saako 2 vuotias olla yksin pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tuttavani juuri soitti minulle ja mainitsi sitten "ylpeänä" että hänen 2 vuotiaansa (vilkas, uhmassa, poika ei edes puhu vielä ) , oli ollut ulkoiemassa eilen rivarin muiden lasten kanssa ulkoilemassa ( lapset 4 vuotiaat).

Rivari jossa autolla kuljetaan molemmissa päissä eikä ole näköyhteyttä esim hiekkalaatikolle. Kuulemma sai mennä kun oli halunnut ja tämä äiti sit sanoi et hän luottaa poikaan ja muihin lapsiin.

WTF, olenko mä sit äärettömän niuho, mut minä en ikimaailmassa päästäis omaa 3 vuotiasta yksin pihalle, muiden lasten vahdittavaks? Tämän ikäinen voi kuitenkin saada päähänsä ihan mitä vaan, ja vaikka poika oliskin varovainen, eikä karkasi niin ei niistä autoista tiedä. Voi vaikka hypätä puskasta auton eteen.

Sanoi myös sit et hänellä oli pihatyöt kesken ja miehellä joku remppa kesken, eikä kumpikaan halunnut keskeyttää. Sanoi että halusi omaa aikaa, kun ei mieskään auttanut. Kyllä on tärkee oma aika jos se täytyy lapsen kustannuksella toteuttaa.

OHo, aika edesvastuutonta. Meidän poika alkoi olla lyhyitä aikoja yksin pihalla vasta reilu 4veenä. Olenkin varmaan ylisuojelevainen, mutta 2vuotias on vielä aivan liian pieni "kantamaan tuollaisen vastuun"

Meillon kaksvee enkä todellakaan laita sisarustensa kanssa ulos leikkimään, vaikka vanhin on "jo" ekaluokalla.
Mutta meillä onkin omakotitalo ison tien varressa ja tonttia kiertää ojat, joissa ei ole VIELÄ aitaa. Ojissa sateen jäälkeen jonkunverran vettä.

Enkä laittais rivarin pihaankaan kaksivuotiasta "yksin" leikkimään, ties kuka hullu sen sieltä veis

Meidän naapurin lapset ulkoilee keskenään, ja menee jopa kauas kotoa. Nuorin alle 3v vanhin 8v. Äiti sisällä nuorimman kanssa, ja tuskin kauheasti vahtii tekemisiä. Lapset myös ajavat autotiellä pyörillä, ilman kypäriä tietenkin. Naapurit ovat lestadiolaisia.

Omaa alle 3 vuotiasta olen pari kertaa päästänyt isomman (6v) kanssa pihaan, meidän pihan on aidattu. Silloinkin olen kytännyt ikkunassa jatkuvasti.

mun 2v8kk ikäinen on niin kova menemään joka paikkaa ulkona, ei siis hetkeäkään paikallaan vaan joka paikkaa täytyy juosta päätä pahkaa pää kolmantena jalkana. joten ei. ei ainakaan tuo mun poika saisi. katoaisi näkyvistä alta aikayksikön :D

Ei todellakaan saa olla meidän 2v yksin pihalla muutakuin omassa aidatussa etupihassa jonka porttia ei saa auki. Leikkipaikalle menee aina aikuinen mukaan. Kesällä 6v ja 4v tytöt saa ulkoilla vapaasti vaikka heidänkin kohdallaan haluan tietää missä ovat ja kenen kanssa.

Meidän lähes 2v ei ole edes okt:n aidatussa pihassa yksinään, hyvä jos edes naapurin 8vuotias saa olla ainoana vahtijana - noin pieni lapsi tarvii aikuisen valvonnan eikä sitä vastuuta voi antaa lapsille JOS jotain käykin... mä olen kai niuho tuon suhteen...

mainitsin kyllä ettei siihen tarvi ku sekunti niin käy viimesen kerran huonosti. Siinä on sit itellä, sekä niillä muilla lapsilla, aikamoinen omatunto.. Mä en päästäis edes tota 3 veetä meidän 6 veen kanssa yksin pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mainitsin kyllä ettei siihen tarvi ku sekunti niin käy viimesen kerran huonosti. Siinä on sit itellä, sekä niillä muilla lapsilla, aikamoinen omatunto.. Mä en päästäis edes tota 3 veetä meidän 6 veen kanssa yksin pihalle.

En itsekään päästä 2-vuotiasta 7-vuotiaan kanssa pihalle, isommilla ne leikit tahtovat välillä viedä eikä esim. alle kouluikäinen VOI olla vastuussa pienestä lapsesta.

Meidän 3v9kk saa nykyään olla hetken itsekseen pihalla, tosin näköyhteys on ja huudellaan poikaa vähän väliä jos ei ääntä muuten kuulu.
2-vuotiaana sama poika oli kerran hetken takapihallamme niin etten vahtinut, siis ehkä 2 min, ja häippäsihän se saman tien. Löysin pojan sitten hetken kuluttua iloisena matkalla parkkikselle/tielle päin.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu:
Meidän lähes 2v ei ole edes okt:n aidatussa pihassa yksinään, hyvä jos edes naapurin 8vuotias saa olla ainoana vahtijana - noin pieni lapsi tarvii aikuisen valvonnan eikä sitä vastuuta voi antaa lapsille JOS jotain käykin... mä olen kai niuho tuon suhteen...

näin juuri, mun mielestä. Sanoi äiti mulle et hän haluaa että hänen lapsistaan tulee "itsenäisiä". Pisti kyllä tosi vihaks.. Sanoin et tekee mitä haluaa mut mä en halua kuulla siitä..

No meidän kaksi vuotias ei ole neljä vuotiaan kanssa kun lyhkäsen ajan keskenään.
Eli kun vien kauppakassit sisälle. Tosin meillä on piha sellainen että autoja ei kulje.

Täytyy vielä lisätä että yleensä 2v ei ole omassakaan pihassa yksin muutakuin sen ajan että puen itselleni vaatteet. Ei tuon ikäinen vielä yksin viihdy pihalla. En myöskään käytä vanhempia sisaruksia vahteina, saati muita vanhempia. Sitäkin on nähty ihan tarpeeksi.

Meidän kohta 10v. tyttö haluaisi olla 2-vuotiaan pikkuveljensä kanssa yksisteen ulkona, mutta en ole antanut.Poika on tosi kova esim. kiipeämään, kiipeää kiipeilytelineeseen heti kun silmä välttää, ei kuitenkaan osaa tulla alas ja on meinannut tipahtaa monesti sinne yrittäessä. En usko että edes tuo liki 10v. pystyisi olemaan tilanteissa niin hyvin mukana. Ja voihan vahinko sattua vaikka itse olisi vahtimassa, mutta lian raskas taakka 10v:lle jos jotain tapahtuisi.

Meidän reilu 2v oli talvella isosiskon 8v kanssa taloyhtiön omalla leikkipihalla, pieniä aikoja ja itsekin kävin vähän väliä ovella tai ikkunassa. Mutta kuitenkin. Talvella 2v ei ollut edes innokas poistumaan leikkialueelta.

Nyt 2v 8kk on kyllä toisinaan edelleenkin isosikon vahdittavana - mutta olen itse vieläkin valppaampi seuraamaan ikkunasta, koska nykyään taaperon tekee enemmän mieli luikahtaa leikkialueen ulkopuolelle. Jos on ulko-ovi auki niin ihan varmasti riittäisi sekin että 9v huutaa jos tulee ongelmia, mutta silti en osaa olla vahtimatta.

Omalla rivarin etupihalla, pienellä sellaisella, eikä edes aidattu olen antanut taaperon leikkiä yksin niin että olen sisällä ja ulko-ovi on auki - jos sille laittaa tarpeeks mielenkiintoisen leikin, esim. vettä ammeeseen ja petshopit sinne, niin viihtyy kyllä satavarmasti ja sisälle kantautuu iloinen kalkatus joten tiedän että on siinä. Jos hiljenee ääni niin heti menen kyllä katsomaan.

En päästäis kyllä etes tätä meidän rauhallista vajaa 3v:tä muiden vastuulle - jos en itse pystyisi seuraamaan leikkejä ikkunasta!

en laske 2 v yksin pihalle ollenkaan

en edes 6 vuotiaan veljensä kanssa kuin ihan sekunniksi, jos haen jotain sisältä tms. Ei 6 vuotiasta voi laittaa vielä vastuuseen sisarestaan.

Haluan tietää missä menevät, kenen kanssa ja kotiintulo ajat on niin että joku aikuinen sanoo milloin kotiin.

2 vuotiasta vahtii aina aikuinen

Yhteistyössä