Koskas se vauvojen silmien väri sitten muuttuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kermaperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kermaperuna

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
1 553
0
36
Siis jos muuttuu... Eli eikös kaikilla vauvoilla ole syntyessään siniset silmät? Koska se väri sitten muuttuu lopulliseksi väriksi, jos on muuttuakseen? Meidän pojalla on tosi tummansiniset silmät. Mulla ja ukolla on molemmilla siniset silmät, mutta mun äidilläni ja siskollani on tummanruskeat silmät. Ja toi ruskea geenihän on tosi vahva. Meillä se on hypännyt ennenkin yhden sukupolven yli, eli ei olisi mahdottomuus nytkään. Eli jos pojalle on mahdollisesti tulossa ruskeat silmät, niin millon itten olisi odotettavissa. Ikää nyt 1,5kk. :wave:

Meillä esikoisen silmät n. 2 vuotiaana muuttuivat ruskeiksi. Siihen asti olivat "epämääräisen" harmaanvihreänsiniset. Ja kakkosella nyt epämääräisen väriset silmät, ikää 1v2kk, ruskeaa pilkottaa jostain välistä ja tän hetkinen väri on ruskeansiniharmaat.

vaihtu muutaman kuukauden ikäisenä ruskeaksi. toisella n.7kk ikäisenä. ystäväni lapsella silmien väri muuttui ruskeaksi 3-vuotiaana,joten hyvin vaihtelevaa tuo vaihtumisikä.

Mä tänään katsoin tota poikaa, niin tietyssä valossa tuli ruskean vivahde silmissä... Muuten näyttää tooosi tummansinisiltä. Mietin että näinkö omiani vai en... Tulosta en tiedä vieläkään :).

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikilla vauvoilla ole siniset silmät syntyessään.

Ompaa.

No eipä ole. Meillä esikoisen silmät oli jo syntyessään todella tumman ruskeat, kätilötkin ihmetteli että jännä kun nyt jo on noin ruskeat.

Mutta itse aiheeseen; mun veljen tytöllä silmät muuttui ruskeaksi vasta 6-vuotiaana, siis pikkuhiljaa muuttui mutta silloin oli jo melko selvästi ruskeat.

Silmien, kuten myos ihon, vari riippuu melaniinin, eli ruskean varianeen, maarasta. Useimmilla vauvoilla elimisto alkaa tuottamaan melaniinia vasta syntyman jalkeen. Taman takia valtaosa vauvoista on syntyessaan sinisilmaisia ja tummaihoisten vauvat paljon vanhempiaan vaaleampia.

Meidän sällin silmät on nyt alkaneet "ruskettua". Ikää pojalla 1 v 9 kk. Ennen oli vain toisessa silmässä pikkuinen ruskea kohta, nyt ruskeaa väriä on molemmissa jo n. puolet värikalvosta. Mulla ja miehellä on vihreät silmät (mun silmät oli siniharmaat noin 10-vuotiaaksi ainakin, yhdessä vaiheessa murrosiässä vihreänruskeat, sitten muuttui vihreäksi) ja tytöllä siniharmaavihertävät (siis tasainen väri, joka on sinertävä, harmahtava ja vihertävä samaan aikaan :D ). Syntyessään lapsilla oli tumman siniset silmät.

Meidän esikoisella oli ainakin täysin tumman ruskeat silmät syntyessään jo. Kuopus syntynyt vaaleana ja sini silmäisenä, ei tumman siniset. Sinisinä ovat edelleenkin vaikkakin miehellä ja mulla ruskeat. Ei näy kyllä yhtään että muuttuisivat.
Mulla itselläni muuttunut ruskeiksi vasta 2-vuotiaana. :)

Meidän poitsulla oli sellaset tumman harmaat silmät kun synty, nyt ne on muuttunut melkein täysin ruskeiks ja on nyt 10kk. Valossa näkyy sitä harmaata enään ihan vähän reunoilla.

Yhteistyössä