Laihduttajat ja jo laihduttaneet, miltä kuulostaa?

  • Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Kurkistapas tänne:

http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=27362

Näyttääkö pelkiltä voipaketeilta? ;)
No ei.
En ole puhunutkaan "pelkästä voista".
Mutta itse et vastaa kysymykseeni.
Eli onko terveellisempää syödä rasvassa paistettua kananmunaa höystettynä rasvaisella juustolla ja pekonilla, kuin pari palaa ruisleipää jossa päällä esim. kevytjuustoa ja kurkkua?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei.
En ole puhunutkaan "pelkästä voista".
Mutta itse et vastaa kysymykseeni.
Eli onko terveellisempää syödä rasvassa paistettua kananmunaa höystettynä rasvaisella juustolla ja pekonilla, kuin pari palaa ruisleipää jossa päällä esim. kevytjuustoa ja kurkkua?
No kerropa sinä, oliko tuolla pelkkää rasvassa paistettua kananmunaa, juustoa ja pekonia? Ja vastauksena sanon, että kyllä, kunhan niiden kanssa syö myös vihanneksia. Leivän päälle tulee viipaloitua joku 4 siivua kurkkua, siinä missä pekonimunakkaan kanssa syön yleensä kokonaisen tomaatin + reilusti kurkkua. Tuolla aterialla nälkä pysyy hyvin pois lounaaseen saakka, vireystila ei laske eikä tarvi ajatella jo tunnin työnteon jälkeen, että hitto kun on nälkä, milloinkahan olisi lounas...? Lounaaksi kun syö taas jotakin tuhtimpaa, niin ei tarvitse napsia välipaloja ennen päivällistä, jolla taas pärjää vallan mainiosti seuraavaan aamuun.
 
Ne
jotka kovasti ovat tuota karppausta vastaan, voisivat ottaa ensin selvää kyseisestä asiasta ennen kuin tulevat tänne laukomaan "pelkkää rasvaa syötte" -mielipiteitänne. Ei karppaaminen tarkoita pelkkää voita, kermaa ja pekonia. Minä karppaan ja syön erilaisia kasviksia ja marjoja 500g-1000g päivässä. Sen lisäksi muun muassa maitotuotteita, lihaa, kanaa sekä kalaa ja HYVIÄ rasvoja. Erilaisia siemeniä ja pähkinöitä tulee myös syötyä. Tuossa vaan esimerkinomaisesti jotain.

Mitä minä en syö? Viljoja, perunaa, pastaa, makaronia, eineksiä, sokeria. Ei kiitos transrasvoille ja kaikille lisäaineille. Valmistan ruokani itse mahdollisimman "puhtaista" raaka-aineista (lähiruoka, luomu). Mitäköhän pahaa tässä on?

Kevyttuotteiden rasva on usein korvattu sokereilla ja kaiken maailman lisäaineilla, joten niistä pitäydyn erossa. Kevyet kasvisrasvat (eri asia kuin kasviöljyt) puolestaan ovat täynnä teollisesti valmistettuja transrasvoja. Kun käytän rasvaa, käytän siis "tavallisia" eli ei-kevyt -tuotteita.

Painoa olen tiputtanut kolmessa kuukaudessa yli 15kg ja juuri testattujen veriarvojen mukaan olen elämäni kunnossa (eli huonot arvot muuttuneet optimaalisiksi, mm. kolesteroliarvot ja niiden välinen suhde). Lääkäri totesi, että anna mennä vaan. Tietenkään karppaus ei sovi kaikille, mutta ei myöskään tuo virallistahojen suosittelema ruokavalio. Itse kärsin sen aikana jatkuvasta turvotuksesta, makeanhimosta, väsymyksestä ja vatsavaivoista. Enää ne ovat muisto vain. Kukin siis tavallaan.
 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta vastaa nyt samalla ihmeessä, että paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivässä ja mistä sinä sen saat? Kun siis väitit, ettei sitä niin hirveästi mihinkään tarvitse.
Hupsista, olikin sellainen tunne että jotain unohtui.

Minusta ei voi sanoa että ihminen tarvitsee xxx määrän kuitua. Lähestyisin ennemmin siitä suunnasta, että mistä tietää saavansa liian vähän kuitua.

Sen voin kertoa mista saan kuituni, mutta määrää en tiedä. Kuten jo aiemmin kerroin, lautaseltani löytyy peruna, makaroni, riisi -osaston tilalla kasviksia. Lisäksi tullee syötyä vaihtelevasti esim. salaatteja, pähkinöitä, hedelmiä ja tummaa suklaata.

Kerro nyt vuorostaan omin sanoin miten liian pieni kuitumäärä ilmenee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
No kerropa sinä, oliko tuolla pelkkää rasvassa paistettua kananmunaa, juustoa ja pekonia? Ja vastauksena sanon, että kyllä, kunhan niiden kanssa syö myös vihanneksia. Leivän päälle tulee viipaloitua joku 4 siivua kurkkua, siinä missä pekonimunakkaan kanssa syön yleensä kokonaisen tomaatin + reilusti kurkkua. Tuolla aterialla nälkä pysyy hyvin pois lounaaseen saakka, vireystila ei laske eikä tarvi ajatella jo tunnin työnteon jälkeen, että hitto kun on nälkä, milloinkahan olisi lounas...? Lounaaksi kun syö taas jotakin tuhtimpaa, niin ei tarvitse napsia välipaloja ennen päivällistä, jolla taas pärjää vallan mainiosti seuraavaan aamuun.
Jestas ku on vaikeaa.
No entäpä jos syön niiden ruisleipien kanssa salaattia, tomattia, kurkkua, paprikaa jne. Eiköhän sen jo ihan maalaisjärkikin sano, että mielummin syö perunaa, pastaa, riisiä jne., kuin rasvaisia tuotteita.

 
[quote="vieras]
Jestas ku on vaikeaa.
No entäpä jos syön niiden ruisleipien kanssa salaattia, tomattia, kurkkua, paprikaa jne. Eiköhän sen jo ihan maalaisjärkikin sano, että mielummin syö perunaa, pastaa, riisiä jne., kuin rasvaisia tuotteita.
[/quote]

Jos syöt perunan, pastan, riisin ja ruisleivän lisäksi kamalan määrän kasviksia, niin kyllä siinä kaloritkin paukkuvat komeasti. Ja itse en vaihtaisi mistään hinnasta enää kasviksia tuohon mainitsemaasi litaniaan :x Jos haluat sille perustelun, niin yksi sana riittää, joka on UMMETUS.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ne:
jotka kovasti ovat tuota karppausta vastaan, voisivat ottaa ensin selvää kyseisestä asiasta ennen kuin tulevat tänne laukomaan "pelkkää rasvaa syötte" -mielipiteitänne. Ei karppaaminen tarkoita pelkkää voita, kermaa ja pekonia. Minä karppaan ja syön erilaisia kasviksia ja marjoja 500g-1000g päivässä. Sen lisäksi muun muassa maitotuotteita, lihaa, kanaa sekä kalaa ja HYVIÄ rasvoja. Erilaisia siemeniä ja pähkinöitä tulee myös syötyä. Tuossa vaan esimerkinomaisesti jotain.

Mitä minä en syö? Viljoja, perunaa, pastaa, makaronia, eineksiä, sokeria. Ei kiitos transrasvoille ja kaikille lisäaineille. Valmistan ruokani itse mahdollisimman "puhtaista" raaka-aineista (lähiruoka, luomu). Mitäköhän pahaa tässä on?

Kevyttuotteiden rasva on usein korvattu sokereilla ja kaiken maailman lisäaineilla, joten niistä pitäydyn erossa. Kevyet kasvisrasvat (eri asia kuin kasviöljyt) puolestaan ovat täynnä teollisesti valmistettuja transrasvoja. Kun käytän rasvaa, käytän siis "tavallisia" eli ei-kevyt -tuotteita.

Painoa olen tiputtanut kolmessa kuukaudessa yli 15kg ja juuri testattujen veriarvojen mukaan olen elämäni kunnossa (eli huonot arvot muuttuneet optimaalisiksi, mm. kolesteroliarvot ja niiden välinen suhde). Lääkäri totesi, että anna mennä vaan. Tietenkään karppaus ei sovi kaikille, mutta ei myöskään tuo virallistahojen suosittelema ruokavalio. Itse kärsin sen aikana jatkuvasta turvotuksesta, makeanhimosta, väsymyksestä ja vatsavaivoista. Enää ne ovat muisto vain. Kukin siis tavallaan.
No tuleekohan tuo syömis tyyli kalliiksi ja miten sen toteuttaa kahden lapsen kanssa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
No tuleekohan tuo syömis tyyli kalliiksi ja miten sen toteuttaa kahden lapsen kanssa?
Eipä se oikeastaan kovin kalliiksi tule. Ruoan valmistusaika säästää sähkössä, kun ei tarvitse perunoita ja riisiä keitellä 30-60min / päivä. Muksut kyllä oppivat nopeasti karppiruoalle. Mun neidit rakastavat esim. kukkakaalimuusia :) Ja "täysliha"nakkeja ;) (Esim. Vatajan) Vihanneksetkin kelpaavat heille vallan mainiosti :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
[quote="vieras]
Jestas ku on vaikeaa.
No entäpä jos syön niiden ruisleipien kanssa salaattia, tomattia, kurkkua, paprikaa jne. Eiköhän sen jo ihan maalaisjärkikin sano, että mielummin syö perunaa, pastaa, riisiä jne., kuin rasvaisia tuotteita.
Jos syöt perunan, pastan, riisin ja ruisleivän lisäksi kamalan määrän kasviksia, niin kyllä siinä kaloritkin paukkuvat komeasti. Ja itse en vaihtaisi mistään hinnasta enää kasviksia tuohon mainitsemaasi litaniaan :x Jos haluat sille perustelun, niin yksi sana riittää, joka on UMMETUS. [/quote]

Kaikkea kohtuudella, sitä tässä olen sanonutkin.
Ja ummetusta ei esiinny, jos pitää kuiduista huolen. Ei niitä tarvitse joka ruuassa olla sataa grammaa, kyllä se suoli toimii muutenkin :)
Mutta onnea sulle jatkoon, nyt lähden nukkumaan :)

 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jestas ku on vaikeaa.
No entäpä jos syön niiden ruisleipien kanssa salaattia, tomattia, kurkkua, paprikaa jne. Eiköhän sen jo ihan maalaisjärkikin sano, että mielummin syö perunaa, pastaa, riisiä jne., kuin rasvaisia tuotteita.
Vaari jo aikoinaan opetti, että läski miehen tiellä pitää, puurolla pääse portille ja vellillä veräjälle asti. Siinä, jos missä, on maalaisjärkeä. Suunnilleen samansisältöinen viisaus irtoaa myös ei liikaa-luonnosta-vieraantuneilta kansoilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Voiko tuota karppausta aloittaa raskaana?
Ruokaahan se on kaikki, mitä syöt. Alkuun tuossa vaan tulee yleensä väsy, (kroppa joutuu "opettelemaan" tarvitsemiensa hiilareiden valmistuksen sen sijaan, että ne tulevat suoraan ravinnosta) joten kannattaa aloitella varovasti ja kuunnella omaa kroppaa.

Tuolla lisää.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=13799
 
jooo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sepä se, karppaus ei sovi kaikille.
Vaan terveellinen painonpudotus sopii. :)
Eli sinun mielestäsi vain viljat luovat pohjan terveelliselle ruokavaliolle? Mites esimerkiksi keliaakikot? Ja kumma kyllä maailman tasolla terveellisimmät ruokavaliot löytyvät esimerkiksi tuolta Välimeren perinteisestä keittiöstä. Siellä eivät perunat ja viljat kyllä näyttele pääosaa....
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Voiko tuota karppausta aloittaa raskaana?
Älä aloita ainakaan noin vain. Jää äkkiä tärkeitä ravintoaineita saamatta. Ihminen tarvii myös niitä hiilihydraatteja ja esim. aivot tarvitsee niitä. En mä tuota karppausta pahana pidä, vaikka itse uskon näihin perinteisiin arvoihin ja syömiseen "tavallista" ruokaympyrää noudattaen. Mutta tarvii olla kaikinpuolin terve ihminen joka sitä alkaa noudattamaan. Raskaus ei tietenkään ole sairaus, mutta silti...
 
memmu
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Voiko tuota karppausta aloittaa raskaana?
Ruokaahan se on kaikki, mitä syöt. Alkuun tuossa vaan tulee yleensä väsy, (kroppa joutuu "opettelemaan" tarvitsemiensa hiilareiden valmistuksen sen sijaan, että ne tulevat suoraan ravinnosta) joten kannattaa aloitella varovasti ja kuunnella omaa kroppaa.

Tuolla lisää.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=13799

Kiitos, täytyypä lukea.
Eikö tossa karppauksessa sitten ikinä voi retkahtaa esim pitsaan...
Meneekö siinä kaikki sitten ihan puihin?
 
vieras


Jestas ku on vaikeaa.
No entäpä jos syön niiden ruisleipien kanssa salaattia, tomattia, kurkkua, paprikaa jne. Eiköhän sen jo ihan maalaisjärkikin sano, että mielummin syö perunaa, pastaa, riisiä jne., kuin rasvaisia tuotteita.

[/quote]

Niin, ei ihme että kansa lihoo, kun puputtaa hiilareita ja turhia kaloreita.

Maalaisjärkeä sinulla ei ole, ei sitten yhtään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Kiitos, täytyypä lukea.
Eikö tossa karppauksessa sitten ikinä voi retkahtaa esim pitsaan...
Meneekö siinä kaikki sitten ihan puihin?
Ei tietenkään mene :) Karppityylejä on monia, ja esim. South Beach -dieetin 3. vaiheeseen mahtuu kyllä satunnainen pizza, eikä se sua "tapa" :) Toinen asia on, että haluatko sinä sitä pizzaa silloin enää syödä ;)
 
Ja
muuten, karppausta on erilaista. Toiset syövät imeytyviä hiilihydraatteja alle 20g päivässä, jotkut 100g päivässä ja toiset jostain tuosta väliltä. Ja vielä huomio: karppaus on VÄHÄhiilihydraattinen ruokavalio, ei kokonaan hiilihydraatiton!
 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikkea kohtuudella, sitä tässä olen sanonutkin.
Ja ummetusta ei esiinny, jos pitää kuiduista huolen. Ei niitä tarvitse joka ruuassa olla sataa grammaa, kyllä se suoli toimii muutenkin :)
Mutta onnea sulle jatkoon, nyt lähden nukkumaan :)
Heh, vieraalta loppui perustelut (ne huonotkin).

Toki raskaanakin voi karppailla. En kuitenkaan aloittaisi mitään tosi tiukkaa linjaa. Turhien tärkkelysten ja sokerien vähentäminen ja/tai korvaaminen kasviksilla ei voi olla huono muutos. Rasvaa(luonnollisia eläinrasvoja ja öljyjä) kannattaa lisäillä ettei kaloriat jää vajaiksi.
 
Joops, enköhän minäkin jouda nukkumaan :) Yyveellä saa lähestyä jos joku asia kaivaa mieltä, ja jos haluaa alkaa karppaamaan, niin kannattaa ehdottomasti rekkautua tuonne karppifoorumille. Sieltä saa hyvää tukea ja neuvoa melkeenpä 24h :)
 
pv
hei karppaajat,onko teidän mielestänne esim.painonvartijoiden tai keventäjien noudattama ruokavalio jotenkin väärä?yhtälaillahan silläkin laihtuu
miksi lapsuusajan neuvolasta asti puhutaan lautasmallista?
 

Yhteistyössä