Laihduttajat ja jo laihduttaneet, miltä kuulostaa?

  • Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja pv:
hei karppaajat,onko teidän mielestänne esim.painonvartijoiden tai keventäjien noudattama ruokavalio jotenkin väärä?yhtälaillahan silläkin laihtuu
miksi lapsuusajan neuvolasta asti puhutaan lautasmallista?
Tärkein asia ruokavaliossa ei ole laihtuminen. (Antamalla ajatuksen lentää sen voisi kuvitella johtavan nälkäkuolemaan) Keventäjät ei ole tuttu, mutta painonvartijoista on käsitystä. Selkeästi sanottuna pv on mielestäni väärä. Pv:llä saattaa lipsahtaa valkuaisen määrä turhan pieneksi (lihakset katoaa) ja rasvasta sakotetaan liikaa, jolloin senkin määrä jää epäterveellisen pieneksi.
 
Viv
Voi apua mikä "tahtojen taistelu"...

Itse laihdutin 23 kiloa siten, että aloitin liikkumaan 3-4 kertaa viikossa 30-90 minuuttia kerralla lajista riippuen. Pidin herkkupäivän jolloin söin mitä satttui kerta per viikko, 6 päivänä kurinalaisesti NORMAALIA ruokaa, monipuolisesti. Kuidut, rasva, kalsium, proteiinit, hivenaineet, vitamiinit jne jne... tasapainoisessa ruokavaliossa kaikkea tulee kohtuudella.. peruna on suomalaista perusruokaa, samoin ruisleipä..mä en luopunut kummastakaan ja silti laihduin.. jätin ylimäärä mässyttämisen pois, vaihtelin rasvaisempia hiukka vähärasvaisempiin/parempi laatuiseen rasvaan ja avot.

Hedelmiä, salaatteja, vihanneksi, kasviksia, leipää, perunaa, pastaa, riisiä, lihaa, kalaa, kanaa, munaa...

Sinulle alkuperäinen :) - Painon pudotus on vain painonpudotusta (varmasti tiesitkin sen jo, en mä sillä sitä sano), tärkeempää on osata painonhallinta..mitäpäs sitä laihduttamisella tekis, jos sit vaan lihois takas kykenemättä saavutuksiaan pitämään :) Kyse on koko loppuelämästä, ei vain niistä muutamasta kuukaudesta jolloin painon on tarkoitus pudota. Itse en lähtenyt milleen karppaukselle, atkinsille jne. koska en aikonut loppuelämääni niiden tavoilla viettää. Oma valinta toki :) Hurjasti tsemppiä! :flower:
 
alkuperäinen
"tasapainoisessa ruokavaliossa kaikkea tulee kohtuudella.. peruna on suomalaista perusruokaa, samoin ruisleipä"

Heh, legendaariset hokemat.

Joo, olen karppaillut 2,5 vuotta ja jatkan tätä muutaman vuosikymmenen. Painoa ei ole ollut tarvetta pudottaa, vaan aloin ihan terveellisen ja herkullisen ruokavalion vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
"tasapainoisessa ruokavaliossa kaikkea tulee kohtuudella.. peruna on suomalaista perusruokaa, samoin ruisleipä"

Heh, legendaariset hokemat.

Joo, olen karppaillut 2,5 vuotta ja jatkan tätä muutaman vuosikymmenen. Painoa ei ole ollut tarvetta pudottaa, vaan aloin ihan terveellisen ja herkullisen ruokavalion vuoksi.
Just lueskelin noita karppaussivuja mielenkiinnolla :)
 
Öö.. tosta painonvartijoiden pisteilystä. Ohjelmaan kuuluu myös se, että rasvaa tulee syödä päivässä vähintään tietty määrä, samoin kasviksia ja vettä. se on ihan oma vika jos tahtoo vetää napansa täyteen makaroonia kun se vie vähemmän pisteitä. Tuo vartijoiden ohjelma kun on ravitsemusterapeuttien ja lääkärin hyväksymä, joten ei se kovinkaan epäterveellinen voi oikein käytettynä olla, niinkuin noista teksteistä saa sellaisen kuvan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta vastaa nyt samalla ihmeessä, että paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivässä ja mistä sinä sen saat? Kun siis väitit, ettei sitä niin hirveästi mihinkään tarvitse.
Hupsista, olikin sellainen tunne että jotain unohtui.

Minusta ei voi sanoa että ihminen tarvitsee xxx määrän kuitua. Lähestyisin ennemmin siitä suunnasta, että mistä tietää saavansa liian vähän kuitua.

Sen voin kertoa mista saan kuituni, mutta määrää en tiedä. Kuten jo aiemmin kerroin, lautaseltani löytyy peruna, makaroni, riisi -osaston tilalla kasviksia. Lisäksi tullee syötyä vaihtelevasti esim. salaatteja, pähkinöitä, hedelmiä ja tummaa suklaata.

Kerro nyt vuorostaan omin sanoin miten liian pieni kuitumäärä ilmenee.
Ja suurin osa ihmisistä kuvittelee saavansa tarpeeksi kuitua, vaikka ei saa.

 
emmä tiä
Mä en oikein jaksa ymmärtää tätä jatkuvaa taistelua laihdutustavoista. Itse laihdutin painonvartijoissa 14 kiloa, karppauksesta en voi sanoa mitään, kun en ole kokeillut. Mutta eikös se ole kaiken a ja o, että kuluttaa enemmän kun syö ? Eikä se laihdutus kaadu siihen yhteen viikottaiseen herkkupäivään. Itse olen pysynyt kuuden vuoden ajan samoissa painolukemissa, enkä todellakaan ole mikään terveellisyyden perikuva.
 
Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mulla jäi vaan se mieleen;

Miten lapset kasvaa ja kehittyy karppaamalla?

Elimistö tarvitsee sokeria soluaineenvaihduntaan ja aivoille ja lihaksille jne jne kasvamiseen... :/
Hyvin kasvaa. Elimistö osaa valmistaa tarvitsemansa sokerit rasvasta ja proteiinista. Mistä esimerkiksi eskimot ovat saaneet sokeria?

Lisäksi huomautan taas, ettei karppaus ole hilihydraatitonruokavalio.
 
Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko karppauksessa kiellettyä esim. sipsit, popcorni, kevyt limpparit, ruisleipä?
Mikään ei ole kiellettyä. Jokainen etsii oman tapansa karpata. Hyväkarppaukseen ruisleipä sopii vaikka päivittäiseen ruokavallioon. Osa juo kevyt limukoita päivittäin, itse en ole makeutusaineiden ystävä, joten jätän ne väliin.

Sipsit ja popparit lienevät harvinaisempaa "herkkua" karppajille. Itse en niitä nykyään edes kaipaa eivätkä ne maistu mitenkään koukuttavilta.
 
tellervo
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos karppaamalla pääsee herkkujen himosta eroon, niin miksi karppaajat syövät suklaata :whistle: ?
Karppaajat syövät pääasiassa tummaa suklaata (min. 70 % kaakaota) koska se on paitsi hyvää myös terveellistä.

Varmaan terveellistä, mutta yllätyin kuinka paljon kaloreita oli Maraboun tummassa suklaassa (jotain 80 % kaakaota). Yli sata kilokaloria/100g enemmän kun esim. Fazerin sinisessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tellervo:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos karppaamalla pääsee herkkujen himosta eroon, niin miksi karppaajat syövät suklaata :whistle: ?
Karppaajat syövät pääasiassa tummaa suklaata (min. 70 % kaakaota) koska se on paitsi hyvää myös terveellistä.

Varmaan terveellistä, mutta yllätyin kuinka paljon kaloreita oli Maraboun tummassa suklaassa (jotain 80 % kaakaota). Yli sata kilokaloria/100g enemmän kun esim. Fazerin sinisessä.
No sitä tummaa suklaata ei syödäkään levytolkulla. Ja jos joku normiruokavaliota noudattava tulee sanomaan 70-80% suklaata makeaksi, nii... :LOL: :LOL: :LOL:
 
Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja tellervo:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos karppaamalla pääsee herkkujen himosta eroon, niin miksi karppaajat syövät suklaata :whistle: ?
Karppaajat syövät pääasiassa tummaa suklaata (min. 70 % kaakaota) koska se on paitsi hyvää myös terveellistä.

Varmaan terveellistä, mutta yllätyin kuinka paljon kaloreita oli Maraboun tummassa suklaassa (jotain 80 % kaakaota). Yli sata kilokaloria/100g enemmän kun esim. Fazerin sinisessä.
Tummaa suklaata ei tule syötyä niin paljon kerralla kuin maitosuklaata ennen karppausaikaa. Niitä kaloreita ei siis tarvitse miettiä. Tuo tieto tumman suklaan kaloripitoisuudemmasta tuli kyllä yllärinä itselleni. Vaikka kappausta on takana jo pitempi aika ja kaapista löytyy aina useampikin levy tummaa suklaata.
 
vieras
Kysyn nyt vielä teiltä karppaajilta, kun niitä täällä on, että onko se peruna esim. pahimmasta päästä niitä turhia hiilihydraatteja? Auttaako siis se jo laihtumaan, että jättää vaikka sen perunan ja vaaleat leivät kokonaan vähemmälle/pois? Karkkia en muutenkaan pahemmin syö, mut saako sitäkin joskus syödä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mulla jäi vaan se mieleen;

Miten lapset kasvaa ja kehittyy karppaamalla?

Elimistö tarvitsee sokeria soluaineenvaihduntaan ja aivoille ja lihaksille jne jne kasvamiseen... :/
Hyvin kasvaa. Elimistö osaa valmistaa tarvitsemansa sokerit rasvasta ja proteiinista. Mistä esimerkiksi eskimot ovat saaneet sokeria?

Lisäksi huomautan taas, ettei karppaus ole hilihydraatitonruokavalio.

Hmm mä olen luullut, että hiilareista tulee vaan sokeria...

Ei meijen dm lapsi saa vereen sokeria kun hiilareista ja omasta maksastaan ja maksa ottaa sen lihaksista, joihin se on tullut niin no niistä hiilareista. Mut ehkä en tiiä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn nyt vielä teiltä karppaajilta, kun niitä täällä on, että onko se peruna esim. pahimmasta päästä niitä turhia hiilihydraatteja? Auttaako siis se jo laihtumaan, että jättää vaikka sen perunan ja vaaleat leivät kokonaan vähemmälle/pois? Karkkia en muutenkaan pahemmin syö, mut saako sitäkin joskus syödä?
Yks peruna vastaa muistaakseni viittä sokeripalaa. Ja vaalean leivän syöminen on muutenkin ihan turhaa. Molemmissa on tärkkelystäkin, joka sitoo nesteitä ja hidastaa ruoansulatusta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn nyt vielä teiltä karppaajilta, kun niitä täällä on, että onko se peruna esim. pahimmasta päästä niitä turhia hiilihydraatteja? Auttaako siis se jo laihtumaan, että jättää vaikka sen perunan ja vaaleat leivät kokonaan vähemmälle/pois? Karkkia en muutenkaan pahemmin syö, mut saako sitäkin joskus syödä?
Yks peruna vastaa muistaakseni viittä sokeripalaa. Ja vaalean leivän syöminen on muutenkin ihan turhaa. Molemmissa on tärkkelystäkin, joka sitoo nesteitä ja hidastaa ruoansulatusta.
Eli auttaako ne pienet muutokset siis jo yksinään painonpudotukseen, osaatko sanoa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli auttaako ne pienet muutokset siis jo yksinään painonpudotukseen, osaatko sanoa?
Kokeilemallahan se selviää, mikä sopii itse kullekin. Mut heittäisin perunan ohella menemään myös kaiken "normaalin" paitsi täysjyväriisin ja tumman pastan, jos haluaa vain pieniä muutoksia tehdä ruokavalioon.
 
alkuperäinen
Tällä saattaa saada molempien "leirien" moitteet, mutta meillä on siirrytty niissä vähäisissä leivissä joita syödään ranskanleipään. Usein omatekoiseen, kun kaupan tarjonnassa tuntuu kovetetyt kasvirasvat olevan turhan suosittuja. Tuntuisi, että ruisleivällä saa mahan kuralle ja ihottuman pahemmaksi.
 
tyttitiina
Kysynpä nyt tässä samassa ketjussa tuosta karppaamisesta kun pikkasen on ruvennu kiinnostamaan :) Mitenkä pystyy yhdistämään karppaajan ruokavalion ja muun perheen ruokavalion? Siis jos muu perhe syö entiseen malliin ja vain itse karppaan miten ruokailun hoitaa? Esim. jauhelihakastike ja peruna päivänä??

Olenko nyt ihan väärässä: joku sanoi mulle että olikos se noin 2 desia makaronia vastaa 6 perunaa??? Voiko se olla noin??
 

Yhteistyössä