Lapselle huutaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voih =(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voih =(

Vieras
Olen huomannut tuttuni huutavan voimakkaasti lapselleen... Lapsi on vasta alle vuoden ikäinen, eikä tietysti ymmärrä miksi äiti huutaa hänelle. Äiti itsekin kyllä tietää sen, mutta huutaa silti... Jos lapsi itkee eikä rauhoitu äiti alkaa huutamaan että lapsi lopettaisi ja itkuhan vain tietysti yltyy... saattaa näpäyttää nokalle tms. myös. Mitä minä teen sivullisena asian eteen?? Äiti katuu jälkikäteen huutamistaan, mutta aina sama toistuu.

Kun on tilanne rauhoittunut, sano että huutamisesta ei ole mitään hyötyä, ja että lapselle tulee aivan turhaan paha mieli, ha että tiukka äänensävy on eri asia kuin huutaminen. Onko ystäväsi stressaantunut, väsynyt, vihainen tms? Kannusta häntä hoitamaan itsensä kuntoon, ja korosta hänen vastuutaan lapsen itsetunnon kasvattajana.
Lapsen etu on tärkein, oikeat ystävät kestävät kritiikin, varsinkin rakentavasti annetun :)

Kuulostaa että äiti on todella väsynyt!! Tarvitsee takuulla hieman lepoa, ja ehkä hetken omaa rauhaa..Pystyisitkö tarjoutumaan esim lapsenvahdiksi, edes tunnin-parin ajaksi?

Voi olla tietty synnytyksen jälkeistä masennusta, joka on päässyt menemään jo pahaksi.Apua on saatava! En usko että noin väsynyt ihminen enää jaksaa järkevästi ajatella lapsen itsetuntoa, tai ylipäätään ymmärtää ettei huutaminen auta.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Siis lapsi tarvitsee lohdutusta/huomiota ja äiti alkaa huutaa? Kyllä toi ihminen pitäis saada hakemaan ammattiapua.

Jos on todella väsynyt ja puhki, niin ei oikeesti ole mikään ihme että huutaa.Toiset ei kestä valvomista ym. Apua totta kai tarvitsee, ja jostain sitä pitää hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja 1v:n äiti:
Minä huudan aina pää punaisena lapselle, kun mikään muu ei toimi ja yritän kieltää. Lapsi vaan nauraa räkättää. Missä menee vikaan?

Varmaan siinä, että huudat koko ajan. Huudat niin paljon, ettei lapsi osaa edes pelästyä, kun on niin tottunut. Voipi tulla ongelmia myöhemmin, kun lapsi ei ota sua tosissaan. Mäkin olen joskus huutanut parin lauseen verran mun kaksivuotiaalle, esim. jos on ollut vaarallinen tilanne lähellä. Silloin lapsi on huomannut, että nyt oli tosipaikka. Huutoon turtuu, eikä sillä ole mitään vaikutusta jos sitä joutuu kuuntelemaan koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Minä huudan aina pää punaisena lapselle, kun mikään muu ei toimi ja yritän kieltää. Lapsi vaan nauraa räkättää. Missä menee vikaan?

Varmaan siinä, että huudat koko ajan. Huudat niin paljon, ettei lapsi osaa edes pelästyä, kun on niin tottunut. Voipi tulla ongelmia myöhemmin, kun lapsi ei ota sua tosissaan. Mäkin olen joskus huutanut parin lauseen verran mun kaksivuotiaalle, esim. jos on ollut vaarallinen tilanne lähellä. Silloin lapsi on huomannut, että nyt oli tosipaikka. Huutoon turtuu, eikä sillä ole mitään vaikutusta jos sitä joutuu kuuntelemaan koko ajan.

Ei. Koska kiellän HYVIN HYVIN harvoin. Meillä on tasan kaksi kiellettyä asiaa, mutta lapsi ei regoi kieltoon mitenkään. Jos nostan pois nauraa vaan. Jos kiellän, nauraa vaan. Jos huudan, nauraa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Ei. Koska kiellän HYVIN HYVIN harvoin. Meillä on tasan kaksi kiellettyä asiaa, mutta lapsi ei regoi kieltoon mitenkään. Jos nostan pois nauraa vaan. Jos kiellän, nauraa vaan. Jos huudan, nauraa vaan.

Kuuluu tuohon ikään..meillä oli hellan nappien vääntely asia mistä oli ihan turhaa kieltää, sain naurua vaan takaisin. Ei auttanut kuin irroittaa napit :D

Mä oon siirtyny pienentämään ääntä pienemmäks ku tavallinen puheääni ja artikuloin todella selvästi kun oon vihanen/kiihtynyt lapsille jostain. Tehoaa paremmin kuin äänen korotus! :saint:

Josko äiti olisi vain niin loppu ja voimaton? Väsynyt?
Itse vain kun muistelen esikoisen kanssa ollutta vauva-aikaa, niin kyllä minäkin välillä huusin tai otin ehkä hiukan liian kovakouraisesti kiinni.. :/ Kun olin vain niin loppu ja väsynyt ja kaikki kaatui päälle. Ja olen kärsinyt siitä ihan tarpeeksi kauan. Ettei tarvitse asiasta jeesustella yhtään minulle enää!!
Silloin vain ei ollut ketään (edes oma mies ei osannut auttaa vaikka näki minun olevan ihan äärirajoilla ) jolle olisin kertoa omasta olosta ja saanut apua.
Tilanne laukesi heti kun aloitin työt. Ja nyt toisella kertaa olin osannut varautua vauva-ajan raskauteen ja väsymykseen ja toimin toisin. Eikä tullut huudettua pienelle eikä isommallekaan. Muutenkin mennyt loistavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Josko äiti olisi vain niin loppu ja voimaton? Väsynyt?
Itse vain kun muistelen esikoisen kanssa ollutta vauva-aikaa, niin kyllä minäkin välillä huusin tai otin ehkä hiukan liian kovakouraisesti kiinni.. :/ Kun olin vain niin loppu ja väsynyt ja kaikki kaatui päälle. Ja olen kärsinyt siitä ihan tarpeeksi kauan. Ettei tarvitse asiasta jeesustella yhtään minulle enää!!
Silloin vain ei ollut ketään (edes oma mies ei osannut auttaa vaikka näki minun olevan ihan äärirajoilla ) jolle olisin kertoa omasta olosta ja saanut apua.
Tilanne laukesi heti kun aloitin työt. Ja nyt toisella kertaa olin osannut varautua vauva-ajan raskauteen ja väsymykseen ja toimin toisin. Eikä tullut huudettua pienelle eikä isommallekaan. Muutenkin mennyt loistavasti.

tätä juuri tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Aa, mä luulin että tarkoitit, että huudat koko ajan, sori :) Sitten se on vaan sitä hurmaavaa yksivuotiaan alkavaa rajojen kokeilua. Saat nostaa lapsen sen sata kertaa vielä pois kielletystä paikasta eikä sekään riitä, tsemppiä :) Voi olla, että lapsesta on hauskaa kun huomaa, että saa äidissä oudon reaktion aikaiseksi...

Aikas pelottavaa, kun vanhempi huutaa noin pienelle. Sehän on ihan vauva vielä eikä se varmasti itke kiusallaat tms. Voi vaan kuvitella sitä vanhemman huudon määrää, kun lapsi on isompi ja sillä on ekat uhmat, omaa tahtoa jne.

Yhteistyössä