Lapsen kävely "myöhään"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lala"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Serkullani on kaksi tyttöä, jotka ovat molemmat lähteneet kävelemään 1,5-vuotiaina. Kuopus ei ryöminyt tai kontannutkaan ennen sitä, vaan lähti suoraan kävelemään.

Meillä tyttö kohta 1v4kk eikä vielä kävele kuin tukea vasten. Rohkeus puuttuu, koska käsistä kiinni pitäen ei tukeudu käsiin vaan pitää vaan kiinni. Mä olen itse lähtenyt kävelemään 1v5 kk ikäisenä.

Poika lähti kävelemään 1 v 6 kk iässä ja neuvolassa jo hössötettiin ja laitettiin fysioterapiaan jne... En ymmärrä, sillä kyllähän kaikki kävelemään alkaa...ennemmin tai myöhemmin...Siis kun muuten on ihan normi-lapsi.

meillä esikoinen lähti kävelemään vähä alle 1v3kk, ei toki sillai "myöhään", 1v synttäripäivänä nousi tukea pitkin ensimmäistä kertaa, ja jo seuraavana päivänä otti tukea pitkin askelia. 10kk alkas ryömiin, että on melkein kaikki oppinu"myöhemmin".

eiskoispoika oli 1v.3kk, oli muutenkin tosi varovainen liikkeissään, ryömiin lähti 10kk ja konttasi 11kk ikäisenä. Nousi kyllä ylös 10kk ikäisenä ja käveli tukea vasten jo silloinkin. Arasteli paljon kävelemään lähtö, nyt tosin viilettää ja riehuu minkä kerkee, enää ei varovaisuutta puutu :)
Toinen on parin viikon päåästä 1v. Kävelee tukea vasten, mutta hänestäkin huomaan saman arkuuden liikkeelle lähdössä.

Monesti olen kuulluut ihmettelyjä mikseivät ne jo kävele yms. mutta jokainen ajallaan. :)

[QUOTE="qwer";23961774]Poika lähti kävelemään 1 v 6 kk iässä ja neuvolassa jo hössötettiin ja laitettiin fysioterapiaan jne... En ymmärrä, sillä kyllähän kaikki kävelemään alkaa...ennemmin tai myöhemmin...Siis kun muuten on ihan normi-lapsi.[/QUOTE]

Voikun meilläkin olisi hössötetty ja laitettu fysioterapiaan. Minua ei kuunnelta ja taustalta sitten paljastui si-häiriö ja dyspraksia.

[QUOTE="lala";23961699]Kenellä lapsi lähtenyt "myöhään" kävelemään ja siis minkä ikäisenä? 1v. ei toki ole vielä ollenkaan myöhään, mutta pidetään sitä vaikka rajana...[/QUOTE]

Pidetään rajana missä?
Meillä lähti 1v 8kk kävelemään yksinään ilman tukea, 1v4kk suostu vasta ottamaan askeleita edes tuettuna. Ihan normaali, terve lapsi.

Eikä tosta ollut vielä edes huolissaan lastenlääkäri (käydään eri syystä 2krt/vuosi), neuvolatäti (mikä ei kyllä mistään mitään tiedäkään) eikä neuvolalääkäri.

Viimeksi muokattu:
Fysioterapia ei ole mitään hössötystä. Terapiasta ei ole haittaa kenellekään. Jos oikeita ongelmia ei ole, niin yleensä kerta tai kaksi fysioterapeutilla riittää. Jos yhtään epäilee, että lapsella on liikkumiseen liittyviä ongelmia, niin ehdottomasti kannattaa psitäytyä fysioterapeutilla jo oman mielenrauhan takia. Omalla lapsellani alkoi fysioterapia kahden viikon iässä. 4-vuotiaana hän oppi kävelemään ilman apuvälineitä.

[QUOTE="vieras";23961941]Meidän poika lähti vasta 6-vuotiaana ottamaan ensiaskeleita. Oli siinä äidille tulossa tippa linssiin.[/QUOTE]

Uskon sen. Oliko mitä taustalla?

Yhteistyössä