Lapsen silmien väri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kotilehmä

Aktiivinen jäsen
30.11.2006
7 177
1
38
Sanokaa mulle, että tämä väri ei enää muutu |O Niin haluaisin yhden sinisilmän pitää, kaikilla muilla lapsilla ruskeat silmät niin kuin mullakin, mutta kaveri just sanoi että niiden pojalla oli vasta 2-vuotiaana mennyt siniset silmät ruskeiksi :headwall:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3841813.jpg

Kaks ruskeasilmäistä voi hyvin saada sinisilmäisen lapsen (klassikko lukion biologiasta), jos toisella vanhemmista (tai molemmilla) on sinisilmäisyyden alleeli. Käytännössä tätähän ei voi nähdä mistään muusta kuin lopputuloksesta (siis lapsesta) tai jos jomman kumman vanhemman vanhemmalla tai isovanhemmalla (jne) on siniset silmät, jolloin alleeli voi periytyä sieltä.

Kaks ruskeasilmäistä voi hyvin saada sinisilmäisen lapsen (klassikko lukion biologiasta), jos toisella vanhemmista (tai molemmilla) on sinisilmäisyyden alleeli. Käytännössä tätähän ei voi nähdä mistään muusta kuin lopputuloksesta (siis lapsesta) tai jos jomman kumman vanhemman vanhemmalla tai isovanhemmalla (jne) on siniset silmät, jolloin alleeli voi periytyä sieltä.

Kauniit silmät on :)
meillä oli esikoisella syntyissään ihan harmaat silmät ja tosi pian muuttuivat ruskeiksi, ihanat nappisilmät :heart: Nyt kuopuksella on tosi siniset silmät mutta iiriksen ympäriltä näyttää vähän ruskeeta joissakin valoissa. Mä kun haluisin hällekin ruskeat silmät :snotty:

Äitini on usein kertonut että munki silmät on muuttunu ruskeiksi vasta joskus yli vuoden ikäisenä. Mutta sitä ennen oli kuulemma semmoset tummat, joiden väriä ei osannut sanoa. En usko että noin kirkkaan siniset silmät muuttuisi enää ruskeiksi :)

Ihanat on, Harmillisen usein vaan justiin tuollaisista tumman sinisistä tulee ruskeat. Siis ainakin täällä meillä päin. Toivotaan nyt kumminkin että pysyisi tuo väri, on ne niin kauniit!

Alkuperäinen kirjoittaja genetiikkaa...:

Mutta kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Jos näin on on kyseessä syrjähyppy tai harvinainen geenimutaatio. Mua kiinnostaa tähän asiaan liittyvät geenimutaatiot. Ollaan miehen kanssa vaalea silmäisiä kuten tyttökin, jolla on kuitenkin ruskea "kiila" silmässä. Ja isästä olen 100% varma :D

Miehen suvussa on lisäksi niin, että mummi ja ukki olivat molemmat vaaleasilmäisiä ja yksi täti on ruskea silmäinen. Ei viitsi alkaa kaivelemaan anpilta, että miten on mahdollista. Pitäis soittaa jonnekin bilsain laitokselle varmaan.

ap:lla kaunis lapsi!

Kiitokset kaikille, tässähän voi käydä sitten vielä miten vaan. Ei auta kuin odotella, onneksi kukaan ei kuitenkaan sanonut että meidän lapsella oli just tuollaiset silmät ja ne on nyt ihan ruskeat...vähän lohduttaa :D

Yhteistyössä