Lapsen hoitaja oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi oli satuillut hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no huh huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vain sivuaa aihetta, mutta miksi erimielisyys koetaan aina riitelynä? Minusta me emme ole miehen kanssa koskaan riidelleet. Eri mieltä voimme olla asioista, mutta ei meillä kummallakaan ole mitään tarvetta käännyttää toista oman mielen puolelle. Jos toinen tykkää punaisesta ja toinen sinisestä, mitä siitä. Valitaan sitten joskus punaista ja joskus sinistä. Tai puolet ja puolet.

Minusta kahden aikuisen ihmisen pitäisi kyetä elämään yhteiseloa ilman riitaa (=karjumista, toisen vähättelyä, oman tahdon läpirunnomista yms.).

Kuulostaa erittäin oudolle että hoitaja tekisi ilmoituksen lapsen kertomuksen perusteella yrittämättä edes keskustella perheen kasvatustavoista vanhempien kanssa. Jos vanhemmat taas suhtautuvat välinpitämättömästi siihen että hoidossa kerrotaan lapsen puhuneen perheestä ko. asioita, voisin uskoa että asiat halutaan tarkistaa vaikka sitten lastensuojeluilmoituksen avulla.

Yleensä tuollaisten tarinoiden jälkeen on kai tapana jutella vanhempien kanssa ensin, eikä heti soitella sossuun. Johan siinä sossu ruuhkautuisi, jos jokaisen nelivuotiaan satuja menis uskomaan. Mun tyttö oli todella vaikea tapaus, kun kyse oli suihkuun menosta. Kerrostalossa on tosi kivaa, kun tyttö huutaa kylppärissä että "äiti älä hukuta mua" :ashamed:. No, se oli sitten tätä samaa sanonut päiväkodissa ja täti sitten kyseli multa, että mitäs tyttö tykkää vedestä. Selitin miten asia oli ja täti siihen, että "no sitten mä ymmärrän sen puheet...". Täti sitten kertoi miten tyttö oli päiväkodissa selittänyt, että äiti pakottaa kylmään suihkuun eikä päästä suihkusta pois... :ashamed:

:D Joo, samaa mieltä. Sos.täti sanoi, että hänen perheessään ei ikinä riidellä eikä kiroilla, kun minä sanoin että kyllä se on ihan normaalia perheessä. Meinasin sanoa, että jos teillä ei niin tarkoittaako se että ei missään muuallakaan. En ymmärrä miksi lapset pitäisi kasvattaa pumpulissa, eihän sellaiset pärjää normaalissa elämässä...

Meillä ei ole koskaan kiroiltu lasten kuullen, muttei meidän lapset silti pumpulissa kasva vaan omalla käytöksellä näytän ja opetan, että kiroilu on ruma tapa.Esikoinen (kohta 13 v) oppi päiväkodissa ( ja pihalla) kirosanoja, eikä vieläkään uskalla kiroilla mun kuullen, ei siksi että antaisin selkään vaan siksi, että tietää, etten tykkää kiroilusta.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että lapsen läsnäollessa ei saa näyttää tunteita ainakaan niitä huonompia kuten esim. suuttumusta ja vihaa ja samalla se lapsi ei nää, että sen jälkeen kun on riidelty niin tulee sovinto.

Minä olen varmaan sitten huono äiti kun näytän lapsille kaikki tunteet mitä on.

Toki saa tunteensa näyttää, mutta ei riidellä kovaäänisesti huutaen ja kiroillen. Jonkinlainen sensuuri pitää olla siinä, mitä sanoo ja miten lasten aikana.

ihan mielenkiinnosta. Miten voitte siirtää riitaa siihen että lapset esim. nukkumassa? Minusta se vasta idioottimaista on? Minä olen tempperamenttinen ja minusta tunteet pitää näyttää sillä hetkellä kun ne on. Pitääkö itkemään mennä piiloon? älkää viitsikö!!!! Ihan maalaisjärjen käyttö on sallittu. Meillä riidellään silloin kun riitaa on eikä odoteta, eikä siirretä tunteiden näyttämistä!

No ihan oikeasti, kiroiluhan on tosi huonoa käytöstä ja riitely yleensäkkin. Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan ihan normaalilla äänellä kiehumatta. Millaisen mallin annat lapsillekkin jos tuollainen rettelöiminen on sinusta ihan ok? Ehkä ihan hyvä, että sossut käy tarkistaa teidän perheen olot... Sinä olet tullut sokeaksi sille mikä on hyvä malli lapsille ja mikä ei. Taidat myös tukistella lapsiasi ja sekin varmaan vaan "lapsen kasvattamista".

Meillä oli satuileva poika, joka mm. kertoi hoidossa, että isä lyö. Samoin kertoi, että äiti ja isä ovat eronneet, kun kuuli naapurissa niin tapahtuneen. Onneksi hoitotädit tiesivät satuilutaipumuksesta.

Riitelystä sen verran, etten halua moralisoida, mutta mielestäni aikuisten pitäisi pystyä itseään hillitsemään niin, etteivät kirjoile lapsen aikana. Ja riidatkin pitäisi voida hoitaa joskus muulloin kuin lasten läsnäollessa. Olen nipo...

ei,ei ei. kaikk i ei kuulu lasten korville esimerkiksi seksistä riitely tai toisista naisista tms.

mutta lasten kuullen voi riidellä, kunhan lapset näkee sovinnon! muuten heille jää aikuisuuteen saakka kestävä illuusio siitä että riitely on vaarallista,eikä se ole normaalia, ja sitten kun seurustelevat ja muuttavat yhteen sen poika/tyttöystävän kanssa niin menevät lukkoon/paniikkiin kun toinen hiukan suuttuu ja korottaa ääntään! ajattelevat että onnellisessa suhteessa ei riidellä, kun ei äiti ja isikään koskaan.

miksi luoda tälläinen illuusio?

eikö ole parempi että lapset oppii pienestä pitäen sen että asioista erimieltä oleminen ei ole vaarallista,suuttuminen ei ole vaarallista,eikä tarkoita sitä ettei toinen rakasta!

mun vanhemmat on olleet 32vuotta yhdessä ja todellakin riitelevät, tai nyt vanhemmiten vähemmän,mutta joskus aikoja sitte oli kausi kun riitelivät joka päivä, ei siihen edes kiinnittänyt huomiota, ku tiesi että pauhaavat hetken ja kohta taas halivat ja pusivat. :)

mä en haluaisi olla sellaisen ihmisen housuissa jolle on lapsena annettu täysin väärä kuva parisuhteesta, mä tunnen sellaisia ihmisiä ja on se kuule aika säälittävää kun lähes 2metrinen mies on ihan paniikissa kun pikkunen vaimo hetken huutaa,tai korottaa ääntään hiukan, tää ukko menee ihan lukkoon eikä osaa/pysty sanoo mitään. ei osaa käsitellä millään tavalla riitatilanteita/ristiriitoja,ei edes omia ikäviä tunteitaan! saati sitte että osaisi puhua niistä.

aloittajalle sanoisin että siellä on ilmeisesti joku lapseton vanhapiika asialla.
otappa yhteyttä sosiaaliylitarkastajaan! löytyy Aluehallintovirastosta. niille kuuluu mm.
sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus ja valvonta.

Yhteystiedot

neuvoisin myös nauhottamaan kännykällä keskustelut tuon sosiaaliviranomaisen kanssa,varalta. niin jos hän sitten kirjoittaa papereihin jotain muuta ku mitä puhuu niin teillä on todisteet.

Pakko kommentoida tuohon riitelyyn, että kaikissa minun tietämissäni perheissä riidellään. Ja useimmissa jopa huudetaan ja osassa ärräpäiden kera. Koko tuttavapiirini taitaa sitten olla sitä WT porukkaa. Jännä juttu, suurin osa on kuitenkin akateemisen loppututkinnon suorittaneita ja kaikki ovat hyvin toimeentulevia ihmisiä...

Ei riitelyä voi pistää jonoon odottelemaan parempaa aikaa. Jos joku asia kiukuttaa niin se on parempi purkaa heti eikä hetken päästä, pahimmillaan käy sitten niin että tilanne räjähtää käsiin vain odotellessa lasten nukkumista.

Se, jos kotona riidellään päivittäin, jatkuvasti ja kovaäänisesti, ei tietenkään ole hyvä. Mutta mun mielestä lasten tulis myös nähdä sitä kinastelua ja riitelyäkin, niitä tunteita pitää oppia näyttämään avoimesti. Onko se sitten hyväksyttävä lopputulos, että lapsi murjottaa päivätolkulla nurkassa, ja kun kysyy mikä mieltä painaa niin lapsi vastaa tiuskien "Ei mikään!"? Ihan kuten äiti ja isäkin tekee toisilleen.

Lapsen tulisi riitelyn jälkeen pystyä näkemään myös se osa, jossa aikuiset on rauhottuneet ja keskustelee asiasta järkevästi. Nähdä, että äiti ja isäkin pyytää anteeksi toisiltaan jne.

Eipä tuo ihmekään ole kun suomalaisia moititaan tuppisuiseksi kansaksi, kun terve riitelykin kielletään :whistle:

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Alkuperäinen kirjoittaja öääå;28088349:
Kuulostaa erittäin oudolle että hoitaja tekisi ilmoituksen lapsen kertomuksen perusteella yrittämättä edes keskustella perheen kasvatustavoista vanhempien kanssa. Jos vanhemmat taas suhtautuvat välinpitämättömästi siihen että hoidossa kerrotaan lapsen puhuneen perheestä ko. asioita, voisin uskoa että asiat halutaan tarkistaa vaikka sitten lastensuojeluilmoituksen avulla.

No kyllä minustakin oli aika outoa, ettei minulle ollut edes mainittu hoidossa että lapsi satuilee tällaista... ja sitten vaan sos.toimistosta soitetaan suoraan mulle.

Meillä on varmaan tosi outoa, kun meillä ei riidellä eikä kiroilla. Lapsuudenkodissanikaan ei kiroiltu. Ja niille jotka epäilevät, niin kummankaan "luontoa" ei ole poljettu. Sellaisessakin suhteessa on tullut oltua ja riideltyä, joten tiedän mitä sekin on...

Meillä ei ole koskaan kiroiltu lasten kuullen, muttei meidän lapset silti pumpulissa kasva vaan omalla käytöksellä näytän ja opetan, että kiroilu on ruma tapa.Esikoinen (kohta 13 v) oppi päiväkodissa ( ja pihalla) kirosanoja, eikä vieläkään uskalla kiroilla mun kuullen, ei siksi että antaisin selkään vaan siksi, että tietää, etten tykkää kiroilusta.

No kyllä minäkin opetan lapsille, että vaikka aikuiset on joskus tyhmiä ja kiroilee niin silti lapset ei saa kiroilla kun se on ruma tapa.

Meillä kyllä riidellään lasten kuullen. Olen tosi nopeasti suuttuva enkä todellakaan pysty odottelemaan siihen asti, että lapset eivät ole kuulolla. Ja kyllä, kiroilenkin suuttuessani.
Meillä kuitenkin sovitaan riidat aina myös lasten nähden, pussataan, halataan ja pyydetään anteeksi. Lapsille usein selitetään, miksi tässä nyt näin pääsi käymään, että syntyi riita.
Tiedän, että ystäväpiirissäni on myös niitä, jotka aloittavat riidan vasta, kun lapsi ei ole paikalla. Kun asiaa on padottu tarpeeksi pitkään, niin riidat ovat sitten TODELLA massiivisia. Lisäksi siinä perusarjessa on jatkuvaa vittuuntuneisuutta, kun asioita möyrii vain sisällään.

[QUOTE="vieras";28088401]No ihan oikeasti, kiroiluhan on tosi huonoa käytöstä ja riitely yleensäkkin. Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan ihan normaalilla äänellä kiehumatta. Millaisen mallin annat lapsillekkin jos tuollainen rettelöiminen on sinusta ihan ok? Ehkä ihan hyvä, että sossut käy tarkistaa teidän perheen olot... Sinä olet tullut sokeaksi sille mikä on hyvä malli lapsille ja mikä ei. Taidat myös tukistella lapsiasi ja sekin varmaan vaan "lapsen kasvattamista".[/QUOTE]

... jaaha. Nyt normaali riitely puolisoiden kesken on jo rettelöintiä. Verrattavissa puukkojunkkarien tavernassa käymiin verisiin matseihin.

ihan mielenkiinnosta. Miten voitte siirtää riitaa siihen että lapset esim. nukkumassa? Minusta se vasta idioottimaista on? Minä olen tempperamenttinen ja minusta tunteet pitää näyttää sillä hetkellä kun ne on. Pitääkö itkemään mennä piiloon? älkää viitsikö!!!! Ihan maalaisjärjen käyttö on sallittu. Meillä riidellään silloin kun riitaa on eikä odoteta, eikä siirretä tunteiden näyttämistä!

Samaa mietin itsekin, tempperamenttinen kun olen... että miten ihmeessä voi vaan sanoa, että "shhh, ei nyt voi riidellä, lapset kuulee, jatketaan illalla kun lapset nukkuu..." Joo, ei onnistuis multa, mitä järkeä on sit illalla kehittää kauhee riita kun tilanne on jo ohi. Mun mielestä lapsien pitää oppia että tunteet voi ja pitää näyttää eikä niitä tarvii hävetä/piilottaa.

[QUOTE="vieras";28088401]No ihan oikeasti, kiroiluhan on tosi huonoa käytöstä ja riitely yleensäkkin. Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan ihan normaalilla äänellä kiehumatta. Millaisen mallin annat lapsillekkin jos tuollainen rettelöiminen on sinusta ihan ok? Ehkä ihan hyvä, että sossut käy tarkistaa teidän perheen olot... Sinä olet tullut sokeaksi sille mikä on hyvä malli lapsille ja mikä ei. Taidat myös tukistella lapsiasi ja sekin varmaan vaan "lapsen kasvattamista".[/QUOTE]

No sepä hyvä, että sinä tiedät mitä minä teen ja varsinkin, että tukistan lapsia... NO EN TODELLAKAAN! En voi sietää väkivaltaista käytöstä. Normaalia elämää voi ja pitää näyttää lapsille, mutta samalla on opetettava ettei kiroilu ole hyvä tapa ja että fyysisesti (tai henkisestikään) ei saa toiseen käydä käsiksi.

Väitän että joka perheessä äiti ja isi joskus riitelee ihan lasten kuullen. Mutta oisko sitten sattunut lähiaikoina jotain muutakin minkä takia hoitotäti ilmoituksen teki?
Onko lapsi pph:lla vai päiväkodissa tms missä on useampi täti? Luulis että jos useampi puhuisivat ensin keskenään ennekuin ilmoituksen tekevät.

Samaa mietin itsekin, tempperamenttinen kun olen... että miten ihmeessä voi vaan sanoa, että "shhh, ei nyt voi riidellä, lapset kuulee, jatketaan illalla kun lapset nukkuu..." Joo, ei onnistuis multa, mitä järkeä on sit illalla kehittää kauhee riita kun tilanne on jo ohi. Mun mielestä lapsien pitää oppia että tunteet voi ja pitää näyttää eikä niitä tarvii hävetä/piilottaa.

Jos ja kun ei kaikkea tulta ja tappuraa päästä heti irti, usein asia saa oikeat mittasuhteet iltaan mennessä. Voin aivan hyvin sanoa tiukkaan sävyyn olevani eri mieltä ja vaikka käydä asiasta keskustelua, MUTTA miten asiat sanon, on mielestäni erittäin tärkeää lapsen kannalta. Jos hermo meinaa totaalisesti pettää, lähden ulos. En kannata sitä, että suutuspäissään saa sanoa kaiken mitä mieleen tulee. Se loukkaa toista, vaikka sitten myöhemmin sovitaankin asia. Jonnekin takaraivoon jää kuitenkin loukkaavat sanat. Enkä pidä tätä minään tunteiden patoamisena ja vaan itsehillintänä.

[QUOTE="anni";28088487]Mistä te riitelette?me oltu yhdessä 7v ja varmasti vain pari kertaa riidelty.[/QUOTE]

Me ollaan oltu yhdessä 20 vuotta ja riidellään aika harvoin. Mutta kun me riidellään, niin kyllä me se voidaan tehdä lapsenkin edessä. Me ei lyödä, potkita eikä raavita toisiamme. Ei myöskään nimitellä tai kirota tai melskata. Ääni kyllä varmasti nousee ainakin jonkin verran, mutta mitään huutoa tai kirkumista se ei ole. Jos se riita ei selviä ihan tuosta vaan, niin sovitaan, että jatketaan kun tyttö nukkuu. Ja etenkin, jos aihe on sellainen, mistä me ei haluta että pihalla puhutaan.

Yleensä riitaa tulee siitä, kumpi laittaa lapsen yökuntoon, siitä kun toinen on unohtanut kertoa, että on jotain menoa illalla ja se tulee ilmi siinä kohtaa, kun toinen kertoo että meille tulee tänään vieraita. Siis sellaisia arjen pikkujuttuja, jotka selviää yleensä samantien ja joiden selvittely vaatii vain vähän energiaa ja sanomista. Mitään isoa riitaa meillä ei ole varmaan koskaan ollut.

[QUOTE="helmi";28088427]ei,ei ei. kaikk i ei kuulu lasten korville esimerkiksi seksistä riitely tai toisista naisista tms.

mutta lasten kuullen voi riidellä, kunhan lapset näkee sovinnon! muuten heille jää aikuisuuteen saakka kestävä illuusio siitä että riitely on vaarallista,eikä se ole normaalia, ja sitten kun seurustelevat ja muuttavat yhteen sen poika/tyttöystävän kanssa niin menevät lukkoon/paniikkiin kun toinen hiukan suuttuu ja korottaa ääntään! ajattelevat että onnellisessa suhteessa ei riidellä, kun ei äiti ja isikään koskaan.

miksi luoda tälläinen illuusio?

eikö ole parempi että lapset oppii pienestä pitäen sen että asioista erimieltä oleminen ei ole vaarallista,suuttuminen ei ole vaarallista,eikä tarkoita sitä ettei toinen rakasta!

mun vanhemmat on olleet 32vuotta yhdessä ja todellakin riitelevät, tai nyt vanhemmiten vähemmän,mutta joskus aikoja sitte oli kausi kun riitelivät joka päivä, ei siihen edes kiinnittänyt huomiota, ku tiesi että pauhaavat hetken ja kohta taas halivat ja pusivat. :)

mä en haluaisi olla sellaisen ihmisen housuissa jolle on lapsena annettu täysin väärä kuva parisuhteesta, mä tunnen sellaisia ihmisiä ja on se kuule aika säälittävää kun lähes 2metrinen mies on ihan paniikissa kun pikkunen vaimo hetken huutaa,tai korottaa ääntään hiukan, tää ukko menee ihan lukkoon eikä osaa/pysty sanoo mitään. ei osaa käsitellä millään tavalla riitatilanteita/ristiriitoja,ei edes omia ikäviä tunteitaan! saati sitte että osaisi puhua niistä.

neuvoisin myös nauhottamaan kännykällä keskustelut tuon sosiaaliviranomaisen kanssa,varalta. niin jos hän sitten kirjoittaa papereihin jotain muuta ku mitä puhuu niin teillä on todisteet.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä, että on väärin antaa lapsille sellainen kuva, että parisuhde on aina onnea ja auvoa eikä riidellä koskaan. Voi mikä yllätys sellaiselle lapselle tulisikaan omassa parisuhteessaan kun poika-/tyttöystävä ei olekaan kaikesta samaa mieltä.

Silloin kun me on miehen kanssa riidelty niin toki lapset näkee että riita puhdistaa ilmaa ja sen jälkeen kaikilal on parempi mieli ja halitaan ja suukotellaan. :)
Jatkossa aion nauhoittaa keskustelut, yhden kerran olen puhelimessa puhunut ja silloin en vastatessa tietnnyt kuka soittaa niin en osannut nauhoittaa.

[QUOTE="vieras";28088434]Pakko kommentoida tuohon riitelyyn, että kaikissa minun tietämissäni perheissä riidellään. Ja useimmissa jopa huudetaan ja osassa ärräpäiden kera. Koko tuttavapiirini taitaa sitten olla sitä WT porukkaa. Jännä juttu, suurin osa on kuitenkin akateemisen loppututkinnon suorittaneita ja kaikki ovat hyvin toimeentulevia ihmisiä...[/QUOTE]

:)

Yhteistyössä