Lapsen yksin kotona olosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nimetön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nimetön"

Vieras
Voiko mielestänne 8-vuotias olla kotona yksin koulun jälkeen ? Mennä yksin nukkumaan ?Tehdä itsellensä ruokaa ? Itse teen usein töitä 15-2130... joten tuo tilanne on meillä melkein joka päiväistä... toiminko väärin...
Kysyn kysymykset sen takia, että työnantajan mukaan näin voi olla....

Riippuu ihan lapsesta. Omat lapseni ovat olleet koulun jälkeen yksin kotona, samoin aamuisin ennen kouluunlähtöä. Mutta iltaisin eivät ole olleet tuossa iässä yksin....siis klo 20 jälkeen.

Mielestäni on aika pieni viellä jos siis yksin joutuu olemaan.
Onko vanhempia sisaruksia?itse en jättäis.
Olisi kyllä aikamoinen huoli töissä ja soittelisin vähän väliä.

Eli käytännössä lapsi olisi koko päivän yksin?Mä en siihen suostuisi vaikka lapsi siihen kykenisikin.Enkä usko,että lapsikaan haluaa tuon ikäisenä vielä kantaa itsestään noin isoa vastuuta.

No, yh:illa usein on noin, tiedän montakin. Itsellänikin 2-vuorotyössä kun olen (aamu ja iltavuorot klo 6-14 ja 14-22) niin joko kouluunlähtiessä aamulla on yksin tai sitten illalla. Surullista kyllä, mutta.. ihanteellisinta olis varmaan olla ammatiltaan opettaja (kuten oma äitini oli), joka lähtee töihin samaan aikaan ku lapset ja pääsee "ihmisten ajoissa" poiskin, usein jo klo 14.

Mun 8v voisi olla. Siis uskaltaisi ja osaisi kyllä, mutta omasta mielestäni hän jäisi paljosta paitsi kasvatuksessa ja vanhempien huolenpidossa jos tilanne on jatkuva.
Tosin silleenkin kasvaa varmasti ihan hyviä lapsia kun homma on hallussa.
Mun 7v taas ei vois olla... tai ainakin kämppä ois sekasin, poika ties missä vaatteissa pihalla, avaimet hukassa yms...

Minulla ei ole vielä noin isoa lasta, mutta kun ajattelen, että oma 6-vuotiaani ei uskalla vielä jäädä yksin kotiin siksikään aikaa, että käyn kaupassa, niin en usko, että pärjäisi vielä 2 vuoden kuluttua koko iltaa yksin, ei sitten millään.

Itse olen myös samaa mieltä, ettei näin voi jatkua... Olen yh, vanhempia sisaruksia tai lähisukulaisia ei ole lähimaillakaan... Tilanne kärkistyi juuri eroni jälkeen... Sinne asti sain tehdä aamuvuoroja, nyt siis ainoastaan iltaa... Jos sanon itseni irti niin saan 3 kuukauden karenssin:/ Mitä siis voin tehdä ???

[QUOTE="nimetön";22414172]Itse olen myös samaa mieltä, ettei näin voi jatkua... Olen yh, vanhempia sisaruksia tai lähisukulaisia ei ole lähimaillakaan... Tilanne kärkistyi juuri eroni jälkeen... Sinne asti sain tehdä aamuvuoroja, nyt siis ainoastaan iltaa... Jos sanon itseni irti niin saan 3 kuukauden karenssin:/ Mitä siis voin tehdä ???[/QUOTE]

Kannattaisisko käydä luottamusmiehen juttusilla, että voiko ta noin vain yksipuolisesti muutta työaikoja noin radikaalisti? Jos teillä ei ole luottamusmiestä, niin soita vaikka liittoon?

Kannattaisisko käydä luottamusmiehen juttusilla, että voiko ta noin vain yksipuolisesti muutta työaikoja noin radikaalisti? Jos teillä ei ole luottamusmiestä, niin soita vaikka liittoon?

Jos ei erikseen toivo tiettyä vuoroa, esim. jotkut juuri tykkää tehdä vain iltavuoroa, tai pätevään syyhyn vedoten niin ta:n pitäisi antaa vuoroja tasapuolisesti.

No eipä näytä olevan kovin ymmärtäväinen työnantaja sinulla. Kyllä reipas 8-vuotias varmaan joskus pärjää illan yksinkin, mutta eihän noin voi jatkuvasti olla. Eikö mahdolisuutta löytää uutta työtä ole?

kyllä koulun jälkeen suurin osa tuon ikäisistä voi olla itsekseen ja tehdä välipalaa, mutta ei kyllä nukkumaan ole kiva mennä yksin tai olla noin pitkään yksin illalla, tuon ikäisen.

eli ei minusta käy pitemmän päälle, voisin altistaa lapseni tuolle satunnaisesti, jos tilanne ei olisi jatkuva.

Jos sulla on kaksi- tai kolmivuorotyö niin ei työnantaja voi sinulla teettää vain yhtä vuoroa.

8-vuotias kykenee kyllä olemaan yksin kotona, mutta käytännössähän te näette vain aamulla ja lapsen tullessa koulusta kotiin eli tosi vähän. Ja kyllä tuo jatkuva yksinoleminen ei ole hyväksi pitemmän päälle. Joku on hommattava sinne kotiin lapsesi turvaksi ja seuraksi ainakin osaksi aikaa illasta.

meillä naapurissa nyt vajaat 6-vee poika joka saa olla yksin pihalla kun vanhemmat käy kaupassa/jumpassa missälie. muutenkin saa olla ihan vapaasti ja tehdä mitä lystää. isosisko joka pari vuotta vanhempi välillä pojan kanssa pihalla mutta muuten sääliksi käy poikaa.
puhumattakaan siitä että tämä kyseinen poika kiusaa ja vedättää kaikkia pienempiään. heiluu kepin kanssa, sotkee leikit jne. eikä siis ole haluttu leikkikaverikaan. eilen mm. äitinsä lähti alkuillasta kauppaan ja poika jäi yksin pihalle (tiedän kun laitoin oman 4-veeni pihalle odottamaan mieheni töistätuloa) ja siis katsoin koko ajan ikkunasta mitä pojat keskenään touhusivat...poikani otti saippuakuplapullon mukaansa ulos ja rupesi kivasti leikkimään pojan kanssa, antoi pojankin puhaltaa vuorotellen itsensä kanssa...yhtäkkiä tämä poika ottikin ja kaatoi poikani saippuakuplapullonsisällön maahan lällätellen ja poikani sitten juoksi itkien kertomaan mitä tämä teki. no minä sanoin vain pojalleni että ei saa antaa isommille varsinkaan sille kun noin siinä aina käy (!) oli kyse mehusta, lelusta, muusta...kun mies tuli niin kerroin mitä kävi niin kävi sitten keskustelemassa poikien kanssa hiekkalaatikolla, oli kysynyt molemmilta ihan nätisti että mitäs sille saippuakuplapullolle kävi jolloin poikani kertoi vilpittömästi että tämä kyseinen poika kaatoi sen lällättäen maahan johon tämä kyseinen poika sitten sanoi ettei muista tuollaista ollenkaan...no silloin paloi mieheni pinna ja tämä oli karjaissut vain että antaa olla viimeinen kerta kun kiusaa ketään. hohhoijaa, siis tyhmää menettää aina hermonsa jonkun vieraan kakaran kanssa mutta kun ei vanhemmat kasvata niin siitä kärsivät sitten kaikki muutkin. anteeksi vuodatus mutta kun en aina tiedä miten pitäisi suhtautua :(

On sulla tosi kinkkinen tilanne :/ Ja tosi ikävää jos tuo on ihan jokailtaista. Selvitä asia, jos voisit tehdä ainakin osan aamuvuoroa.

itsellä huono omatunto kun joutuu lapsi olemaan yksin kotona 12-17 kolmena päivänä viikossa...

Ei voi eikä pidä 8-vuotiaan olla yksin kotona noin paljoa. Sinänsä 8- vuotias voi pärjätä (kun on pakko) mutta oikeasti tarvitsee vielä vanhempaa, joka on läsnä ja auttamassa, jos apua tarvitsee. Yritä saada aamuvuoroja...

täällä ainakin yksinhuoltajan lapset saavat iltahoitoa ihan kunnallisessa hoitopaikassa 10v asti. eli kannattaa kysyä mikä käytäntö teidän kunnassa... eli lapsi ei joutuisi yksin olemaan ja sitte saisi tulla sun kanssa kotiin illalla.

Yhteistyössä