Lapsen hoito ja äidin äippäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mussu

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, että vaikka äiti jäisi uuden tulokkaan kanssa kotiin, niin esikoinen (vajaa kolme), kävisi pari kertaa viikossa, parin kolmen tunnin ajan hoidossa?

Poikamme on käynyt samalla hoitajalla jo vuoden verran ja kohta minulla alkaisi äitiysloma. Olen aina ollut sitä mieltä, että jos äiti on kotona, niin sitten on lapsikin (tietty jos on oikeasti joku syy..sairaus tms) Mutta nyt olen huomannut kuinka paljon lapsi tykkää hoidossa olla, kun on kavereita ja kaikenlaista virikettä, jota en ole itse huomannut lapselleni tarjota. Niin jos kävisi aina silloin tällöin hoidossa, vaikka minä kotona olisinkin.. lieneen kovin "vaarallista" tuon ikäiselle hoidossa käydä toisinaan.

Ite en veis hoitoon mutta älyttömän moni vie. Eiköhän se pienen lapsen paras paikka ole kuitenkin kotona jos se vaan on mahdollista. Nykyajan lapset tarttee helvatan paljon virikkeitä näköjään.

Alkuperäinen kirjoittaja jebulis :
Ite en veis hoitoon mutta älyttömän moni vie. Eiköhän se pienen lapsen paras paikka ole kuitenkin kotona jos se vaan on mahdollista. Nykyajan lapset tarttee helvatan paljon virikkeitä näköjään.

Käyhän lapset mummuilla ja vaareillakin hoidossa, niin miksei tutulla ja turvallisella hoitotädillä voisi käydä?

meillä poika(2v.10kk) jäi kuun alussa pois hoidosta odottelemaan vauvan syntymää. Oli aikasemmin perhepäivähoitajalla ja nykyään käydään puistossa moikkaamassa hoitajaa ja kavereita kerran/pari viikossa. Meillä ainakin toiminu hyvin se, että poika jäi kotiin, keksitään päivisin tekemistä jottei ukko kyllästy ja saa niitä virikkeitä. Olin 2kk sairaslomalla ennen äippälomaa ja silloin pidin poikaa hoidossa kolmena päivänä viikossa, tuntu hirveen vaikeelta herättää aamulla aikasin, että ehditään hoitoon ja sitten hakiessa poika melkeen aina itki kun oli ollu ikävä äitiä. On muutenkin ollut aika mustis tulevasta vauvasta ja mun mielestä mustasukkasuus on nyt helpottanu kun on saanu olla äitin kanssa kahdestaan kotona, tehdä kivoja juttuja, nukkuu pitkään ym. Nykyään mainostaa ylpeenä, että on kohta isoveli =)

Musta on hyvä laittaa vanhempi hoitoon jos ei ole muutakaan.. esim meillä ilman päiväkotia yli 3 vuotias olisi neljän seinän sisällä perheensä kanssa vaan.. kun ei ole pihapiirissäkin lapsia kavereina tai muitakaan juttuja. mitä nyt ulkona käy muttei siellä kavereita ole.

vie ihmeessä hoitoon! saat itsellesi myös hineman aikaa kun vauva nukkuu, eikä sinulla käy liian rankaksi viihdyttää poikaa koko ajan :) tuon ikäinen tarvitsee kyllä jo kavereita ja virikkeitä, mitä äiti ei varmasti ainankaan heti vauvan synnyttyä pysty tarjoamaan.

Monttu: meillä ei tarvitsisi herätä hoidon takia. Oliko teillä poika aikaisemmin hoidossa tyytyväinen? Mä olen kans miettinyt tota, et jos käytäis leikkimässä hoitopaikassa aina välillä..siis jos ottais kokonaan kotiin. Mutta rupesin miettimään, että vaikka tämä hoitajalle sopisi, niin voiko kunta/kaupunki sen kieltää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Monttu: meillä ei tarvitsisi herätä hoidon takia. Oliko teillä poika aikaisemmin hoidossa tyytyväinen? Mä olen kans miettinyt tota, et jos käytäis leikkimässä hoitopaikassa aina välillä..siis jos ottais kokonaan kotiin. Mutta rupesin miettimään, että vaikka tämä hoitajalle sopisi, niin voiko kunta/kaupunki sen kieltää?
Ei kai kunta voi sitä kieltää jos sinä olet siellä mukana. Lisälapsena ei voi mielestäni olla jos kyseessä pph ja lapsia jo maksimi määrä.

Voi olla ettei kyseinen hoitaja voi ottaa puolikasta lasta hoitoon. Teidän täytyy hoitosopimus muuttaa puolikkaaksi, jos ette halua koko ajasta maksaa.

On paljon kerhoja ja harrastuksia, joihin tuon ikäistä voi viedä. Mutta oman kunnan palveluista täytyy itse ottaa selvää.

meillä herättiin siksi kun hoitaja toivoi, että päivät menis aina suunnilleen samalla kaavalla tai siis että poika tulis samaan aikaaan aamuisin, söi sitten hoidossa aamupalan kun siellä upposi paremmin kun kotona =)
aikasemmin viihty tosi hyvin hoidossa, oikeestaan sit kun mulla alko maha kasvamaan ja poika tunsi vauvan liikkeet sylissä ollessaan, alko vasta olemaan vaikeeta olla erossa äitistä. Meillä oli sellanen vaihe hetki sitten ettei isi saanu tehdä mitään, ei antaa mehua, ruokaa ym. vaan kaikki olis mun pitäny tehdä.Nyt onneks helpottanu :)
Me sovitaan hoitajan kanssa tekstareilla koska nähdään ja mihin puistoon ovat menossa, yleiseen puistoon on mun mielestä kivempi mennä,koska voidaan jäädä sinne vielä hoitajan ja lasten lähdettyä eikä sotketa kenenkään päiväsuunnitelmia

Tuon ikäinen varmasti jo nauttii kovasti kavereista ja virikkeistä.

Ensisijaisesti lähtisin kuitenkin hakemaan niitä lapselle kerhoista ja puistoista, jos kuntanne niitä tarjoaa. Näin ette veisi hoitopaikkaa sitä oikeasti tarvitsevilta. Mutta jos ei kunta tarjoa mitään leikkitoimintaa niin sitten voisin jatkaa hoidossa esim 2-3 aamupäivää viikossa.

Meillä pojan kotiinjäänti päätös syntyi alunperin siksi, että kyselin mahdollisuutta juuri tuohon 3krt/vk, mutta olisimme joutuneet vaihtamaan hoitopaikan päiväkotiin kun perhepäivähoitoon on kuulemma niin isot jonot, ettei sinne oteta puolikkaita mielellään...

olen TODELLA tyytyväinen, että 4v tytöllämme on ollut koko talven tarhapaikka vaikka olen itse ollut äitiysvapaalla. vauva on valvottanut eka puoli vuotta TOSI paljon ja ei vieläkään 11kk ikäisenä nuku hyvin öitä eli eka puoli vuotta olin kuin zombie koska univelka oli niin suuri.
Lisäksi hyvää on se, että meillä säilyy lähitarhassa paikka eikä jouduta hakemaan uutta paikkaa ja tod. näk. saada sitä jostain kilometrien päästä. tytölläkin on kavereita tarhassa eikä ole pahaksi laittanut siellä käymistä.

Tämä aihe,jos jokin jakaa mielipiteet. Mä en itse tekis niin,enkä tehnytkään. Mun mielestä lasten paikka on kotona,jos mäkin kerran olen. Eskari ja koulu tietysti erikseen ;)
Ja mä en jotenskaan tajua sitä ajatusta että hoitoon vaan,ettei itselle käy liian rankaksi?? Kyllä mä ajattelen niin,että on se kuitenkin mun tehtävä hoitaa lapseni,kun niitä kerran olen "hankkinut". Ja siis haluan hoitaa =)
Tämä oli minun mielipiteeni B)

Yhteistyössä