Lapsen jättäminen yksin autoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Määvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se asia kaivertaa mieltä, kun mies niin sanoi mulle.... Tää keskustelu tuntuu menevän vähän liian pitkälle. Kyllä auto voi syttyä tuleen, mutta palaako alle 5 min. tuhkaksi? Sen YHDEN KERRAN kun käyn postissa ja lapsi on autossa?

Ainahan tää keskustelu menee tohon samaan että vähintäänkin auto syttyy tuleen ja käsijarru napsahtaa poikki ja auto valuu lähimpään mereen, jne kamaluuksia.
Pientä ylireagointia, ihan todella.
Aina, ainoa mikä mua on huolettanut jättää lapsia autoon ( HETKEKSI ), niin on tosiaan se, että mietin kärkkyykö jossain puskassa palstamamma tekemässä lastensuojeluilmotusta heittellejätöstä.

Mitä muuten nää, jotka on ehdottomasti sitä mieltä ettei lasta saa jättää sekunnikskaan autoon, on mieltä ulkona nukuttamisesta?

[QUOTE="Määvaan";27700787]Kyllä se asia kaivertaa mieltä, kun mies niin sanoi mulle.... Tää keskustelu tuntuu menevän vähän liian pitkälle. Kyllä auto voi syttyä tuleen, mutta palaako alle 5 min. tuhkaksi? Sen YHDEN KERRAN kun käyn postissa ja lapsi on autossa?[/QUOTE]

No jos totta puhutaan niin ei sen auton tarvitse edes tuhkaksi palaa ennenkuin se uhkaa lapsesi henkeä. Mäkin olen ollut auton kyydissä kun yhtäkkiä alkoi vaan lieskat lyödä konepellin alta, ja kyllä siinä helvetin kiire tuli itellekkin autosta ulos, voinet uskoa... ja mun isän autoon on törmätty aika kovaakin kun auto oli parkissa. En edes halua ajatella että esim. oma lapsi olisi ollut autossa silloin yksin.. hyrr. Itseltäkin varmaan nousis sydän kurkkuun.

Mutta se on niin tavallista ajatella että "eihän MINULLE nyt niin voi käydä".. inhimillistä.

Jätit kerran, mitään ei tapahtunut, turha sitä jäädä märehtimään, mutta enpä mä asiaa tavakseni ottais. Vaikka jättäis "vain" 5 minuutiksi.

[QUOTE="vieras";27700826]No jos totta puhutaan niin ei sen auton tarvitse edes tuhkaksi palaa ennenkuin se uhkaa lapsesi henkeä. Mäkin olen ollut auton kyydissä kun yhtäkkiä alkoi vaan lieskat lyödä konepellin alta, ja kyllä siinä helvetin kiire tuli itellekkin autosta ulos, voinet uskoa... ja mun isän autoon on törmätty aika kovaakin kun auto oli parkissa. En edes halua ajatella että esim. oma lapsi olisi ollut autossa silloin yksin.. hyrr. Itseltäkin varmaan nousis sydän kurkkuun.

Mutta se on niin tavallista ajatella että "eihän MINULLE nyt niin voi käydä".. inhimillistä.

Jätit kerran, mitään ei tapahtunut, turha sitä jäädä märehtimään, mutta enpä mä asiaa tavakseni ottais. Vaikka jättäis "vain" 5 minuutiksi.[/QUOTE]

Ei missään nimessä ole tarkoitus ottaa tavaksi. Tää oli vaan erityinen poikkeus mulle, tilanteen pakosta...

Ainahan tää keskustelu menee tohon samaan että vähintäänkin auto syttyy tuleen ja käsijarru napsahtaa poikki ja auto valuu lähimpään mereen, jne kamaluuksia.
Pientä ylireagointia, ihan todella.
Aina, ainoa mikä mua on huolettanut jättää lapsia autoon ( HETKEKSI ), niin on tosiaan se, että mietin kärkkyykö jossain puskassa palstamamma tekemässä lastensuojeluilmotusta heittellejätöstä.

Mitä muuten nää, jotka on ehdottomasti sitä mieltä ettei lasta saa jättää sekunnikskaan autoon, on mieltä ulkona nukuttamisesta?

Niin, eihän sulle niin voi käydä :) ja siis etenkään SULLE ei voi käydä mitään, esim että jäät parkkiksella auton alle ja henki veks. Ei tietenkään.

Itse en vaan viitsi riskeerata, kun on lapsestani kysymys, ja avuttomasta vauvasta.

En todellakaan ilman valvontaa nukuta ulkonakaan, meillä on siis lasitettu parveke ja itkuhälytin ja verhot tietty auki niin että voi ikkunasta kurkkia. Ja siltikin käyn vielä väliajoin kurkkaamassa ihan parvekkeella vaunuihin että kaikki on ok. Anopilla vauva joskus nukkuu takapihalla, itkuhälyttimen kanssa ja itse istutaan keittiössä mistä näkee vaunut. Ulkootakin voi joku viedä, tai sit voi esim. joku elukka kiipeä vaunuihin ja ties mitä.

Eli sä kyttäät siitä ikkunassa herkeemättä joka sekunti? Koska tuota mä juuri tarkotan ; millon vaan voi sattua mitä vaan. Kotiinsakin on moni kuollu, ihan sänkyynkin jopa.
Ja olen myös sitä mieltä, että joka sekunti ja minuutti sen lapsen ei tarvitse olla näköpiirissä.

Eli sä kyttäät siitä ikkunassa herkeemättä joka sekunti? Koska tuota mä juuri tarkotan ; millon vaan voi sattua mitä vaan. Kotiinsakin on moni kuollu, ihan sänkyynkin jopa.
Ja olen myös sitä mieltä, että joka sekunti ja minuutti sen lapsen ei tarvitse olla näköpiirissä.

En kyttää ikkunassa joka sekuntti, koska meidän parvekkeelle ei ketään ulkopuolinen pääse (5 kerros), eikä edes elukat pääse (lasitettu). Ja vauvan itkun kuulen (ja kääntymisenkin :D) hälyttimestä.

Anopin luona todellakin kytätään ikkunasta koko aikaa, erityisesti anoppi kyttää koska on se vaan liian kallis paketti jättää valvomatta paikkaan, josta esim. joku voi lapsen varastaa.

Toki kotonakin voi kuolla ja vaikka tukehtua pähkinään, se ei silti mulle ole verrattavissa siihen ettäkö jättäisin vauvan täysin valvomatta yleisillä paikoilla missä ON vaaroja.

[QUOTE="Näinpä";27700888]No meitä on moneksi...On sellaisia jotka kasvattaa lapsen pumpulissa ja sellaisia, jotka kasvattaa maalaisjärjellä ajatellen.[/QUOTE]

Ja sekö nyt on pumpulissa kasvatusta jos ei jätä vauvaa yksin autoon? :D ahhahaha. Mun mielestä kuuluu taas maalaisjärkeen että vauvaa EI jätetä yksin autoon valvomatta.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
No huhhuijaa. Minä kyllä jätän oman 4 v tytön hetkeksi itsekseen autoon odottelemaan, neuvolan terkkarikin sanoi sen olevan ihan ok. Hei niissä 4 v neuvolan vihkosissakin kehoitetaan antamaan lapsen viettää aikaa jo itsekseen omalla pihallakin.

Ja tasan tarkkaan kukaan ei kyttää vaunuja pihalle tai partsillekaan koko ajan. Itkuhälytin on kuulkaa tosi hyvä kertomaan, mitä tapahtuu.

Me asumme maalla ja täällä uskallan jättää lapset autoon esim. hakeakseni maitoa, palauttaakseni kirjaston kirjat ym. johon menee max 5 min. Kaupassakin pystyn säilyttämään näköyhteyden autoon ja parkkipaikkoja on yhteensä ehkä viisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Maalaisjärkeä ja semmosta;27700909:
No huhhuijaa. Minä kyllä jätän oman 4 v tytön hetkeksi itsekseen autoon odottelemaan, neuvolan terkkarikin sanoi sen olevan ihan ok. Hei niissä 4 v neuvolan vihkosissakin kehoitetaan antamaan lapsen viettää aikaa jo itsekseen omalla pihallakin.

Ja tasan tarkkaan kukaan ei kyttää vaunuja pihalle tai partsillekaan koko ajan. Itkuhälytin on kuulkaa tosi hyvä kertomaan, mitä tapahtuu.

no siinäs jätät, mä en jätä. noin vanha jo voi keksiä jotain typerääkin siellä autossa, ja olihan viime kesänäkin taas juttu kun tuollainen 4 v natiainen oli yksinään autossa ja saanut kässärin pois päältä ja vierinyt mäkeä alas.

ja nyt sä toki tulet kertomaan ettet koskaan parkkeeraa mäen läheisyyteen...

lapsen paikka ei ole yksin autossa, piste. Yksin olemista ja omatoimisuutta voi harjoitella sopivammassakin ja turvallisemmassa paikassa.

[QUOTE="määvaan";27700497]Mietin vain, että mitä sellaisessa tilanteessa pitää tehdä, kun ei pysty kantamaan lasta ja postista tullutta pakettia yhtäaikaisesti...?[/QUOTE]

Mitä olisit tehnyt jos lapsi ei olisikaan nukkunut silloin?

Jokaista kommenttia lukematta.. En nyt taas ihan ymmärrä, että ap:n kuvaamalla tavalla ei saisi herranjumala sentään missään nimessä toimia, mutta vauvan voi pihalle jättää tuntikausiksi yksin vaunuihin nukkumaan? Tää on vissii taas sitä palstalogiikkaa :D.
Mut Ap hei, mä olisin toiminu ihan samoin :)

[QUOTE="-S-";27701095]Jokaista kommenttia lukematta.. En nyt taas ihan ymmärrä, että ap:n kuvaamalla tavalla ei saisi herranjumala sentään missään nimessä toimia, mutta vauvan voi pihalle jättää tuntikausiksi yksin vaunuihin nukkumaan? Tää on vissii taas sitä palstalogiikkaa :D.
Mut Ap hei, mä olisin toiminu ihan samoin :)[/QUOTE]

Juuri samaa mietin...

En näe muutaman minuutin autoon jättämisessä ongelmaa. Edellisen kommentoija tekstiin viitaten, olisihan alkupeäinen kirjoittaja saanut varmasti apua postissa.

Muiden kirjoittajien mainitsemista törmäyksistä, peräänajoista, lapsikaappauksissta ym. voisi varmaan pohtia todennäköisyyttä, miten mahdollista moinen on. Voi välttää todennäköiset törmäykset ajamalla ihan vähän sivuummalle. Tähän joku varmasti spekuloisi, että se on vaarallista lapsiryöstöjen vuoksi. En tiedä kuinka helppoa tämä olisi-tuskin kukaan kantaa lekavasaraa käsilaukussa...

[QUOTE="-S-";27701095]Jokaista kommenttia lukematta.. En nyt taas ihan ymmärrä, että ap:n kuvaamalla tavalla ei saisi herranjumala sentään missään nimessä toimia, mutta vauvan voi pihalle jättää tuntikausiksi yksin vaunuihin nukkumaan? Tää on vissii taas sitä palstalogiikkaa :D.
Mut Ap hei, mä olisin toiminu ihan samoin :)[/QUOTE]

Kiitos tuesta... Mun mies on välillä ehkä hieman liian ylisuojeleva. Tulis mun arkeen, ni tietäis että joskus joitain kompromisseja on tehtävä, että tästä arjesta selvii.

[QUOTE="Määvaan";27701154]Kiitos tuesta... Mun mies on välillä ehkä hieman liian ylisuojeleva. Tulis mun arkeen, ni tietäis että joskus joitain kompromisseja on tehtävä, että tästä arjesta selvii.[/QUOTE]

Ole hyvä vaan :). Niinhän se usein on, että ei ne miehet aina tajua :D

Minä jätän useinkin yksivuotiaana autoon nukkumaan kun haen isomman päiväkodista. Olen ollut itsekin palavassa autossa, mutta ei minua auton syttyminen huoleta. Ennemminkin se että joku törmää autoon ja suksi valitsen parkkiruudun huolella. Aina ei voi lähteä ilman vauvaa liikkeelle ja monta kertaa vaarallisempaa kuin lapsen autoon jättäminen, on käveleminen liukkaalla päiväkodin tai kodin pihalla vauva sylissä.

ei voi jättää, minä teen ihan varmasti ls-ilmon jos tällaisen huomaan. se on täysin edesvastuuntonta jattää pieni lapsi yksin auttoon, voi sattua ihan mitä vaan. joku voi ajaa siihen palliksi, se voi syttyä tulee, ihan mitä vaan.

Itsekin olen jättänyt joskus lapsen autoon kun oon kipassu lähikaupasta maitopurkin tms. Ja ihan hereillä on lapsi ollu, ei oo koskaan ruvennu itkemään tai mitään. Samoin teen tankatessa, jätän lapsen autoon odottamaan kun käyn maksamassa. Ja tässä tulee pahin, jätin lapsen kesällä rattaisiin kun kävin lähikaupassa pikasesti (kassalta näkee ikkunan kautta suoraan rattaisiin) Kai minä oon sit liian huoleton ja vastuuntunnoton äiti...

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27701319:
ei voi jättää, minä teen ihan varmasti ls-ilmon jos tällaisen huomaan. se on täysin edesvastuuntonta jattää pieni lapsi yksin auttoon, voi sattua ihan mitä vaan. joku voi ajaa siihen palliksi, se voi syttyä tulee, ihan mitä vaan.

Oletko sä nyt tosissas?

Yhteistyössä