Laihdutusmielessä Karppaavat pinoon!

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
ja tosiaan, mä en syö koskaan keltuaista, keltuaisen kans munassa on 78 kcal ja pelkkä valkuainen on 15 kcal. siitä kun miettii montako munaa päivässä vetää, niin ei tarvii ihmetellä mistä ne ylimääräset kalorit tulee. sitä valkuaista nimenomaan tarvitaan, siinä on hurjasti protskua :)
Eikös karppauksessa ole se idea ettei rasvoja tai kaloreita lasketa vaan vain hiilarien määrä? rasvahan ei varastoidu jos hiilari määrät on tarpeeksi alhaiset.
Vai oonko taas ymmärtänyt jotain ihan väärin...?? ( niin tyypillistä mulle.... :headwall: )
mä otan mielummin sen kalorimäärän oikeella ruualla mikä täyttää, kun sillä keltuaisella.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
ja tosiaan, mä en syö koskaan keltuaista, keltuaisen kans munassa on 78 kcal ja pelkkä valkuainen on 15 kcal. siitä kun miettii montako munaa päivässä vetää, niin ei tarvii ihmetellä mistä ne ylimääräset kalorit tulee. sitä valkuaista nimenomaan tarvitaan, siinä on hurjasti protskua :)
Eikös karppauksessa ole se idea ettei rasvoja tai kaloreita lasketa vaan vain hiilarien määrä? rasvahan ei varastoidu jos hiilari määrät on tarpeeksi alhaiset.
Vai oonko taas ymmärtänyt jotain ihan väärin...?? ( niin tyypillistä mulle.... :headwall: )
mä otan mielummin sen kalorimäärän oikeella ruualla mikä täyttää, kun sillä keltuaisella.
Aika vähän sä syöt vuorokaudessa kaloreita joten silleen ajateltuna voisit syödä ne keltuaisetkin.... ;) Mutta en siis kritisoi. Kunhan vain takerruin tuohon kaloreiden laskemiseen, joka ei mielestäni ollut karppauksessa lainkaan välttämätöntä. :D

jos mä syön aamulla ja illalla 2 munaa, mulla tulis jo pelkästään niistä 306 kcal päivässä. sen 247 kcal mä saan syötyä paremminkin.

ja munhan ei tarvii selitellä syömisiäni kellekkään, eikös se ole pääasia että kiloja karisee, syön mä sit näin tai noin ;)

ja sitäpaitsi valkuaisen riittävä saaminen on tärkeätä terveelliseen laihdutukseen. riittävä valkuaisen saaminen vähentää lihasmassan menetystä laihdutuksen aikana. lisäksi runsas proteiinien saanti hiilihydraattien kustannuksella aiheuttaa kehonkoostumuksen parantumista, eli rasvaa vähenee elimistöstä ja lihasmassa kasvaa.

Nonnih, uus komee vaaka ostettu ja lounas mähkitty; öljyssä uitettuja ite maustettuja kananfileitä 1kpl, päällä pari paksuhkoa viipaletta vuohenjuustoa :p ja iso kasa parsakaalia :p jälkkäriks jätski :D (joo,karppiversio;mansikkakeittoa ja partajugua sekasin ja pakkaseen) :xmas:

...
Itseasiassa yhdessä keltuaisessa on saman verran proteiinia, kun valkuaisessa. 3,1 ja 3,4 grammaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Itseasiassa yhdessä keltuaisessa on saman verran proteiinia, kun valkuaisessa. 3,1 ja 3,4 grammaa.
niin?

mietippä mikä kolesterolipommi se on :headwall: jos mä syön joka päivä aamuin illoin 2 munaa, se tekee viikossa 28 munaa :snotty:

...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
niin?

mietippä mikä kolesterolipommi se on :headwall: jos mä syön joka päivä aamuin illoin 2 munaa, se tekee viikossa 28 munaa :snotty:
Niin, kun sinä sanoit, että NIMENOMAAN sitä valkuaista tarvitaan, kun siinä on hurjasti proteiinia. Kun ei ole juuri yhtään sen enempää, kun keltuaisessakaan :)

Turkilmas
Ilmottaudun :). Olen nyt 1,5-viikkoa vältellyt turhia hiilareita ja toivon toki että se näkyy myös jossain vaiheessa painossa. Innostuin asiasta ensin ystäväni informaatiopaketin ansiosta ja sen jälkeen tilasin netista kirjan: Varpu Tavi: Laihdu!.

Olen muutenkin matkalla kohti terveellisempää elämää. Aloitin aiheesta blogin kirjoittamisen maaliskuussa ja kohtalaisen tyytyväinen olen saavutuksiini tähän mennessä. Siis osittain, jossain tavoitteissani en oo saanut lähes mitään aikaiseksi.

Mutta joo, turhia hiilareita välttelen ja jos jotakuta kiinnostaa mun blogi, niin se löytyy osoitteesta: http://sadaskertatodensanoo.blogspot.com/

:attn: Tässä uutta tietoa kananmunan kolesterolista. Ei sitä keltuaista tarvi kolesterolin pelossa jättää syömättä, todellakaan!

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1674927

http://www.munakunta.fi/koti_light.php?page=ravinto&pageId=21

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
:attn: Tässä uutta tietoa kananmunan kolesterolista. Ei sitä keltuaista tarvi kolesterolin pelossa jättää syömättä, todellakaan!

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1674927

http://www.munakunta.fi/koti_light.php?page=ravinto&pageId=21
juu oon ihan tietonen asiasta, mutta ottakaa nyt huomioon se että se on terveysriski kun on ylipainoa, tupakoi... ja noi määrät mitä mä esim. syön, on helvetin isoja. mietippä. 28 munaa/vko. tutkimustuloksissa ei varmaan tollasilla määrillä ole testattu?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ilmottaudun :). Olen nyt 1,5-viikkoa vältellyt turhia hiilareita ja toivon toki että se näkyy myös jossain vaiheessa painossa. Innostuin asiasta ensin ystäväni informaatiopaketin ansiosta ja sen jälkeen tilasin netista kirjan: Varpu Tavi: Laihdu!.

Olen muutenkin matkalla kohti terveellisempää elämää. Aloitin aiheesta blogin kirjoittamisen maaliskuussa ja kohtalaisen tyytyväinen olen saavutuksiini tähän mennessä. Siis osittain, jossain tavoitteissani en oo saanut lähes mitään aikaiseksi.

Mutta joo, turhia hiilareita välttelen ja jos jotakuta kiinnostaa mun blogi, niin se löytyy osoitteesta: http://sadaskertatodensanoo.blogspot.com/
ihanaa, säki tulit :) :hug:

mä luen illalla sun blogia paremmalla ajalla, nyt meen paistaan pekonia ja sen kans iiiihanaa salaattia ja vuohenjuustoa :p :p

joo lainatkaa oikeasti joku kirja tai tutkikaa karppausinfoa pitkään ja hartaasti. ei kuulu kaloreitä laskea ja liian vähäiset kalorithan jumittaa painon kun elimistö pitää kiinni..
rasvaa lisäämällä ne jumit yleensä lähtee liikkeelle.

t. hyväkarppi kolmatta vuotta

Helekutti
mietippä. 28 munaa/vko. tutkimustuloksissa ei varmaan tollasilla määrillä ole testattu?
Joo, tutkimuksissa mukana olleet söivät keskimäärin 10 munaa päivässä, siis siinä tutkimuksessa missä tutkittiin kananmunantuottajien kolesteroliarvoja. Ja tiedätkös mikä oli tulos? Tulos oli se että heidän kolesteroliarvonsa eivät poikenneet mitenkään normitallaajan arvoista.

Minä syön vain keltuaiset, valkuaiset maistuu hirveeltä + mä haluan ravinteita sen proteiinin kanssa. Valkuaisessa ei ole juuri mitään muuta kuin proteiinia ja sitä tulee muutenkin helposti liikaa. Karppaus ei edelleenkään ole proteiinidieetti eikä kitudieetti. Mulla ainakin syömisen säätely pelaa ihan ilman laskemisia kun syö normaalia, rasvaista ruokaa.

ff
Alkuperäinen kirjoittaja ***:
joo lainatkaa oikeasti joku kirja tai tutkikaa karppausinfoa pitkään ja hartaasti. ei kuulu kaloreitä laskea ja liian vähäiset kalorithan jumittaa painon kun elimistö pitää kiinni..
rasvaa lisäämällä ne jumit yleensä lähtee liikkeelle.

t. hyväkarppi kolmatta vuotta
No ei kuulu olla laskemattakaan :)

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
mietippä. 28 munaa/vko. tutkimustuloksissa ei varmaan tollasilla määrillä ole testattu?
Joo, tutkimuksissa mukana olleet söivät keskimäärin 10 munaa päivässä, siis siinä tutkimuksessa missä tutkittiin kananmunantuottajien kolesteroliarvoja. Ja tiedätkös mikä oli tulos? Tulos oli se että heidän kolesteroliarvonsa eivät poikenneet mitenkään normitallaajan arvoista.

Minä syön vain keltuaiset, valkuaiset maistuu hirveeltä + mä haluan ravinteita sen proteiinin kanssa. Valkuaisessa ei ole juuri mitään muuta kuin proteiinia ja sitä tulee muutenkin helposti liikaa. Karppaus ei edelleenkään ole proteiinidieetti eikä kitudieetti. Mulla ainakin syömisen säätely pelaa ihan ilman laskemisia kun syö normaalia, rasvaista ruokaa.
Joo, mäkin olen sitä mieltä että munat voi syödä keltuaisineen. Mutta jos NannaIhana on sitä mieltä, että hän haluaa syödä vain valkuaiset ja kokee keltuaiset terveysriskiksi, niin miksei hän voi syödä jatkossakin munistaan pelkät valkuaiset? Ja ainakin mun mielestä vaikuttaa siltä että NannaIhana tykkää kovastikin karppaamisesta ja tekemistään ruokaherkuista. Ei ainakaan mun silmiini vaikuta lainkaan kituuttamiselta.

Varmaan ymmärsit mun pointtini, sä teet aivan varmasti oikein ja siten kuten itsellesi näet parhaaksi. Ja NannaIhana tekee myös varmasti oikein ja itselleen parhaaksi. Kun ei ole yhtä ainoaa oikeeta tietä onneen. Ei edes silloin kun puhutaan karppaamisesta.

Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Varmaan ymmärsit mun pointtini, sä teet aivan varmasti oikein ja siten kuten itsellesi näet parhaaksi. Ja NannaIhana tekee myös varmasti oikein ja itselleen parhaaksi. Kun ei ole yhtä ainoaa oikeeta tietä onneen. Ei edes silloin kun puhutaan karppaamisesta.
Tehköön kuten parhaaksi näkee, vois lähettää mulle ne keltuaiset :D Yksi karppauksen kulmakivistä on kuitenkin se että syödään käsittelemätöntä luonnollista ruokaa ja silloin tuo keltuaisten välttely kolesterolin pelossa on lähinnä surkuhupaisaa. Rasva itsessään on kuitenkin ihan yhtä iso tekijä kolesterolin imeytymisessä kuin kolesteroli itse. Ja rasvaahan karppi ei kaihda.

On olemassa niin älyttömästi ns. perimätietona kulkevaa väärää ravitsemustietoutta että mua oikein hirvittää. Kolesterolin (erityisesti munien) vaarallisuus, maksan täydellinen syöntikielto raskaana olevilla jne...

Voi kiesus, eikö täällä voi ainuttakaan ketjua olla, etteikö joku perskärpänen oo nälvimässä? Mulla ei varmaan olis viittä kiloa tippunu paino 3:ssa viikossa jos ihan päin persettä söisin?

helvettiäkö se ketään kaivelee vaikka söisin hatullisen paskaa joka aamu :headwall:

ja kyllä, saan rasvaa aivan muustakin, kun keltuaisista.

Vielä kolesterolista.

On ihan ok jättää keltuaiset syömättä, mutta ei ole ok väittää virheellisesti, että keltuaiset olisi kolesterolin takia terveysriski. Mielestäni jokainen tekee kuten tykkää, mutta omia valintojaan ei voi perustella väärällä tiedolla.

Voi kiesus, eikö täällä voi ainuttakaan ketjua olla, etteikö joku perskärpänen oo nälvimässä? Mulla ei varmaan olis viittä kiloa tippunu paino 3:ssa viikossa jos ihan päin persettä söisin?

helvettiäkö se ketään kaivelee vaikka söisin hatullisen paskaa joka aamu :headwall:

Hienoa että on tippunut. Mutta oikeasti sinulla on tuo kalorimäärä todella vähäinen, että lähinnä varmasti tippunut siksikin painosi. Saatko miten paljon rasvaa päivässä? Oletko kylläinen noin pienellä kalorimäärällä?
Onnittelut painonpudotuksestasi, ja tsemppiä muille.

Terkuin hyväkarppi kaksostenimettäjä joka ei dieettejä harrasta :) Rentokarpiksi kutsuisin itseäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ***:

Hienoa että on tippunut. Mutta oikeasti sinulla on tuo kalorimäärä todella vähäinen, että lähinnä varmasti tippunut siksikin painosi. Saatko miten paljon rasvaa päivässä? Oletko kylläinen noin pienellä kalorimäärällä?
Onnittelut painonpudotuksestasi, ja tsemppiä muille.

Terkuin hyväkarppi kaksostenimettäjä joka ei dieettejä harrasta :) Rentokarpiksi kutsuisin itseäni.
no, tänään mulla on menny JO 39g rasvaa, protskua 32g ja hh 0.5g. |O eikä eilinenkään huonommaks jääny... että kyllä mä saan rasvaa, vaikken mä niitä keltuaisia syökään.

muihin juttuihin; ostin eilen vaa'an, jonka mukaan mä oisin laihtunu eilis aamusta -1,6kg :eek: :| en tiä pitäiskö palauttaa koko kapistus, ei miinusta voi noin paljon kerralla tulla, kun muutenki on tippunu jo reippaasti.

Pelkät elintarvikkeiden ravintosisällöt eivät riitä arvioimaan sitä, paljon meillä on päivässä varaa syödä, jotta kalorimäärät eivät nouse kohtuuttomiksi. Ensin meidän on tiedettävä, paljon kaloreita elimistömme tarvitsee. Elimistön tarvitsema kalorimäärä riippuu painon suhteesta pituuteen sekä liikunnan määrästä. Jos olet ihannepainossasi ja haluat pysyä siinä, lasket päivittäin tarvitsemasi kalorimäärän näin:

1. Kerro painosi 92,4:llä.

2. Kerro tulokseksi saamasi arvo (kJ) sopivimmalla seuraavista:

. 1,3:lla jos teet istumatyötä etkä juuri vapaa-ajallasikaan liiku.
. 1,4:llä, jos liikut jonkin verran työpäiväsi aikana (esim. myyjä ) tai jos vapaa-ajallasi urheilet jonkin verran, esim. kävelet tai uit rauhallisesti ainakin 30 minuuttia päivässä.
. 1,5:llä, jos työsi on melko aktiivista (esim. postinkantaja) tai harrastat tehokasta liikuntaa yli 30 minuuttia päivässä.
. 1,7, jos työsi on hyvin fyysistä (esim. rakentaminen, aerobic-ohjaus) tai jos harrastat rankkaa liikuntaa yli tunnin päivässä.

Saamasi tuloksen (kJ), voit muuttaa kilokaloreiksi (kcal) kertomalla luvun 0,239:llä. Huomioi, että luku on suuntaa antava, sillä energiantarve vaihtelee runsaasti. Kaikessa laihdutuksessa pätee joka tapauksessa sääntö, että kuluta enemmän kuin syöt!

Mikäli sinulla on vielä liikakiloja pudotettavana, tulee energiansaantia hieman vähentää. Laihdutus vaatii noin 500-1000 kcal energiavajetta päivässä. Karkeasti arvoituna 54-83 kiloa painavilla 1500 kilokaloria päivässä laihdutuskuurin aikana riittää. Yli 83 kiloa painavilla tulisi tähän energiamäärään lisätä vielä 200 kilokaloria päivässä.

paljonko teille tulee tolla? jos mä vähennän ton 1000 kcal viel siitä loppuluvusta, nii mulle tulis 1400kcal.

karppi
Itse vuosia karpanneena Nannan systeemi ei ole peruskarppia nähnytkään. Karpit ei missään nimessä erottele keltuaisia pois joka on hyvä rasvan lähde. Ja kalorit on sulla Nannan surkean alhaalla. Kaloreita ei tarvitse kytätä vaan hiilareita pääasiassa. Ja jos jumii niin sitten katse rasvan ja protskun määrään.

Kalorit on yleensä siellä 1500 tuntumassa useimmilla tuntemillani karpeilla jotka on asiantuntevia tässä asiassa.

Mä en ihan oikeesti ymmärrä miten se ketään kaivelee kuinka paljon mä syön tai jätän syömättä?? miks jokaiseen mun kirjotukseen pitää puuttua?? jos mä EN ole nälkäinen, jos mä en koskaan oo voinut näin hyvin, jos mä en koskaan ole näin pirteä ja virkeä, niin sillon mulla varmaan ei oo hätää? jos mulla olis koko ajan nälkä ja kiukkuisin yms, niin silloin varmasti olis joku pielessä.

mä tiputin muksun jälkeen painonvartijoissa 13kg/3kk, sillon oli nälkä, jos ei aamulla tai ed. iltana miettiny valmiiks miten syömisensä jaottelee että pisteet riittää.

Tänään mulla menee kyl yli ton pekoni-munakkaan jälkeen, mutta se EI mun maailmaa kaada. kuten ei sekään jos mulla jonain päivänä menee yli 20g hiilarit.

Yhteistyössä