lähihoitajat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut

Vieras
Kertokaapa kuinka vastuullista työnne on? Onko helppo oppia? Esim.vanhustyössä millainen vastuu? Miten se näkyy? Miten teidän työ eroaa sairaanhoitajien työstä?
 
lähihoitajan työ esim. laitoksissa on vanhusten perushoitotyötä, pesua, pukemista, syöttämistä, lääkkeiden antoa ja jakamista....
laitoksissa, ainakin meillä on joka vuorossa yleensä sairaanhoitaja, joka kantaa suurimman vastuun.
lähihoitajalla ei ole tipanlaitto oikeuksia, ei saa pistää suoneen, lihakseen pisto on paikkakohtaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matala:
lähihoitajan työ esim. laitoksissa on vanhusten perushoitotyötä, pesua, pukemista, syöttämistä, lääkkeiden antoa ja jakamista....
laitoksissa, ainakin meillä on joka vuorossa yleensä sairaanhoitaja, joka kantaa suurimman vastuun.
lähihoitajalla ei ole tipanlaitto oikeuksia, ei saa pistää suoneen, lihakseen pisto on paikkakohtaista.

Lihakseen pistäminen pitäisi kyllä olla ihan luvallisten asioiden listalla, sillä koulussakin se opetetaan. Tippojen kanssa sählääminen on aivan paikkakohtaista, useassa paikassa, joita tiedän, lähihoitaja voi vaihtaa pussin tai lopettaa infuusion, työpaikkakoulutuksena voi saada ihan iv-luvatkin ;)
Minä en toki ole vielä valmis lähihoitaja vaan parhaillaan hohun harjoittelussa sairaalassa. Siellä lähihoitajan työnkuva on lähes sama kuin sairaanhoitajan. Ainut ero on se, että iv-jutut hoitaa pääsääntöisesti sh. Samalla tavalla jaetaan lääkkeitä, pistellään jne.
 
Minä olen sh-koulutuksen saanut. Käytännössä työpaikoilla, joissa olen ollut, sh-lähihoitaja -ero on lähinnä siinä, että sh hoitaa asiat omaisten ja lääkärien kanssa, tilaa ajat tutkimuksiin, hoitaa iv:t ja vaativat haavanhoidot jne. sekä vastaa osastosta. Lähihoitaja keskittyy nimenomaan siihen käytännön hoitotyöhön.

Mutta yhdessähän siellä enimmäkseen niitä peppuja pestään =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja matala:
lähihoitajan työ esim. laitoksissa on vanhusten perushoitotyötä, pesua, pukemista, syöttämistä, lääkkeiden antoa ja jakamista....
laitoksissa, ainakin meillä on joka vuorossa yleensä sairaanhoitaja, joka kantaa suurimman vastuun.
lähihoitajalla ei ole tipanlaitto oikeuksia, ei saa pistää suoneen, lihakseen pisto on paikkakohtaista.

Ite oon kans lh, ja mä oon saanu pistää lihakseen ja jakaa lääkkeitä. Myös ottaa suoninäytteet-tämä oli työpaikka koulutuksen aikaansaannosta. Sittemmin olen opiskellut sairaanhoitajaksi, eikä työnkuva juurikaan muuttunu muuten, kuin noiden i.v juttujen osalta. Niin, ja vastuuta enemmän. VAikkakin sitä vastuuta oli jo paljon lähihoitajanakin!

 
Ampparissa työskennellessä nyt on aika pirunmoinen vastuu, sillä monesti ihmisten henki on mun käsissäni... Ts. mä vastaan parini kanssa täysin tekemisistämme ja vastuu hoidon onnistumisesta tai epäonnistumisesta on yksin ja ainoastaan meillä, vaikka lääkäriä konsultoitaisikin. Ja kaikki ensihoitolääkkeet löytyy ja luvat käyttää.
 
Välillä ollaan vastuussa kahdestakin osastosta, kun ainoana hoitajana paikalla. Yksin vastuussa myös pidempiä aikoja kun työvuoro kouluttamattoman työntekijän kanssa.
Meillä vain yksish, joka tekee vain päivävuoroa arkipäivisin, vanhainkodista siis kyymys. Potilaamme monisairaita ja huonokuntoisia, suurin osa vuodepotilaita. Asiakkaan hoitaminen ja huomioiminen kokonaisuutena sairaudet, ruokavaliot, allergiat yms, huomioon ottaen. Tarkkaillan vointia ja sen muutoksia. Hammaslääkärissäkäynnit ja fysioterapiapalvelut hommataan tarvittaessa. Kuntoutetaan ohjeiden mukaan. Lääkkeiden jaot tekee pääosin sh, mutta kun hän lomalla, lh tuuraajana ja tekee samat jutut. Verikokeet käytetään tällöintk:ssa joka ihan vieressä.
eli sh:n työt ei juurikaan eroa, hän hoitaa yleensä paperi jutut ja sopii intervallipaikat, ottaa kokeet. Lähinnä siksi että helpompi joku työnjako, muutenhan noi tehdään kuka milloinkin kun sh ei paikalla. Sh tekee myös vaippatilaukset ja muut, tosin yleensä lh:lla parempi näkemys mitä minkäkin verran kuluu, eli yhdessä katsotaan ensin.
Aika monipuolista meillä on lh:n työ, kun on monen kuntoisia ihmisiä asiakkaina. Pidän työstäni, kun vaan ei olisi niin kauhea kiire, että saisi työt tehdä rauhassa ja ajatuksen kanssa. Mukava olisi myös jos olisi aina saatavilla koulutettuja sijaisia, vastuun kannalta, eli jokainen vastaisi omista tekemisistään. Ja onhan se monesti vähän erilainen näkemys tähän työhön hoitajalla kuin ihan maallikolla. Luulin ennen koulutuksen saamista et tätä vois tehdä kuka vaan , mut kyllä aika hankala olis ihan kaikkea ottaa huomioon mitä pitäisi, jos ei minkäänlaista ala koulutusta olisi. Ja kova homm aolis muilla kouluttaa työpaikalla joka juttua erikseen.
 

Yhteistyössä