13.vuotias yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä tuon ikäinen osaa olla yksin, pitäisihän tuossa iässä jo osata valmistaa simppelit sapuskatkin itse. Se että haluatko jättää asunnon joka ilta teinin käyttöön on eriasia.

Voiko 13-vuotias olla iltoja yksin kotona koulun jälkeen? Miten viikonloppuisin? Montako tuntia voi olla yksin?

LOL hahahahahhah... ei missään nimessä. Kyllähän tuon ikäinen nukkuu vielä perhepedissä, kun ei yksin uskalla nukkua..
Ja jos joku ton ikänen joutuu yksin nukkuu, niin traumoja siitä tuleee. Öisin kantsii pitää vielä maitopullokin vieressä...

Voi elämä.
Siis missä pumpulissa ne lapset pitää kasvattaa, miten ne tulee pärjäämään joskus elämässään yksin ilman äidin ja isin jatkuvaa kädestä pitoa?
Me asuttiin siskon kanssa(minä 8v ja sisko 13v) viikot yksin kun vanhemmat asuivat ja tekivät töitä toisessa kaupungissa. Viikonloppuisin tulivat kotiin ja tätä kesti noin puoli vuotta. Enkä nyt tarkoita että muidenkin pitäisi enkä sano että se oli vanhemmiltamme oikein tai hyväksyttävää mutta pointti oli se että me kuitenkin pärjättiin.
12v olin viikonloput yksin kotona jos vanhemmat olivat reissussa kun itse en enää halunnut viettää viikonloppuja tylsien vanhempien seurassa.
Oikeasti, luottakaa vähän enemmän lapsiinne ja katkaiskaa hyvissä ajoissa se napanuora. Vaikka kuinka hyysäisitte pilttejänne niin mistä tiedätte mitä ne todellisuudessa tuolla kodin ulkopuolella jo tekevät.
Vanhempien pitää valmistaa lapsi itsenäiseen elämään, opettaa heidät ottamaan vastuuta itsestään, liian pitkällä paapomisella teette vaan hallaa.

Kun minä olin 13v, n. 15v sitten, niin olin usein iltoja yksin. Mikäs siinä olisi ollut niin vaikeeta? Alkuilta meni kavereiden kanssa, sitten kotiin, joko lämmittelin tähteitä tai sitten tein ruokaa, katselin telkkaria ja odottelin vanhempia kotiin. Jos heillä meni myöhään soittivat, kotipuhelimeen tietenkin jotta tiesivät että en ole ulkona. Harvoin menin nukkumaan ennenkuin heistä jompikumpi oli kotona.

[QUOTE="susu";23008239]Hohhoijaa.. No voi olla. Ihmiset paapoo lapsiaan ihan liikaa, ite oon ollu 8v jo iltoja yksin kotona ja tehny ruokaa ite yms yms.....[/QUOTE]

Älä viitti, apn lapsihan voi olla erityislapsi etkä sinä voi sitä tietää!

jaa, tuli mieleen että kun itse olin seiskaluokalla, äiti lähti parinpäivän reissuun työasioitten vuoksi. jäin yksin kotiin siksi aikaa. naapuri huomasi tämän ja ilmoitti sosiaalivirastoon. tulivat käymään ja sovittiin että tämä naapuri on nyt sen aikaa ns, huoltajana.
äitille ei kai tästä tullut seuraamuksia, ei ainakaan koskaan sitä minulle kertonut.
tämä tapahtui 70-luvulla.
olen kuvitellut, että ote olisi tiukentunut, mutta ilmeisesti sitten ei, kun kerran voi jo tuon ikäisenä asustella melkein yksin.

[QUOTE="vieras";23009039]Älä viitti, apn lapsihan voi olla erityislapsi etkä sinä voi sitä tietää![/QUOTE]

ensi kerralla muotoile toisin, esim. "jos lapsi olisi erityistarvelapsi, ei voisi häntä jättää 13-v. yksin" se olisi fiksu kommentti, ei se että mennään arvailemaan asioita mitä ei ole edes kirjoiteltu jostain ihmisestä. tai edes vihjattu ollenkaan.

En jättäisi ensi vuonna täyttävää 13-vuotiasta yöksi yksin, en osaa perustella miksi mutta ei tunnu oikealta koska hän on lapsi.
Illat pärjää mainiosti yksinkin mutta periaatteesta meillä järjestetään työt niin että lasten kanssa on aikuinen illalla kotona laittamassa ruokaa, auttamassa läksyissä ja vain olemaan läsnä.

Jaa...itse oli iltoja yksin tuon ikäisenä. Ruokaakin tein, koko perheelle monasti. Tykkäsin silloin jo ruuanlaitosta ja äitin sapuskat ei aina innostanut, joten väsäsin ruokaa koko perheella. Jo siksikin että halusin auttaa äitiä ja yllättää hänet. Mutta kai se riippuu siitä mihin asti on passattu

Mä vahdin 13 vuotiaana naapurin 5-vuotiasta, jos heillä oli jotain menoa. Muutamia tunteja, ruokaakin tälle lapselle laitoin. Ja palkaa sain 10mk/h, se oli paljon se.

Itse olin tuon ikäisenä jo ihan teini enkä mielestäni tarvinnut äitiä mihinkään, vallan mainiosti yksinkin pärjäsin. Tupakoimaan aloin myös 13-vuotiaana. Öitä en muistaakseni ihan yksin ollut vaan joku kaveri oli meillä yötä jos äidillä oli jotain menoa.

Tää on 13 vuotiaana ihan itsenäisesti matkustellu ympäri suomenmaan kesiä, ryypännyt, polttanu tupakkaa harrastanu seksiä, yms "aikusten juttuja" (vaikkei ois vielä tarvinnutkaan) mut et voiko 13 vee olla yksin illan kotona???? Nimim. mistähän näitä uus avuttomia nuoria tulee???

Itse olin tuon ikäisenä jo ihan teini enkä mielestäni tarvinnut äitiä mihinkään, vallan mainiosti yksinkin pärjäsin. Tupakoimaan aloin myös 13-vuotiaana. Öitä en muistaakseni ihan yksin ollut vaan joku kaveri oli meillä yötä jos äidillä oli jotain menoa.

öö, no ehkä olisi ollut hyvä jos vanhempasi olisivat olleet enemmän paikalla ja välittäneet. Oikeesti...

Mikä on siis ns. virallisesti ikä, jolloin lapsi voi tulla yksin kotiinkoulunjälkeen ja olla yksin esim. 9 asti?
Tarkoitan tilannetta, jossa vanhempi tekee ilta-ja viikonlopputyötä.
Itse kuvittelisin että olisi varsin ankeaa lapselle.
Tuossa tilanteessahan voisi lähes jo muuttaa yksin asumaan.

Minä olin 1. luokasta asti säännöllisesti iltojakin yksin. Eli koulun jälkeen saatoin olla kotona klo 20.30 asti ilman vanhempia eikä mitään ongelmia ollut.

[QUOTE="mamis";23009441]öö, no ehkä olisi ollut hyvä jos vanhempasi olisivat olleet enemmän paikalla ja välittäneet. Oikeesti...[/QUOTE]

Vanhemmat erosivat jo kun olin 7v joten isä ei ollut paikalla. Äiti kyllä muuten oli, mitä nyt olin pari tuntia yksin (=kavereiden kanssa) ennen kuin äiti tuli töistä neljän jälkeen. Joskus äidillä oli iltaisin menoja, harrastuksia tms. mikä on varmaan ihan tavallista. Kyllä hän on ollut välittävä ja hyvä äiti :)

Yhteistyössä