Laihduttajat ja jo laihduttaneet, miltä kuulostaa?

  • Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis oletko nyt tämän ketjun alullepanija? Miksi nyt lyttäät viljat, jos kuitenkin olet runsaasti leipää suunnitellut syöväsi :eek: ?
En ole mikään aloittaja, vaan alkuperäinen on nimimerkkini. Ikäänkuin alkuperäinen ravinto.
 
heoi
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Viljasta kannattaa muistaa, että se on keksitty vasta vähän aikaa sitten. Ihmistä ei ole suunniteltu niiden syöjäksi. Kasviksista saa juuri niin paljon kuitua kuin tarvii ja se on hyvää liukenevaa kuitua. Perunat, makoronit, riisit yms. kannattaa tosiaan korvata kasviksilla.

Mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii?

Loppukevennyksenä kätevä vinkki kuituintoilijoille: sanomalehdestä saa kätevän kuitulisän puuroon, kun leikkaa musteettomat reunat ja ajaa ne tehosekoittimessa. Musteellisista osista saa mahdollisesti jopa terveellisempää tummaa kuitua.
vastaus:"mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii"?!
tässä mm. http://www.energian.net/terveys/info5.html
 
Mä laihdutin aikoinaan painonvartijoissa ja se mikä päälimmäisenä sieltä jäi mieleen oli lautasmalli. Eli voit syödä suht tavallista ruokaa kunhan täyttää sen ruokalautasen järkevästi käyttäen salaattia siihen tarkoitukseen.

Toinen tärkeä pointti on se säännöllisyys ettei pääse tulemaan sitä hirmuista näläntunnetta.

Tuohon ku lisätään liikunta ja kohtuullisuus herkuissa niin eiköhän paino putoa.

itse pudotin siis tuolloin 20kg elopainostani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös painonvartijoissa saa syödä ruisleipää ja perunaa nimenomaan niin paljon kun haluaa? Ja aika moni on sielläkin laihtunut isoja kilomääriä.
Mun mielestä kannattaa syödä kaikkea, mutta pienempiä annoksia.
Ja herkkupäivä kerran viikossa.

On helpompi pysyä näin siellä tavoitepainossa sitten. Jos jätät pois perunan, ruisleivän ja kaiken mun mitä karppaajat eivät syö, niin sitä ei sitten kannata syyä enää ikinä kun paino tulee heti takaisin.
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/painonvartijat/

Ja karppiruoka ei kasvata makeanhimoa ;) Herkuttelupäivät ovat tyystin täysin erilaisia, koska kaikki "normiherkut" maistuvat niin ällömakeilta, että ei niitä kertakaikkiaan saa kurkusta alas :x
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä nyt alkuun lisäisin sitä liikuntaa niin että kaksi kertaa viikossa kevyttä liikuntaa 30-60min ja kerran viikossa hieman raskaampaa liikuntaa 30min,riippuu tietysti miten olet liikkunut aikasemmin mutta jos alkuun yrität liikaa niin se into lopahtaa nopeasti.
Ja mun mielestä voisit sallia itsellesi yhden herkkupäivän viikossa,sillä jaksaa viikon syödä terveellisesti kun tietää että saa vähän nauttiakkin esim viikonloppuna,koska jos et salli itsellesi mitään irrottelua,sorrut helposti ahmimaan joku kerta ja se kolahtaa omatuntoon ja ei motivoi välttämättä jatkamaan prosessia.
Tsemppiä koitokseen.
Tämä kuulostaa kyllä järkevältä! En koe tuota liikuntaa ollenkaan rasitteeksi, saan siitä valtavasti voimaa ja energiaa. Se on minulle sitä "omaa aikaa" :) Uskon, että tuo yksi herkkupäivä on hyvä, ettei tosiaan mene sitten överiksi!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös painonvartijoissa saa syödä ruisleipää ja perunaa nimenomaan niin paljon kun haluaa? Ja aika moni on sielläkin laihtunut isoja kilomääriä.
Mun mielestä kannattaa syödä kaikkea, mutta pienempiä annoksia.
Ja herkkupäivä kerran viikossa.

On helpompi pysyä näin siellä tavoitepainossa sitten. Jos jätät pois perunan, ruisleivän ja kaiken mun mitä karppaajat eivät syö, niin sitä ei sitten kannata syyä enää ikinä kun paino tulee heti takaisin.
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/painonvartijat/

Ja karppiruoka ei kasvata makeanhimoa ;) Herkuttelupäivät ovat tyystin täysin erilaisia, koska kaikki "normiherkut" maistuvat niin ällömakeilta, että ei niitä kertakaikkiaan saa kurkusta alas :x
Löytyis varmaan karppaajistakin samantyylinen "haukkumasivu" jos jaksaisin lähteä etsimään. Niin, eli koskaan et enää voi syödä suklaata, karkkia tms. tai muuten paino tulee takaisin. Miksei voi vaan liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Kaikkein tervein tapa laihduttaa!

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löytyis varmaan karppaajistakin samantyylinen "haukkumasivu" jos jaksaisin lähteä etsimään. Niin, eli koskaan et enää voi syödä suklaata, karkkia tms. tai muuten paino tulee takaisin. Miksei voi vaan liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Kaikkein tervein tapa laihduttaa!
Kuka on väittänyt, etten liiku? Ja kyllä se suklaa kertyy paikkareidenkin vyötärölle. Itse muuten syön silloin tällöin pari palaa yli 70% suklaata. Sen makeus riittää hyvin, mutta sokerikyllästetyt eivät varmasti koe sitä hyvän makuisena. Karkit taas kelpaisivat paremmin rakettipolttoaineeksi. En kaipaa niitä. Kuten sanoin, MAKEANHIMO KATOAA.

Niin, ja vielä: koska karppaan, syön automaattisesti vähemmän, koska rasva pitää nälän pois paljon tehokkaammin kuin hiilaripitoinen ruoka. Päivittäinen energiasaldo on joku 1200-1300 kcal eikä ole nälkä. Siihen kun vielä lisää liikunnan, niin kylä lähtee.
 
ihme
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löytyis varmaan karppaajistakin samantyylinen "haukkumasivu" jos jaksaisin lähteä etsimään. Niin, eli koskaan et enää voi syödä suklaata, karkkia tms. tai muuten paino tulee takaisin. Miksei voi vaan liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Kaikkein tervein tapa laihduttaa!
Kuka on väittänyt, etten liiku? Ja kyllä se suklaa kertyy paikkareidenkin vyötärölle. Itse muuten syön silloin tällöin pari palaa yli 70% suklaata. Sen makeus riittää hyvin, mutta sokerikyllästetyt eivät varmasti koe sitä hyvän makuisena. Karkit taas kelpaisivat paremmin rakettipolttoaineeksi. En kaipaa niitä. Kuten sanoin, MAKEANHIMO KATOAA.
miten olet aloittanut karppauksen? ja mua kiinnostaa et mitä te sitten syötte kun minusta melkein kaikissa on sitä hiilaria?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Kuka on väittänyt, etten liiku? Ja kyllä se suklaa kertyy paikkareidenkin vyötärölle. Itse muuten syön silloin tällöin pari palaa yli 70% suklaata. Sen makeus riittää hyvin, mutta sokerikyllästetyt eivät varmasti koe sitä hyvän makuisena. Karkit taas kelpaisivat paremmin rakettipolttoaineeksi. En kaipaa niitä. Kuten sanoin, MAKEANHIMO KATOAA.
Enhän minä nyt susta oo puhunukaan!
Ja kertyy varmasti jos sitä vedetään mielin määrin. Mutta yksi herkkupäivä viikossa on ok. Jotkut ei välttämättä halua sen makeanhimon katoavan. Jotkut tykkää suklaasta ja irttareista, olkoon he sitten näitä "sokerikyllästettyjä" ;) On aivan tervettä syödä kaikkea, mutta kohtuudella.
Ei siellä painonvartijoissa muuten varmasti kukaan laihtuisi...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Niin, ja vielä: koska karppaan, syön automaattisesti vähemmän, koska rasva pitää nälän pois paljon tehokkaammin kuin hiilaripitoinen ruoka. Päivittäinen energiasaldo on joku 1200-1300 kcal eikä ole nälkä. Siihen kun vielä lisää liikunnan, niin kylä lähtee.
Eli on terveempää syödä rasvaa kuin monipuolista ja tavallista kotiruokaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihme:
miten olet aloittanut karppauksen? ja mua kiinnostaa et mitä te sitten syötte kun minusta melkein kaikissa on sitä hiilaria?
Onhan niitä hiilareita melkeenpä kaikessa, mutta tarkoitus ei olekaan karsia kaikkia hiilareita pois, vaan korvata suuri osa hiilareista (hyvillä) rasvoilla.

Pääsisitkö
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
tällä alkuun? Kannattaa kans lueskella tuota karppifoorumia ja kysellä siellä mieltä painavista asioista.

Rakas vieras voi kans käydä karppifoorumin taistelutantereella testaamassa mielipiteensä :whistle: Jos ei makeanhimosta eroon halua, niin sitten ei halua, mutta jos makeanhimo on ongelma, niin eiköhän se ole parempi hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Niin, ja vielä: koska karppaan, syön automaattisesti vähemmän, koska rasva pitää nälän pois paljon tehokkaammin kuin hiilaripitoinen ruoka. Päivittäinen energiasaldo on joku 1200-1300 kcal eikä ole nälkä. Siihen kun vielä lisää liikunnan, niin kylä lähtee.
Eli on terveempää syödä rasvaa kuin monipuolista ja tavallista kotiruokaa?
Kurkistapas tänne:

http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=27362

Näyttääkö pelkiltä voipaketeilta? ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastaisitko kuitenkin vielä tuohon mun esittämääni kysymykseen :whistle:
Ruispuurossa on kuitua 7 grammaa, ruisnäkkileivässä 6 g, ruispaloissa 4 g ja vaaleassa leivässä 1 g. Papupadassa puolestaan on kuitua 17 g, kaakaossa 12 g, hernekeitossa 10 g, avokadossa 9 g, pähkinöissä 8 g, päärynässä 8 g, monissa marjoissa 7 g, bataatissa 6 g, kiivissä 5 g, linsseissä 4 g, appelsiinissa ja mandariinissa 4 g, persikassa 4 g, omenassa 4 g, manteleissa 4 g, banaanissa 4 g ja oliiveissa 4 g. (Kaikki nämä siis annoskokoon suhteutettuna.)

Kuten voimme havaita, vilja ei ole lainkaan korvaamaton kuidun lähde.

Olepa hyvä.
Vaasan ruispaloissa on 10% kuitua /100 gr...
 
vieras
Se tieto vaan mikä mulle jäi käteen karppauksesta on se, ettei rasvasta ja kaloreista tarvitse välittää, joten tuskin tekee hyvää korkealle kolesterolille esim. Ja tiedän, että ihminen tarvitsee rasvaa, mut eikö se ole harhaan johtamista, jos sanotaan, et saa syödä rasvaa kuinka paljon haluaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaasan ruispaloissa on 10% kuitua /100 gr...
Ja 100g papuja sisältää 21,5% kuituja. Ruispala painaa joku 60g, eli siitä saa 6g kuituja, siinä missä pavut perunoiden korvikkeena lautasella antavat sinulle annoksena vähintäänkin tuon 21,5g kuituja.
 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja heoi:
vastaus:"mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii"?!
tässä mm. http://www.energian.net/terveys/info5.html
Lukaisin tuon sivun. Oli osittain ihan järkeviäkin juttuja, mutta sekaan oli eksynyt täyttää tuubaakin. Asiaan perehtymättömän onkin sitten vaikea erottaa järkevä ja tuuba toisistaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se tieto vaan mikä mulle jäi käteen karppauksesta on se, ettei rasvasta ja kaloreista tarvitse välittää, joten tuskin tekee hyvää korkealle kolesterolille esim. Ja tiedän, että ihminen tarvitsee rasvaa, mut eikö se ole harhaan johtamista, jos sanotaan, et saa syödä rasvaa kuinka paljon haluaa...
Voisitko tutustua tuohon linkittämääni rasvamyytti -sivuun? Siellä on mm. Harvardin yliopiston tekemän tutkimuksen tulokset. Kaloreista ei todellakaan tarvitse välittää, mutta ATERIAMATRIISIA on hyvä noudattaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja heoi:
vastaus:"mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii"?!
tässä mm. http://www.energian.net/terveys/info5.html
Lukaisin tuon sivun. Oli osittain ihan järkeviäkin juttuja, mutta sekaan oli eksynyt täyttää tuubaakin. Asiaan perehtymättömän onkin sitten vaikea erottaa järkevä ja tuuba toisistaan.
Mutta vastaa nyt samalla ihmeessä, että paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivässä ja mistä sinä sen saat? Kun siis väitit, ettei sitä niin hirveästi mihinkään tarvitse.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja laihduttaja:
Mietin tälläistä ateriointia ja liikuntarytmiä, kun pitäisi painoa saada pois... Millaisia ajatuksia nämä teissä herättää ja olisiko jotain vinkkejä, lisättävää? Tekisinkö jotain ihan totaalisen väärin, mitä ei kannattaisi tehdä?

Aamiainen:
*teetä
*puuroa ja mehukeittoa/marjoja pakkasesta
*lasillinen-kaksi vettä
JOS NÄLKÄ YLLÄTTÄÄ NOILLA EVÄILLÄ NIIN VAIHDA PUURO POIS JA SYÖ VAIKKA JOTAIN PROTEIINIPITOISTA.

Töissä lounas:
*Kaksi ruisleipää, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti salaattia, paprikaa, kurkkua, tomaattia
*hedelmä/kevyt jugurtti
*useampi lasi vettä


Kahvitauko töissä:
*hedelmä
*teetä
*vettä lasi-kaksi

Päivällinen kotona:
*mitä tahansa ruokaa kohtuullinen annos, mitä on perheelle valmistanut
*runsaasti vettä
*lasi-kaksi rasvatonta maitoa

Iltapala:
*teetä
*ruisleipä, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti kasviksia päälle
*vettä lasi-kaksi

Ja vettä yrittäisin juoda tuossa väleissäkin. Tuo työlounas voisi joskus olla vaihtelevasti vaikkapa kasvissosekeittoa tms.

Liikuntaa harrastaisin viitenä päivänä viikossa n. tunti kerrallaan. Viikonloppuisin kuntopyörällä, jos jaksan/ehdin.

Pudotettavaa n. 15kg, varsinaista ylipainoa on 8kg.

Antakaa vinkkejä ja kertokaa mikä tässä yhtälössä olisi mahdollisesti väärin. Olen tosi huono laskemaan mitään kaloreita tms. Mutta herkut ym. jättäisin pois, myös lisätyn sokerin. Syön päivittäin yhden Multitabsin ja yhden E-Epan.

Kiitos :)
Lisää proteiineja,marjoja.

Kuitua saa muualtakin kun leivästä,leivässä on yllättävän paljon hiilareita, jotka turvottaa, ja väsyttää.
 
tiutatantaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se tieto vaan mikä mulle jäi käteen karppauksesta on se, ettei rasvasta ja kaloreista tarvitse välittää, joten tuskin tekee hyvää korkealle kolesterolille esim. Ja tiedän, että ihminen tarvitsee rasvaa, mut eikö se ole harhaan johtamista, jos sanotaan, et saa syödä rasvaa kuinka paljon haluaa...

Mulla tuttu kärsi korkeasta kolesterolista ja ohjeistuksen mukaan noudatti ruokavaliota, seuraavassa mittauksessa vain noussut kolesteroli. Jossain vaiheessa kun vaihtoi margariinit oikeaan voihin yms. niin rupes laskemaan ja nykyään on kolesteroli normi.

Joku varmaan tietää paremmin noista hyvistä ja huonoista rasvoista, kerroin vain yhden kokemuksen :)
 
vieras


Lukaisin tuon sivun. Oli osittain ihan järkeviäkin juttuja, mutta sekaan oli eksynyt täyttää tuubaakin. Asiaan perehtymättömän onkin sitten vaikea erottaa järkevä ja tuuba toisistaan.

[/quote]

Mutta vastaa nyt samalla ihmeessä, että paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivässä ja mistä sinä sen saat? Kun siis väitit, ettei sitä niin hirveästi mihinkään tarvitse.

[/quote]

Kuidun tarve on noin 25-30gr päivässä.

Hyviä kuidun lähteitä on mm.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2266&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lukaisin tuon sivun. Oli osittain ihan järkeviäkin juttuja, mutta sekaan oli eksynyt täyttää tuubaakin. Asiaan perehtymättömän onkin sitten vaikea erottaa järkevä ja tuuba toisistaan.
Mutta vastaa nyt samalla ihmeessä, että paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivässä ja mistä sinä sen saat? Kun siis väitit, ettei sitä niin hirveästi mihinkään tarvitse.

[/quote]

Kuidun tarve on noin 25-30gr päivässä.

Hyviä kuidun lähteitä on mm.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2266&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi[/quote]


Et valitettavasti tainnut olla nyt se, keneltä vastausta odotin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuidun tarve on noin 25-30gr päivässä.

Hyviä kuidun lähteitä on mm.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2266&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
Jeps, ja ennenku joku alkaa taas nuista viljoista vouhkaamaan, niin kuidut ja matala glykeeminen indeksi ei aina kulje käsi kädessä ;)
 

Yhteistyössä