Lapset keskenään kotona alkuyön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Jättäisittekö 13v 10v ja 7v lapset keskenään klo 22-24 väliseksi ajaksi, jos vanhemmat on kuitenkin puhelimen päässä ja tarvittaessa pääsevät kotiin 10-15 minuutin ajassa.

Päivisinhän nuo ovat kotona tuntikausia yksin tai keskenään, kun vanhemmilla kokopäivätyöt. Onko yöaika eri asia?

Kyllä yö on ihan eri juttu kuin päivä.

On siinä ja siinä jättäisinkö. Toi riippuu ihan siitä millaisia nuo lapset on. Ja siitä mitä tapahtuu jos vanhemmat muksut nukkuvat ja nuorin herää. Miten hän toimii, keksiikö herättää isommat vai etsii hätääntyneenä vanhempiaan.

[QUOTE="vvieras";29373220]Jättäisittekö 13v 10v ja 7v lapset keskenään klo 22-24 väliseksi ajaksi, jos vanhemmat on kuitenkin puhelimen päässä ja tarvittaessa pääsevät kotiin 10-15 minuutin ajassa.

Päivisinhän nuo ovat kotona tuntikausia yksin tai keskenään, kun vanhemmilla kokopäivätyöt. Onko yöaika eri asia?[/QUOTE]

kylvaan, jos itse olisivat siihen suostuvaisia ja ihan normilapsia. toki kävisin etukäteen läpi miten missäkin tilanteessa toimitaan ja mitä saa tehdä ja mitä ei.

Voisin jättää, ellei lapsilla ole jotain erityistä. Omat lapseni osasivat tuossa iässä hyvin mennä nukkumaan oikeaan aikaan ja hoitaa iltatoimet itsenäisesti, jos vanhempi ei ollut paikalla. Ehkä kerran vuoteen oli sellainen tilanne.

No hei, kyllä aikuisilla pitää olla omaakin aikaa. Me lähdetään taas hiihtolomalla viikoksi Kanarialle. Hyvin 4, 6 ja 8 vuotiaat poikamme kotona tuon aikaa pärjäävät. Ruokaa löytyy pakkasesta ja vanhin sen sitten mikrossa sulattaa. Onneksi on netti ja Netflix!

Varsinkin kun heidät on kunnolla ohjeistettu.
Tottakai maailma muuttuu ja silloin ei ollut vaihtoehtoja, mutta oma mummini jäi 9 vuotiaana hoitamaan kodin ja kaksi pienempää sisarusta puoleksi vuodeksi, kun vanhempien oli pakko lähteä savottaan..

jos jotain sattuis niin lastensuojelu veis lapset syitä selvittämättä! Alle 16v. kun ei saa jäädä yksin alaikäisten kanssa, se on lain mukaan heitteillejättö. Jos oikeasti olisit valmis ottamaan riskin että mitään ei tapahdu (tulipalo, sisään murtautuminen, lapsen "paniikkikohtaus", tukehtuminen, jne) niin mikäs siinä... itse en olisi....

jos jotain sattuis niin lastensuojelu veis lapset syitä selvittämättä! Alle 16v. kun ei saa jäädä yksin alaikäisten kanssa, se on lain mukaan heitteillejättö. Jos oikeasti olisit valmis ottamaan riskin että mitään ei tapahdu (tulipalo, sisään murtautuminen, lapsen "paniikkikohtaus", tukehtuminen, jne) niin mikäs siinä... itse en olisi....

No saa ottaa huostaan sit kaikki töissäkäyvien alaikäset suoraan koulun ovelta. Yksin kotiin menevät. Raukkaparat.

[QUOTE="Mami";29378550]No saa ottaa huostaan sit kaikki töissäkäyvien alaikäset suoraan koulun ovelta. Yksin kotiin menevät. Raukkaparat.[/QUOTE]

Yö on ihan eriasia kuin päivä! Ja työssäkäyminen eri juttu kuin baarissa (vaikka autolla)
En jättäis,mun mielestä toi 7v on vielä pieni kun vanhinkin vasta 13v.
Mutta jokainen(ei nyt ehkä ihan kaikki) osaa parhaiten arvioida omat lapsensa ja paljon riippuu siitä miltä niistä lapsista tuntuu,jos yhtään epäröivät niin en jättäis!

Voi rakas lapsi pieni joka et ymmärtänyt, Siis yöksi, YÖKSI tai illaksi ei lain mukaan alle 16 vuotias saa jäädä "hoitamaan" ala-ikäistä jos vanhemmat on poissa, etenkin baari-iltoina. Valitettavasti näitä tapauksia aina silloin tällöin tulee esille, ja aina silloin on lastensuojelu se joka poliisin kanssa siellä ovella ensimmäisenä on. Nämä tapaukset meillä lastensuojelussa on jo niin tuttua että toivoisin ihmisten jo tajuavan että alaikäinen lapsi ei voi huolehtia vielä nuoremmista lapsista!!!

[QUOTE="Niin";29378616]Yö on ihan eriasia kuin päivä! Ja työssäkäyminen eri juttu kuin baarissa (vaikka autolla)
En jättäis,mun mielestä toi 7v on vielä pieni kun vanhinkin vasta 13v.
Mutta jokainen(ei nyt ehkä ihan kaikki) osaa parhaiten arvioida omat lapsensa ja paljon riippuu siitä miltä niistä lapsista tuntuu,jos yhtään epäröivät niin en jättäis![/QUOTE]

Entäs jos on yöllä töissä baarissa?

Oikeesti, joku linkki lakipykälään joka kieltää mua jättämästä lapsiani illalla/yöllä kotiin keskenään.

Yhteistyössä