Lapsen kaveri tappoi meidän lemmikin!

• Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
:hug: Iso hali tyttärellesi.

Kauhea tapahtuma. Miksi ihmeessä joku tekee tuollaista. Asian olisi ehkä vielä ymmärtänyt jos kaveri olisi ollut huomattavasti nuorempi. Että olisi oikeasti mennyt sen piikkiin, ettei lapsi ymmärtänyt mitä teki. Ja vielä kikattanut päälle. Ei siis edes merkkiäkään katumuksesta :(

we
Siis meillä ei ihan tuollaista ole ollut, mutta naapurin lapsella järjestelmällistä kiusaamista oli. Monta kertaa sanoin asiasta äidille, mutta tuloksetta. Soitin sitte neuvolaan kun en muutakaan keksinyt. Sieltä kouluterveydenhoitaja otti asian käsittelyyn ja oli yhteyksissä kouluun ja kotiin :)

Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Kyllä mä tuon asian jotenki eteenpäin veisin. Ei mun mielestä oo normaalia että 7v tyttö haluaa kokeilla saako lemmikkihiiren tapettua. Mutta ei se oikein rikos oo, ehkä lastensuojeluun kannattais otta yhteyttä, varsinki jos lapsen äiti ei yhtään ota asiaan kantaa. Siis jos mun 7v menis tekeen tollasta niin olisin kyllä ihan kauhuissani ja alkaisin hakea apua lapselleni.
Peesi! Kamala tapaus, lapsessa on joku vikana. Munkin lapsi olis kyllä varmasti ihan sokissa, jos joku tappais uteliaisuuttaan sen lemmikin. :(

km
Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
:hug: Iso hali tyttärellesi.

Kauhea tapahtuma. Miksi ihmeessä joku tekee tuollaista. Asian olisi ehkä vielä ymmärtänyt jos kaveri olisi ollut huomattavasti nuorempi. Että olisi oikeasti mennyt sen piikkiin, ettei lapsi ymmärtänyt mitä teki. Ja vielä kikattanut päälle. Ei siis edes merkkiäkään katumuksesta :(
Mäkin ymmärtäisin jos olis joku 4v lapsi esim kyseessä, tai sitäkin nuorempi. Mutta kyllä 7v:llä pitää olla jo sen verran järkeä päässä että tajuaa ettei noin voi tehdä.

Mä kyllä kertoisin asiasta myös jollekin lastensuojeluviranomaiselle. Koska jos tuon ikäinen lapsi tappaa eläimen tuntematta mitään empatiaa, on lapsen kehitys pahasti häiriintynyt. Hän tarvitsee apua!!

vieras
Itse varmaan yrittäisin vielä keskustella tytön vanhempien kanssa. Asiallisesti ja rauhallisesti. Ja selittää kuinka paljon järkytti ja pahoitti teidän tytön mieltä.
Aivan järkyttävää miten tuolla tavalla voi tuon ikäinen tehdä. Kyllä tuossa iässä pitäisi jo osata ymmärtää syy-seurassuhteet. Ja vielä sen ettei ihan kaikkea mitä mieleen tulee tarvitse kokeilla.
Kinkkinen tilanne. En kyllä usko, että viranomaiset voisivat tälläiseen puuttua? Poliisi, lastensuojelu, eläinsuojelu? Toisaalta, kun miettii että kaksi alaikäistä lasta niin lapset ovat kuitenkin aikuisen vastuulla..
Tosi ikävä tilanne teille. Toivottavasti tyttäresi saa nukutuksi.

ap
Mennään miehen kanssa huomenna molemmat käymään siellä lapsen vanhempia jututtamassa ja otan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja mahdollisesti myös lastensuojeluun, jos vanhemmilla sama asenne huomenna.

no jo on
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no jo on:
Saa kyllä viirata aika lailla, jos ihan tahallisesti tollaista tekee. Onko toi lapsi ennen ollut teillä? Jos on, miten on käyttäytynyt? Äidin käytöskään ei vaikuta normaalilta. Minkälaiselta niitten kotona näytti?
En tiedä voiko tollaisesta tehdä varsinaisesti lastensuojeluilmoitusta, mutta meille ei tulisi enää leikkimään.
On ollut kerran aiemmin ja silloin tönäisi tahallaan 2v tyttömme betonisia ulkorappusia alas. Sen jälkeen ei saanut pitkään meillä käydä ollenkaan, mutta nyt sitten taas annoin luvan, kun tyttö oli kuulemma nätisti oman tyttöni kanssa koulussa leikkinyt. Ja ajattelin vielä olevani lähellä, kun olin tosiaan olohuoneessa, välissä vain keittiö. Ajattelin että kuulen jos kiusaa tyttöäni, mutta hiljaisesti on kokeilunsa suorittanut. Äiti oli jotenkin väsyneen oloinen ja koti sekainen, mutta heillä on tosiaan pienempikin lapsi jola ilmeisesti jotain allergiaa ja itkee paljon.
Kuulostaa kyllä todella häiriintyneeltä tapaukselta. Voi olla, että lastensuojeluilmoitus ei olisi huonompi idea.
Mikäli pyrkii jo tuonikäisenä tahallaan vahingoittamaan toisia lapsia ja tappaa eläimiä, mitä hän tekeekään isompana, jos asioihin ei puututa ajoissa? Huh huh.

km
Mennään miehen kanssa huomenna molemmat käymään siellä lapsen vanhempia jututtamassa ja otan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja mahdollisesti myös lastensuojeluun, jos vanhemmilla sama asenne huomenna.
Hyvä, tehkää niin. Voimia teille!! Ja varsinki teidän tytölle!! Itselläni kans ollu hänen ikäisestä asti kaikenlaisia pikku lemmikkejä joten voin kuvitella miltä tytöstä tuntuu.

sanni
Olen sosiaalialalla ja ilkeä sanoa mutta lapsi tarvitsee apua. Olen nähnyt niin monta tällaista juttua tietääkseni että käytös on hälyttävä merkki siitä että asioita on jo vialla, saattaa olla pahastikin.

Oikea tapa nyt on tehdä asiasta rikosilmoitus jonka jälkeen yhteys lastensuojeluviranomaiseen jolle maininta että rikosilmoitus on jo tehty.

Toivon että olet vastuullinen tämän asian kanssa. Lapsen kotona asiat saattavat olla pahasti vinossa ja asiaan täytyy puuttua.

Ikävä sanoa, mutta tuskin tuon lapsen vanhempien asenne yhdessä yössä on miksikään muuttunut. Toi täyttää tosiaan eläintensuojelurikoksen tunnusmerkit ja samoin on myös lastensuojeluilmon paikka.

koulukuraattori
Alkuperäinen kirjoittaja no jo on:
Saa kyllä viirata aika lailla, jos ihan tahallisesti tollaista tekee. Onko toi lapsi ennen ollut teillä? Jos on, miten on käyttäytynyt? Äidin käytöskään ei vaikuta normaalilta. Minkälaiselta niitten kotona näytti?
En tiedä voiko tollaisesta tehdä varsinaisesti lastensuojeluilmoitusta, mutta meille ei tulisi enää leikkimään.
On ollut kerran aiemmin ja silloin tönäisi tahallaan 2v tyttömme betonisia ulkorappusia alas. Sen jälkeen ei saanut pitkään meillä käydä ollenkaan, mutta nyt sitten taas annoin luvan, kun tyttö oli kuulemma nätisti oman tyttöni kanssa koulussa leikkinyt. Ja ajattelin vielä olevani lähellä, kun olin tosiaan olohuoneessa, välissä vain keittiö. Ajattelin että kuulen jos kiusaa tyttöäni, mutta hiljaisesti on kokeilunsa suorittanut. Äiti oli jotenkin väsyneen oloinen ja koti sekainen, mutta heillä on tosiaan pienempikin lapsi jola ilmeisesti jotain allergiaa ja itkee paljon.
no toi ehkä selittää tilanteen. Äiti on varmasti tosi väsynyt (jos on vaikea pienempi lapsi ja mahdollisesti vaativa isompi) ja kuulostaa siltä että isompi lapsi yrittää saada huomiota itselleen tekemällä pahaa. Usein kiusaaja esim on lapsi joka ei vain ole saanut tarpeeksi huomiota tai rakkaudenosoituksia. En menisi missään tapauksessa tekemään LSilmoitusta koska siitä voi seurata vaan perheelle enemmän huolia ja vaivaa kuin apua, mutta ottaisin asian npuheeksi uudestaan ja vaikka opettajalle puhuisin. Varmasti tilanne kotona vaikuttaa lapseen mutta ei välttämättä ole niin paha etteikö olisi korjattavissa, äiti on varmaan niin väsynyt että ei vaan tajua isomman lapsen reaktioita tai huomionkaipuuta koska on niin keskittynyt pienemmän ongelmiin ja isompi menee siinä sivussa.

Alkuperäinen kirjoittaja sanni:
Olen sosiaalialalla ja ilkeä sanoa mutta lapsi tarvitsee apua. Olen nähnyt niin monta tällaista juttua tietääkseni että käytös on hälyttävä merkki siitä että asioita on jo vialla, saattaa olla pahastikin.

Oikea tapa nyt on tehdä asiasta rikosilmoitus jonka jälkeen yhteys lastensuojeluviranomaiseen jolle maininta että rikosilmoitus on jo tehty.

Toivon että olet vastuullinen tämän asian kanssa. Lapsen kotona asiat saattavat olla pahasti vinossa ja asiaan täytyy puuttua.
Tässä sulle ap tärkeää asiaa!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja What:
:eek: eikö tytön vanhemmat tosiaankaan ottaneet mitään kantaa?!
Äiti vaan vakuutti, että varmasti oli vahinko! Tytön isää en nähnyt. Mutta siis vaikka olisi vahinko (jota tarkoituksella terraariosta ottaminen ja päälle astuminen ei kyllä ole) niin mielestäni tytön pitäisi ainakin korvata tytölleni menetetty hiiri ja pyytää oikein kamalasti anteeksi. En ymmärrä miten selitän lapselleni tämän, että miten joku voi tuollaista tehdä.
Äidillä on ihan normaali puolustusreaktio, jos sinne olette ihan yllättäen menneet syyttämään, eikä hän ole asiasta mitenkään tietoinen. Hänellekin asia on varmaan ollut järkytys. Kokeile huomenna jutella uudestaan asiallisesti, siihen mennessä olette molemmat saaneet käsiteltyä asiaa ja äitikin on ehtinyt jutella lapsensa kanssa.

just
Kammottavaa. Ei todellakaan normaalia, älä jätä asiaa tähän! Voi sun tyttöä, varmasti järkyttynyt ja tosi paha mieli. Mä en laskisi tuollaista "kaveria" enää lapseni lähelle. Useimmat tuon ikäiset tytöt on herttaisia ja tykkää eläimistä, joten parempia ystäviä tyttäresi ei varmasti ole vaikeaa saada!

d
Ei todellakaan ole "normaalia"... nyt otat yhteyttä vaikka sinne lastensuojeluun.
Ihmettelen kommentteja jossa kirjoitetaan että olisivat ymmärtäneet jos kyseessä olisi ollut 4v. tai nuorempikin... kyllä niinkin nuori normaali lapsi ymmärtää ettei noin saa/voi tehdä.

Yhteistyössä