Lapsen hoitoon vienti vapaalla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en.Meillä lapset on hoidossa vain sen ajan kuin ollaan yhtäaikaa töissä (ollaan kumpiki 3vuorotyössä) ja meidän päiväkodissa onkin se sääntö, että lapsen jommankumman vanhemman TAI muun lapsen kanssa samassa taloudessa asuvan vapaapäivä on aina myös lapsen vapaapäivä = lasta ei saa viedä päiväkotiin vapaapäivänä.Mun mielestä järkevä sääntö ja pitäis olla kaikissa päiväkodeissa.

Kyllä jos on sellaisia menoja ettei lasta oikein voi mukaan ottaa. Kampaaja,hieroja jne.. Ja en näe kyl mitään pahaa vaikka vie minkä syyn takia vaan kunhan ei joka vapaa päivä ole viemässä :saint:

Välillä vien, välillä en. Opiskelen, ja lapsilla on lähes aina nelipäiväisiä viikkoja hoidossa. Välillä vien viidentenäkin päivänä ja teen kouluhommia tai käyn vaikka kampaajalla.

Säännöllisesti vien lapset kerran viikossa hoitoon vaikka itse olen kotona. Tämä on minulle etäpäivä eli teen koulutehtäviä kyllä myös. Tämän lisäksi lapset ovat 3krt/vk hoidossa noin 7h päivässä kun minä olen koulussa. Yksi päivä viikossa pidetään vapaata.

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Säännöllisesti vien lapset kerran viikossa hoitoon vaikka itse olen kotona. Tämä on minulle etäpäivä eli teen koulutehtäviä kyllä myös. Tämän lisäksi lapset ovat 3krt/vk hoidossa noin 7h päivässä kun minä olen koulussa. Yksi päivä viikossa pidetään vapaata.

No mutta eihän se ole silloin sun vapaapäivä, jos teet opiskelujuttuja. Minullakin on koululla luentoja vain n. 10h/vko, mutta lapset ovat täydet päivät hoidossa, koska loppuajan luen esim. tentteihin ja teen muita tehtäviä. Eikä se todellakaan tunnu miltään mun vapaa-ajalta..

Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Veisitkö/viettekö lapsenne hoitopaikkaan vaikka teillä on itellä vapaa päivä?

En koskaan. Lapsella on oikeus vapaisiin siinä missä itsellänikin ja haluan viettää vapaat lasteni kanssa, se on mun etuoikeus :D.

Aina välillä, ihan vain siksi, että saan haahuilla vaikka kaupungilla ihan rauhassa tai tehdä silloin tällöin itsekseni jotain, mitä ikinä huvittaakaan. Ja nyt, kun kirjoitan gradua, vien myös aina välillä, jotta saan ajatella rauhassa.

Vien välillä. Mulla on paljon arkivapaita ja lapsellakin on puolipäivähoito 16pv/kk. Ei siltikään joka kuukausi tule käytettyä kaikkia hoitopäiviä, vaikka veisin joinakin arkivapainani hoitoon. Mies on kotona työttömänä. Musta on tärkeää, että lapsi saa silti käydä päiväkodissa. On paljon parempituulinen lapsikin, kun ei ole aina kotona samoissa ympyröissä ja pelkästään aikuisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
en.Meillä lapset on hoidossa vain sen ajan kuin ollaan yhtäaikaa töissä (ollaan kumpiki 3vuorotyössä) ja meidän päiväkodissa onkin se sääntö, että lapsen jommankumman vanhemman TAI muun lapsen kanssa samassa taloudessa asuvan vapaapäivä on aina myös lapsen vapaapäivä = lasta ei saa viedä päiväkotiin vapaapäivänä.Mun mielestä järkevä sääntö ja pitäis olla kaikissa päiväkodeissa.

Harvinaisen typerä sääntö. Liekö oikeasti sallittuakaan säännöstellä hoitopäiviä noin, kun Suomessa on subjektiivinen ph-oikeus... Eikö teidän päiväkodissanne sitten ole kuin työssäkäyvien lapsia hoidossa? :whistle:

Ja ap:n kysymykseen, en vie, koska mulla ei ole arkivapaita. Lomapäivän jos pidän niin silloin on lapsikin lomalla. Miehellä on arkivapaita ja toisinaan lapsi on miehen vapaapäivänä hoidossa, jotta voi levätä (työpäivän jälkeinen ns. nukkumispvä), käydä harrastamassa ja hoitaa asioita. Lapsi on hoidossa neljänä päivänä viikossa.

ite en vie. mutta tuo onkin hassu juttu, että vanhemman vapaapäivä on lapsen vapaapäivä ajateltuna siltä kantilta, että jos maksat kokopäivä hoidosta. ei meillä ainakaan saa mitään hyvityksiä, jos lapsi on hoidosta pois sillon tällön. voiko tollasta sääntöä edes olla?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ite en vie. mutta tuo onkin hassu juttu, että vanhemman vapaapäivä on lapsen vapaapäivä ajateltuna siltä kantilta, että jos maksat kokopäivä hoidosta. ei meillä ainakaan saa mitään hyvityksiä, jos lapsi on hoidosta pois sillon tällön. voiko tollasta sääntöä edes olla?!

Meillä Hgissä saa 4% pois maksusta per vapaapäivä. Vapaapäivän ei tarvitse olla viikoittain sama, mutta vapaapäivien määrä/kuukausi tulee olla suht sama tai jos vaihtelee niin voidaan käyttää maksuhyvityksissä kolmen kuukauden keskiarvoa. Meillä on siis neljä vapaapäivää/kuukausi, joten saamme 16% maksunalennusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

Harvinaisen typerä sääntö. Liekö oikeasti sallittuakaan säännöstellä hoitopäiviä noin, kun Suomessa on subjektiivinen ph-oikeus... Eikö teidän päiväkodissanne sitten ole kuin työssäkäyvien lapsia hoidossa? :whistle:

Ja ap:n kysymykseen, en vie, koska mulla ei ole arkivapaita. Lomapäivän jos pidän niin silloin on lapsikin lomalla. Miehellä on arkivapaita ja toisinaan lapsi on miehen vapaapäivänä hoidossa, jotta voi levätä (työpäivän jälkeinen ns. nukkumispvä), käydä harrastamassa ja hoitaa asioita. Lapsi on hoidossa neljänä päivänä viikossa.

Mä luulisin että toi sääntö on kyllä jokaisessa vuoropäiväkodissa (ymmärsin että nyt kyse sellaisesta?) koska niissä taitaa aina olla tiukemmat säännöt hoitoajoista kuin ihan normipäikyssä. Rajaavat sillä sitä että lapset eivät ole turhaan pitkiä päiviä/aikoja hoidossa. Eihän vuoropäiväkotiin pitäisi edes päästä ellei molemmat vanhemmat tee vuorotyötä.

Jos mulla on vapaapäivä niin yhdessä olemme kotona. Miehellä vuorotyö niin hänellä on välillä omia vapaita (lepopäiviä) mutta osalla vapaapäivistä myös lapsi vapaalla.

En koskaan. Lapsella on oikeus vapaisiin siinä missä itsellänikin ja haluan viettää vapaat lasteni kanssa, se on mun etuoikeus :D.

Aivan ihanasti sanottu ja niin totta! En vie minäkään, eikä tulis mieleenkään viedä. Kerran vein 40 asteen kuumeessa päiväksi, kun oli lääkäri ja verikokeet, mutta silloinkin vaan puolipäiväiseksi. Ja olen hirvee ja saan varmaan paskaa niskaan, mut kyllä minä kampaajat ja hierojat yms käyn illalla, kun mies kotona, en kyllä sen takia vie hoitoon. Eri asia on, jos on yh, eikä ketään auttamassa hoidon suhteen. Lapsillakin on oikeus vapaapäiviin!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äimistynyt:

Aivan ihanasti sanottu ja niin totta! En vie minäkään, eikä tulis mieleenkään viedä. Kerran vein 40 asteen kuumeessa päiväksi, kun oli lääkäri ja verikokeet, mutta silloinkin vaan puolipäiväiseksi. Ja olen hirvee ja saan varmaan paskaa niskaan, mut kyllä minä kampaajat ja hierojat yms käyn illalla, kun mies kotona, en kyllä sen takia vie hoitoon. Eri asia on, jos on yh, eikä ketään auttamassa hoidon suhteen. Lapsillakin on oikeus vapaapäiviin!!!!!!!!!!

Peesi! Lapsella kuuluu olla vapaata siinä missä aikuisillakin!!!!! Hoitopäivät ovat usein pitkiä ja rankkoja päiviä lapselle. Leikkiminenkin väsyttää ja joskus kuuluu saada lapsenkin levätä!

Uusimmat

Yhteistyössä