lapsen sairastaminen - kvtes

Ymmärsin juuri, keskusteltuani pomoni kanssa, että tämä yhteiskunta on mätä ja epäoikeudenmukainen.

Ajatelkaapa tätä;
JOs lapsi sairastuu, niin vanhempi saa hoitaa lastaan, palkallisesti, neljä päivää. (ja jos toinen jatkaa niin päiviä tulee yhteensä 8.)
MIetitäänpä tilannetta, jos perheessä on useampi lapsi, tai vaikkapa vain yksi lapsi ja oikein paha vatsatauti (niinkuin meillä tällä hetkellä)
KYllä ne päivät todellakin käyvät vähiin, ja
muuttuvat nopeasti palkattomiksi.

Onko teidän mielestänne oikein että vanhempia, jotka haluavat hoitaa lapsensa terveeksi kotona rankaistaan hyvin nopeasti palkan menettämisellä?
mitä tälle asialle voisi tehdä?

(ottaa aivoon :headwall: )
 
Niin ja jos toinen vanhemmista opiskelee niin hänen on jäätävä hoitamaan sairasta lasta kotiin oli tilanne sitten mikä hyvänsä, esim. tärkeä tentti. Koulussa sitten taas poissaoloja lasten sairauden vuoksi ei ymmärretty vaan kurssista tuli hylätty jos poissaoloja oli esim. yli 2 tuntia, lääkäristodistuksesta huolimatta. Tämä siis aikoinaan hoitoalan oppilaitoksessa... Pieni ristiriita eli koulussa opiskeltiin sairaudenhoitoa mutta samaan aikaa ei hyväksytty, että sairasta 2-vuotiasta oltais kotona hoidettu...
 
Ei ole oikein, ei todellakaan.
Mut niin se vaan on :snotty:
Esim vesirokko on kanssa kiva, varsinkin jos lapsia on monta ja sairastuvat (tietty) peräkkäin. 10päivää kun pitää olla poissa hoidosta, niin esim ekan, tokan ja kolmannen laspen yhteenlaskettu sairaspoissaolo voi venyä pitkäksikin, ja kalliiksi.
 
Tämä on työehtosopimuskohtaista. Laissa sanotaan että neljä päivää per lapsi per sairaus. Mutta palkasta ei puhuta mitään. Meillä palkallisia on kolme päivää. Itsekin nyt nuhaisen ja yskäisen lapsen kanssa kotona. Pojalla ei ole kuumetta, mutta mielestäni ei vielä jaksa päiväkodin vauhdissa mukana, tauti alkoi jo torstaina, jolloin oltiin lomalla, joten onneksi vielä voin jäädä kotiin. Eli jos viime viikolla olisin jäänyt sairasta lasta hoitamaan, olisi tänään pitänyt mennä töihin.
 
vieras
KVtessiä lukee mielestäni että 3 palkallista päivää ja neljäs palkattomana per lapsi ja eikä vanhemmat voi ketjuttaa näitä vain kuuluu jommalle kummalle vanhemmalle ja alle kymmenen vuotiaan hoidosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Veetin äippä:
Onko teidän mielestänne oikein että vanhempia, jotka haluavat hoitaa lapsensa terveeksi kotona rankaistaan hyvin nopeasti palkan menettämisellä?
mitä tälle asialle voisi tehdä?

(ottaa aivoon :headwall: )
Ymmärräthän sinäkin sitten, että ei se työnantaja ole mikään hyväntekijä. Et ole tekemässä työtehtäviäsi, silti saat täyden palkan, ja voi olla, että sinulle pitää palkata sijainen.

Pitää muistaa myös tämä näkökulma asiaan.

 
Tiedän että on näinkin tehty, että jos lapsi on ollut sairaana on ensin ilmoitettu, että on itse sairaana(3päivää saa meillä olla poissa ilman lääkärin todistusta.Toki esimies voi vaatia joka päivältä lapun)sitten kun kolme päivää on ohi on ilmoitettu, että lapsi on sairaana...näin on voinut olla liki viikon kotona...
 
a
Kyllä se niin on, että oikeus vapaaseen on 3 palkallistapv/lapsi/sairaus. Joku työnantaja voi maksaa useammaltakin kuin kolmelta päivältä, mutta kolme on minimi. Kuitenkin on aloja, joissa ei makseta mitään. Ajatelkaa oikeasti, mitä se työnantajalle kuuluu sairastaako lapsesi ja kuinka monta niistä sairastuu, itsehän olet ne hankkinut. Emme hanki lapsia työnantajan vuoksi vaan omaksi iloksemme. Olkaamme onnellisia, että edes tuolta kolmelta päivältä saa palkan. Meillä on niin, että ensin toinen hoitaa sen 3 päivää ja sitten jää toinen jos sairaus jatkuu pidempään. Olen todella tyytyväinen, että työnantaja tukee tuollalailla lapsiperheitä. Tuossa liitteenä KVTES:n osa tilapäisestä hoitovapaasta, joksi sitä kutsutaan.
9 § Tilapäinen hoitovapaa
1 mom. Viranhaltijan/työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti
asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta taikka vammaisen
lapsensa, sairastuessa äkillisesti viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus
saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä
hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on
myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa.
Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä
hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti.

Soveltamisohje
Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen
hoidon järjestämistä varten. Vasta silloin, kun tämä ei ole
käytännössä mahdollista, viranhaltija/työntekijä voi itse
jäädä hoitamaan lasta. Ensin on selvitettävä, voidaanko
lapsi hoitaa tavanomaisessa hoitopaikassa tai voivatko
muut samassa taloudessa asuvat hoitaa lasta. Ratkaisevaa
ovat tosiasialliset hoitomahdollisuudet.
Viranhaltija/työntekijä on velvollinen tarvittaessa lääkärintodistuksella
osoittamaan, onko hänen yli 10 vuoden
ikäinen lapsensa edellä tarkoitetulla tavalla vammainen.
Virka-/työvapaan enimmäismäärä on neljä työpäivää. Jos
sairaus jatkuu yli neljä työpäivää, voidaan hakemuksesta
myöntää harkinnanvaraista palkatonta virka-/työvapaata
tai vuosilomaa taikka viranhaltijalla/työntekijällä voi olla
oikeus edellä 6 §:ssä tarkoitettuun poissaoloon pakottavista
perhesyistä.
2 mom. Tilapäisen hoitovapaan ajalta maksetaan varsinainen palkka enintään
kolmelta peräkkäiseltä kalenteripäivältä lapsen sairastumisesta lukien.
Mikäli lapsi sairastuu kesken työvuoron, palkallinen aika on
enintään kolme seuraavaa kalenteripäivää. Palkan maksamisen edellytyksenä
on, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä kodin ulkopuolella
tai toisella vanhemmista ei muutoin tosiasiallisen esteen
johdosta ole mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon tai kysymyksessä
on yksinhuoltaja. Tosiasiallinen este on sairaalahoito, asevelvollisuuden
suorittaminen, reservin kertausharjoituksiin osallistuminen ja
toisella paikkakunnalla olo matkan tai opiskelun vuoksi.


 
vinci
mutta mites se sitten menee jos on esim se paha tauti ja lapsella 2 vanhempaa jotka töissä...eikö ne sitten saa "kokoajan" palkkaa jos ovat vuorotellen sen 4pv töissä ja 4 hoitamassa sairasta lasta..vai onko siinä joku raja??
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Veetin äippä:
Onko teidän mielestänne oikein että vanhempia, jotka haluavat hoitaa lapsensa terveeksi kotona rankaistaan hyvin nopeasti palkan menettämisellä?
mitä tälle asialle voisi tehdä?

(ottaa aivoon :headwall: )
Ymmärräthän sinäkin sitten, että ei se työnantaja ole mikään hyväntekijä. Et ole tekemässä työtehtäviäsi, silti saat täyden palkan, ja voi olla, että sinulle pitää palkata sijainen.

Pitää muistaa myös tämä näkökulma asiaan.
En syyttänytkään työnantajaani, vaan valtiota ja yhteiskuntaa. Mielestäni tämä on kohta jossa valtion pitäisi tukea perheitä ja näin ollen tässä tapauksessa tuki menisi työnantajalle.
 
Täytyy nyt myös selvyydeksi kertoa (kun minua syytettiin näkökulmien puutteesta)
että olen päiväkodissa töissä ja näin ollen
kohtaan niitä pikkuisia "uhreja" jotka
tulevat hoitoon puolikuntoisina, toiset jopa kipeinä.
KOSKA
vanhemmilla ei ole varaa olla palkattomina kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinci:
mutta mites se sitten menee jos on esim se paha tauti ja lapsella 2 vanhempaa jotka töissä...eikö ne sitten saa "kokoajan" palkkaa jos ovat vuorotellen sen 4pv töissä ja 4 hoitamassa sairasta lasta..vai onko siinä joku raja??
en valitettavasti usko että tämä menee näin.
JOs menee, niin se helpottaisi jo vähän...
 
a
3 pv/lapsi/sairaus, jos molemmat vanhemmat kuuluvat tes:n piiriin, joka maksaa noin, voivat he olla yhteensä 6pv/lapsi/sairaus hoitamassa lasta. Siis esim. vesirokko: ensin äti 3 pv ja sitten isä 3pv ja sitten jos rokko-oireet jatkuvat mummolaan tai isä tai äti palkattomasti jatkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja (vierailija):
Siinä 3-4 pvässä lasketaan vanhempien pystyvän järjestämään hoitajan lapselle, mikäli sairastelu jatkuu sitä pidempään.
niin tiedän,
mutta mä ainakin haluan hoitaa sairaat lapseni itse.
Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta laittaa
lapsia kenellekään muulle hoitoon.
 
(vierailija)
Alkuperäinen kirjoittaja Veetin äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja (vierailija):
Siinä 3-4 pvässä lasketaan vanhempien pystyvän järjestämään hoitajan lapselle, mikäli sairastelu jatkuu sitä pidempään.
niin tiedän,
mutta mä ainakin haluan hoitaa sairaat lapseni itse.
Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta laittaa
lapsia kenellekään muulle hoitoon.
Kukapa ei haluaisi. Mutta onhan työnantajallakin oltava oikeutensa. Olen kiitollinen, että kuitenkin sen 3 päivää saa olla palkallisella (+isä toiset 3).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Veetin äippä:
Täytyy nyt myös selvyydeksi kertoa (kun minua syytettiin näkökulmien puutteesta)
että olen päiväkodissa töissä ja näin ollen
kohtaan niitä pikkuisia "uhreja" jotka
tulevat hoitoon puolikuntoisina, toiset jopa kipeinä.
KOSKA
vanhemmilla ei ole varaa olla palkattomina kotona.
Mulla olis VARAA olla kotona, mutta työnantaja suhtautuu varsin nuivasti poissaoloihin.
Ja meillä pitäis aina olla lääkärintodistus kun lapsi on sairas. Meillä lapsi siis oksensi ja ripuloi yöllä. Nyt se on ok. JOS mulle muka jossain mielenhäiriössä myöntäis terveyskeskuksesta lääkäriajan lapselle, niin mitä se muka voisis tehdä? Ei mulla oo enää niitä oksennuksisia lakanoita ja vaatteitakaan todistusaineistoksi, kun sulloin ne heti aamusta pesukoneeseen.

Mutta minusta tuo, etät on oikeus olla se kolme päivää kotona, on jo valtava etu. Se, että siitä saa palkkaa, on ihan boonusta. Suomessa on kuulkaa asiat melkoisen hyvin kumminkin.

 

Yhteistyössä