lapset keskenään kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan kysyn

Vieras
tietenkin riippuu lapsista....... mutta kysyn kuitenkin jättäisitkö kotiin; tunniksi, muutamaksi tunniksi, illaksi vai jopa pitemmäksi ajaksi.
a) jos lapset tyttö 15 v, tyttö 10v ja poika 3 v

b) tyttö 15 v, tyttö 13v ja tyttö 2v

c) poika 15 v, poika 8 v ja poika 3 v

Kenellekkään noista 15-vuotiaista en varmaan jättäis noita 2-3 vuotiaita hoidettavaksi kuin äärimmäisessä hädässsä... tai enintään pariksi tunniksi. Siitäkin huolimatta että tuon ikäisenä itse hoidin jo naapureiden lapsia koko yönkin ja serkkuja jopa viikon.

mietin vain että ollaanko nykyään jo liiankin varovaisia. Toisaalta tietenkin hyvä, että ollaan varovaisia ja maailma on paha, mutta....
Ite oon ollut 16 v. hoitamassa serkkuni lapsia toisella puolella Suomea, lapset olivat silloin muistaakseni 4 ja 6 vuotiaat. Olin päivät heidän kanssaan, käytin hammaslääkärissä, neuvolassa...........

No mä jätin tänään 16v ja 2 1/2 vuotiaan siksi aikaa kun yhtäkkii kävin pankkiautomaatilla ja kaupassa ja pyörällä olin liikenteessä. Korkeintaan puolituntia meni aikaa! En viitsinyt ottaa pienempää mukaan kun satoi vettä ja kurikset ja sadetakki on tarhassa!

15v on kyllä jo aikkas vastuulliinen , minun ainakin , nyt kyseessä 2 ja 3v kuten ap mainitsi,joten jättäisin,mutta mitään vauvaa en jättäisi monellekkaan aikuiselle

omani olen jo nuorempana jättänyt, kun omat lapseni tunnen ja olen heille vastuuta opettanut. Mutta ihan vaan kauppa, elokuva tms reissun vuoksi enkä keskellä yötä,paitsi vanhin ja kakkonen jäi nukkumaan ja kirjelappu vanhimman tyynylle kun lähdettiin nuorinta "hakemaan"

Jättäisin kaikissa tapauksissa olettaen, että lapset ovat tottuneet "hoitamaan" pienempiaan ts. olleet paljon pienempien seurassa ja äiti olisi kännykän tavoitettavissa.

Itse hoidin paljonkin 15-vuotiaana lapsia...

Jos 15-vuotiaalle ei voi jättää taaperoikäistä hoitoon, niin silloin kyllä jo vikaa kasvatuksessa. Pitäisikö minun miettiä nyt, että voiko 17-vuotiaan ja vauvan jättää keskenään???

Mä olen kauppareissun ajaksi (alle tunti) jättänyt tuon 2,5v tytön 14v pojan hoitoon, en jättäisi pidemmäksi aikaa, en siksi etten uskaltaisi tai en luottaisi, vaan siksi ettei tuon 14v mun mielestä vielä tarvitse.

(14v ja 10v on kyllä keskenään sitten kotona pidempiä aikoja, mut yöksi en jätä niitäkään kaksin, sama syy kuin edellä )

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Mä olen kauppareissun ajaksi (alle tunti) jättänyt tuon 2,5v tytön 14v pojan hoitoon, en jättäisi pidemmäksi aikaa, en siksi etten uskaltaisi tai en luottaisi, vaan siksi ettei tuon 14v mun mielestä vielä tarvitse.

(14v ja 10v on kyllä keskenään sitten kotona pidempiä aikoja, mut yöksi en jätä niitäkään kaksin, sama syy kuin edellä )
miksi nykyaikana lapset kasvatetaan siihen että mitään ei tarvii tehdä ja mistään ei tarvitse huolehtia tai ottaa vastuuta. itse olen hoitanut kolme vuotiasta ja vuoden vanhaa 12 vuotiaana koko kesän kahdeksan tuntia päivässä. mun mielestä lapset ei mene pilalle, jo ne joutuu jotain tekemään ja ottamaan vastuuta. meillä lapset on kyllä tehneet töitä kykyjensä mukaan heti pienestä. ja jo neljätoista vuotiaana yksi poika lomitti viikonn kerran kuukaudessa mun sairaslomaa ja tienasi siitä hyvät rahat itselleen. kunta hyväksy pojan työntekijäksi meille, sillä edellytyksellä, että me itse kannettiin vastuu. neljätoista vuotias ei todellakaan ole enää vauva tai pieni lapsi. parempi ton ikäisen olis jotain tehdä kuin norkua sätkä suussa tuolla nuopparin kulmilla ja keskikalja kourassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

miksi nykyaikana lapset kasvatetaan siihen että mitään ei tarvii tehdä ja mistään ei tarvitse huolehtia tai ottaa vastuuta. itse olen hoitanut kolme vuotiasta ja vuoden vanhaa 12 vuotiaana koko kesän kahdeksan tuntia päivässä. mun mielestä lapset ei mene pilalle, jo ne joutuu jotain tekemään ja ottamaan vastuuta. meillä lapset on kyllä tehneet töitä kykyjensä mukaan heti pienestä. ja jo neljätoista vuotiaana yksi poika lomitti viikonn kerran kuukaudessa mun sairaslomaa ja tienasi siitä hyvät rahat itselleen. kunta hyväksy pojan työntekijäksi meille, sillä edellytyksellä, että me itse kannettiin vastuu. neljätoista vuotias ei todellakaan ole enää vauva tai pieni lapsi. parempi ton ikäisen olis jotain tehdä kuin norkua sätkä suussa tuolla nuopparin kulmilla ja keskikalja kourassa.

noh, eipä tuo teini missään kylillä pyöri, kotona viettää kaiken aikansa, niinkuin yleensä minäkin.
Mulla ei ole tarvetta jättää sitä vahtimaan tuota pientä, mummoille menee Neiti hoitoon jos mennään esim lätkäpeliin.

Tuo samainen nyt 14v lapsi oli jo 8v päivisin yksin pitiäkin aikoja kotona yksin kun itse olin töissä, eikä iltapäivähoitoa ollut, samoin hän oli 4 luokkalaisena iltapäivisin pikkusiskon vahtina (ekaluokkalaisen) sen ajan et tulin töistä kotiin, joten on kyllä osansa "lastenhoidosta" joutunut silloin tekemään kun on ollut pakko, nyt kun pakkoa ei ole, niin en näe sitä kasvatuksellisena tehtävänäkään pojalle.

Kyllä 15vuotias on jo tottunut.
Tuttavan perheelle kävi köpelösti kun jätti yön yli 2veen n.10veen kanssa kahestaan ja lähti rimpsalle.
poika laittoi vahingossa kämpän palamaan kun oli herännyt ennen isoveljeä. onneksi kellekään ei käynyt mitään ja oli vakuutus..mutta ei näin!

Yhteistyössä