Lapsella kananmuna allergia

  • Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
Pojallamme todettiin paha kananmuna allergia ja olen nyt sitten ihan puulla päähän lyöty, koska melkein kaikessa on kananmunaa. Kertokaapas kokemusta ja myös reseptejä ja esim. herkkuja joissa ei olisi kananmunaa. Poikamme aloittaa syksyllä päiväkodissa, joten siellä saa varmasti kananmunatonta ruokaa, mutta eräs ystäväni väitti, että ne on ihan hirveitä ne erikoisruat lapsille siellä :( En tiedä.
 
Kanamuna on kyllä se helpoin vältettävä... Pullaa, keksejä ym voi vallan mainiosti tehdä munatta!

Meillä ollut muna, maito, viljat, peruna ja riisi allergiat.. siinä sitä oli jo soveltamista..
 
Miehen siskonpojalla on kanssa kananmuna allergia ja käsittääkseni aika pahan myös. Ei syö mitään munallista siis. Netistä kyl löytää aika kivasti ohjeita kun laittaa googleen hauksi vaikka ihan munattomia ruokia tai jtn..Sillä tavalla mä löysin ainaki parin piirakan ohjeen ja myös munattoman täytekakun ohjeen.
 
Miuski harmailee
Meillä on kaikki muut paitsi minä kananmuna allergikkoja. Melkeinpä kaiken voi tehdä ilman munaa, jopa täytekakun. Esim. makaronilaatikossa korvaan munamaidon silleen, että sulatan n. ½ rasiaa Olympia -sulatejuustoa ½l vettä. Ihan älyttömän hyvää tulee siitä.. Suosittelen myös Pirkan ohjetta Allergisten mokkapaloista. Tulee musta parempaa kuin tavan mokkapalat. Lettutaikinassa soijajauhoa munan tilalle niin, että n. ½dl = 1 muna jne jne.
 
ilveskissanminttu
Kannattaa vältellä valmisruokia ja kokata itse. Kekseistä löytyy kaupasta myös munattomia. Pullat ja kakut sisältävät yleensä munaa. Mutta itse voi leipoa munattomia pullia simppelisti jättämällä vain ohjeesta munat pois.
Meillä tyttö on ollut vuoden ajan munattomalla ruokavaliolla kun sai todella pahaa ihottumaa kananmunista. Nyt ollaan uskallettu jo testailla pieniä määriä munaa ruuassa, eikä toistaiseksi ole tullut oireita. Pienten lasten ruoka-allergiat menevät usein iän myötä ohi.
 
Monilla ruoanvalmistajilla on nettisivuillaan mahdollisuus valkata erilaisia erikoisruokavalioitakin noudattaville sopivat vaihtoehdot. Keksejä esimerkiksi löytyy herkuiksi moniakin, tosin valmistaja lisää peräkaneettina, että on valmistettu samassa tehtaassa, missä on käsitellään kananmunaa.
 
Gluteus maximus
Kiitos kovasti. Meillä kun ei suvussa ole kenelläkään mitään ruoka-aine allergioita, niin olen aivan ulkona tästä asiasta ja siksi alkoi hermostuttamaan. Mutta nyt sainkin jo muutaman hyvän vinkin, joten eiköhän tämä tästä vielä...
 
meiän pojalla myös tuo allergia olu jo vauvasta asti ja helppo sitä on välttää, aluksi joutuu tosi tarkkaan syynää kaikkien valmisteiden etiketit mutta siiihen oppii. jos laitat mulle vaikka y:nä s-posti osoitteesi niin voin laittaa sulle ohjeita.
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 21:08 ilveskissanminttu kirjoitti:
Kannattaa vältellä valmisruokia ja kokata itse. Kekseistä löytyy kaupasta myös munattomia. Pullat ja kakut sisältävät yleensä munaa. Mutta itse voi leipoa munattomia pullia simppelisti jättämällä vain ohjeesta munat pois.
Meillä tyttö on ollut vuoden ajan munattomalla ruokavaliolla kun sai todella pahaa ihottumaa kananmunista. Nyt ollaan uskallettu jo testailla pieniä määriä munaa ruuassa, eikä toistaiseksi ole tullut oireita. Pienten lasten ruoka-allergiat menevät usein iän myötä ohi.
Meilläkin tuli niin paha ihottuma, että luulin ensin joksikin rokoksi. Koko poika oli ihan näppylöillä ja kutisi ihan hirveästi. Kuukausi ollaan ravattu lastenlääkäreillä ja nyt se sitten selvisi. Valmisruokia meillä harvemmin syödäänkään, mutta joskus tyyliin jotain herkkuja on syöty.
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 21:16 keiju kirjoitti:
meiän pojalla myös tuo allergia olu jo vauvasta asti ja helppo sitä on välttää, aluksi joutuu tosi tarkkaan syynää kaikkien valmisteiden etiketit mutta siiihen oppii. jos laitat mulle vaikka y:nä s-posti osoitteesi niin voin laittaa sulle ohjeita.
Kiitos!
 
Pompo
Meillä pojalla, pian 9kk, todettiin muna-allergia n.6kk iässä verikokeella. Sääret ja kasvot olivat pahimmat ihottuma-alueet, vartalolla ajoittain helahduksia, vieläkin joskus. Siitä asti olen itse ollut munattomalla (imetän) ja pojalle kiinteitä ilman munaa. Itellä ainakin onnistunut tosi helposti munaton, jäänyt monet herkut syömättä, mutta helppo sitä on soveltaa ja netistä löytyy jos jonkinmoista ohjetta ruuanlaittoon ja leipomiseen. Ja ymmärtääkseni muna-allergia usein helpottaa iän myötä.
 

Yhteistyössä