Heips kaikki,
HPM tuuhan aina välillä raportoimaan kuulumisia. Oikein ihania äitiyslomapäiviä ja hyviä vointeja sinne teille kaikille!
MemmuLiinalle toivottelen jo nyt oikein mukavaa matkaa! Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista! Ja vielä tosta työpaikka-asiasta: samoin minä työskentelen toimistossa, jossa noin 25 hlö töissä. Ja täysin saman alan ihmisiä vain kourallinen. Meille ei myöskään löydy sijaisia työkkäristä... Kun ilmoittelin kasvavasta mahastani ja äitiysloman alkamisajankohdasta (jo joskus rv:lla 13, että töitä ja tarjouksia voitiin hiukan ennakoida poisjääntini mukaan), niin kyllä mä onnitteut sain (vaikka ne ehkä vähän väkinäisiltä aluksi kuulostivatkin...

). Nämä vauva-asiat tapahtuu niin kuin tapahtuu. Siihen ei kellään ole sanomista. Ei kannata turhaan jännittää töissä kertomista, hyvin se menee. Uskon, että kaikki ovat kuitenkin iloisia sun puolesta.
Varoitus, tosi pitkästi omaa napaa:
Olin eilen tyksissä käymässä. Kuvittelin meneväni sinne synnytystavan arviointiin. Neuvolalääkäri oli kuitenkin lähetteeseen laittanut epämääräisesti jotain lantion mittaamisesta... sain itse pyytämällä kuitenkin tarkistamaan vielä vauvan asennon ultraamalla, koska olin eri mieltä neuvolan terkkatädin ja lääkärin kanssa aiemmin. Tyksissä käynti venyi sitten oletetusta tunnista noin neljään tuntiin...
Aikaisemmin neuvolassa terkkatäti (kesäsijainen) oli mulle ehkä jopa närkästynyt, kun oli eri mieltä hänen kanssaan vauvan asennosta (rv35). Mun mielestä vauva oli vielä perätilassa, mutta terkkatädin mielestä se oli kääntynyt. Äitiyskorttiinkin hän laittoi kysymysmerkin kera raivotarjonta. Lääkäriaikaa ei aikaistettu, vaikka kysyin siitä kun aiemmin siitä oli oman terkkatädin kanssa sovittu. Eli seuraavan kerran pääsin lääkäriin vasta viikon päästä(rv36). Lääkäri sanoi myös, että kyllä vauva on selkeästi kääntynyt. Rupesin sitten itse ajattelemaan samoin, kun vauva tosiaan viikonlopun aikana vääntelehti tosi kovin, niin että koko maha pyörähteli. Silti en tuntenut potkuja ollenkaan vatsan yläseutuvilla. Paruin jo miehellenikin, että vauva on varmaan halvaantunut jaloista, koska ei potki ollenkaan. Kaikki "iskut" tuntuivat vaan vatsan alapuolella, jolloin niiden olisi pitänyt tulla nyrkin iskuista, jos kerran pääkin oli alhaalla.
Rupesin epäilemään kuitenkin lääkärin sanoja ja vauvan kääntymistä ja "pakotin" lääkäriltä lähetteen tyksiin. Hän oli syyksi siis keksinyt "lantion tarkistus", kun kerran asento hänen mielestään oli täysin selvä (tyksin ajan sain sitten rv:lle 37). Pääsin tyksissä sitten kuitenkin ultraan, kun pyysin että vauvan asento vielä tarkistettaisiin. Ultrassa ilmeni, että vauva oli tosiaan perätilassa. Viikkoja oli eilen kasassa 37+2 ja yrittivät sitä sitten saman tien siellä kääntää. Oli tosi epämiellyttävä kokemus. Toinen lääkäri yritti kääntää sisäkautta ja samaan aikaan toinen "runnoi" vatsan päältä. Eikä kääntäminen onnistunut. Tämän jälkeen menin röntgeniin, jossa varmistuttiin lantion mitoista. Tänään soittivat röntgenin tuloksista. Periaatteessa kai alatiesynnytys olisi mahdollista mittojen peruteella (yksi mitoista oli muutaman millin suositusta pienempi), mutta todennäköisesti muiden syiden perusteella kallistumme leikkaukseen. Huomenna varmistuu sektioaika.
On ihan hullun tuntuista, että tiedän noin viikkoa etukäteen, että vauva syntyy tiettynä päivänä. Muutenkin nyt jotenkin asia rupesi mulle vasta konkretisoitumaan ja alkoi jänskättämään ihan kamalasti. Huh huh, tulipas taas purettua mieltä liian pitkästi... :ashamed:
VAROITUS OHI, oma napa päättyi...
Oikein mukavaa loppuviikkoa kaikille!
coke 37+3