Lapsen/nuoren ystävistä

tasamaan tallaaja

Aktiivinen jäsen
09.06.2005
2 066
0
36
Minua on jo pitkään kummastuttanut yksi juttu. Meidän tytön yksi parhaimmista ystävistä on ns erityislapsi. Pienenä hän kävi erityisluokalla ja mukautetun opiskelun avulla siirtyi kyläkouluun 4 tai 5 luokasta alkaen. Päällepäin tyttö on ihan normaalin oloinen. Käytöksessä ja puheessa kyllä erilaisuus on havaittavissa. Vanhempienkaan sosiaalise taidot eivät ole parhaimmasta päästä ja välillä se herättää monenlaisia tunteita :whistle: ..

Tytöt ovat ystävystyneet jo ihan pienenä, koulutaksin kyydissä. Ystävyys on aitoa ja heillä paljon yhteisiä juttuja. Toki tyttäreni on näiden vuosien aikana paljon tukenut ystäväänsä monissa asioissa ja välillä ihan opettaa miten jotkut asiat voi tehdä. Tyttäreni toimi myös ystävänsä tukihenkilönä ensimmäisen yläastevuoden (itse oli 8 lk). Nuo jutut ovat kuitenkin pikku osa ystävyyttä, suurin osa on normaalia tyttöjen välisiä juttuja.

Se minua kummastuttaa, kun monet tätä ystävyyttä pitävät jotenkin ihmeenä. Tytärtäni ylistetään miten hän huolehtii ja hoitaa ja miten on ystävä.... Onko se sitten oikeasti jotenkin epänormaalia jos ns normaali lapsi on erityislapsen kanssa hyvä ystävä? Onko tämä maailma todella nykyisin näin lokeiroivaa?

Harvinaisen kadehdittava tytär sinulla :heart: Tuollaiset ystävyyssuhteet ovat harvinaisia, itse tiedän yhden ja itselläni on ollut tällainen ystävä (menehtyi sydäninfarktiin muutama vuosi sitten). Äsken muuten eduskunnan kyselytunnilla kyseltiin sen perään, ettei erityisnuorille riitä enää aloituspaikkoja tavallisissa ammattikouluissa eikä juuri erityiskouluissakaan....

Onko ne tosiaankin harvinaisia?
Kyllä minullakin on monenlaisia ystäviä. Osalla varmasti nykykoulumaailmassa olisi jotain diagnoosia ja eritystä, ehkä jopa omaa ryhmääkin. Silloin ei vaan ollut näitä apukeinoja vaan monet pärskytteli ns tavan luokalla koulun läpi. Tuntuu hassulta jos toisaalta saat apua ja tukea, niin se on toisaalla leima, joka leimaa, niin että se vaikuttaa jopa ystävyyteen...

Yhteistyössä