lakosta taas mutta kuka ottaa vastuun

Niin ketä houkuttelee rankka ja kovin arvosteltu työ ilman ansaittua korvausta? Tällaisia aloja on tässä maassa paljon, siitä ei voi kiistellä.. Suomessahan on rahaa (hyvinvointivaltio), jotka on vaan suunnattu toisiin tarkoituksiin.
 
Ginnifer
Rauhoittukaa hyvät ihmiset! Tehy ei ole kenenkään hengestä ja terveydestä vastuussa vaan kunnat jne, eikä tilannetta tulla päästämään siihen, että 13000 hoitajaa lähtee, se on ihan varma. Onnittelut Tehylle että vihdoin viimein ovat löytäneet työtaistelutaktiikan, joka tulee toimimaan. Tavallisella lakollahan ne ei koskaan mitään saavuta, sillä toi suojatyö sen aina vesittää. En ymmärrä miksei näin tärkeää työtä tekevillä (ja tästä paniikistahan se nyt nähdään, että työ on oikeesti paljon tärkeempää kuin useimpien muiden tekemä ) olisi samaa oikeutta vaatia lisää palkkaa kuin jollain paperikoneen napinpainajalla.

Itse saan aivan pilipalihommasta kaksi kertaa enemmän palkkaa kuin kokenut erikoissairaanhoitaja äitini kaikkine vuorotyölisineen todella raskaasta ja vastuullisesta työstään. Onko oikein?

Rahaa tästä maasta kyllä löytyy, kysymys on ainoastaan tahdosta. Ainakin omassa kunnassani syydetään surutta rahaa monumentaalirakentamiseen, uusiin moottoritiekaistoihin ja kaikenmaailman konsulttitutkimuksiin moninkertaisesti sen mikä budjettivaikutus olisi hoitajien palkkojen korjaamisella. Ja onko jonkun mielestä tehokasta ja vastuullista verorahojen käyttöä kouluttaa hoitajia rikkaampien maiden sairaaloihin?

Hieman tuohtunut
Ginnifer
 
Kaikkihan sen tietää millanen loppu ahneella on :whistle:

Itsekkin hoitoalalla ja kyllä mä oon sitä mieltä et palkalla pärjää,ei siitä paljo säästöön saa laitettua,mutta elää kuitenki eikä tarvii miettii mitä ruokaa ostais.Noihin lisiin just oisin kaivannu korotusta vaik ois kaikki muu pysyny ennallaan.
 
Täällä yks jolla ei ole mitään sympatioita hoitajia kohtaan enää. Tehyn vaatimukset ovat aivan käsittämättömiä. Ja eiköhän suurimmalla osalla suomalaisia ole huonommat palkat jos aletaan vertaamaan Ruotsiin tai Norjaan tai muualle Eurooppaan, minulla ainakin on. Itse olen kanssa kunnallisella puolella töissä, takana puoli vuotta pidempi ammattikorkeakoulutus kuin hoitajilla ja minun käsittääkseni liksani on aika lailla samaa luokkaa kuin hoitajilla. Minä olen erittäin tyytyväinen korotukseen, jonka oma liittoni onneksi hyväksyi. Jos itse olisin hoitaja, niin nimenomaan yrittäisin ajaa asioita niin, että panostettaisiin työoloihin jne. vaikka sitten palkan kustannuksella. Kyllä mun mielestä noin 2000 euron kuukausipalkalla tulee ihan näpsäkästi toimeen. Ja kyllä hoitajat tekevät arvokasta työtä, mutta niin tekevät muutkin ja kohtuus kaikessa. Itse olen valinnut työskenteleväni kuntapuolella, jossa palkat ovat aika paskat verrattuna alani yksityiseen puoleen, mutta minulle elämässä ovat muut asiat tärkeämpiä kuin raha.
 
Tehyn vaatimukset ovat liian kovat. Ei missään nimessä millään alalla ole mahdollisuuksia nostaa kaikkien työntekijöiden palkkaa 600 eurolla per nuppi. Sen jälkeen nousee kunnallisverot tai muut palvelut huononevat ja kallenevat.. Onko sekään se ratkaisu ? Yhtään lisää hoitajia on enää sitten turha toivoa mihinkään... Kellä on varaa palkata ketään enää töihin tuon jälkeen ? Peruspalkka esim. siivoojalla on 1420 ? kuukaudessa... On niitä siis huonompiakin olemassa...

Kaikki sairaanhoitajat jne... vakuuttavat monesti, että se on kutsumus ammatti... Näinpä, tämä tekohan se todistaa ainakin tuon asian todeksi... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piitsi82:
Kaikkihan sen tietää millanen loppu ahneella on :whistle:

Itsekkin hoitoalalla ja kyllä mä oon sitä mieltä et palkalla pärjää,ei siitä paljo säästöön saa laitettua,mutta elää kuitenki eikä tarvii miettii mitä ruokaa ostais.Noihin lisiin just oisin kaivannu korotusta vaik ois kaikki muu pysyny ennallaan.
Olen kanssasi samaa mieltä =)
Pitäähän muidenkin -vieläkin pienipalkkaisempien- pärjätä palkallaan...mskei hoitajat pärjäisi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sofku:
Kaikki sairaanhoitajat jne... vakuuttavat monesti, että se on kutsumus ammatti... Näinpä, tämä tekohan se todistaa ainakin tuon asian todeksi... :kieh:
En todellakaan sano ammattiani kutsumusammattiksi, eikä sano kyllä työ- tai opiskelukaveritkaaan!!!! :LOL: Ei kannata yleistää.

Tehy on tosiaankin ottanut järeät aseet käyttöön, mihin mielestäni on oikeus. Joku totesikin, ettei lakosta ole tällä alalla mitään hyötyä, koska lähes kaikki toiminta jatkuu entisellään lakon aikana. Veikkaanpa, että valtion rahahanat aukeat siinä vaiheessa kun jotain tapahtuu oikeasti. Itsellä laskettu aika joulukuun alussa, riskiraskaus ja silti olen sitä mieltä, että kaikilla hoitajille on oikeus halutessaan irtisanoa itsensä. On työnantajan velvollisuus huolehtia sitä, että voin turvallisesti synnyttää. Hankkikoon vaikka sitten mulla norjalaisia kätilöitä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Epelis:
Alkuperäinen kirjoittaja sofku:
Kaikki sairaanhoitajat jne... vakuuttavat monesti, että se on kutsumus ammatti... Näinpä, tämä tekohan se todistaa ainakin tuon asian todeksi... :kieh:
En todellakaan sano ammattiani kutsumusammattiksi, eikä sano kyllä työ- tai opiskelukaveritkaaan!!!! :LOL: Ei kannata yleistää.

!
Saanko ihan uteliaisuudesta kysyä, miksi olette alalle lähteneet? =)
 
Toivon teille rakkaat sh:t, Tehyläiset, arvokkaan työn tekijät roimasti lisää liksaa, mutta nyt on kyllä menty rajan yli |O!!! Puolustuskyvyttömät syntymättömät lapset tykinruokana! Mutta siitähän ay-pomot viisveisaavat... :'( Ei ole oikein ei...
 
Ajattelin että en viitsis kommentoida että onko tää lakko-juttu nyt sitten oikeutettua, mutta pakko sanoa kuitenkin sen verran että ala todella alipalkattu, KOSKA olet vastuussa toisen ihmisen hengestä, eli työ henkisesti että fyysisesti erittäin raskas. Aina oltava erit. skarppina.
Olisivat pitäneet vaalilupauksensa niin näin pitkälle ei olisi tarvinnut mennä...

Mutta: Kyllä pelottaa jos lakko toteutuu; Itse odotan kolmosia, niin voitte kuvitella mitkä huolet mulla on (yksösraskauksia yhtään väheksymättä :wave: !!!) mutta siis kun muutenkin riskiraskaus, niin hirvittää... :'( :'( :'( Ja kun ei vielä tiedä milloin syntyy, niin en tiedä vielä edes missä synnytän (Jyväskylä tai Kuopio)...
Lisää huolia... Ei kiva...
 
Jahvetti: Alalle ajautunut. Huomasin vaan sitten, että tässä työssähän viihtyy, työkaverit ovat mukavia samoin kuin työympäristöni. En ole saanut yöllistä kutsumusta mistään enkä koe olevani erityisen empaattinen tai sympaattinen ihminen. Silti hoidan työni hyvin ja olen työssäni hyvä ja taitava. Ei se mielestäni vaadi erityistä "kutsumusta" alalle.. Mitä tuolla kutsumuksella sitten kukakin tarkoittaa?

p.s. Irtisanomisuhka tuntuu olevan viimeinen keino herättää huomiota. Onko jollakin tarjota parempaa vaikutusmahdollisuutta, jota ei olisi jo kokeiltu?
 
pakko kommentoida:
Olen kyllä palkankorotusten kannalla ja toisaalta sympatiat on hoitajien puolella, mutta...
Tällä joukkoirtisanoutumisella (ja suojatyöstä kieltäytymisellä siis) sairaanhoitajan omaan pussiin jää 80e enemmän kuussa kuin mitä olisi jäänyt jos olisivat tyytyneet tarjottuun!!! :eek:

Onkohan tullut hoitajilla laskettua, että tämä on todellakin tämän työtaistelun voittopotti, kun Suomen verotus on progressiivinen :whistle:
 
yksi pointi tässä hommassa on myös se että ihmiset laitetaan huomaamaan, et tasokas terveydenhuolto EI OLE ITESTÄÄN selvä asia!! Eikä se säily tasokkaana tällä menolla..
eniten mua ärsyttää tuo termi arvauskeskus.. :x mut ei siitä sen enempää
 
ilemisesti ajatellaan että kutsumustyöstä ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa vaan hoitajat elävät pyhällä hengellä...tää on just se harha mistä pitää päästä eroon.
itse lähdin aikanaan kouluun silkasta mielenkiinnosta kaikkea sairaanhoitoa kohtaan.ei sitä silloin mieti palkkaa ym..valitettavsti.
 
Pakko kyllä munki tulla ja työntää lusikkani tähän soppaan :) Minulla on kyllä sympatiat hoitajien puolella, sillä tosi asia on että hoitajilla on surkea palkka työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen nähden. Kolmivuorotyö, vastuu ihmishengistä, kauhee tahti päällä koko ajan. Ja jos ihmisille ei tosiaa näytetä mitä tapahtuu jos hoitajia ei ole, asialle ei todella tehdä mitään. Olen sitä mieltä, että ne oikeasti vastuuttomat ja ahneet istuu vähän korkeammilla palleilla kuin mitä hoitajat, joita ei yksittäisinä työntekijöinä arvosteta kovinkaan korkealle. Mutta sitten ku koko joukko uhkaa lähteä ja jättää elintärkeän työnsä, nämä herrat on ensimmäisinä osoittelemassa sormella hoitajia, vaikka sietäisi kyllä katsoa peiliin ja miettiä tätä elämän arvojärjestystä uudelleen.
Kyllä huolestuttaa, jos joukkoirtisanoutuminen tapahtuu. Hyvän ystävän la osuu juuri niille ajoille, ja enpä tosiaa toivo että kukaa joutuu synnyttämään niissä olosuhteissa.
Olen kyllä ihan varma, että ne rahat saataisiin jostakin, jos vaan haluttaisiin. Suomi ei ole valtio köyhimmästä päästä. Mutta hoitajille ei vaan haluta antaa niin suurta palkkaa, koska sitä työtä ei nähtävästi arvosteta tarpeeksi korkealle.
Siitäkin arvostuksen puutteesta seuraukset on nähtävissä. Olisi jo aika herätä.
 
Esim alkoholi- ja tupakkaveroja voitaisiin huoletta nostaa, ja käyttää niistä saadut tulot hoitajien palkkoihin. Nehän sairaanhoitajia niin runsaasti työllistävätkin, tai niiden seuraukset. Ja vaikka veroja nostettaisikin, kulutus ei takuulla vähentyisi.
 
Eilen mitäs nyt palstalla Lady of the lake kirjoitti:


Kalevassa tänään
hyvä mielipidekirjoitus:

"Jos ihmisen hoitaminen Suomessa on näin huonossa arvossa, niin tämä yhteiskunta on ansainnut hoitajista tyhjät sairaalat"

nimimerkki Kipupotilas


Mun mielestä erittäin osuvasti sanottu.
 
SEE
Pakko kometoida. Tottaha on että suomesta löytyy monia matalapalkkaisempia hommia. esim siivoojat jne... , mutta nyt on kyse koulutusta vastaavasta palkasta ja työn vaativuudesta ja vastuullisuudesta mistä kyllä pitää maksaa korkeampaa palkkaa kuin nyt tapahtuu. Samaa mieltä olen että Tehyn vaatimus on korkea ja sitä on vaikea toteuttaa näin lyhyellä sopimuskaudella, vaikkakin vaatimus on juuri se mikä hoitajille kuuluu jos vertaa muiden maiden palkkatasoa alalla. Ja kyllä Suomesta rahaa löytyy ilman että veroja nostetaan jos vaan halua on sitä jakaa koulutetulle hoitohenkilöstölle.

Mitä potilaiden turvallisuuteen tulee työtaistelun aikana niin se on työnantajan eli kuntien ja valtion vastuulla miten hoitavat tilanteen, mutta tuskin tilanne niin pitkälle menee että irtisanomiset toteutuvat.
 
Ja myös minun on pakko kommentoida...

Arvostan suuresti hoitajien työtä ja he ovat mielestäni selvän palkankorotuksen ansainneet, MUTTA asioissa tulee ottaa myös järki kulta pelkän tunteen sijaan käteen. Kunnilla ei tule olemaan mitään mahdollisuuksia toteuttaa vaaditun kaltaisia palkankorotuksia näin lyhyellä sopimuskaudella ja tämä Tehyn tulisi myös ymmärtää. Pidemmällä aikavälillä asia tulisi ehdottomasti korjata, kuten monen muunkin naisvaltaisen alan palkkakuoppa, mutta vaaditut 24% palkan korotukset reilussa kahdessa vuodessa nyt vain ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa. Huomioitavaa on myös se tosiasia, että Suomen talous on tällä hetkellä kunnossa, mutta moni talousasiantuntija on ennustanut, että käännös on jo tapahtunut ja laskukautta kohti ollaan menossa ensi vuodesta lukien...

Mielestäni hoitajien palkkaa ei ylipäätänsä pitäisi verrata muiden maiden hoitajien palkkatasoon, vaan vertailujen tulisi pysyä Suomen indeksien puitteissa. Itse lienen Suomen mittakaavassa kohtuullisen hyvätuloinen, mutta selvää on, että samalla koulutuksellani saisin Ruotsissa tai missä tahansa muussa Keski-Euroopan maassa lähes kaksinkertaista palkkaa, mutta en silti jaksa olla uhoamassa muutosta ulkomaille... Ja nokkelasti todettuna, Suomen palkkataso lähes alalla kuin alalla on Angolan vastaavaa palkkatasoa korkeampi... Eli kaikki riippuu siitä mihin verrataan...

Paljon on ollut puhetta potilasturvallisuudesta ja kuinka se on kuntien ja valtion vastuulla. Juridisesti asiahan on juuri näin, mutta kyllähän sen nyt jokainen (tai ainakin varmaan moni...) maalaisjärjellä tajuaa, että "riitaan tarvitaan aina kaksi". Eli kyllä Tehy toimillaan ja vaatimuksillaan on käytännössä myös osavastuussa mahdollisista potilasturvallisuuden puutteista. Turha heidän on puhua mistään "pakon edessä toimimisesta" ja sillä peustella nykyisiä toimiaan, kun muu kunta-ala on aikaisemman sopimuksen hyväksynyt...

Eli summa summarum... Koulutettujen naisvaltaisten alojen Suomen mittakaavassa olevat palkkakuopat olisi ehdottomasti korjattava, mutta asia tulisi toteuttaa kohtuullisilla korotuksilla ja suunnitelmallisesti useamman sopimuskauden aikana.
 
Hoitajat ovat palkankorotuksensa varmasti ansainneet, mutta mielestäni vaatimustaso on nyt hieman liian korkea! Arvokasta työtä tekevät muutkin ja pienemmällä palkalla kuin vaatimustaso olisi. Kyllä minua hirvittää lukea, että TYKSin 42 kätilöstä on 42 luvannut allekirjoittaa irtisanoutumisen... Pitäisi sinne mennä synnyttämään joulukuun alussa, joten hiukan pelottaa... Tehyläiset leikkivät mielestäni liian korkeilla panoksilla eikä siitä yleensä hyvää seuraa. kohtuullista olisi ollut pyytää esim. 200 euron korotus. Se ei olisi niin ylivoimaisen kuuloinen kuin tuo 600 e /kk. Sehän on jonkun ihmisen puolen kuun palkka melkein...
 

Yhteistyössä