Lapsi yksin rannalla uimapatjan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tl

Vieras
Olin äsken yökävelyllä Helsingissä lähellä kotiani ja kävelin rannalla. Näin kaukana pienen hahmon uimapatjan kanssa ja kävelin lähemmäs. Ajattelin ensin, että teini uimassa, mutta pieni poikahan se oli. Ranta oli autio muutamaa nuorisoporukkaa lukuunottamatta ja huolestuin siinä vaiheessa.

Menin kysymään pojalta onko hänellä äiti tai isä mukana. Alushousuissa hytisevä poika ei oikein osannut sanoa. Kysyin minkä ikäinen hän on, siihen hän vastasi että kuusi. Kysyin vielä, missä äiti ja isä on. Nyt tuli vastaus, että "kotona kai". Kysyin missä poika asuu ja minkä nimiset hänen vanhempansa ovat. Osoitteen perusteella matkaa kotiin oli pari kilometriä.

Mietin tuossa vaiheessa, että pitäisikö numerotiedustelusta pyytää vanhempien numero vai soittaa hätäkeskukseen. Jostain syystä soitin vanhemmille, josta vastasi äiti. Kuulosti ihan selvältä ja sanoi tulevansa pojan hakemaan. Odoteltiin siinä pojan kanssa, onneksi oli mulla huppari mukana niin sai jotain päällepantavaa. En tiedä missä pojan vaatteet oli, koska alushousuillaan oli. Äiti tuli ja kiitti nopeasti. Yritin kysyä, miksi poika oli yksin uimassa, mutta hän otti poikaa kädestä ja lähti taluttamaan autolle.

Nyt kaduttaa, etten soittanut hätäkeskukseen heti. Aion soittaa aamulla sosiaaliviranomaisille ja antaa äidin nimen ja auton rekkarin, ettei vanhemmat pääse kuin koirat veräjästä. Mietin vain, miten voi tällaista tapahtua. Etenkin kun äiti vaikutti ihan selvältä, eli ei ole kyse mistään sammumisesta kotiin tai muuta. Kamala tapaus, mietin vain että miksei porukat rannalla kiinnittäneet poikaan huomiota. :( Että semmoinen yökävely sitten. Onneksi osuin paikalle, etenkin kun kuusivuotias ei välttämättä osaa vielä uida.

Siis paljonko kello oli tapahtuma hetkellä? Kauheeta, tietenkin teet tuosta ilmotuksen! Ajattele jos tilanne toistuu ja tapahtuu se pahin, että poika pääsee hengestään.

Niinpä. Ihmeellisiä asioita on tullut öisin nähtyä, mutta tämä oli kyllä kaikista ikävin. Tapahtui tosiaan tuossa vähän jälkeen puolen yön. Ei varmaan kamalasti nukuta. Varmaan klo 8-10 aukeaa nuo virastot, joten soitan sitten.

Sosiaalipäivystys taitaa olla oikea osoite. Alkoi pelottaa, että vanhemmat ovat esim. vihaisia tai väkivaltaisia lapselle (vaikkei hänen vikansa ollutkaan), joten parempi soittaa heti. Toivottavasti lähtevät tarkistamaan tilanteen heti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sosiaalipäivystys taitaa olla oikea osoite. Alkoi pelottaa, että vanhemmat ovat esim. vihaisia tai väkivaltaisia lapselle (vaikkei hänen vikansa ollutkaan), joten parempi soittaa heti. Toivottavasti lähtevät tarkistamaan tilanteen heti.

Tämä on varmasti paras ratkaisu. Muakin rupes vaivaamaan, että jos poika lähtee uudestaan omille teille ym.

No niin, nyt on asia kerrottu. Unohdin osoitteen kirjaimet ja numerot, mutta rekisterinumero oli kännykässä tallessa äidin nimen kanssa. Kysyin puututaanko asiaan jo tänä yönä, ja kuulemma kaksi työntekijää lähtee katsomaan tilanteen.

Vaikka asia on nyt hoidossa, harmittaa silti niin paljon pienen elämän puolesta. Rakastavan ja huolehtivan kodin pitäisi olla itsestäänselvyys.

Tästä tuskin mitään kirkuvia lööppejä tulee, ellen itse soittaisi johonkin lehteen (en soita)?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No niin, nyt on asia kerrottu. Unohdin osoitteen kirjaimet ja numerot, mutta rekisterinumero oli kännykässä tallessa äidin nimen kanssa. Kysyin puututaanko asiaan jo tänä yönä, ja kuulemma kaksi työntekijää lähtee katsomaan tilanteen.

Vaikka asia on nyt hoidossa, harmittaa silti niin paljon pienen elämän puolesta. Rakastavan ja huolehtivan kodin pitäisi olla itsestäänselvyys.

Tästä tuskin mitään kirkuvia lööppejä tulee, ellen itse soittaisi johonkin lehteen (en soita)?

hyvä juttu :)

Hui! No ei kyllä ole kaikki ihan kunnossa, jos kuusivuotias on yksin rannalla, alushoususillaan puolenyön aikaan! Kamalaa välinpitämättömyyttä lapsen äidiltä...Onneksi satuit paikalle ja teit mitä teit! Toivottavasti asiat hoituvat pojan osalta, ettei tapahdu enää tällä lailla...

Kauan sitten, 90-luvun lopulla olin tulossa arki-iltana talvella kotiin Torkkelinmäelle. Kävelin Pengerkatua pitkin ylös, kello oli jotain puolen yön luokkaa (olin itse tulossa töistä ). Tuosta isompi poika, noin 10 seisoi kadulla. Pysähdyin ja jututin. Kysyin miksi on ulkona tähän aikaan. Sanoi että äidillä on vieraita, ei vielä pääse kotiin. Yritin kysyä nimeä tai osoitetta, ei vastannut, katseli vaan mua. Tuijoteltiin ja sanoin että menee vaan kotiinsa nyt, huomenna on kouluakin.

Menin kotiin ja soitin poliisille, mutta en tiedä, kerkesivätkö vai lähtikö poika jo. Aattelin että jos näen vielä niin soitan ennen kuin näkee mut. Mutten enää nähnyt ja sitten muutin jo poiskin. Joko poika meni sisäpihan puolelle tai poliisit hakivat hänet.

Mietin että onko ne äidin vieraat juoppo/narkkiporukka vai onko äidillä asiakkaita... karua oli ajatella poikaa.

Yhteistyössä