lakosta taas mutta kuka ottaa vastuun

jos synnytyksessä komplikaatioita ja henkilökuntavaje :/ :eek: siinähän on iso riski tapahtua jotain lopullista tuhoa :| Eikoisen kans tuli hätäsektio kun käynnistys ei alkanut jne........ sydänäänten laskua jne......mun maksaarvot heitteli ja koko ajan seuranta :(
 
niin ja uutisissa sanottiin, että synnytykset ja päivystys(kolarit ym.) eivät saa vaarantua vaikka joukko irtisanoutuminen tulisikin. haastateltiin jotain tehyn johtajaa. millos se työseisaus alkaa jos se nyt alkaa.. marraskuun lopussa oliko?
 
Nythän vaan ei ole sitten kyseessä lakko, vaan joukkoirtisanoutuminen.
Ei työnantaja voi määrätä ihmisiä jotka irtisanoutuu niin mihinkään suojatyöhön. Lakon aikana näin voisikin olla.
Myöskään ns. hätätyö ei tule kyseeseen tällaisissa tapauksissa, uutisoitiin viikonloppuna.Hätätyöhön voidaan määrätä silloin, kun irtisanomiset tulee yllärinä, ei nyt kun niistä on etukäteen kerrottu.

Eli jos vaikka koko teho-osaston henkilökunta sanoo itsensä irti, niin that´s it, ei niitä voi kukaan määrätä töihin.
Jos nämä joukkoirtisanoutumiset toteutuu, tulee ne voimaan käsittääkseni 19.11.
 
Just ylen uutisissa oli uutista, että vaikuttaa ensimmäisenä synnäreihin, tehohoitoon ja kiireellisiin operaatioihin. Kiva juttu. Ihan niinku tässä ei olisi muuta hermoiltavaa. Kaverilta tuli viestiä että, pitääköhän mun mennä saunaan synnyttään. Sen mielestä vissiin hauska juttu, mutta jostain syystä ei itseä naurata lainkaan. Joulukuun alussa la mulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jennipenni:
Just ylen uutisissa oli uutista, että vaikuttaa ensimmäisenä synnäreihin, tehohoitoon ja kiireellisiin operaatioihin. Kiva juttu. Ihan niinku tässä ei olisi muuta hermoiltavaa. Kaverilta tuli viestiä että, pitääköhän mun mennä saunaan synnyttään. Sen mielestä vissiin hauska juttu, mutta jostain syystä ei itseä naurata lainkaan. Joulukuun alussa la mulla.
Kolmosella ainakin sanottiin ihan päinvastaista. Eli nyt vaan aletaan perehdyttämään töihin jäävää henkilöstöä uusiin tehtäviin että kiireelliset tapaukset (leikkaukset, synnytykset yms.) pystytään hoitamaan myös irtisanoutumisten toteutuessa.
 
siis lakon aikana on suojelutyötä tehtävä, mutta jos ihmiset IRTISANOUTUU niin sillon ei ketään voi pakottaa töihin. itsekin alalla ja todella toivon että saataisiin palkankorotus jottei irtisanoutumisiin päädytä, mutta jollei palkankorotusta tule niin itsekin seison irtisanoutujien puolella. ja toisaalta, pakkohan tähän on saada äkkiä päätös, tosihan on ettei sairaalat pyöri ilman meitä sairaanhoitajia, kätilöitä jne.
itse en ainakaan vielä huolehdi synnyttämisestä jne koska kyllä oon varma että tähän joku ratkaisu löytyy, sairaalat niin pulassa muuten!
 
Empä montaa sanaa ole tästä asiasta kommentoinut, mutta nyt hoitajat pyytää vähän liian suurta kakun palaa... :whistle:
Sillä ei saa aikaan, kuin mahdotonta vauhtia pyörivän oravanpyörän :/
Ei se tuo uusia työntekijöitä yhtään nykyistä enempää, kun niitä ei enää ole vara palkata |O

Kiitos, ugh :kieh:
 
Mä itse olen hoitaja, tehnyt tätä työtä 10 vuotta "hyvällä" palkalla, ja todellakin olen sitä mieltä että korotukset on paikallaan. Mutta ei sille mahda mitään, että oma napa pelottaa. Mä olen muutenki ns. riksi synnyttäjä, kun ilmeisesti paikat on liian ahtaat. Nyt loppu raskaudesta vauvan kokoa seurataan tarkemmin tämän takia. Joten kyllä vähän mietteitä herättää tämä. Toisaalta sydämellä mukana hoitajien vaateissa, mutta oma lapsi on oma lapsi, ja hänen hyvin vointi on tärkein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja jennipenni:
Just ylen uutisissa oli uutista, että vaikuttaa ensimmäisenä synnäreihin, tehohoitoon ja kiireellisiin operaatioihin. Kiva juttu. Ihan niinku tässä ei olisi muuta hermoiltavaa. Kaverilta tuli viestiä että, pitääköhän mun mennä saunaan synnyttään. Sen mielestä vissiin hauska juttu, mutta jostain syystä ei itseä naurata lainkaan. Joulukuun alussa la mulla.
Kolmosella ainakin sanottiin ihan päinvastaista. Eli nyt vaan aletaan perehdyttämään töihin jäävää henkilöstöä uusiin tehtäviin että kiireelliset tapaukset (leikkaukset, synnytykset yms.) pystytään hoitamaan myös irtisanoutumisten toteutuessa.

No ei mua ainakaan "lämmitä" ajatus että töihin jäävää henkilöstöä perehdytetään..Aikooko ne perehdyttää esim. lähihoitajan toimimaan kätilönä?? Niille tulee melkoinen kiirus.
Ja kukas sitten hoitaa taas näiden ihmisten työt jotka on perehdytetty tekemään irtisanoutuneiden hommia..

Ymmärrän hyvin miksi hoitajat ovat vihoissaan, hoitajaa saa AIVAN liian pientä palkkaa. Pelkään vaan että keino on liian radikaali, ja että sillä on ikävät seuraukset. Mutta nythän niillä on aikaa koittaa saada sopu aikaiseksi, toivotaan parasta.
 
sattuu et olisi porukkaa joka toimii hei oikein :eek: :eek: :eek: Mikään ei korvaa sitä vahinkoa jos jotain kävis..........vaik onnistus haastaan kenet siitä vastuuseen :( siitä niin eipä se sitä korvaisi.Leikkivät tosiaan hengillä :eek:
 
Itsellä LA onneksi vasta tammikuun loppupuolella, joten siihen mennessä varmasti on saatu jo asiat taas kuntoon ainakin synnärin osalta. Niinhän se menee, että esim. synnyttäneiden osastolta/gyneltä siirtyy kätilöitä sitten synnäriin jos on tarvis. Eli ei sitä tavallista lähihoitajaa varmastikaan aleta kouluttamaan kätilöksi. Ja jos/kun henkilöitä pitää siirtää tehtävästä toiseen, niin se tarkoittaa käytännössä sitä että ne ei-niin-kiireelliset asiat saavat vähemmän huomiota/hoitoa.

Toisaalta ainakin meillä (itsekin siis sh) kohta eläkkeelle pääsevät hoitajat eivät ole irtisanoneet itseään eli kokemustahan silloin työpaikoilta löytyy ;) (yrittää ajatella asioita positiivisesti ;) ) Ja se pitää muistaa, että kaikki hoitajat eivät tosiaankaan ole laittaneet nimeään paperiin, että odotellaan ihan rauhassa virallisia lisätietoja, että mitä työpisteitä se tarkasti ottaen koskee, jos siis irtisanoutumisiin asti mennään!

Mutta täytyy myöntää, että itsellä ihan helpottava olo, kun LA ei ihan lähellä 19.11.2007 ole :whistle: . Se on kyllä karu totuus, että hätätilanteissa kyllä pitää osata toimia, eikä mikään korvaa sitä jos vauvalle jotain sattuisi tapahtumaan. Ehkäpä tässä ainakin itsellä hyvä syy mennä hakemaan se vauvavakuutus (perjantaihin asti aikaa hakea sitä) :eek:

Afu ja mini 26+1
 
siitä voi sitten syyttää valtiovaltaa jos antavat tilanteen mennä siihen että hoitajien annetaan irtisanoutua.
olen itse hoitaja mutta tuntuuhan tämä ratkaisu kovalta.mutta nyt jos koskaan pitää meidän palkat saada kohdalleen.
olen ollut 8v työssä ja tahti vaan kiihtyy ja jos jää esim.ylitöihin niin siitä ei saa mitään ylityökorvausta vaan normaalin tuntipalkan.ilman vuorolisiä palkka ei riitä mihinkään....
totta on se että nyt pitäisi myös keskustella työoloista eikä vaan palkoista.valitettavsti palkka on se mikä tuo lisää työntekijöitä.
ihmiset ymmärtäisivät tehyä paremmin jos tietäisivät enemmän työn sisällöstä....

anteeksi tämä paasaus.kyllä tässä itsekin miettii mitä on mennä tammikuussa synnyttämään jos tilanne jatkuu näin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
valitettavsti palkka on se mikä tuo lisää työntekijöitä.
ihmiset ymmärtäisivät tehyä paremmin jos tietäisivät enemmän työn sisällöstä....
Ja millähän kunnalla olisi 24% korotuksen jälkeen varaa palkata lisää henkilökuntaa? Mikä ammattiryhmä aloittaa seuraavaksi kiristyksen? Siivoojat? Palomiehet?

Kyllä jokainen on ammattiin hakeutuessaan tiennyt palkan. Ei voi odottaa kerralla saavansa _neljänneksen_ palkankorotusta.

 
Turdus: Ei hoitajien tarvitse ajatella työnantajaa ja sen palkanmaksumahdollisuuksia, kukin pitää huolen itsestään, ei työnantajakaan ajattele työntekijän selviytymistä laskuistaan. Ei kukaan pidä huolta hoitajien palkoista jos ei hoitajat ite. Joten go for it!!!

Ja miksi muka ei voisi odottaa saavansa neljänneksen korotusta palkkaan? Sain minäkin kun vaihdoin firmaa. :D

Mun mielestä on aika kummallista, että hoitajia on alettu heti mollaamaan kun he nyt viimein ja vihdoin ovat ryhtyneet pitämään huolta oikeuksistaan. Ihmiset on näköjään todella kateellisia jo siitä, että jollakin on kanttia vaatia jotakin. Aivan kuin se olisi muilta ammattiryhmiltä pois. No, ei se ole.
 
Pakko sohaista muurahaispesää: Mua vituttaa aivan suunnattomasti Tehyn äärimmäisyys palkkojen suhteen. Tuon ammattikunnan edustajan tulisi tietävän, mihin johtaa 13000 hoitajan irtisanoutuminen. Entisenä sairanhoitajana olen sitä mieltä, että palkat ovat huonohkot, muttei surkeat ja Tehyn olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt asialle tehdä jotain. Kyllä vastaavanlaisesta korotuksesta puhuttiin jo 5-6v. sitten, mutta eipä tehnyt Tehy mitään palkkojen eteen tuolloin, joten nyt ollaan kusi sukassa kun pitää saada kerralla kohtuuton korotus. Jos tuolloin olisi korotus ollut suurempi kuin se 100mk/kk ei oltaisi niin kaukana palkoissa naapurimaihin verrattuna. Ja mikäli kukin hoitajista saisi sen 600e/kk (=3600mk/kk) menisi tuosta osasta kuitenkin iso lohkaisu veroihin, koska eipä tulla ajatelleeksi, että korotettu palkka lisää myös veroprosenttia, ettei se 600e nyt ihan käteen kaikki jää!
Seuraavaksi tosiaankin on 24% lisäpalkkaa kerjäämässä siivoojat ja palomiehet. Tai opettajat ottavat "uuden kierroksen"! Joten Tehylle jäitä hattuun ja maalaisjärkeä peliin... ei "kuka tahansa hoitaja" selviä 1kk:n perehdytyksellä esim. keskolassa, teholla, päivystyksessä tai hoitele synnytyksiä. Hoitajakin on ihminen! Onneksi laskettuaika ylihuomenna joten pääsee alta pois! Voin vaan kuvitella tulevia äitejä joilla esim. hirveä synnytyspelko. Se ahdistuksen määrä varmaankin on sanoinkuvaamaton jos vielä LA jossain marraskuun lopulla! Toivottavasti tosiaankaan eivät päästä tilannetta siihen pisteeseen, että 13000 hoitajaa irtisanoutuisi. Ja tämän irtisanoutumisen pitäisi tapahtua tämän vkon pe jotta tuo 19.11. olisi viimeinen työpäivä. Esim.TYKSissä siis alasajo tapahtuisi nimenomaan koskien synnytyksiä, keskolaa, teho-osastoa, päivystystoimintaa joten kaikki tärkeimmät olisivat ekana "listalla". Kiinnostaisi kyllä tietää muuten mikä on Jaana Laitinen-Pesolan kk palkka, aika leveäleipäiseltä ulkoisesti näyttäisi!
Ja pakko lisätä vielä, että palkankorotus ei todellakaan vähennä työpaineita osastoilla. Sama työmäärä se on ellei enemmän/hoitaja, koska tuskimpa rahaa riittää enää sijaisten palkkaamiseen.
 
Tuntuu siltä, että nyt pelataan turhan kovilla panoksilla. Ymmärrän kyllä hoitajien ahdingon todella hyvin. Mutta konstit on nyt todella kovat ja yhdellä kertaa ollaan vaatimassa melkoisia summia... Tahdon uskoa, että ratkaisu koko tilanteeseen saataisiin ennen irtisanoutumisien voimaan astumista. Ei se ole hoitajillekaan helppo tilanne...

Itsellä laskettu aika on juuri mahdollisten irtisanomisten aikoihin (23.11.), joten pistää todellakin miettimään... Niin vääristyneeltä kuin se kuulostaakin, melkeinpä jo toivoisin, että lapsi syntyisi hieman aiemmin... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jiksu:
Turdus: Ei hoitajien tarvitse ajatella työnantajaa ja sen palkanmaksumahdollisuuksia, kukin pitää huolen itsestään, ei työnantajakaan ajattele työntekijän selviytymistä laskuistaan. Ei kukaan pidä huolta hoitajien palkoista jos ei hoitajat ite. Joten go for it!!!

Ja miksi muka ei voisi odottaa saavansa neljänneksen korotusta palkkaan? Sain minäkin kun vaihdoin firmaa. :D

Mun mielestä on aika kummallista, että hoitajia on alettu heti mollaamaan kun he nyt viimein ja vihdoin ovat ryhtyneet pitämään huolta oikeuksistaan. Ihmiset on näköjään todella kateellisia jo siitä, että jollakin on kanttia vaatia jotakin. Aivan kuin se olisi muilta ammattiryhmiltä pois. No, ei se ole.
Mutta kunnallisveroa maksavana minä ajattelen nostopaineita veroihin. Kunnallisveroistahan julkisia palveluja maksetaan. Lisäksi inflatorinen vaikutus, jolloin kaikkilla ihmisillä reaalinen ostovoima pienenee.

Ymmärrätkö sinä seuraaviakin korotusta kiristäviä ammattiryhmiä? Esim. palomiehiä? Antaa palaa vain, haluan ensin neljänneksen korotuksen... Oletko miettinyt, millaisen lumipalloefektin tällainen metodi hyvässä lykyssä aiheuttaa? Miksi hoitajat eivät voi sitten hakeutua yksityisektorille parempien palkkojen perään? Miksi jäädä siihen huonopalkkaiseen, kiireiseen virkasuhteeseen? Vai olisiko sittenkin niin, että ei se niin huono olekaan.

Ja mikähän lienee oikeasti irtisanoutuvien määrä, kun tosipaikka tulee eteen? Veikkaan melko laajaa rintamakarkuruutta...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jiksu:
Ihmiset on näköjään todella kateellisia jo siitä, että jollakin on kanttia vaatia jotakin. Aivan kuin se olisi muilta ammattiryhmiltä pois. No, ei se ole.
Jos hoitajat saavat 24% korotuksen palkkoihin, kyllä se valitettavasti on kaikilta muilta kunnallisen alan työntekijöiltä pois. Ja kaikista kunnan toiminnoista. Ja kaikkien kunnallisveroa maksavien kukkarosta.

Mielestäni vaatimus on kerralla kohtuuton. Korotuksen voisi vaatia muutamassa erässä parin-kolmen vuoden välein, jolloin kunnilla olisi realistinen mahdollisuus siihen varautua. Ei Roomaakaan rakennettu päiväsä.

Toivonpa vain, ettei esim. vanhustenhuolto ja esim. psykiatriset osastot joudu tulevaisuudessa pelkästään perushoitajien varaan, kun ei ole varaa palkata sairaanhoitajia :(
 
Siinäpä sitten synnytetään koko porukka kotona saunassa, kun hoitajien työtä ei arvosteta eikä palkat nouse. On vaihdettava alaa/muutettava ulkomaille, jos rahat eivät riitä ja työ käy ylivoimaisen raskaaksi. Mikäli kuntalaiset eivät ole valmiita maksamaan hoidosta..on oltava ilman ja kärsittävä. Eivät hoitajatkaan hulluja ole ja tuhlaa koko elämäänsä huonoista työoloista kärsien.
 
Tuskinpa tässä kuukauden aikana ehditään ketään perehdyttää toisiin hommiin... aika vaikeaa on teholta lähteä synnärille ykskaks...
Eikä tosiaan ole mtn suojelutyötä, kun on kyse irtisanoutumisesta eikä lakosta...
ja joku tuolla mainitsi, että toivottavasti ei vanhukset ja psyk. potilaat jää pelkästään perushoitajien varaan, niin oisin vihan mielenkiinnosta kyselly, et mitä vanhainkodissa on sellaista mitä ei perushoitajan papereilla pysty tekemään?
 
NiuNau kirjoitti :"Eivät hoitajatkaan hulluja ole ja tuhlaa koko elämäänsä huonoista työoloista kärsien." Palkka kun ei korvaa huonoja työoloja vaan 24% korotus kyllä pitää siitä huolen, että työolot pysyvät ennallaan/huononevat kun ei ole varaa palkata sijaisia/kiireapua! Ja todellakin olen sitä mieltä, että hoitajien työ on arvokasta ja olen valmis hoidosta maksamaan, mutta tällä menolla ollaan samassa tilanteessa kuin monessa muussa maassa, että sairaanhoito ja koulunkäynti ovat vain varakkaiden etuoikeuksia!
 
Tässä pitäs nyt keksiä aivan muita keinoja! Keinoja joilla työmäärää saadaan pienemmäksi, niin on palkkakin oikeessa suhteessa, eikä tarvitsisi ylitöitä tehdä.
kun palkat nousee, niin ei todellakaan kellään ole vara palkata lisää työvoimaa, päin vastoin, tulee irtisanomisia ja sitä kautta taas työmäärä kasvaa...mutta sitähän nää ei ymmärrä :whistle:
En mitenkään halveksi tms hoitajia, kyllä ne arvokkaassa asemassa sikäli on, ettei homma ilmankaan toimi, mutta itse lähtisin kehittämään sitä työmäärän vähentämistä...siitähän ne aina valittaa,mutta nyt se oltaskin valmiita tekemään kun vaan rahaa sais enemmän. pistää miettimään montako viikkoa olisivat hiljaa ennenkun taas marmatus alkaisi, ku töitä on NIIN paljon :/
Tottahan se on, ettei välttämättä tuolla palkalla ole uusia tulijoita, mutta houkuttimena pitäs käyttää jotain muuta, mm. juuri työmäärän vähenemistä jne jne...
Ehkä osoitin tyhmyyteni, mutta tätä mieltä minä olen -kiitos =)

ja joku mainitsi tuosta, että ylitöitä ilman eri korvausta...hyvin harvassa työssä ylitöistä saa eri korvauksen, en minäkään saa, en ole hoitoalalla ja teen/tein paljon ylitöitä :whistle:
 
niin kun on vaikea vähentää työmäärää kun palkka ei houkuttele alalle!!!
palkka on kohtuullinen mutta ei vaativuuteen nähden oikeudenmukainen.tässä jälleen kerran jauhan sitä että hoitajan työn vastuuta ja monimuotoisuutta ei moni ymmärrä.
sekin on totta että jokainen ansaitsee hyvän palkan työstään koska kaikki työ on tärkeää.samoin niistä ylitöistä.mutta on eri asia painaa ylitöitä oman vuoron perään hoitoalalla kun toimistossa tai siivotessa.sori vaan.

ja on se kumma että kun joku alkaa pyytää enemmän niin muut on heti tänne kans.
 
En ymmärrä miksi hoitajia pitää mollata tässä asiassa. He tekevät arvokasta työtä mutta ovat liittona paljon huonommassa asemassa kuin esim lääkärit. Olen itse täysin eri alalla ja minuakin huolestuttaa tuleva synnytys, mutta kyllä hoitajat sen palkankorotuksen ansaitsevat ja hyvä että käyttävät tarpeeksi voimakkaita keinoja sen vaatimiseen. Jos sairaanhoito pärjää ilman hoitajia niin antakoot irtisanoutua, jos ei, niin palkankorotus on paikallaan.
 

Yhteistyössä