivat samanlaisia. :D
Ymmärrän kyllä sinänsä, mitä tällä avauksella yritetään sanoa,mutta sitä en allekirjoita, että kaikki ns. normaalit, terveet lapset käyttäytyisivät kauniisti ja hyväksyttävästi jos vaan saisivat ns, riittävän hyvän kasvatuksen. Oman kasvatukseni hyvyyden riittävyyden vs. riittämättömyyden suhteen en ole puolueeton arvioija- mutta pyrkimykseni on kasvattaa kaikkia kolmea lastani kutakuinkin samoin keinoin- mutta juuri heidän keskinäiset luonne-eronsa tekevät toisen kasvattamisesta haastavampaa kuin toisen.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
No joo... Osa totta, mutta lapset ON erilaisia.

onhan ne, mutta se ei oo tekosyy sille ettei lapselle tarvis opettaa käytöstapoja.

Ei, tottakai kaikkia lapsia tarvitsee kasvattaa. Mutta se että lapset ovat erilaisia tarkoittanee usein sitä että kaikkien kanssa se ei onnistu yhtä helposti. Eli se huonostikäyttäytyvän Matin äiti saattaa olla tehnyt paljon enemmän töiitä lapsensa eteen kuin sen hyvin käyttäytyvän Mikon äiti.

Tähän todella iso peesi!

kannattaa tutustua tarkemmin aiheeseen ja tällaisiin perheisiin joissa tällainen lapsi. silloin voisi silmät aueta...

Silmät on auki joka ikinen päivä. Tiedän tarkkaan mistä puhun. Murto-osa vanhemmista jatkaa sitä rajallista kasvatusta kun diagnoosi tulee, mut valitettavasti suurin osa luovuttaa. Lapset vaihtuu ja samoin tein vanhemmat mutta silti osat pysyy samoina lähes muuttumattomana.

mulla on ollut vapaa kasvatus, silti olen ihan kunnon kansalainen, huumeita en koskaan ole kokeillut, alkoa nautin ehkä 2kertaa vuoteen ja tuppakkaakaan en polta.
mut hei, kiva et yleistät ja tuomitset samoin tein :)

en halua yleistää ja tuomita. kyllä mäki tunnen aikuisia jotka on vapaasti kasvatettu ja ovat mahtavia ja fiksuja ihmisiä. sanoin vain että ilman rajoja kasvoi kaikki nämä nyt ongelmaiset aikuiset jotka aikoinaan oli ystäviäni.

mä arvasin että tämä menee tähän. mut halutaan ymmärtää väärin :) puhun ihan tutuista lapsista, ei adhd lapsista vaan terveistä tutuista lapsista, jotka ovat niin tuttuja että tiedän ettei heiltä kotona odoteta mitään vielä kouluikäisenäkään

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kynnysmatto:

pystyy NORMAALISTA lapsesta. nomraali lasi uhmaa ja koettaa rajojaan vanhemmille, se kuuluu ihan kehitykseen. olisin todella huolissani jos lapsi tekisi aina niin kuin sanona ja tottelisi mukisematta jokaisen asian.

Onneksi normaalitkin lapset tekevät noin, se kyllä helpottaa mieltä. :D Mutta terveen, normaalisti kehittyvän lapsen saaminen pois noista tilanteista voi kuitenkin olla vähän helpompaa...

Yhteistyössä