Laittaisitko 2-vuotiaan yksin laivan leikkihuoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastuutonta toimintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastuutonta toimintaa

Vieras
Olimme laivaristeilyllä ja lasten takia tuli vietettyä aikaa laivan leikkihuoneessa. Sinne tuli myös yhtä aikaa 2-vuotias poika (nimi ja ikä luki paidassa olleessa lapussa, siitä tiedän iän) Poika tuli leikkimään yksin ja vanhemmat seisoskelivat laivan käytävällä leikkihuoneen lasiovien takana. Pojalle ei ollut oikeen käytöstavat hallussa, eikä yleensä varmaan olekaan tuon ikäisellä, kun voi olla uhmaa yms. Eli sen ikäinen tarvitsee toistoja monta kertaa, että menee jakeluun mitä voi tehdä. Poika keskittyi lähinnä häiritsemään muiden leikkejä ja kiusaamaan. Vanhemmat aina välillä yrittivät tuloksetta jotain kommentoida sieltä lasiseinän takaa. Minäkin sitten sanoin pojalle useamman kerran, että et voi ottaa toisten kädestä leluja, mutta ei mitään vaikutusta. Oman vuoden ikäinen kiljui kuin syötävä kun isompi vei jokaikisen lelun kädestä. Sitten poika siirtyi pallomereen tönimään muita ja kiipeämään liukumäkeä ylöspäin. Toiset lapset hermostuivat ja käskivät väistämään ja lopulta laskivat päin tätä poikaa, joka ei väistänyt, vaikka miten olisi pyytänyt. Ja aina välillä vanhemmat yrittivät jotain vähän komentaa tuloksetta. Oli syy mikä hyvänsä, niin mielestäni lasta ei voi päästää yksin tuollaiseen paikkaan. Itselleni ei tulisi mieleenkään päästää omaa uhmaikäistäni yksin tuollaiseen paikkaan. Voihan se lapsi vaikka loukata itsensä, jos kukaan ei kunnolla valvo.

Noh, olihan se poitsu vanhempiensa valvonnassa, jos vanhemmat lasi-ikkunan takaa näkivät pentunsa kokoajan. Mutta kyllä jokaisen pitäisi oma lapsensa pitää kurissa, ettei toisilla mene leikin ilo pilalle :(
Mie en voi sietää tollasia vanhempia, jotka ei ota vastuuta lastensa käytöksestä!! :kieh: :kieh: Miehen serkkujen vanhemmat on just tollasia! Lapset kyllä tottelis, jos joku niille asettais rajoja, mutta kun ei! Mie niitä pentuja komennan, kun ovat käymässä ja ihan hyvin minnuu uskovat ja ovat nätisti.

Me oltiin kesällä kanssa laivalla ja leikkihuoneessahan nuo lapset viihtyivät. siellä oli kanssa suht saman ikäinen poika äiti selitti sille jotain venäjäksi ja htken päästä ei äitiä näkynyt missään vissiin lähti kauppaan. Aikani seurasin pojan touhuja, kun lopulta lähti leikki auton kanssa vaeltelemmaan yksinään ympäri laivaa sanoin miehelle että lähden perään ja kukaan muu ei poikaan kiinnitänyt mitään huomiota aika pitkälle pääsi ennenkuin sain kiinni ja menin infoon henk.kun. kerroin että poika on lähtenyt leikkihuoneesta yksinään vaeltelemaan. Henkilökunta otti pojan huostaan ja menivät leikkihuoneeseen odotelee josko se äitikin löytyisi.

Joo en uskaltaisi edes noita meidän 5v ja 4v jättää moiseen paikkaan yksinään jollei sitten ole lastenhoitajaa firman puolesta paikalla.
Koskaan ei tiedä mitä saavat päähänsä ja aina on näitä joilla ei ole käytöstapoja hallussa mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Noh, olihan se poitsu vanhempiensa valvonnassa, jos vanhemmat lasi-ikkunan takaa näkivät pentunsa kokoajan. Mutta kyllä jokaisen pitäisi oma lapsensa pitää kurissa, ettei toisilla mene leikin ilo pilalle :(
Mie en voi sietää tollasia vanhempia, jotka ei ota vastuuta lastensa käytöksestä!! :kieh: :kieh: Miehen serkkujen vanhemmat on just tollasia! Lapset kyllä tottelis, jos joku niille asettais rajoja, mutta kun ei! Mie niitä pentuja komennan, kun ovat käymässä ja ihan hyvin minnuu uskovat ja ovat nätisti.

En tiedä olenko ylivarovainen, mutta oma esikoiseni on vähän alle 3, enkä voisi kuvitellakaan, että hän olisi tän reissun aikana ollut yksin siellä leikkimässä niin et olisin vain kytännyt lasin läpi aina välillä. Siellä on paljon eri ikäisiä lapsia ja pienet jää helposti jalkoihin. Lisäksi voi loukata itsensä vaikka putoamalla jostain kun oli liukumäkiä yms. Vaikka olin samassa huoneessa lapseni kanssa koko ajan, niin silti sain vähän väliä ohjata, että väistä nyt muita tai nyt ei ole sinut vuorosi tms mitkä ei vielä alle 3-vuotiaalla ainakaan meillä ole itsestään selviä, ellei aikuinen ole vieressä ohjaamassa. Ehkä päiväkodissa olleet lapset osaa toimia paremmin ryhmässä, mutta omani olen toistaiseksi hoitanut kotona, joten ei tuollaiset jutut ei hänellä ainakaan toimi ellei välillä muistuta miten käyttäydytään.

Mä ihmettelen näitä tapauksia sen takia, että meillä ei lapset olis jääny. Siistuommoiset joutuu taatusti kotonakin olemaan yksin, kun suostuu jäämään ilman tuttua ihmistä mihin vaan.

enpä jättäisi yksin ketään sen ikäisitä, joka leikkihuoneessa vielä viihtyy.

Mutta joo, olen nähnyt itsekin tällaisen. Lasta sattui pallomeressä ja alkoi vollottaa. Vanhempia ei missään. Tosi kauan kesti ennen kuin huhuiltiin käytäviltä ja sitten isä hiipi paikalle vastapäisestä baarista.

En mää jättäis alle kouluikästä hetkekskään yksin...mutta muistan kuinka itte lapsuudessani matkustin YKSIN 9v:nä Turusta Tukholmaan..mutsi vei Turun satamaan ja isä oli Tukholmassa vastassa! :o Ja muistan kuinka mua pelotti yksin siellä kännisten keskellä!Hitto,ite en kyllä pystys moiseen,mutta mun mutsi onkin hieman........öööööööö..... :kieh:

Kuulostaa ihan meidän naapurinpojalta! Sillä äidillä on sellainen asenne, että lasten leikkeihin ei saa aikuinen puuttua. Eikä äiti ymmärrä, että heidän lapsensa on AINOA joka koko pihassa kiusaa muita, vie leluja kädestä ja tuuppii ja tönii. Edes pienempien kiusaaminen ei saa äidin silmiä avautumaan.

Viisi ja seitsemän vuotiaat jätimme ainoastaan ohjaajan valvomaan puolen tunnin touhuhetkeen. Leikkihuoneessa olimme koko ajan lasten mukana. Me jouduimme pitämään kuria myös niille lapsille, joiden vanhempia ei näkynyt lähistöllä ja joiden mielestä muiden päälle laskeminen liukumäessä oli hauskan pitoa, kuten myös pallojen heittely toisten naamaan. Lapset tottelivat, ihmetellä vain voi heidän vanhempiaan.

no juu näkeehän noita:S Eräskin niin´hyvin vaatteineen istui selkä sinne suuntaan missä lasten leikkipaikka oli ja monta kertaa sanoin hänen pojalleen ikää oli 4-5v että siinä mäessä saa laskea muutkin mun lapsella ikää on 2v9kk. äiti ei kiinnittänyt mitään huomiota siihen vaikka varmasti kuuli mitä henen pojalleen sanoin. Teki heti kun huomas et joku menis laskemaan nousi mäestä ylös eikä päästänyt. ei auttanut vaikka siihen muut puuttu. ÄIti joutu sen lapsen kantamaan pois kun ei uskonu et he lähtevät. EIkä varmaan uskokkaan kun anto tehdä mitä tykkäs vaik pakko sen oli kuulla! Toi on sitä vapaa kasvatusta!

En jättäisi. Ja jumankauta mua ärsyttää vanhemmat, jotka jättää lastensa komentamisen muiden tehtäväksi |O .
Kesällä Hesburgerin leikkipaikassa 9-vuotias poika löi 3-vuotiasta (kaverini poikaa). Pidettiin palopuhe tälle isolle pojalle, ja kysyttiin että missäs sun vanhemmat on. Iskä istui toisella puolella Heseä. Kävin sanomassa, että anteeksi mutta sun poikasi lyö tuolla itseään triplasti pienempiä, että voisitkos puuttua asiaan...Isä sanoi vaan että ei mun poika ketään koskaan kiusaa. Todettiin siihen että kyllä vaan kiusaa, ja raukkamaisesti itseään paljon pienempiä. Isä sanoi siihen että "no minkä mä sille voin, kun en mä täältä näe sinne" :o . Sanoin, että nousepa ylös ja mene katsomaan. "Emmä viitti, kai sä voit sille sanoo jos se sua häiritsee" :o . Sanoin että vittuperkelesaatana, todellakin häiritsee jos iso jätkä hakkaa kolmevuotiaita, mutta ei ole mun tehtävä kasvattaa sun lastasi, se olisi sun hommaasi mutta ei mitä ilmeisimmin onnistu sulta :kieh: . Mä itse kuolisin häpeästä jos mun a) 9-vuotiaani kiusaisi kolmevuotiaita pallomeressä, ja b) mieheni sanoisi että "emmä sille mitään voi" kun joku menee asiasta sanomaan :headwall: .

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Ei todellakaan tuon ikäinen saa olla ilman vanhempaansa missään :/

Teknisesti ei ollut ilman vanhempaansa, koska vanhempi oli kuitenkin näkö etäisyydellä.

Mutta tähän sun kommentiin, kyllä meidän reilu 1 v kin on ollut ilman vanhempaansa monessakin paikassa, mitäs siihen sanot?

no juu toi samanen mistä mä puhuin hesburgerissa äiti oli siin vieressä ja kuuli kyl kaiken mut oli niinku ei mitään :kieh: ei puuttunu millään tavalla.itse sille pojalle kävin sanomassa useasti että siin saa laskee muutkin lapset! Mut aina vaan sama peli jatku et ei auttanut! Tosin sil idiootti äidilläänkin oli vaikeata saada se 4-5 vuotias lapsi pois sieltä. Miksiköhän oli laittanut itsensä istumaan niinpäin ettei näe edes sinne lasten leikkipaikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä ihmettelen näitä tapauksia sen takia, että meillä ei lapset olis jääny. Siistuommoiset joutuu taatusti kotonakin olemaan yksin, kun suostuu jäämään ilman tuttua ihmistä mihin vaan.

Mun lapset 2 v ja 4 v suostuu jäämään ilman tuttua ihmistä "minne vaan". Kotona eivät kuitenkaan ole yksin, eivätkä ole olleet siellä sun täällä hoidossa vauvasta saakka tms, vaan ovat 99% kotona mun kanssa. Ovat vaan rohkeita, reippaita lapsia, jotka tietää että äiti tulee kyllä hakemaan esimerkiksi lapsiparkista.
Jonnekin leikkihuoneeseen ne ryntää niin innoissaan, etteivät edes huomaisi JOS lähtisin pois (koskaan en lähde).

En todellakaan jätä yksin.

Mutta, mutta, tuossa tapauksessa se tuskin olis auttanut yhtään vaikka ne vanhemmat olisivat seisoneet vieressä. Lapsi olis varmaan kuitenkin saanut käyttäytyä miten vaan. Niitäkin on jotka jättävät 2-3v yksin laivan pallomereen ja menevät itse syömään tai ostoksille sillä aikaa. :headwall: Älytöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
En jättäisi. Ja jumankauta mua ärsyttää vanhemmat, jotka jättää lastensa komentamisen muiden tehtäväksi |O .
Kesällä Hesburgerin leikkipaikassa 9-vuotias poika löi 3-vuotiasta (kaverini poikaa). Pidettiin palopuhe tälle isolle pojalle, ja kysyttiin että missäs sun vanhemmat on. Iskä istui toisella puolella Heseä. Kävin sanomassa, että anteeksi mutta sun poikasi lyö tuolla itseään triplasti pienempiä, että voisitkos puuttua asiaan...Isä sanoi vaan että ei mun poika ketään koskaan kiusaa. Todettiin siihen että kyllä vaan kiusaa, ja raukkamaisesti itseään paljon pienempiä. Isä sanoi siihen että "no minkä mä sille voin, kun en mä täältä näe sinne" :o . Sanoin, että nousepa ylös ja mene katsomaan. "Emmä viitti, kai sä voit sille sanoo jos se sua häiritsee" :o . Sanoin että vittuperkelesaatana, todellakin häiritsee jos iso jätkä hakkaa kolmevuotiaita, mutta ei ole mun tehtävä kasvattaa sun lastasi, se olisi sun hommaasi mutta ei mitä ilmeisimmin onnistu sulta :kieh: . Mä itse kuolisin häpeästä jos mun a) 9-vuotiaani kiusaisi kolmevuotiaita pallomeressä, ja b) mieheni sanoisi että "emmä sille mitään voi" kun joku menee asiasta sanomaan :headwall: .

Oho, aika kovaa kielenkäyttöä olet itsekin harrastanut, vaikkakin asiasta..

Itselläkin hesestä huono muisto mielessä, juuri lasten leikkipaikalla oma poika laski liukumäkeä muiden kanssa (silloin 3v) tuli sitten mukaan vähän isompi poika 5-6v, joka alkoi töniä ja potkia muita.
Menin kysymään pojalta missä hänen vanhempansa ovat, hän meni hämilleen ja rauhoittui, sen jälkeen laski rauhallisesti mäkeä, hänen kohdallaan riitti onneksi pelkkä kysymys, seurasin pojan menoa, vanhemmat istuivat toisella puolella heseä.

mä en myöskään jätä lapsiani hetkeksikään yksin laivan leikkihuoneeseen, ja olen aika usein palosireeninä komentanut sekä suomeksi että ruotsiksi vieraita lapsia, joiden vanhempia ei näy mailla eikä halmeilla.

Eikä tänään näkynyt uimahallin terapia-altaallakaan, jossa noin 5 v ui, ja nappasi mun olkapäästä kiinni ettei olisi hukkunut. Sitäkään en ymmärrä!

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mä en myöskään jätä lapsiani hetkeksikään yksin laivan leikkihuoneeseen, ja olen aika usein palosireeninä komentanut sekä suomeksi että ruotsiksi vieraita lapsia, joiden vanhempia ei näy mailla eikä halmeilla.

Eikä tänään näkynyt uimahallin terapia-altaallakaan, jossa noin 5 v ui, ja nappasi mun olkapäästä kiinni ettei olisi hukkunut. Sitäkään en ymmärrä!

Mihin tämä maailma onkaan menossa....

Yhteistyössä