Lapsen limaisuus

Löytyiskö keneltäkään tietoa asiasta...
Meidän nyt 6v poika on ollut jo kaksi vuotta tosi limainen. Hänellä on maitoallergia, mutta ei saa kuin joskus erittäin harvoin vahingossa maitoa. Korkeintaa 1-2 kertaa vuodessa. Muita allergioita ei ole todettu. Perheessä on myös astmaatikko.
Limaisuus alkoi kaksi vuotta sitten joulunalla. Räkii koko ajan nielusta limaa. Aamulla on lavuaarissa tummanruskeita limaklönttejä, kun on käynyt siellä räkimässä. Näiden limakausien aikana lopettaa yleensä syömisen kokonaan tai syö erittäin huonosti. Ymmärrän sen hyvin! Ei kukaan voisi syödä, kun on noin limanen. Aina kun syö, niin räkii koko ajan. Oikein kuuluu, kuinka sitä limaa irtoaa. Öisin valvoo, kun on "limapalloja" kurkussa, karvoja suussa ym.

Olen käyttänyt yksityisellä lastenlääkärillä, on koitettu kaksi viikkoa veljen Flixotideä, Singulairia pari kuukautta aina kerrallaan, eikä mikään näistä ole auttanut. Allergiatestejä on tehty mm. jotain homejuttuja, siitepölyallergioita (keväisin myös pahana limaisuus), eläinallergioita. Mitään ei testeissä näkynyt ja nämä oli prick-testejä.
Lopulta poistettiin kitarisat tämän vuoden alussa. Sen jälkeen oli taas hyvä kausi, kunnes taas keväällä alkoi limaisuus. En tiedä oliko sitten sattumalta hyvä vai vaikuttiko leikkaus.
Kesän oli taas hyvä, ei limaisuutta, mutta nyt taas joulunalla alkoi sama juttu. Eskarissa ovat huolissaan, kun poika ei syö. Suoraan sanottuna saa kuvan, että kuvittelevat vian olevan korvien välissä, vaikka taas näkee, että poika on mielettömän limainen. Pahenee päivä päivältä. Itse sanoo, ettei uskalla syödä eskarissa, kun pelkää, että tukehtuu ruokaan limaisuuden vuoksi. Kotona syö kuitenkin jonkin verran tällä kertaa, mutta tosi varovaisesti ja vain vähän. Pelkää, että tukehtuu. Monta kertaa on mennyt ruokakin väärään kurkkuun tämän parin vuoden aikana, kun sitä limaa on ollut niin paljon.

Mitä ihmettä tämä voi olla? Voiko olla allergioita, homeesta johtuvaa??? Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi auttaa!
 
Zoe-F
Itsellä on nuha kroonisena. Mikään ei auta. Ei vuodenaikojen muuttuminen, ei oman asuinpaikan vaihto. Oli koiraa tai kissaa tai sitten ei, mikään ei muuta asiaa. Lääkärillä on käyty, ei mitään syytä ole löytynyt. Ei allergioita, hyvä kunto, olen tupakoinut, tosin lopettanut monta kuukautta sitten. Mutta limaisuutta on ollut ihan pienestä asti.
Minulla ei kuitenkaan ole ollut ongelmaa esim syömisen kanssa.
Nukkuessa on ollu hengitysvaikeuksia sillointällöin.
 
Ei kai ruoka- tai henkitorvessa ole mitään vierasesinettä? Tosi ikävä vaiva pojallasi! Serkullani oli pienenä limaisuutta, siihen auttoi kun lopetti kokonaan sokerin, karkkien (varsinkin salmiakin), makeutusaineiden, maidon, ja olikohan jotain muutakin. Limaisuus lähti, ja parin vuoden kuluttua saattoi jo syödä kaikkea.
 

Yhteistyössä