Lapsen jättäminen yksin autoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Määvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mahdollisuus, että lapsi kaapataan lukossa olevasta autosta keskellä päivää julkisella paikalla on varmaan häviävän pieni. Enemmän olisin huolissani siitä, että vauva herää ja itkee yksin peloissaan tai että auto syttyy palamaan (minkä mahdollisuus toki myös pieni). Mutta sen verran olen nyt 5 lapsen äitinä alkanu höllentää mielipiteitäni, että olisin ehkä voinut jättääkin tuossa tapauksessa

Tuota minä eniten pelkäsin, että heräis ja olis hädissään autossa, kun on yksin, mutta eipä kauaa ainakaan olisi ollut autossa yksin kun niin nopeasti sain asian hoidettua... Ja jos olis jonoa ollu enemmän, nii en olis jääny sitä pakettia silloin jonottamaan.

Olisin mäkin jättänyt. Oman lapseni jätin vauva-aikana yhden kerran autoon kun hain lähisalesta maitoa. Oli päiväuniaika ja nukahti unille autoon. Loppuilta ois mennyt ihan huudoksi vaan parin minuutin takia. Asutaan maalla ja kaupassa oli varmaan kaks ihmistä koko Salessa.

Niin joo ja oon muuten jättänyt lapsen autoon kotipihalla nukkumaan, kääk. Ajoin auton suoraan ikkunan eteen, joten näin lapsen kokoajan.

Joskus näin kaupassa kun oli jätetty n. 2v autoon nukkumaan. Jäin "kyttäämään" omasta autosta ja lapsen äiti tuli muutaman minuutin päästä. Mun mielestä alle 5min on ihan täysin ok, mutta en olis taas antanut itelleni anteeks jos oisin lukenut seuraavana päivänä Iltalehdestä, kuinka joku juoppo jätti lapsen autoon ja lähti baariin tai jotain..:/

Tää on näitä kysymyksiä jotka yleensä aina aiheuttaa kuohuntaa. Ja ymmärrän hyvin syyn miksi.

Itse en koskaan jätä lastamme yksin autoon. En edes jätä kauppareissun yhteydessä siksi aikaa kun menen palauttamaan ostoskärryjä. Mulla ainakin olisi niin kova huoli lapsesta jos hänet autoon jättäisin yksin että mieluumin raahaan kaukalon kanssa mukana kuin sydän kurkussa käyn edes automaatilta nostamassa rahaa. Minä en ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos lapselleni tapahtuisi jotain vain sen takia, että mukavuuden halusta jätin hänet hetkeksi huomiotta.

Että miten sen paketin saa raahattua autoon jos kädet on täynnä? Postissa on yleensä henkilökuntaa ja ainakin täällä useassa postissa mulle ollaan tarjottu kantoapua autolle kun olen paketteja hakenut lapsen kanssa. Kun olin raskaana ja kävin hakemassa äitiysavustuspakkauksen kysyi postivirkailija tulisiko hän kantamaan paketin autolleni.. kiitin hyvästä palvelusta, mutta olin niin tottunut kantamaan raskaita tavaroita etten apua silloin tarvinnut. Jos postissa on niin tönkkö henkilökunta ettei apua liikene kannattaa odottaa vaikka siihen asti, että pääsee jossain välissä käymään postissa puolison kanssa tai jättämään lapsi puolison kanssa ja käymään yksin.

Hyvä, että selvisit nopsaan. =) Itse en olisi uskaltanut lasta yksin autoon jättää monestakin eri syystä mutta en myöskään siksi, että olisin aatellut josko postissa onkinkarseet jonot yms.

En jättäisi pientä lasta autoon edes hetkeksi. Pelkään oikosulun aiheuttamaa tulipaloa, törmäyksiä ym. Lapsen pitää olla niin vanha, että pystyy toimimaan mahdollisissa hätätapauksissa.

Mitä pelkäämistä tuollaisesta tulevassa lastensuojeluilmoituksessa olisi? Korkeintaan jututtaisivat kerran. Ei kenenkään kotia hammasharjalla käydä läpi saati lasta viedä pois kotoa siksi, että vanhempi on kipaissut postissa lapsen odottaessa autossa!

Minusta vauvan voi jättää autoon (2min.), sehän ei sieltä pääse mihinkään ja auto on turvallinen paikka kun ovet on lukossa. Ja ainahan voi sattua mitä vain ja missä vain. Mielestäni auto parkissa on kuitenkin turvallisempi kuin esim. suojatien ylitys tai metro/lähijuna perjantai iltaisin.

Isompaa en jättäis, koska osaa avata vyöt ja ovet ja lähteä juoksemaan parkkipaikalla.

Mulle ei ikinä tullut edes mieleen, että tässä asiassa jotain pahaa on... Ei ennen, ku aloin näitä palstoja lukemaan. Kyllä olen halkenut tuhat kertaa sen maitopurkin kaupasta, kun on lapsi autossa nukkunut ja jopa pari kertaa niin, että on ollu hereillä (alle 1v., ei osaa avata ovia ja osaan tulkita lastani ja nähdä, milloin sen sekunnin viihtyy puuhissaan). Kellottanut en oo, mutta kyllä mulla vessassa käynti välillä kestää kauemmin!!! Mä nään miljoona vaaraa enemmän sen auton ulkopuolella, kun siellä sisällä. Pahemmin meille käy, jos se auto törmää meihin siinä pihassa, ku vauvaa kannan! Ja todennäkösyys on ihan yhtä iso! En todellakaan oo piittaamaton äiti, en vaan ymmärrä tätä nykymaailman menoa, Mitään ei voi enää tehdä tai olet maailman kamalin ihminen ja saatat lapsesi hengenvaaraan. Lastensuojeluilmotuksia toisensa perään ja sit haukutaan sossutädit, ku niillä ei oo aikaa selvittää todellisia hätätapauksia ja 8-vuotias kuolee ja 5-vuotias saa varmaan ikuiset traumat kokemastaan.

[QUOTE="titityy";27704334]Mulle ei ikinä tullut edes mieleen, että tässä asiassa jotain pahaa on... Ei ennen, ku aloin näitä palstoja lukemaan. Kyllä olen halkenut tuhat kertaa sen maitopurkin kaupasta, kun on lapsi autossa nukkunut ja jopa pari kertaa niin, että on ollu hereillä (alle 1v., ei osaa avata ovia ja osaan tulkita lastani ja nähdä, milloin sen sekunnin viihtyy puuhissaan). Kellottanut en oo, mutta kyllä mulla vessassa käynti välillä kestää kauemmin!!! Mä nään miljoona vaaraa enemmän sen auton ulkopuolella, kun siellä sisällä. Pahemmin meille käy, jos se auto törmää meihin siinä pihassa, ku vauvaa kannan! Ja todennäkösyys on ihan yhtä iso! En todellakaan oo piittaamaton äiti, en vaan ymmärrä tätä nykymaailman menoa, Mitään ei voi enää tehdä tai olet maailman kamalin ihminen ja saatat lapsesi hengenvaaraan. Lastensuojeluilmotuksia toisensa perään ja sit haukutaan sossutädit, ku niillä ei oo aikaa selvittää todellisia hätätapauksia ja 8-vuotias kuolee ja 5-vuotias saa varmaan ikuiset traumat kokemastaan.[/QUOTE]

Todella samaa mieltä kanssasi.

Tästä tuli mieleeni kauhea tapaus, kun oma lapsi oli noin 7 kk ja konttasi. Nukkui pihalla vaunuissa vöillä kiinni ja itkuhälytin vieressä. Käytin sisällä pienen hetken sähkövatkainta. Hetken päästä soi ovi kello, ja postinkantaja toi lasta. "Onko tämä teidän?" Voi sitä järkytystä. Tuntui ihan uskomattomalta, että se pieni oli kiemurrellut vöistä äänettömästi ja kontannut AUTOTIELLE. Sen jälkeen olen ollut vähän vauhko. Mutta, niinkuin sanottua. Vaikka me äidit miten haluttaisiin, kaikelta ei vaan voi suojella.

[QUOTE="Kenya";27704532]Tästä tuli mieleeni kauhea tapaus, kun oma lapsi oli noin 7 kk ja konttasi. Nukkui pihalla vaunuissa vöillä kiinni ja itkuhälytin vieressä. Käytin sisällä pienen hetken sähkövatkainta. Hetken päästä soi ovi kello, ja postinkantaja toi lasta. "Onko tämä teidän?" Voi sitä järkytystä. Tuntui ihan uskomattomalta, että se pieni oli kiemurrellut vöistä äänettömästi ja kontannut AUTOTIELLE. Sen jälkeen olen ollut vähän vauhko. Mutta, niinkuin sanottua. Vaikka me äidit miten haluttaisiin, kaikelta ei vaan voi suojella.[/QUOTE]

Joo, vahinko ei tule kello kaulassa...aika uskomaton tarina, mutta kyllä nuo vauvelit vaan osaa joskus olla näppäriä....onneksi naapuri nappasi vauvan kiinni!

Kunhan näköyhteys pysyy koko ajan, ja pääsen tarvittaessa nopeasti auton luo. Ehkä seki kävis, jos vois vaan nopeasti nakata sisään jotai, esim kirjastoon kirjoja, mut ei jäis yhtään enempää viipymään. Ja auto ois suunnilleen oven vieressä. Ovia en laittas lukkoon.

Riippuu kait vähä lapsen iästäki. Isomman lapsen vois varmasti jättää hieman pitemmäksi aikaa, paitsi jos ois mahollisuus karata autosta.

Viimeksi muokattu:
Voin jättää lapset autoon max. pariksi minuutiksi, jos käyn pikaisesti kiskalla tai vaikkapa postissa. Jos näköyhteys säilyy kokoajan, voi lapset olla autossa vaikkapa vartin tai pidempäänkin (jos esim. nukkuvat). Ap:n tilanteen ymmärrän ihan hyvin.

Minä en jättäisi, mutta olenkin hysteerinen äiiti. Ymmärrän, että jotkut jättävät, enkä sitä tuomitse.

Ja en todellakaan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka moisesta tekisivät lastensuojeluilmoituksen. Jos näkisin vauvan yksin autossa, jäisin toki seuraamaan, että tuleehan äiti pian takaisin. Jos tulisi pian, luottaisin siihen, että hän tosiaan oli vain hetken poissa. Jos ei kuuluisi pitkään aikaan, tilanne olisikin aivan eri.

[QUOTE="vieras";27704754]Minä en jättäisi, mutta olenkin hysteerinen äiiti. Ymmärrän, että jotkut jättävät, enkä sitä tuomitse.

Ja en todellakaan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka moisesta tekisivät lastensuojeluilmoituksen. Jos näkisin vauvan yksin autossa, jäisin toki seuraamaan, että tuleehan äiti pian takaisin. Jos tulisi pian, luottaisin siihen, että hän tosiaan oli vain hetken poissa. Jos ei kuuluisi pitkään aikaan, tilanne olisikin aivan eri.[/QUOTE]

no sit vois kans kysyä onko se muiden tehtävä jäädä varmistamaan aina että äiti palaa? Ja kuinka pitkään on soveliasta odottaa? 5 min.? Vartti?
koska ei sitä vaan voi jättää huomiotta että jonkun pikkulapsi könöttää yksin autossa, ja sit tosiaan seuraavan päivän lehdessä lukee että pikkulapsi jätettiin yksin autoon 10 tunniksi. Ja nyt on talvi, mut mites kesät? Ei saa todellakaan jättää hetkeksikään lapsia tai lemmikkejä kuumaan autoon lukittuna! Ja joka vuosi sinne silti kuolee lemmikkejä ja lapsia, ellei suomessa niin ulkomailla.

[QUOTE="Kenya";27704532]Tästä tuli mieleeni kauhea tapaus, kun oma lapsi oli noin 7 kk ja konttasi. Nukkui pihalla vaunuissa vöillä kiinni ja itkuhälytin vieressä. Käytin sisällä pienen hetken sähkövatkainta. Hetken päästä soi ovi kello, ja postinkantaja toi lasta. "Onko tämä teidän?" Voi sitä järkytystä. Tuntui ihan uskomattomalta, että se pieni oli kiemurrellut vöistä äänettömästi ja kontannut AUTOTIELLE. Sen jälkeen olen ollut vähän vauhko. Mutta, niinkuin sanottua. Vaikka me äidit miten haluttaisiin, kaikelta ei vaan voi suojella.[/QUOTE]

Kaverin lapselle kävi samalla tavalla, tosin se lapsi osasi jo kävellä. Oli ulkona rattaissa nukkumassa vöillä kiinni ja hyttysverkko vielä vaunujen suojana, niin sieltä se oli kiemurrellut pois ja lähtenyt kohti tietä. Oli jo postilaatikoiden luona, elikkä n. 100 metriä kotitalosta, kun naapuri oli se huomannut ja palautti kotiin.

[QUOTE="vieras";27700885]En kyttää ikkunassa joka sekuntti, koska meidän parvekkeelle ei ketään ulkopuolinen pääse (5 kerros), eikä edes elukat pääse (lasitettu). Ja vauvan itkun kuulen (ja kääntymisenkin :D) hälyttimestä.

Anopin luona todellakin kytätään ikkunasta koko aikaa, erityisesti anoppi kyttää koska on se vaan liian kallis paketti jättää valvomatta paikkaan, josta esim. joku voi lapsen varastaa.

Toki kotonakin voi kuolla ja vaikka tukehtua pähkinään, se ei silti mulle ole verrattavissa siihen ettäkö jättäisin vauvan täysin valvomatta yleisillä paikoilla missä ON vaaroja.[/QUOTE]

Oletko koskaan kuullut, että maailman vaarallisin paikka on oma koti, että tuolla ulkopuolella niitä vaaroja on vähemmän mitä kotona. Ton logiikan mukaan kotona ei voi lasta jättää hetkeksikään valvomatta kun siellä on niitä vaaroja.

olin joitain vuosia sitten pankissa, siellä pihalla tepasteli pieni poika, sanoi nimekseen ville ja itki surkeasti.kysyin mikä hätänä ja lapsi sanoi ettei löydä isän autoa. toista tuntia etsin pojan kanssa isää tuloksetta. kaikki lähikaupat ja kioskit kierrettiin. lopulta pankkineidin kanssa soitettiin poliisit paikalle. loppu tulosta en tiedä, löytyikö isä ja mistä. ilmeisesti lapsi oli sitten karannut autosta ja kävellyt päämäärättömästi. että jättäkää vaan ne lapset autoon.
ai niin palstamamman lapsihan voi karata autosta vaikka vanhemmat ovat autossa. vahinkoja kun sattuu

Kummassa on isommat riskit että lapselle tapahtuu jotain;

Menet pankkiautomaatille tavaratalon pihaan. Pääset parkkiin lähelle automaattia, näköyhteys autoon. Ei jonoa. On syksy, vettä sataa ja pimeää. Autoja on parkkipaikalla paljon.

a) Raahaat jatkuvasti sinkoilevan 1,5veen ja 3veen mukanasi automaatille, toivoen että sillä hetkellä kun otat rahapussin käteen ja noukit sieltä pankkikortin (eli kädet ei yksinkertaisesti riitä) kumpikaan taaperoista ei juokse auton alle. Aikaa tähän menee noin 20min, kun kierrellen ja kaarrellen lopulta saat rahat ulos.

b ) Jätät lapset autoon, juokset automaatille, palaat takaisin noin viidessä minuutissa.

Ei, ei. En jätä lasta yksin autoon. Kyllä on saatu asiat hoidettua aina niin, ettei lapsi joudu olla yksin. Se on se automaattinen ensiajatus, että lapsi tulee mukaan, vaikka kainalossa roikkuen.

[QUOTE="Hmh";27705116]Ei, ei. En jätä lasta yksin autoon. Kyllä on saatu asiat hoidettua aina niin, ettei lapsi joudu olla yksin. Se on se automaattinen ensiajatus, että lapsi tulee mukaan, vaikka kainalossa roikkuen.[/QUOTE]

nliinpä, mulla on kuusi tenavaa, ja koskaan en ole lapsia jättänyt autoon kun olen asioille mennyt, no nyt kun ovat jo nuorinkin 11 vuotias. mutta koskaan en ole alle 8 vuotiasta jättänyt autoon yksin.

Olen nähnyt, kuinka nuori äiti jätti vauvan nukkumaan vaunuihin kadulle ja meni itse keskellä kaupunkia sijaitsevalle kirpputorille. Odottelin siinä autossa silloista miestäni ja näin kun vaunut alkoivat heilumaan ja sitten alkoi parku. Seurasin tilannetta hetken, mutta äitiä ei näkynyt, ei kuulunut, joten nousin autosta ja menin kirpparille hakemaan sitä äitiä. Yritin kyllä valistaa, että kuka tahansa ohikulkija olisi voinut napata vaunut mukaansa ja kirpparillekin kyllä mahtuu vaunujen kanssa shoppailemaan, mutta ei tuo tuntunut kuuntelevan sanaakaan mitä sanoin. Lähti vaan kiukkuisena työntämään vaunuja pois päin.

Kyllä silti voisin jättää päiväunilla olevan lapsen muutamaksi minuutiksi autoon, jos itse käyn vaikka automaatilla. Uuden auton ovia ei ilman hälyttimen laukaisua auki saa ja jos itse pääsee paikalle sekunneissa, ei siinä ole sen suurempaa riskiä kuin esim. tankatessa, kun joutuu poistumaan autosta.

Olen jättänyt monesti lapset autoon yhdessä tai yksikseen, kun haen sen paketin, kipasen hakemaan jotain tosta lähikaupasta. Omalla kylällä jätän autoon, mutta en jätä mihinkään markettien pihaan tai pitkäksi aikaa. Mä kertakaikkiaan olen niin laiska, että jos tarvii maitopurkki hakea siwasta, niin en raijaa lapsia kauppaan parin minuutin tähden.

Yhteistyössä