Laihduttajat ja jo laihduttaneet, miltä kuulostaa?

  • Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttitiina:
Kysynpä nyt tässä samassa ketjussa tuosta karppaamisesta kun pikkasen on ruvennu kiinnostamaan :) Mitenkä pystyy yhdistämään karppaajan ruokavalion ja muun perheen ruokavalion? Siis jos muu perhe syö entiseen malliin ja vain itse karppaan miten ruokailun hoitaa? Esim. jauhelihakastike ja peruna päivänä??

Olenko nyt ihan väärässä: joku sanoi mulle että olikos se noin 2 desia makaronia vastaa 6 perunaa??? Voiko se olla noin??
Nuita ruoka-aineiden glykeemisiä indeksejä (jota varmastikin tuolla perunakysymyksellä ajat takaa) voit tarkistella vaikka tuolta:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html

Perheen ruokailu onnistuu edelleen vallan mainiosti. Jos eivät halua potuistaan luopua, niin senkun laitat itsellesi pottukattilan päälle vihanneksia höyrystymään :) Jauhelihakastikkeen kaveriksi sopivat hyvin myös ruskeat tai kidneypavut :)


 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli auttaako ne pienet muutokset siis jo yksinään painonpudotukseen, osaatko sanoa?
Pienet muutokset auttavat ainakin muuttamaan ruokavaliota terveellisemmäksi. Elimistö ei joudu niin koville pientyneen hiilihydraattikuorman alla ja kaikenmaailman vitamiinien ja hivenaineiden määrä lisääntyy. Pienet muutoksetkin auttanevat tasaamaan veronsokerin ylä- ja alamäkiä. Riippuu varmaan kuinka sokeririippuvainen on, että millaisilla muutoksilla pääsee nälkäkierteestä eroon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttitiina:
Kysynpä nyt tässä samassa ketjussa tuosta karppaamisesta kun pikkasen on ruvennu kiinnostamaan :) Mitenkä pystyy yhdistämään karppaajan ruokavalion ja muun perheen ruokavalion? Siis jos muu perhe syö entiseen malliin ja vain itse karppaan miten ruokailun hoitaa? Esim. jauhelihakastike ja peruna päivänä??

Olenko nyt ihan väärässä: joku sanoi mulle että olikos se noin 2 desia makaronia vastaa 6 perunaa??? Voiko se olla noin??
Nuita ruoka-aineiden glykeemisiä indeksejä (jota varmastikin tuolla perunakysymyksellä ajat takaa) voit tarkistella vaikka tuolta:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html

Perheen ruokailu onnistuu edelleen vallan mainiosti. Jos eivät halua potuistaan luopua, niin senkun laitat itsellesi pottukattilan päälle vihanneksia höyrystymään :) Jauhelihakastikkeen kaveriksi sopivat hyvin myös ruskeat tai kidneypavut :)
No entä jos muu perhe syö tota jauhelihakastiketta perunoiden kanssa ja itse korvaisin jollakin muulla esim vaikka kukkakaalimuusilla. Kun tossa jauhelihakastikkeessa on noin 2 rkl vehnäjauhoja? Onko sillä suurta vahinkoa sitten karppaukseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
No entä jos muu perhe syö tota jauhelihakastiketta perunoiden kanssa ja itse korvaisin jollakin muulla esim vaikka kukkakaalimuusilla. Kun tossa jauhelihakastikkeessa on noin 2 rkl vehnäjauhoja? Onko sillä suurta vahinkoa sitten karppaukseen?
Ei siitä suurta vahinkoa ole, mut kokeilepas jauhelihakastikketta, jossa nesteenä onkin tomaatimurska, ja pistä vähän basilikaa sekaan ;) Vältyt samalla lihaliemen transrasvoilta ja suolalta ;)
 
Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Hmm mä olen luullut, että hiilareista tulee vaan sokeria...

Ei meijen dm lapsi saa vereen sokeria kun hiilareista ja omasta maksastaan ja maksa ottaa sen lihaksista, joihin se on tullut niin no niistä hiilareista. Mut ehkä en tiiä. :xmas:
En tiedä mikä dm lapsi on. Sairaus? Itse puhun kuitenkin karppauksesta terveille ihmisille.

Juuri se maksa pystyy valmistamaan elimistön tarvitsemat sokerit myös syödystä proteinista (ja rasvasta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Hmm mä olen luullut, että hiilareista tulee vaan sokeria...

Ei meijen dm lapsi saa vereen sokeria kun hiilareista ja omasta maksastaan ja maksa ottaa sen lihaksista, joihin se on tullut niin no niistä hiilareista. Mut ehkä en tiiä. :xmas:
En tiedä mikä dm lapsi on. Sairaus? Itse puhun kuitenkin karppauksesta terveille ihmisille.

Juuri se maksa pystyy valmistamaan elimistön tarvitsemat sokerit myös syödystä proteinista (ja rasvasta).

Diabetes mellitus.

Oon kyl joo ymmärtän, et proteiinit ja rasvat menee ihan ns. rasvakudokseen, no lihaksiinkin poteiineja varmaan, mutta siis hiilari ainoana se josta saa sokeria.

"Ravinnosta saadut hiilihydraattiyhdisteet hajoavat ruuansulatuksessa monosakkarideiksi. Ne imeytyvät verenkiertoon. Elimistö muuttaa kaikki monosakkaridit glukoosiksi. Verestä glukoosi siirtyy soluun solukalvon kantajaproteiinin avulla.

Kun verensokeri on korkea esimerkiksi aterian jälkeen, haimasta vapautuu insuliini-nimistä hormonia, joka varastoi glukoosia glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin. Kun verensokeri on matala, haima erittää glukagonia, joka pilkkoo glykogeenia glukoosiksi verenkiertoon."

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Diabetes mellitus.

Oon kyl joo ymmärtän, et proteiinit ja rasvat menee ihan ns. rasvakudokseen, no lihaksiinkin poteiineja varmaan, mutta siis hiilari ainoana se josta saa sokeria.

"Ravinnosta saadut hiilihydraattiyhdisteet hajoavat ruuansulatuksessa monosakkarideiksi. Ne imeytyvät verenkiertoon. Elimistö muuttaa kaikki monosakkaridit glukoosiksi. Verestä glukoosi siirtyy soluun solukalvon kantajaproteiinin avulla.

Kun verensokeri on korkea esimerkiksi aterian jälkeen, haimasta vapautuu insuliini-nimistä hormonia, joka varastoi glukoosia glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin. Kun verensokeri on matala, haima erittää glukagonia, joka pilkkoo glykogeenia glukoosiksi verenkiertoon."
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/aihe/diabetes/

Tuolla on paljon asiaa hiilaritietoisesta ruokavaliosta ja diabeteksestä. Mut karppaajillekaan ei suositella sen enempää proteiinien syömistä kuin normiruokavaliossakaan just sen takia, että protskut hajoaa sokereiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Diabetes mellitus.

Oon kyl joo ymmärtän, et proteiinit ja rasvat menee ihan ns. rasvakudokseen, no lihaksiinkin poteiineja varmaan, mutta siis hiilari ainoana se josta saa sokeria.

"Ravinnosta saadut hiilihydraattiyhdisteet hajoavat ruuansulatuksessa monosakkarideiksi. Ne imeytyvät verenkiertoon. Elimistö muuttaa kaikki monosakkaridit glukoosiksi. Verestä glukoosi siirtyy soluun solukalvon kantajaproteiinin avulla.

Kun verensokeri on korkea esimerkiksi aterian jälkeen, haimasta vapautuu insuliini-nimistä hormonia, joka varastoi glukoosia glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin. Kun verensokeri on matala, haima erittää glukagonia, joka pilkkoo glykogeenia glukoosiksi verenkiertoon."
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/aihe/diabetes/

Tuolla on paljon asiaa hiilaritietoisesta ruokavaliosta ja diabeteksestä. Mut karppaajillekaan ei suositella sen enempää proteiinien syömistä kuin normiruokavaliossakaan just sen takia, että protskut hajoaa sokereiksi.
No joo, ei proteiinien suuri saanti olekkaan terveellistä, MUTTA miten niin ne muuttuu sokeriksi??? =)

"Proteiini eli valkuaisaine on yhdestä tai useammasta aminohappoketjusta koostuva orgaaninen yhdiste. Proteiineja muodostavia aminohappoja tunnetaan 22, joista 2 tuoreinta löydöstä esiintyvät vain yhdellä mikrobilla, molemmat eri lajilla. Aminohapot ovat sitoutuneet toisiinsa peptidisidoksin. Aminohappoketjuja kutsutaan myös polypeptideiksi. Muutaman aminohapon ketju on oligopeptidi. Aminohappoketjujen katsotaan aina alkavan siitä päästä, jossa on vapaa aminoryhmä (nk. N-pää tai N-terminus) ja loppuvan päähän, jossa on vapaa karboksyyliryhmä (nk. C-pää tai C-terminus). Proteiinit löysi Jöns Jacob Berzelius vuonna 1838.

Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusainetta ja välttämättömiä elintoiminnoille. Proteiineja tarvitaan elimistössä sen typpi-, neste-, happo-, emäs- sekä kaliumin ja natriumin tasapainon ylläpitämiseen. Proteiinit mahdollistavat solujen liikkumisen, yhteenliittämisen, signaalivälityksen ja immuunipuolustuksen. Ne myös säätelevät geenejä eli toimivat transkriptiotekijöinä. Jotkin proteiinit toimivat entsyymeinä. Proteiineja muodostuu elimistössä DNA:n koodaamina aminohapoista translaatiossa.

Proteiinit ovat myös tärkeitä ravintoaineita. Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään sen sisältämien aminohappojen mukaan. Lihaproteiinin laatu on hyvä, koska se sisältää kaikkia kahdeksaa aikuiselle ihmiselle välttämätöntä aminohappoa, joita aikuisen ihmisen elimistö ei pysty itse tuottamaan. Liiallinen proteiinien syönti voi rasittaa munuaisia ja aiheuttaa kehon kuivumista. Myös proteiinien liian vähäisestä saannista on vakavia seurauksia. Esimerkiksi kehitysmaissa yleinen kvasiorkor on pienillä lapsilla esiintyvä proteiinin puutteellisesta saannista aiheutuva vakava sairaus."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
No joo, ei proteiinien suuri saanti olekkaan terveellistä, MUTTA miten niin ne muuttuu sokeriksi??? =)
Sorry, en osaa tuohon nyt vastata niin hyvin kuin haluaisit, enkä tähän hätään löydä lähdettä, mistä tuon olen opiskellut. Mutta anyway - kroppa kyllä valmistaa itse tarvitsemansa hiilarit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
No joo, ei proteiinien suuri saanti olekkaan terveellistä, MUTTA miten niin ne muuttuu sokeriksi??? =)
Sorry, en osaa tuohon nyt vastata niin hyvin kuin haluaisit, enkä tähän hätään löydä lähdettä, mistä tuon olen opiskellut. Mutta anyway - kroppa kyllä valmistaa itse tarvitsemansa hiilarit.
Niin kai, jos se saa ensin niitä hiilareita varastoon jostain. Ihan MUN ymmärryksen mukaan. =) :xmas:
 
alkuperäinen
Mikä tuon proteiinilainauksen tarkoitus suhteessa sokeriin oli?

Minulla on jostain syntynyt käsitys, ettei lihaksiin varastoitua glykogeeniä saa sieltä enää pois. Se poistuisi vain niiden lihasten käyttämänä. Maksan varasto on jakelua varten. Kun nuo varastot ovat täynnä ja edelleen syödään "sokeria"(esim sokeri ja täkkelys), maksa alkaa muuttaa sitä rasvaksi. Tämä näkyy verikokeissa kohonneena triglyseridilukuna.
 
AnniHelena
Mitä enemmän lukee karppaajien tekstejä, sen epämääräisemmältä hommalta kuulostaa. Teorioita on, mutta ei tietoa miten ne elimistön toimintaan vaikuttaa. Voi tehdä niin kuin itselle sopii... häh, mikäs karppiruokavalio se sitten on? Eikös Atkinsin dietissä laihtumiseen pääsemiseksi tarvitse päästä ketoositilaanja ensimmäisten kahden viikon oltava ruokavalion suhteen tosi tiukkoja. En usko että laihtumaan pääsee jos diettiä noudattaa jotenkin vain sinnepäin....?

South Beachiä kokeilin aikanani ja kyllästyin neljässä päivässä, ruokavalio oli tylsä niin vähillä hiilareilla, alkoi olla vaikeuksia keksiä mitä syödä esim. aamiaiseksi (ja ei, en popsi ylenmäärin perunoita, riisiä, puuroa ja leipää nytkään).
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Mitä enemmän lukee karppaajien tekstejä, sen epämääräisemmältä hommalta kuulostaa. Teorioita on, mutta ei tietoa miten ne elimistön toimintaan vaikuttaa. Voi tehdä niin kuin itselle sopii... häh, mikäs karppiruokavalio se sitten on? Eikös Atkinsin dietissä laihtumiseen pääsemiseksi tarvitse päästä ketoositilaanja ensimmäisten kahden viikon oltava ruokavalion suhteen tosi tiukkoja. En usko että laihtumaan pääsee jos diettiä noudattaa jotenkin vain sinnepäin....?

South Beachiä kokeilin aikanani ja kyllästyin neljässä päivässä, ruokavalio oli tylsä niin vähillä hiilareilla, alkoi olla vaikeuksia keksiä mitä syödä esim. aamiaiseksi (ja ei, en popsi ylenmäärin perunoita, riisiä, puuroa ja leipää nytkään).
Nuita teorioita on kyllä testattu, ja paljon.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=9675
Tuossa vielä TOSI pitkä perustietoisku karppaukseen.

Kaikki ei aloita induktiolla, koska pitävät sitä liian tiukkana, kuten sinä. Mulle taas on maistunut hyvin "partaäijä" ja kanamunat aamupalaksi jo kesäkuusta lähtien. Muista ruoista puhumattakaan. Tuossa 20-100g hiilareissa on jo paljon soveltamisen varaa.
 
alkuperäinen
Tylsästä ruokavaliosta tuli mieleen. Olen töissä tunnettu herkullisista eväistäni. Mennessäni lautasen kanssa pöytään tulee vilkaisuja, mitä sillä tänään on. Kehuja satelee säännöllisesti. Kuulen myös mainintoja terveellisyydestä. Muutamat ovat kiusoitelleet myös kasvisyöjäksi, vaikka lihaosa(usein rasvaa tihkuva) on aina pihistelemätön. Myös karppausta vähintäänkin kyseenalaisena ellei jopa epäterveellisenä pitäviltä on tullut positiivisia lausuntoja lautasen sisällöstä.
 
JariJ
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
meillä on siirrytty niissä vähäisissä leivissä joita syödään ranskanleipään. Tuntuisi, että ruisleivällä saa mahan kuralle ja ihottuman pahemmaksi.
Ruisleivästä tulee tosiaan monelle vatsavaivoja. Ruisleivän ja vaalean leivän eroa liioitellaan paljon. Ihan Suomessa on tutkittu, että niillä ei juurikaan ole eroa verensokerivasteessa. Täysjyväleipäkään ei ole mikään erikoistuote, jos jyvät on kuitenkin jauhettu. Vasta kun leivässä on mukana reilusti kokonaisia ja rouhittuja jyviä, saadaan vähän etua, ehkä noin 20 %.

Suurin vaikutus sokerikuormaan on leivän määrän vähentämisellä.
 
vieras
*teetä
*puuroa ja mehukeittoa/marjoja pakkasesta
*lasillinen-kaksi vettä
Aamiainen kuulostaa sopivalta, suunnilleen näin syön itse.

Töissä lounas:
*Kaksi ruisleipää, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti salaattia, paprikaa, kurkkua, tomaattia
*hedelmä/kevyt jugurtti
*useampi lasi vettä
Mikset syö lounaaksi lämmintä ruokaa? Minulla lämmin ruoka pitää hyvin nälkää ja keitoilla tai kasviksilla kevennetyillä ruuilla et pääse lihomaan. Itse syön töissä lounaaksi usein keiton, viipaleen leipää kevytlevitteellä ja vettä.

Kahvitauko töissä:
*hedelmä
*teetä
*vettä lasi-kaksi
Ok, näin teen itsekin, mutta joskus syön jogurttia, josta saan proteiinia, mutten sokeria siis maustamatonta ja lisäksi marjoja tai hedelmää.

Päivällinen kotona:
*mitä tahansa ruokaa kohtuullinen annos, mitä on perheelle valmistanut
*runsaasti vettä
*lasi-kaksi rasvatonta maitoa
Ok, itse syön lisäksi ehkä viipaleen leipää.

Iltapala:
*teetä
*ruisleipä, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti kasviksia päälle
*vettä lasi-kaksi
Joko näin tai esim. rahkaa, joskus syön puuroa jne.

Itse en jaksa, ellen pidä viikossa yhtä herkkupäivää, tämä tarkoittaa n. 100-150 g karkkia tai kahta herkkupäivää, toisena syön usein jäätelöä.
 
JariJ
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Eikö tossa karppauksessa sitten ikinä voi retkahtaa esim pitsaan...
Meneekö siinä kaikki sitten ihan puihin?
Ei ravintolapizzakaan ole läheskään pahin mahdollinen retkahdus. Ongelma on viljasta leivottu pohja. Tässä pari reseptiä vähähiilariselle pizzapohjalle:

http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=83

Toinen resepti, vaihda numeron tilalle 418. (palsta ei sallinut kahta linkkiä)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
*teetä
*puuroa ja mehukeittoa/marjoja pakkasesta
*lasillinen-kaksi vettä
Aamiainen kuulostaa sopivalta, suunnilleen näin syön itse.

Töissä lounas:
*Kaksi ruisleipää, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti salaattia, paprikaa, kurkkua, tomaattia
*hedelmä/kevyt jugurtti
*useampi lasi vettä
Mikset syö lounaaksi lämmintä ruokaa? Minulla lämmin ruoka pitää hyvin nälkää ja keitoilla tai kasviksilla kevennetyillä ruuilla et pääse lihomaan. Itse syön töissä lounaaksi usein keiton, viipaleen leipää kevytlevitteellä ja vettä.

Kahvitauko töissä:
*hedelmä
*teetä
*vettä lasi-kaksi
Ok, näin teen itsekin, mutta joskus syön jogurttia, josta saan proteiinia, mutten sokeria siis maustamatonta ja lisäksi marjoja tai hedelmää.

Päivällinen kotona:
*mitä tahansa ruokaa kohtuullinen annos, mitä on perheelle valmistanut
*runsaasti vettä
*lasi-kaksi rasvatonta maitoa
Ok, itse syön lisäksi ehkä viipaleen leipää.

Iltapala:
*teetä
*ruisleipä, kevyt sipaisu rasvaa
*runsaasti kasviksia päälle
*vettä lasi-kaksi
Joko näin tai esim. rahkaa, joskus syön puuroa jne.

Itse en jaksa, ellen pidä viikossa yhtä herkkupäivää, tämä tarkoittaa n. 100-150 g karkkia tai kahta herkkupäivää, toisena syön usein jäätelöä.
Näin olen syönyt yli 10 vuotta ja BMI on alle 20, pysyy aika tasaisena joten sopii minulle.
 
mikka...ihan hyvältä kuullostaa mutta kannattaa lisät listaan vaikka hedelmä keitto tai kiisseli ei lihota ja unhottuu makean himo :) itse olen nyt vasta viikon laihduttanut ja tuo sama 15 kiloo tarttis laihduttaa laitappa yv:tä jos kiinnostais kannustella ja jutella...mulla ainaki on hirmu tylsää ns yksin laihdutella :)
 

Yhteistyössä