Lapsen silmien väri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä taida kyllä pitää paikkaansa tuo,että kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, tai kyseessä on sitten syrjähyppy.HÖPÖHÖPÖ.
Minä ja mieheni ollaan sinisilmäisiä;o) ja pojallamme on ruskeat silmät, tyttärellämme vielä siniset(9kk), mutta tiedä sitä vielä miksi ne tosta muuttuu... JA isä on molemmilla lapsilla 100%:sti sama. Muistelisin yläasteen bilsan tunnilta,(joka oli vuonna 1ja2)että sinisilmäiset voivat saada ruskeasilmäisiä lapsia, todennäköisyys kyllä pienempi, mutta mahdollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahas:
Eipä taida kyllä pitää paikkaansa tuo,että kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, tai kyseessä on sitten syrjähyppy.HÖPÖHÖPÖ.
Minä ja mieheni ollaan sinisilmäisiä;o) ja pojallamme on ruskeat silmät, tyttärellämme vielä siniset(9kk), mutta tiedä sitä vielä miksi ne tosta muuttuu... JA isä on molemmilla lapsilla 100%:sti sama. Muistelisin yläasteen bilsan tunnilta,(joka oli vuonna 1ja2)että sinisilmäiset voivat saada ruskeasilmäisiä lapsia, todennäköisyys kyllä pienempi, mutta mahdollinen.

Kyllä kyseessä on lukion bilsan mukaan mutaatio. Syy on siinä, että sinisilmäisen vanhemman geenit ovat ss ja ruskeasilmäisen SS tai Ss. Lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan yhden geenin.
Ja jos geeneissä on iso S niin silmien väri on aina ruskea. Siniset silmät voi olla vain ss yhdistelmällä.

Eli kyllä kyseessä on mutaatio. Minua vain kiinnostaa se miten yleinen tämä ilmiö on ja miten se tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ihana poju, näkyi ainakin osaltaan säilyneen, vähän vaalentuneet minusta.

On vaalentunut joo. Ja serkuilla joilla on ruskeat silmät ne silmät on olleet ihan eri näköiset jo heti pienestä asti. Tosi sellaset tummansiniset

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ihana poju, näkyi ainakin osaltaan säilyneen, vähän vaalentuneet minusta.

On vaalentunut joo. Ja serkuilla joilla on ruskeat silmät ne silmät on olleet ihan eri näköiset jo heti pienestä asti. Tosi sellaset tummansiniset

Niin meilläkin muilla on ollut, oikein tummat siniset ja heti alkaneet ruskehtaa.

Oi, aivan ihanat simmut toisella!

Meidän 1,5v tytöllä on ihan saman väriset silmät =) Toivon kans, ettei väri enää muutu, syntymästään asti ollut tuommoiset :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaahas:

Kyllä kyseessä on lukion bilsan mukaan mutaatio. Syy on siinä, että sinisilmäisen vanhemman geenit ovat ss ja ruskeasilmäisen SS tai Ss. Lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan yhden geenin.
Ja jos geeneissä on iso S niin silmien väri on aina ruskea. Siniset silmät voi olla vain ss yhdistelmällä.

Eli kyllä kyseessä on mutaatio. Minua vain kiinnostaa se miten yleinen tämä ilmiö on ja miten se tapahtuu.

niinpä.. lukion bilsan mukaan noin, mutta oikeesti asia on paljon monimutkaisempi ja periytymiseen vaikuttaa paljon useampi kuin noi 2 geeniä. googlettamalla löytyy paljon lisää tietoa, mutta siis ilman harvinaista mutaatiota tai syrjähyppyäkin on ihan mahdollista.

Munkin piti ihan googlettaa silmienväri asiaa, ja todentotta tieto on muuttunut sitten vuoden 1994. :headwall: Päädyin samaan linkkiin kuin papukaijan puheetkin.

Mielenkiintoista silti.

Ruskea silmien väri on yleisin ihmisen silmien väreistä. Vihreä silmien väri johtuu keskitasoisista melaniinitasoista, ja on ilmeisesti kytköksissä ruskeaan hiusten väriin. Sinisissä silmissä värikalvon melaniinipitoisuus on matala ja harmaissa silmissä vielä matalampi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Silmien_v%C3%A4ri

Täällä on pojalla siniset silmät ilmeisesti kompromissina minun harmaiden ja miehen ruskeiden takia :)

mulla on vihreät silmät ja miehellä siniset. meidän kaikilla neljällä on ollu siniset, siis ihan kunnon siniset silmät syntyessään, mutta vvuoden iässä on kahden lapsen silmien väri vaihtunut ihan muutamassa viikossa vihreiksi. luulen, että teilläkin on vihreäsilmäinen lapsi tulossa. meillä neljännen silmien väriä odotellaan... on vasta 4kk.

Yhteistyössä