Laittasitteko hyviä kinkkuvoileipäkakkuohjeita ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rupeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rupeli

Jäsen
11.02.2008
123
0
16
Elämäni ensimmäistä kertaa ajattelin tehdä voileipäkakun tytön syntymäpäiville, niin kertoisitteko näin aloittelijalle miten se on viisain tehdä. Onko parempi paahtoleivästä vai siitä pitkästä vuokaleivästä? Ja millaisia täytteitä voisi laittaa? Saisi olla sitten mahdollisimman helppo-ohje kun en aikaisemmin ole tehnyt.
Kiitos kaikille ketkä vaivaituu ohjeita laittamaan. :p

vuokaleivästä on helpinta tehdä.

tahnoja:
keitettyjä munia-kinkkusuikaletta-paprikaa ja majoneesiä
kinkkua-purjoa-suolakurkkua ja majoa....ohentaa voi vaikka kermaviilillä
myös ranskankerma käy
tuorejuustoja voi käyttää...

koristella voi persiljalla,minitomaateilla,munan puolikkailla,leikkeleillä....

Mie oon tehnyt yleensä siitä pitkästä vuokaleivästä.
len kostuttanut sen ihan lihaliemellä.
Kahteen väliin olen laittanut sulatejuustoa, jonka sekaan olen sekoittanut kinkkukuutioita, tarpeen vaatiessa notkistanut tahnaa maidolla.
Kahteen muuhun väliin olen laittanut maksamakkaraa, jota olen myös maidolla vähän notkistanut.
Päälle ja koko kakun ympärille majoneesia. Sivuille juustoraastetta, johon on nypitty sekaan persiljaa, päälle kinkkuleikkeestä ja metwurstista tehtyjä ruusuja, kurkusta siivutettuja lehtiä, tomaattiruusuja tai mitä nyt ikinä haluaakaan laittaa.

Kinkkuvoileipäkakku

15 annosta

24 pientä viipaletta vehnäpaahtoleipää
Kostutus:
2 dl maitoa
1 rkl kasvisfondia
Täyte:
300 g palvikinkkua
2,5 dl pikkukurkkuja (coctail)
4 rkl persiljaa
300 g maksamakkaraa
200 g maustamatonta (kevyt) tuorejuustoa
2 rkl punaista pestoa
Kuorrutus:
1 tuubi (kevyt) majoneesia
100 g sulatejuustoa
100 g kinkkusulatejuustoa
1 ruukku ruohosipulia
5 dl juustoraastetta
Koristeluun:
leikkeleitä, tomaattiruusuja, kirsikkatomaatteja, viinirypäleitä ym.

1. Aseta muovikelmu n.20x30 cm kokoisen suorakaiteen muotoisen uunivuoan pohjalle. Leikkaa leipäviipaleista kuoret vierekkäisiltä sivuilta. Aseta 6 leipäviipaletta uunivuokaan tiukasti. (Mitoita leipien asettelu uunivuoan koon mukaan) Kostuta leivät maustetulla maidolla.

2. Valmista täyte. Kuutioi palvikinkku ja pikkukurkut, hienonna persilja. Sekoita kaikki täytteen ainekset keskenään. Levitä kostutettujen leipäviipaleiden päälle kolmannes täytteestä ja aseta päälle 6 leipäviipaletta. Jatka samaan tapaan, niin, että leipäkerroksia on neljä. Kostuta myös päällimmäinen leipäkerros.

3. Aseta paino voileipäkakun päälle (esim. toinen uunivuoka) ja anna vetäytyä viileässä seuraavaan päivään.

4. Nosta voileipäkakku kelmun avulla leikkuulaudan päälle. Suorista tarvittaessa reunat sahalaitaisella veitsellä. Sekoita kuorrutusta varten majoneesi ja sulatejuustot. Levitä kuorrutus kakun päälle ja reunoille. Silppua ruohosipuli. Painele juustoraastetta ja ruohosipulia kuorrutukseen. Koristele voileipäkakku. Nosta kelmun avulla tarjoiluvadille ja leikkaa kelmun reunat pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie oon tehnyt yleensä siitä pitkästä vuokaleivästä.
len kostuttanut sen ihan lihaliemellä.
Kahteen väliin olen laittanut sulatejuustoa, jonka sekaan olen sekoittanut kinkkukuutioita, tarpeen vaatiessa notkistanut tahnaa maidolla.
Kahteen muuhun väliin olen laittanut maksamakkaraa, jota olen myös maidolla vähän notkistanut.
Päälle ja koko kakun ympärille majoneesia. Sivuille juustoraastetta, johon on nypitty sekaan persiljaa, päälle kinkkuleikkeestä ja metwurstista tehtyjä ruusuja, kurkusta siivutettuja lehtiä, tomaattiruusuja tai mitä nyt ikinä haluaakaan laittaa.

Monellekko suunnilleen riittää tuosta vuokaleivästä? Ja tehdäänkö se vaaleasta vai? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Rupeli:
Monellekko suunnilleen riittää tuosta vuokaleivästä? Ja tehdäänkö se vaaleasta vai? :/

Tuota, mie oon laittanut aina tummaa ja vaaleaa vuorotellen, alimmaiseksi ja päälimmäiseksi tummaa, mutta käy se kokonaankin jommasta kummasta.
Olen tehnyt n. 30 hengelle niin, on laittanut 2 vuokaleipää rinnakkain, eli noin yhden leivän levyisestä riittänee n. 15 hengelle. Korkeuttahan voi sit itse säädellä, mutta ihan kamalan korkeaa ei kannata tehdä, ettei se sit sorru leikatessa.

Yhteistyössä