Lähihoitajaksi..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa kovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa kovasti

Vieras
Olen kiinnostunut lähihoitajan ammatista ja suuntautuminen joko vanhuksiin tai päihde/mielenterveys kiinnostaisi. Haluaisin kuulla jo alalla työskentelevien kommentteja työstä, mikä parasta/huonointa, miten työllistyy ja mihin, ja tietysti se palkkaus, vaikka hoitoalan sanotaankin olevan kutsumus ammatti..

Olen sairaahoitoon ja huolenpitoon suuntautunut lähihoitaja, työnantajana kaupunki. Itse työskentelen avopuolella kotihoidossa. Sekä parasta että huonointa taitaa (avopuolella) olla yksin työskentely ja sen mukanaan tuoma vastuu. Kukaan ei kyttää miten teet työsi, mutta jos jotakin sattuu olet yksin paikalla päättämässä jatkohoitotarpeesta, voiko asiakkaan jättää kotiin vai laittaakko sairaalaan jne... Kaupungilta/kunnalta löytyy avopuolen lisäksi töitä vanhain- ja dementiakodeista, päiväkeskuksista, yksityisellä puolella kuntoutuskoteja, palvelutaloja... Myös sairaalat ja terveyskeskukset työllistävät lähihoitajia. Laitoksissa ei tietenkään ole tuota "yksintyöskentely-ongelmaa". Itse tykkään ihmisten parissa työskentelystä ja olen kokenut alan omakseni. Huonokuntoisten parissa työ tietty fyysisesti raskasta ja varsinkin kotona ne olosuhteet ei aina mukavimmat mahdolliset... Varsinkin dementikot vaativat todella piiiitkääää pinnaa, mutta palkkio tulee kyllä aina kun onnistut...
Meillä ainakin jatkuva sijaispula, vakipaikat sensijaan "kiven alla". Mutta ainakin itselläni riitti ennen vakinaistamista töitä sijaisena pari vuotta ilman päivänkään katkoa (siis ei työttömyyspäiviä välissä), samalla työnantajalla. Tähän tietysti vaikuttaa paljon millaisen kuvan itsestäsi työntekijänä annat.
Palkkaus ei toki päätä huimaa, peruspalkkana ilman ikälisiä n 1600 euroa. Siihen sitten tehdyn mukaisesti ilta-, yö-, sunnuntai- jne korvaukset.

Toivottavasti oli apua, laita lisää kysymyksiä jos tarpeen niin lisäillään.
:)

Mä olen valmistunut -99 lähihoitajaksi ja suuntauduin vanhustyöhön. Olin vuoden sijaisena hoivakodissa ja sitten sain toimen, olin yht. 4 vuotta ja nyt äitiyslomalla ja hoitovapaalla kotona ollut 2 vuotta.

Ensimmäiset 3 vuotta olin dementiayksikössä. työvuorossa oltiin yksin n. 7 dementoitunutta vastuulla, joskus enempi ja joskus vähempi. Tykkäsin kovasti tehdä töitä yksin, kova vastuu siinä on ja erittäin paljon työtä, silmät kaikkialla ja "tuntosarvet" koholla. Dementoitunut on erittäin haasteellinen ihminen. Hoitajan tulee olla rauhallinen, hellä, tarkka, määrätietoinen...ym. Siellä ei saa lietsoa levottomuutta, dementoitunut aistii herkästi ilmapiirin. Pidin kovasti työstäni ja yksin ei pelottanut olla, ei sovi kaikille olo suljettujen ovien takana...

Sitten vaihdoin osastoa, tuplamäärä potilaita ja useampi hoitsu, tykkäsin myös siitä. Ajattelin vaihtaa vaihtelun vuoksi ja ammattitaidon ylläpidon myös, näkee ihmisiä joilla on muita sairauksia ja eri hoitomenetelmiä. Työ oli kolmivuorotyötä.

Tulevaisuudessa kun palaan työelämään joudun miettimään erittäin tarkkaan palaanko sinne pysyvästi. Perhe on tärkein ja lasteni lapsuusaika, tavoittelen varmaan yksivuorotyötä. Haluiaisin kuitenkin kovasti jatkaa lähihoitajana.

ÄÄrettömän raskasta työtä etenkin vanhuspuolella. Osastot pyörivät vastavalmistuneiden innolla ja oppimisen halulla...kunnes sekin hiipuu ja hoitajat urutuvat omiin kaavoihinsa. Kun työtä on paljon ja hoitajia vähän ei validaatioihin ja virikkeisiin ole aikaa eikä jaksamista.
Meillä mennään päivä kerrallaan niin että viimeksi vapaalta tullut hoitaa ne hankalimmat purevat ym vanhukset ja väsyneet vapaitaan aloittelevat hoitajat saavat herttaisten rouvien ja herrojen kammarit. Tämä toimii vain aamuvuoroissa jolloin on enemmän hoitajia. illat kun mennään niin että osastolla on 24 asukasta, 1 hoitaja ja 1 laitosapulainen ei hoidettaviaan voi käydä valikoimaan. Tätä kuitenkin tehdään omien voimien mukaan silloin kun on mahdollistA

...jatkuuu tuo ed. lause..

Eli valintaa asukkaiden kesken tehdään silloin kun se on mahdollista koska jokaisella asukkaalla on oikeus saada hyväntuulinen hoito ja huolenpito joka päivä. Väsynyt hoitaja ei jaksa vaativan asukkaan tarpeisiin aina vastata, tähän on kuitenkin menty, kun rahat on tiukalla eikä sijaisia ole saatavissa.
Voimia kaikille kanssa sisarille!!!