Laihdutus ja kuntosali??

MLL
Olen lukenu ja kuullu, että liikuntaa saa ja pitää harrastaa raskausaikana. Vatsalihasten teossa oli jotain rajoituksia joita en nyt muista, googlella varmaan löytyy. Kuntosaleillahan on ohjaajia jotka varmasti mielellään auttavat sopivan ohjelman tekemisessä. Laihduttamista ei käsittääkseni suositella, mutta toisaalta voit valvoa painoasi, ettei se nouse enempää kuin vauvan ja "oheistuotteita" enempää :)

Itse aloitin myös laihduttamisen keväällä ja ajattelin jatkaa syömiseni tarkkailua, vaikka tulinkin raskaaksi. Tavoitteena, ettei paino nousisi ekan kolmanneksen aikana ollenkaan ja lopussa hyvin maltillisesti. Onnellista ja kevyttä odotusta sinulle, toivottavasti vastauksestani olisi jotain hyötyä :)
 
Juu eli normaalisti voit harrastaa liikuntaa, kunhan huolehdit riittävästä nesteen saamisesta yms. Suoria vatsalihaksia ei suositella treenattavaksi, mutta vinoja ja syviä vatsalihaksia saa treenata.
Laihduttamista ei raskausaikana suositella, mutta jos urheilet ja syöt terveellisesti, niin laihdut (tai painosi ei nouse liikaa) varmasti ihan ilman mitään erityistä laihduttamistakin.
 
Raskausaikanahan ei missään nimessä saa laihduttaa. Raskausaikanahan paino pakostikin nousee, mutta tietysti liikkumalla ja syömällä terveellisesti voit vähän seurata painonnousua, ettei nouse liikaa. Keskimäärin 12 kiloa on normaali painonnousu raskauden aikana.

Liikkua voi omaa kehoaan kuunnellen. Voit kysyä neuvoa esim. kuntosaliohjaajaltasi. Joitain liikkeitä ei suositella raskauden aikana.
 
Edellä olikin jo mainittu kaikki tärkemmät :)
Kunhan syö terveellisesti ja monipuoleisesti + liikkuu, niin ei ole ollenkaan kiellettyä.
Meillä terveydenhoitaja oli ihan innoissaan kun kerroin, että aloin käymään salilla alkuvuodesta. Mullakin tota ylipainoa on vähän enemmän kuin riittävästi. Tulee käytyä lähes pävittäin jotain salilla tekemässä, ja olenkin saanut pidettyä painon aisoissa, olisi varmaan laskussakin jos en heittäytyisi herkuttelijaksi sitten viikonloppuisin :D
Tähän mennessä painoa tullut 100g lisää ja raskausviikkoja kasassa 25+1.
Kannattaa kuunnella sitä omaa kehoa, että mikä tuntuu hyvältä ja mennä sen mukaan.
Ja muista juoda paljon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinpressa:
Raskausaikanahan ei missään nimessä saa laihduttaa. Raskausaikanahan paino pakostikin nousee, mutta tietysti liikkumalla ja syömällä terveellisesti voit vähän seurata painonnousua,
Jos on paljon ylipainoa, paino ei välttämättä nouse ollenkaan raskauden aikana vaan päinvastoin vähenee (siis laihduttamattakin).
 
Joku mainitsi että suoria vatsalihaksia ei suositella treenattavaksi.
Mulle omaohjaaja sanoi, että kaikkea saa tehdä kunhan tuntuu itsestä hyvältä.. Ja tietty sitten vähän pidemmällä kun raskaus on, niin pitäisi välttää noita liikkeita liikkeitä joissa joutuu jännittämään kauheasti mahaa.

Varmasti sinun omaohjaajasi kertoo tarkemmin sitten :)

Ja suositus on kai, että syke pysyisi alle 150.
Mutta tästäkin mun neuvolatäti sanoi, että kunhan se syke ei ole tuntia siellä päälle 150 niin ei hätää.. Että ajoittain saa kyllä noustakkin. Itsellä sykemittari käytössä kun poljen kuntopyörää tai crossailen, ja seurailen sitten siitä sykettä ja jos näyttää olevan korkea niin huilin sen pienen hetken, että tasaantuu :)
Noissa uudemmissa laitteissa taitaa kyllä aikalailla sellaiset sensorit jotka mittaa sykkeen, niin sykemittari ei ole niin välttämätön hankintakaan :)
 
Suoria vatsalihaksia ei siksi suositella treenattavan raskausaikana, koska raskauden edetessä ja masun kasvaessa nämä lihakset väistyvät paikoiltaan ja jos niitä treenaa, se voi haitata niiden paikalleen palautumista sitten synnytyksen jälkeen. Pahimmillaan ne voi joutua korjaamaan leikkauksella.

Syviä vatsalihaksia sen sijaan saa ja kannattaakin treenata! Auttaa synnytyksessäkin!

Kysypä tosiaan omalta kuntosaliohjaajaltasi niin hän laatii juuri sinulle parhaiten sopivan kunto-ohjelman.

Googlettamallakin raskaus+liikunta löytyy ihan älyttömästi tietoa! Esim. http://kiloklubi.fi/artikkelit/Raskaus-ja-liikunta/1031/
http://www.helistin.fi/?page=1604586&id=7195485
 
PT teki mulle eilen päivityksen saliohjelmaan. Viisi isoa liikettä, ja yhtään ei saa tehdä niin kovilla painoilla, että alkaa tuntua huonovointiselta. Mulla ohjelmassa kyykky, ensin pelkkä keppi hartioilla, sitten metallitangon n.12kg kanssa, jos alkaa tuntua helpolta; hartioille ja lapojen väliin ottava liike niin ikään painon kanssa; rintalihakset n. 5+5kg painoilla; syvien poikittaisten vatsalihasten vahvistus; ja koko korsetin vahvistus eli lankku. Pois jätettiin suorien vatsalihasten liike eli vatsat jumppapallon päällä sekä maastaveto. Alkuun tietty lämpät ja loppuun venytykset. 3 x kukin liikesarja läpi n. 10 kerran toistoilla ja 1-2krt viikossa. Lämmittelyssä kannattaa pitää syke suht alhaalla, tarkotus on vaan, että tulee vähän lämmin.

Mulla ohjelman tavoitteena on ennaltaehkäistä vatsan kasvamisesta aiheuttamia vaivoja ja tukea sokeriaineenvaihdunnan pysymistä kondiksessa. BMI lähtötilanteessa 25, saldona rv13 mennessä +1kg, joka tuli oikeastaan ekan kahden viikon aikana jo, sen jälkeen ei ole noussut. Yritän pitää painonnousun max 6-8kg:ssa, katsotaan kuinka käy :)

Noiden lisäks PT suositteli erityisesti joogaa tai pilatesta, odotusajan versiona, jos mahdollista sekä uintia ja kävelyä tai hölkkää. Ei juoksua, kun sykkeen ei kannata nousta liikaa ettei sikiö kärsi hapenpuutteesta.

Terveellistä odotusaikaa!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä