Lapset ja menkkavärkit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monen mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monen mamma

Vieras
Itse ainakin joudun aina arkisin käymään ovi auki vessassa, eikä siinä kysellä, onko mammalla menkkoja vai ei...ja sinne sitten joskus sattuu joku nappula, joka kysyy, et mikä toi on? Onko äiskälläkin vaippa?
Tähän asti olen selvinnyt sanomalla vain, et se on vaan äiskän vaippa ja koittanut hoitaa tarpeeni mahdollisimman ripeästi.
Noh, mitäs sitten sanotaan, kun joku hokaa kysyä, et MIKSI sulla on vaippa, äiti?? Pissaako äitiki housuun vai kakkaako? :snotty:
Siis kun kyseessä on ihan pikkumuksut.

Ehkä tyhmä kysymys, mut kysyn nyt kuitenkin.

Eikö sitä voi selittää? Että naisilla tulee verta pimpistä kerran kuukaudessa ja silloin pitää pitää vaippaa?

Tai näin ainakin oma äitini selitti minulle jo tosi pienenä, alle viisivuotiaana.

Mua kiinnostais myös. Olen tähän asti sanonut että "se on vaan sellainen äidin ja naisten juttu" ja ovat tyytyneet siihen. Veikkaan kuitenkin, että ei mene pitkään kun alkavat tivata parempaa selitystä.

mä oon sanonut, että aikuiset naiset käyttää kerran kuussa vaippoja. Ja sanonut, että puhutaan sitten tarkemmin, kun oot isompi. Mutta en ole sen kummemmin tuonut esiin, että veren takia. Lapset on tyytyneet tähän toistaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Adelade:
Meillä tommosta tilannetta ei ole päässy syntymään, ovi kiinni vaan.
Pitäähän nyt herrajumala sen verran yksityisyyttä olla JOPA äidilläkin...

No hmm...meillä tämä ei arkisin toimi kovinkaan hyvin...vaikka viksu ehdotus sinänsä kyllä! Kun mies on kotona, niin toki silloin pistän aina oven lukkoon "oikeen perusteellisesti" ja käyn tarpeillani oikeen hartaasti...:D

Mä olen kertonut lapsille 7v ja 3,5v kun ovat kysyneet. Esikoinen on tiennyt menkoista jo vuosia, olen ajatellut asian olevan luonnollinen.
Haluan pitää asian luonnollisena, enkä minään salamyhkäisyytenä.
Olen sanonut että kerran kuukaudessa kaikki naiset vuotavat verta, se tarkoittaa sitä, että ei tule vauvaa. Jos verta ei yhtenä kuuna tulekkaan voi olla vauva mahassa.

Mun napero toistaiseksi seuraa kiinnostuneena ja koettaa joskus laittaa mun pöksyyn sidettä siinä istuessani+penkoo suojalaatikon aina välillä. Kyl mää meinaan sanoa sitten miksi äiti tarttee vaippaa jos se kysyy joskus.

minusta tuo mannan selitys oli hyvä.. hyvä onhje on, et vastaa vain siihen kysymykseen mitä lapsi kysyy ja sit loput voi jättää auki (ts. seuraavaan kertaan), kaikkia ei tartte juurtajaksain selittää..

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Eikö sitä voi selittää? Että naisilla tulee verta pimpistä kerran kuukaudessa ja silloin pitää pitää vaippaa?

Tai näin ainakin oma äitini selitti minulle jo tosi pienenä, alle viisivuotiaana.

no näin minäkin aikanaan olen asian selittänyt. luonnolinen asia, josta tehdään luonnoton salaamalla

Minä oon joutunu kans selitteleen menkkoja kun pari sairaala reissua tullu niien kans. Ja pakko lapsille joku ymmärrettävä selitys ollu antaa. Eli isommat jo jotenki käsittää mitkä on kuukautiset. pienemmillekin vain selitin että naisilla tulee kuukautiset että voi alkaa odottaan vauvaa. ja sit sen verran siitä lääkäriin menosta että normaalisti ne loppuu itestään mutta mulla ei ja siksi käyn lääkärissä niin ne siellä auttaa.
Pahin tilanne oli kun unohdin vetää pytyn (joku katastrofi mihin jouduin säntäämään vessassata). Yks lapsista sit meni seuraavaksi vessaan ja kysy kauhussaan et kellä tullu noin paljon verta (ei siis tajunnu mistä se veri oli). Mut senkin sain jotenki selvitettyä.

mäkin joudun käymään ovi auki vessassa jos olen yksin pienempien lasten kanssa. ei uskalla jättää ilman vartiointia. vaihdan siteen kuitenkin piilossa lasten silmiltä esim suihkukopissa tai niin että pyyhe roikkuu kuivausnarulla ja mä kökin sen takana vaihtamassa siteen ja lapset ei pääse yllättämään. mulla on muutenkin siteet ylhäällä pienessä korissa.

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Miksi joudut käymään ovi auki vessassa? Mä en oo koskaan käsittänyt...
Mutta kerrot totuuden jos lapset jotain kysyy.

No toinen vaihtoehto on se, että roudaan tuon vauvan aina mukanani sinne, mut noita pikkujässiköitä en kyllä jätä hetkeksikään vauvan kanssa...olen kokenut nopeammaksi ja helpommaksi sen, että pidän oven auki, enkä vie aina vauvaa mukanani tmv.
Ja jos sitten menen vauvan kanssa ja pistän oven säppiin, on oven takana melkonen itkukuoro alta aikayksikön ja se syö hermojani enemmän kuin se, että ne saattavat tulla sinne vessaan kanssani...että näin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Miksi joudut käymään ovi auki vessassa? Mä en oo koskaan käsittänyt...
Mutta kerrot totuuden jos lapset jotain kysyy.

meil on sit toinen vaihoehto et tuo 1v3kk huutaa oven takana tai istuu omalla potallaan, sen aikaa ku mä istun omallani..

Ja jos laittaa oven kiinni niin poika ehtii sillä aikaa kiivetä vaikka mihin, tehdä kaikki temppunsa. Parhaiten sujuu jos ovi on auki ja se pysyy näkökentässä puuhailemassa tai istuu potallaan seurana.

Alkuperäinen kirjoittaja 4v tytön mamma:
mä oon sanonut lapselleni kun hn on kysynyt tuota että ei kuulu sulle raapäle /riiviö älä puutu mu asioihin
No siinä kyllä lapset oppivat ihan yhtä terveen asenteen ruumiintoimintoihinsa kuin äidilläänkin on :D

Miks täällä pitää puolustaa jopa vessareissuja. Saa kait sitä käydä ovet auki jos haluaa, mitä se kuuluu kenellekkään. Toisekseen mikä niissä menkoissa on niin salamyhkäistä. Eletään 2000-lukua eikä mitään viiskytlukua jolloin menkoista sai tietää sillon kun ne alkoi.

Ei se lapsi siitä traumatisoidu jos sattuu kysymään ja siihen vastaa lapsen ikää vaatimalla tasolla.

Pienelle lapselle ei tarvitse kertoa kaikkea. Itse en ole tuohon tilanteeseen joutunut, sillä olen myös "onnistunut" hoitamaan asiani suljettujen ovien takana.
Lapselle veri on monesti pelottava asia, joten se, että äiti vuotaa kerran kuussa verta, voi tuntua lapsesta pelottavalta vaikka hän ei sanoisikaan sitä ääneen.

Sitten taas kuukautiset ovat aivan liian kaukana pienen lapsen ajatusmaailmasta - niitä ei kannata lähteä selittämään, että miten, missä, milloin ja miksi...

Liian aikaisin kerrotaan monia asioita lapsille. Toisista he ovat niin edistyksellisiä ja valistuneita, että heidän lapset tietävät jo kaiken kaikesta ennen kouluikää, mutta on vain asioita, joita ei tarvitse tietää ennen kuin mieli on valmis niitä käsittelemään oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja täti kävi:
Miks täällä pitää puolustaa jopa vessareissuja. Saa kait sitä käydä ovet auki jos haluaa, mitä se kuuluu kenellekkään. Toisekseen mikä niissä menkoissa on niin salamyhkäistä. Eletään 2000-lukua eikä mitään viiskytlukua jolloin menkoista sai tietää sillon kun ne alkoi.

Ei se lapsi siitä traumatisoidu jos sattuu kysymään ja siihen vastaa lapsen ikää vaatimalla tasolla.

Meillä ei salata mitään asioita ja siksi kysynkin neuvoa, kuinka selitän tuon asian lapsen tasosesti. :) Meillä on selitetty ja puitu kaikki raskaus ja synnytysjutut jo aiemmin, mut jotenkin tämä menkkajuttu on vaikeampi selittää. Karsastan kaikkea salamyhkäisyyttä, sille linjalle tuskin olen lähdössä.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Pienelle lapselle ei tarvitse kertoa kaikkea. Itse en ole tuohon tilanteeseen joutunut, sillä olen myös "onnistunut" hoitamaan asiani suljettujen ovien takana.
Lapselle veri on monesti pelottava asia, joten se, että äiti vuotaa kerran kuussa verta, voi tuntua lapsesta pelottavalta vaikka hän ei sanoisikaan sitä ääneen.

Sitten taas kuukautiset ovat aivan liian kaukana pienen lapsen ajatusmaailmasta - niitä ei kannata lähteä selittämään, että miten, missä, milloin ja miksi...

Liian aikaisin kerrotaan monia asioita lapsille. Toisista he ovat niin edistyksellisiä ja valistuneita, että heidän lapset tietävät jo kaiken kaikesta ennen kouluikää, mutta on vain asioita, joita ei tarvitse tietää ennen kuin mieli on valmis niitä käsittelemään oikein.

Meillä ei edes ekaluokkalainen kyllä tiedä mitään muuta kun, että menkat liittyvät vauvaan jollain tapaa.
Ei tiedä miten vauvat käytännössä joutuvat mahaan.
En ole kertonut kun ei ole esittänyt kysymystä niin.

Vaikka lapseni tietää kuukautisista niin hän ei ole kovin valistunut kuitenkaan...valitettavasti.
Nuo kuukautiset ovat nyt osa naisen elämää siinä kun muutenkin vessassa käyminen. En ole kokenut että siitä ei saisi puhua.

Yhteistyössä