Laihduttajat ja jo laihduttaneet, miltä kuulostaa?

  • Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.kuntolehti.com/main.php?id=92
*ROTFL!!!!!!!*
Leipätiedotus on leipomoteollisuuden rahoittama! :LOL:

www.fineli.fi
????
Nii, että Leipätiedotus, josta tuo kuntolehden artikkeli on tietonsa poiminut, saa rahoituksensa leipomoteollisuudelta. Sen takia mainostavat leipää. Mutta esim. pavuissa on yli 20g kuitua, siinä missä monen leipäpaketin kyljessä hehkutetaan "jopa 9g kuitua" :headwall:

Ja fineli on kansanterveyslaitoksen ylläpitämä sivusto.
 
Ne vähärasvaiset jugurtit kannattaa tosiaan jättää ihan omaan arvoonsa, vähärasvaisuus ei ole vähäkalorisuuden tae. Henk. koht. käytän maustamatonta jugurttia, eipähän tule ylimääräisiä sokereita. On muuten hyvää esim. ananaksen kanssa, sekaan voi heittää vaikka Fibrexiä kuiduksi ja kun lisää vielä auringonkukansiemeniä ja vaikka seesaminsiemeniä niin on vielä parempaa. Seesaminsiemenet auttaa muuten vatsan toiminnassa ;)
 
Viv
Noiden light tuotteiden kanssa kannattaa olla aika helisemässä, ettei liikaa nauti, häiritsee insuliinin tuotantoa, mistä seuraa näläntunnetta/makeannälkää. Näin ainakin olen itse kokenut ja sitä jostain ihan lukenutkin.. Jos rahkasta tykkää, niin maitorahka-ananas on nannaa :)
 
Nalletar
Netissä on sellanen kun "kalorilaskuri". Maksaa muutaman euron, mutta halpa ja hyvä laskuri. Sitä voi ilmaseksikin koittaa. Suosittelen. Mä en ole karppauksen kannalla vaan noiden yleisten ravitsemussuositusten. Jos perehtyy tuohon karppaukseen niin suosittelen perehtyyn myös näihin normaalisuosituksiin. Osaa niitä sitten paremmin verrata ja tehdä päätöksensä minkä mukaan haluaa elää. Elämäntapa muutoksestahan kuitenkin on kyse, jos haluaa painon myös pysyvän poissa.
 
Eipä näy finelin sivuilla edes top 25 paljon niitä kasviksia...tosin löytyy ruista, venhää, kauraa, näkkileipää hapankorppua jne :whistle:

[/quote]

Etsipä samat yli 10% kuitua sisältävät leivät sieltä kaupan leipähyllystä ;)

Toiseksi, pavut voittavat liukenemattomien kuitujen listalla finelissäkin ruisnäkkärin ;)

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2266&fuclass=all&specdiet=none&items=10&from=top&portion=100g&lang=fi
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Ne vähärasvaiset jugurtit kannattaa tosiaan jättää ihan omaan arvoonsa, vähärasvaisuus ei ole vähäkalorisuuden tae. Henk. koht. käytän maustamatonta jugurttia, eipähän tule ylimääräisiä sokereita. On muuten hyvää esim. ananaksen kanssa, sekaan voi heittää vaikka Fibrexiä kuiduksi ja kun lisää vielä auringonkukansiemeniä ja vaikka seesaminsiemeniä niin on vielä parempaa. Seesaminsiemenet auttaa muuten vatsan toiminnassa ;)
Tässä huomaatte miten vähän mä tiedän näistä jutuista...
Mutta tuo mainitsemasi "setti" kuulostaa ihanalle!! Kiitos vinkistä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Eipä näy finelin sivuilla edes top 25 paljon niitä kasviksia...tosin löytyy ruista, venhää, kauraa, näkkileipää hapankorppua jne :whistle:
Etsipä samat yli 10% kuitua sisältävät leivät sieltä kaupan leipähyllystä ;) [/quote]

Jos kadulla kysyt ihmiseltä, mistä saat kuitua, tuskin vastaa pavuista, vaan joko siitä ruisleivästä esim. tai sitten ne kasvikset (siis tyyliin salaatti, kurkku ja tomaatti) ja paljonko niissä tavallisissa kasviksissa olikaan kuitua (muistelisin äsken finelin sivuilta katsoneeni luokkaa 2%? Sä vissiin nyt vaan nostat sen karppauksen jalustalle, että se on ainoa ja oikea tapa. Väitätkö tosissasi, ettei ruisleipä ole hyvä kuitulähde?

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Ne vähärasvaiset jugurtit kannattaa tosiaan jättää ihan omaan arvoonsa, vähärasvaisuus ei ole vähäkalorisuuden tae. Henk. koht. käytän maustamatonta jugurttia, eipähän tule ylimääräisiä sokereita. On muuten hyvää esim. ananaksen kanssa, sekaan voi heittää vaikka Fibrexiä kuiduksi ja kun lisää vielä auringonkukansiemeniä ja vaikka seesaminsiemeniä niin on vielä parempaa. Seesaminsiemenet auttaa muuten vatsan toiminnassa ;)
Tässä huomaatte miten vähän mä tiedän näistä jutuista...
Mutta tuo mainitsemasi "setti" kuulostaa ihanalle!! Kiitos vinkistä!
Ole hyvä :D Laitan noita siemeniä muuten puuroonkin, keitän kyllä harvoin puuroa kun se ei oikein pidä nälkää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos kadulla kysyt ihmiseltä, mistä saat kuitua, tuskin vastaa pavuista, vaan joko siitä ruisleivästä esim. tai sitten ne kasvikset (siis tyyliin salaatti, kurkku ja tomaatti) ja paljonko niissä tavallisissa kasviksissa olikaan kuitua (muistelisin äsken finelin sivuilta katsoneeni luokkaa 2%? Sä vissiin nyt vaan nostat sen karppauksen jalustalle, että se on ainoa ja oikea tapa. Väitätkö tosissasi, ettei ruisleipä ole hyvä kuitulähde?
Se 2% on muuten aika iso juttu nuissa kasviksissa. Jos kasviksilla korvaa kokonaan perunan lautaselta, niin saa 50% enemmän kuituja kuin perunaa syömällä, joka on samalla ihan h*tin suuri sokeripommi. Samoin kun viljatuotteet, eli jos puhutaan painonhallinnasta, niin en minä ihan turhan päiten tuosta karppauksesta "vouhkaa".

www.ravitsemusjaterveys.fi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos kadulla kysyt ihmiseltä, mistä saat kuitua, tuskin vastaa pavuista, vaan joko siitä ruisleivästä esim. tai sitten ne kasvikset (siis tyyliin salaatti, kurkku ja tomaatti) ja paljonko niissä tavallisissa kasviksissa olikaan kuitua (muistelisin äsken finelin sivuilta katsoneeni luokkaa 2%? Sä vissiin nyt vaan nostat sen karppauksen jalustalle, että se on ainoa ja oikea tapa. Väitätkö tosissasi, ettei ruisleipä ole hyvä kuitulähde?
Se 2% on muuten aika iso juttu nuissa kasviksissa. Jos kasviksilla korvaa kokonaan perunan lautaselta, niin saa 50% enemmän kuituja kuin perunaa syömällä, joka on samalla ihan h*tin suuri sokeripommi. Samoin kun viljatuotteet, eli jos puhutaan painonhallinnasta, niin en minä ihan turhan päiten tuosta karppauksesta "vouhkaa".

www.ravitsemusjaterveys.fi
Vastaisitko kuitenkin vielä tuohon mun esittämääni kysymykseen :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastaisitko kuitenkin vielä tuohon mun esittämääni kysymykseen :whistle:
Ruispuurossa on kuitua 7 grammaa, ruisnäkkileivässä 6 g, ruispaloissa 4 g ja vaaleassa leivässä 1 g. Papupadassa puolestaan on kuitua 17 g, kaakaossa 12 g, hernekeitossa 10 g, avokadossa 9 g, pähkinöissä 8 g, päärynässä 8 g, monissa marjoissa 7 g, bataatissa 6 g, kiivissä 5 g, linsseissä 4 g, appelsiinissa ja mandariinissa 4 g, persikassa 4 g, omenassa 4 g, manteleissa 4 g, banaanissa 4 g ja oliiveissa 4 g. (Kaikki nämä siis annoskokoon suhteutettuna.)

Kuten voimme havaita, vilja ei ole lainkaan korvaamaton kuidun lähde.

Olepa hyvä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastaisitko kuitenkin vielä tuohon mun esittämääni kysymykseen :whistle:
Ruispuurossa on kuitua 7 grammaa, ruisnäkkileivässä 6 g, ruispaloissa 4 g ja vaaleassa leivässä 1 g. Papupadassa puolestaan on kuitua 17 g, kaakaossa 12 g, hernekeitossa 10 g, avokadossa 9 g, pähkinöissä 8 g, päärynässä 8 g, monissa marjoissa 7 g, bataatissa 6 g, kiivissä 5 g, linsseissä 4 g, appelsiinissa ja mandariinissa 4 g, persikassa 4 g, omenassa 4 g, manteleissa 4 g, banaanissa 4 g ja oliiveissa 4 g. (Kaikki nämä siis annoskokoon suhteutettuna.)

Kuten voimme havaita, vilja ei ole lainkaan korvaamaton kuidun lähde.

Olepa hyvä.
Eli SINÄ siis väität, ettei ruisleipä ole hyvä kuidun lähde? Mun mielestä en ole vieläkään saanut siihen vastausta, kaikkea muuta netistä löytyvää tietoa kyllä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastaisitko kuitenkin vielä tuohon mun esittämääni kysymykseen :whistle:
Ruispuurossa on kuitua 7 grammaa, ruisnäkkileivässä 6 g, ruispaloissa 4 g ja vaaleassa leivässä 1 g. Papupadassa puolestaan on kuitua 17 g, kaakaossa 12 g, hernekeitossa 10 g, avokadossa 9 g, pähkinöissä 8 g, päärynässä 8 g, monissa marjoissa 7 g, bataatissa 6 g, kiivissä 5 g, linsseissä 4 g, appelsiinissa ja mandariinissa 4 g, persikassa 4 g, omenassa 4 g, manteleissa 4 g, banaanissa 4 g ja oliiveissa 4 g. (Kaikki nämä siis annoskokoon suhteutettuna.)

Kuten voimme havaita, vilja ei ole lainkaan korvaamaton kuidun lähde.

Olepa hyvä.
Eli SINÄ siis väität, ettei ruisleipä ole hyvä kuidun lähde? Mun mielestä en ole vieläkään saanut siihen vastausta, kaikkea muuta netistä löytyvää tietoa kyllä.
Jos viitsisit lukea läpi tuon ravitsemusjaterveys.fi -sivuston artikkelit. Sinne on koottu maailmanlaajuisesti tutkimuksia aiheesta. Tuo oli lainaus sieltä, sorry kun en maininnut. Mutta näet kyllä siitä itsekin, mitä mieltä olen leivän "ylivoimaisuudesta" kuitulähteenä. Varsinkin kun ruisleipiin on lähes poikkeuksetta sotkettu vehnäjauhoja ja / tai perunaa.
 
laihduttanut
ehdottomasti yks herkkupäivä viikossa. ja suosittelen nuita myskipatukoita pahempiin makean nälkiin.. itse laihdutin 5kg lähestulkoon sillä että söin makean nälkään myslipatukoita niitä löytyy vaikka minkä makuisia.. mulla oli aina kaupassa käydessä laukussa yks myslipatukka ja jos halutti ostaa karkkia en ostanut vaan söin kaupasta päästyäni sen myslipatukan. ja suosittelen vishy vettä se pitää hyvin nälkää poissa!!!
 
vieras
Eli kaikki nyt sitten vaan ostamaan salaattia, tomaatti, kurkkua ja muita kasviksia...niissä on vissiin sitten enemmän kuitua kuin kunnon ruisleivässä :whistle: . Ei mulla enää muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kaikki nyt sitten vaan ostamaan salaattia, tomaatti, kurkkua ja muita kasviksia...niissä on vissiin sitten enemmän kuitua kuin kunnon ruisleivässä :whistle: . Ei mulla enää muuta.
Ole ihan rauhassa sitten siinä uskossa, että kuitu on ainoa onni laihtumisessa ja painonhallinnassa. Mä oon sitä "ruis"leipää mussuttanut ihan riittävästi todetakseni, että maha pelaa paljon paremmin, kun syö "karpaten".
 
alkuperäinen
Viljasta kannattaa muistaa, että se on keksitty vasta vähän aikaa sitten. Ihmistä ei ole suunniteltu niiden syöjäksi. Kasviksista saa juuri niin paljon kuitua kuin tarvii ja se on hyvää liukenevaa kuitua. Perunat, makoronit, riisit yms. kannattaa tosiaan korvata kasviksilla.

Mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii?

Loppukevennyksenä kätevä vinkki kuituintoilijoille: sanomalehdestä saa kätevän kuitulisän puuroon, kun leikkaa musteettomat reunat ja ajaa ne tehosekoittimessa. Musteellisista osista saa mahdollisesti jopa terveellisempää tummaa kuitua.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kaikki nyt sitten vaan ostamaan salaattia, tomaatti, kurkkua ja muita kasviksia...niissä on vissiin sitten enemmän kuitua kuin kunnon ruisleivässä :whistle: . Ei mulla enää muuta.
Ole ihan rauhassa sitten siinä uskossa, että kuitu on ainoa onni laihtumisessa ja painonhallinnassa. Mä oon sitä "ruis"leipää mussuttanut ihan riittävästi todetakseni, että maha pelaa paljon paremmin, kun syö "karpaten".
Mä en oo nyt puhunut kuiduista, et olis yhteydessä mitenkään laihduttamisen kanssa.

 
vieras
Mä nyt alkuun lisäisin sitä liikuntaa niin että kaksi kertaa viikossa kevyttä liikuntaa 30-60min ja kerran viikossa hieman raskaampaa liikuntaa 30min,riippuu tietysti miten olet liikkunut aikasemmin mutta jos alkuun yrität liikaa niin se into lopahtaa nopeasti.
Ja mun mielestä voisit sallia itsellesi yhden herkkupäivän viikossa,sillä jaksaa viikon syödä terveellisesti kun tietää että saa vähän nauttiakkin esim viikonloppuna,koska jos et salli itsellesi mitään irrottelua,sorrut helposti ahmimaan joku kerta ja se kolahtaa omatuntoon ja ei motivoi välttämättä jatkamaan prosessia.
Tsemppiä koitokseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Viljasta kannattaa muistaa, että se on keksitty vasta vähän aikaa sitten. Ihmistä ei ole suunniteltu niiden syöjäksi. Kasviksista saa juuri niin paljon kuitua kuin tarvii ja se on hyvää liukenevaa kuitua. Perunat, makoronit, riisit yms. kannattaa tosiaan korvata kasviksilla.

Mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii?

Loppukevennyksenä kätevä vinkki kuituintoilijoille: sanomalehdestä saa kätevän kuitulisän puuroon, kun leikkaa musteettomat reunat ja ajaa ne tehosekoittimessa. Musteellisista osista saa mahdollisesti jopa terveellisempää tummaa kuitua.
Siis oletko nyt tämän ketjun alullepanija? Miksi nyt lyttäät viljat, jos kuitenkin olet runsaasti leipää suunnitellut syöväsi :eek: ?

 
ap
Nyt ekana pistää silmään tuo "alkuperäinen" nimimerkki tuossa edellisessä viestissä... Se en ole siis minä :-D!

Mutta sellainen tuli mieleen, että kun olen aiemmin syönyt kyllä kohtuullisen epäsäännöllisesti, epäterveellisesti ja herkutellen. Ja siitä huolimatta painoni on pysynyt vuosikaudet tässä, liikuntaa en aiemmin edes harrastanut. Ja kuntotestissä sain arvosanan "huono kunto". Niin nyt, kun olen alkanut tarkkailla syömisiä ja juomisia, liikun enemmän, niin onhan sen painon pakko laskea :-D! Vaikka välillä söisin herkkujakin...onhan?

Siis maalaisjärjellä näin ajattelen :) Söin aiemmin siis todella-todella paljon herkkuja.
 
vieras
Eikös painonvartijoissa saa syödä ruisleipää ja perunaa nimenomaan niin paljon kun haluaa? Ja aika moni on sielläkin laihtunut isoja kilomääriä.
Mun mielestä kannattaa syödä kaikkea, mutta pienempiä annoksia.
Ja herkkupäivä kerran viikossa.

On helpompi pysyä näin siellä tavoitepainossa sitten. Jos jätät pois perunan, ruisleivän ja kaiken mun mitä karppaajat eivät syö, niin sitä ei sitten kannata syyä enää ikinä kun paino tulee heti takaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Viljasta kannattaa muistaa, että se on keksitty vasta vähän aikaa sitten. Ihmistä ei ole suunniteltu niiden syöjäksi. Kasviksista saa juuri niin paljon kuitua kuin tarvii ja se on hyvää liukenevaa kuitua. Perunat, makoronit, riisit yms. kannattaa tosiaan korvata kasviksilla.

Mihin niitä kuituja niin hirveästi tarvii?

Loppukevennyksenä kätevä vinkki kuituintoilijoille: sanomalehdestä saa kätevän kuitulisän puuroon, kun leikkaa musteettomat reunat ja ajaa ne tehosekoittimessa. Musteellisista osista saa mahdollisesti jopa terveellisempää tummaa kuitua.
Kerro paljonko ihminen tarvitsee kuitua päivän aikana ja mistä sinä sen saat?

 

Yhteistyössä