Lapsen pidätysongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä teen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä teen?

Vieras
Minulla on lapsipuoli, joka on kohta kahdeksanvuotias. Tällä lapsella on mielestäni jonkin verran ongelmia keskittymiskyvyssä ja ympäristön huomioimisessa, mutta ehkä häiritsevin ongelma on tämä vessa-asia.

Tätä ei tapahdu enää mitenkään kovin usein, mutta nyt viime viikonloppuna taas, ihmettelin missä lapsi on kun ei tule aamupalalle, huutelin ja menin sitten etsimään kun ei vastannut mitään. Lapsi löytyi vessasta seisomasta kakkakasan vierestä. Oli myös pissannut housuunsa, mutta kakkaa ei housuissa ollut, että on kakannut ilmeisesti ihan kyykyssä eikä edes yrittänyt mennä pöntölle? Syyksi sanoo ettei pystynyt pidättämään. Lapsi myös piereskelee ihan missä sattuu eikä ilmeisesti edes yritä pidättää(tai ei pysty?).

Olen yrittänyt puhua lapsen isälle että minusta tämä asia pitäisi tutkia, siis viedä lapsi lääkäriin, kun eihän voi olla normaalia että vielä tämän ikäinen käyttäytyy näin? Mies loukkaantuu eikä suostu puhumaan asiasta, hänen selityksensä on, että lapsi vaan haaveilee liikaa eikä sitten muista mennä vessaan ajoissa. Ei kai tämän ikäiselle enää pitäisi käydä noin?
Lapsi ei siis tosiaan edes itse yritäkkään siivota jälkiään tai piilotella, jää vaan seisomaan ja odottaa että joku tulee siivoamaan. Lisäksi tuo piereskely yleensä tullaan tekemään ihan toisten viereen, josta syystä mietin, voiko tämä olla kuitenkin tahallista?

Lapsen äiti väittää että ei ole hänen luonaan koskaan näin käynyt, vaikka tiedän että on. Voinko minä tehdä tässä nyt jotain? Kun en ole lapsen vanhempi, eikä kumpikaan lapsen vanhemmista tunnu olevan sitä mieltä että asialle pitäisi tehdä mitään. Olenko nyt ihan hakoteillä, onko tällainen käytös sitten normaalia?

Voihan tuo olla jotain häiriökäyttäytymistäkin. kyllä kannattaa tutkia, tuostahan voi tulla melkoiset ongelmat, jos noin käy koulussakin. Ei oikeesti ole mitään normaalia kakata lattialle, vaikka oiskin keskittymishäiriö tai olis omissa maailmoissaan.

Olen samaa mieltä. :/ Lapsen isä syyllistää minua että en vain pidä lapsesta ja siksi näen asian ongelmana, mutta kun asia ei ole niin. Mietin jo oikeasti välillä itsekin että olenko nyt ihan hakusessa ja että tämä on sitten normaalia.. Mutta kun olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta niin eihän se kyllä ole.

Mutta en varmaan itse oikein voi tehdä mitään, jos lapsen vanhemmat eivät suostu näkemään ongelmaa. Lapsi menee jo toiselle luokalle, en tiedä onko koulussa käynyt näin koskaan. Tarhassa ollessa tapahtui useinkin ja tiedän tosiaan että äitinsäkin luona ollessaan on käynyt näin mm. ravintolassa.

Onko lapsen isä ajatellut sitä, että kun tuohon ongelmaan ei puututa, tulee hyvin todennäköiseksi, että tulee olemaan oikeasti ihmisiä, joiden on hyvin vaikea pitää lapsesta, kun tämä ulostaa minne sattuu. en tarkota olla tyly, mutta kyllä tuo ongelma on todella olemassa.

Voit puuttua vai siihen mitä lapsen teidän luona ollessa tapahtuu. Mistä voit edes varmuudella tietää, mitä äidin luona tapahtuu?

Lapsen kannalta on tosi ikävää, että isä ei halua tutkia asiaa. Pelkääköhän miehesi exän reaktiota tms? Tai onko ulosteet ja ruoansulatusvaivat hänelle jotenkin tabu? Miten hän suhtautuu lapseensa silloin, kun tällä on kuumetta tai kun tämä on epäonnistunut vaikkapa koulussa?

Sinuna yrittäisin puhua lapsen isälle asiasta. Hänen tulisi puhua lapsen äidin kanssa ja vanhempien yhdessä jutella pojan kanssa ja mahdollisesti käyttää poikaa lääkärissä.

Lapsella on isompi sisarus joka on kertonut, että tätä tapahtuu myös siellä. Yhdeltä yhteiseltä tuttavalta olen myös kuullut, että on ollu todistamassa yhtä tällaista tapahtumaa.
Siis siksi sanoin sen, että tapahtuu myös siellä, kun äitinsä suhtautui asiaan niin, että asia ei kosketa häntä kun ei muka siellä sellaista tapahdu koskaan..

Lapsen isälle ei ole tabu, nämä asiat. Luulen että pohjimmiltaan hän pelkää, että silloin tutkimuksissa löytyy jotain muutakin, että lapsi ei ole ns. normaali. Olen aiemmin tosiaan yrittänyt puhua hänen kanssaan siitä, että lapsessa on jotain outoja piirteitä tämän vessajutun lisäksi, kuten esim. ei vastaa puhuteltaessa, ei vastaa kysymyksiin, vaikka kuulee ja hämmästyy kun muut suuttuvat asiasta, tai kun kolmannen kerran kysyttyäni "haluatko juotavaa" enkä saa vastausta, totean että okei, laitetaan juoma pois, niin lapsi huutaa "eiku mä halusin!". Lapsen isän mielestä lapselle ei saa olla kiukkuinen tällaisesta käytöksestä ja että lapsi nyt on vaan "haaveilija".

Nyt sain puhuttua miehen kanssa kunnolla tästä aiheesta, vaikka ensin yrittikin väistellä ja vaihtaa puheenaihetta ja lopuksi taas suuttui. Mies ei kuitenkaan ilmeisesti aio tehdä asialle mitään ja suuttuu kun sanon että kyllä hänkin on tämän lapsen huoltaja ja voisi asiaa lähteä kyselemään esim. perheneuvolasta. Lapsen äiti tuskin tätä tulee tekemään, se on melko varmaa.

Sanoin että epäilen sitäkin, jos tämä on jotain uhmaa minua kohtaan, koska mies väittää ettei lapsi tee esim. tuota piereskelyä hänen vieressään koskaan. Lapsi tekee tuota usein juuri ruokailun tai yhteisen tv:n katsomisen tai sadun lukemisen aikana, usein oikein siirtyy liki ensin. Lapsi on myös muutaman kerran yskinyt suoraan minun päälleni ollessaan kipeänä, vaikka asiasta on sanottu. Tuota vastaamattomuutta sen sijaan tapahtuu kaiken aikaa ja kaikille, siis että ei muka kuule mitä sanotaan, tai ainakaan ei reagoi millään tavalla. Esim. tervehdyksiin.

No ensimmäisenä sulkisin pois esim. laktoosi-intoleranssin mahdollisuuden. Siis jos tuota piereskelyä on ns. normaalia enemmän tai jos vatsa muuten toimii vähän oudosti. Laktoosi-intoleranssi voi oireilla ihmisillä hyvin eri tavoin, aina ei tule mitään kovia kipuja tai ripulia.

Jos mitään ruoansulatusvaivaa ei ole, alkaisin vaatia käytöstapoja lapsukaiselta. Viereen ei tulla piereskelemään, omat kakka-ja pissasotkut siivoaa itse (todella kummallista, että ette ole laittanut lasta siivoamaan...), terve3hdyksiin vastataan ja jos ei vastaa, mitään muuta toimintoa ei lapsi aloita ennen kuin on todellakin katsonut silmiin ja vastannut... Te ette ilmeisesti ole osanneet vaatia lapselta käytöstapoja ja siksi nämä jutut vähän lapsenkengissä. Vaikka sinä et voisi lähteä viemään lasta tutkimuksiin, voit kuitenkin vaatia, että lapsi käyttäytyy sinua kohtaan asiallisesti.

Yhteistyössä