Yks syy miks haluan jakaa oman synnytyskokemukseni teidän kanssa on se, että musta ainakin tuntuu että suurin osa tarinoista on negatiivisia... Mulla oli todella hyvä synnytys (vaikkei se tietenkään mitään herkkua ollut!) ja toivon että saatte tästä vähän positiivisempaa, mutta silti realistista kuvaa touhusta. Samassa veneessä sitä kun ollaan ettei kauheesti kokemusta asiasta. Mulle sattui vielä hyvin, että kätilöllä ei sattunut oleen muita potilaita ollenkaan, eli oli yksin mun käytössä!
Synnytys käynnistyi aamuneljältä pienellä lapsiveden menolla. Sen jälkeen alkoi supistamaan n.10min välein. Synnytysvastaanottoon saavuttiin klo 8, jolloin supparit tulivat 7-8min välein. Olin käyrällä muutamaan kertaan ja lääkärintarkastuksessa todettiin kohdunsuun lähteneen avautumaan ja kanavan lyhenemään, joten sain kehotuksen jäädä seurantaan ja mahdollisesti käynnistellään viimeistään seuraavana aamuna. Ei tarvinnut käynnistellä, sillä hetkeä myöhemmin supisti jo 4 min välein. Siinä vaiheessa kun supparit tulivat 3 min välein, olin jo melko väsynyt enkä tuntunut oikein hallitsevan supistuksia ja aloin jo suunnittelemaan ensimmäistä kivunlievitystä. Olin kuitenkin kolme senttiä auki ja kätilö valmis lähettämään synnytyssaliin, joten siirryttiin sinne odottamaan epiduraalia noin kello 15. Sain odotellessa kokeilla ilokaasua, ja oikealla ajoittamisella se hieman taittoi supistuksen terävintä huippua, mutta olin jo tosiaan niin väsynyt etten oikein jaksanut keskittyä siihen sen vaatimalla tavalla. Lisäks väsymyksen takia en jaksanut edes hengittää kaasua syvään, vaan niistä tuli aina semmoisia heng-tauko-itys... Sain tosi nopeesti epiduraalin ja täytyy myöntää että se aine on taivas. Vei kaikki kivut, ainoastaan paineen tunne jäi supistusten aikana. Vaikutus kesti noin kaksi tuntia ja sain lisäystä yhden kerran. Toisen lisäyksen jälkeen oksitosiinitippa nostettiin niin ylös, että hetken päästä olin täysin auki ja piti alkaa ponnistaan. En osannut varautua siihen, että ponnistamistarve on niin voimakas ja kivulias, että sain paniikkihäiriön, joka tietenkin lievensi ponnistamista. Näin jälkikäteen voin rehellisesti sanoa, että siinä meni muutama hyvä ponnistus todella hukkaan... Aluksi muutama ponnistus kyljeltään ja loput puoli-istuvassa. Isästä oli aivan mieletön apu! Se tsemppas ja ponnisti mun kanssa. Samoin kätilö oli ihana ja kannustava. Ponnistusvaiheeks mulla on merkattu 30min. Supistukset harveni tosi paljon koko ponnistusvaiheen ajan - ehkä arviolta 15 ponnistusta ja muksu oli ulkona. Mutta se tunne oli kamala! Musta tuntu kokoajan ettei muksu yksinkertaisesti voi mahtua tulemaan ja paikat ottaa vastaan. (Loppuviimeks selvisin kuitenkin vain yhdellä tikillä!!) Samperi kun teki mieli heittää volttia joka ponnistuksella, mutta isä tsemppas että jokainen ponnistus on yksi vähemmän - ja niinhän se on. Kun vauvan pää oli ulkona, mun ei tarttenu tehdä enää mitään. Kätilö hoiti muun kropan ulos. Ja kun se touhu lopulta oli finaalissa niin itkuhan siinä pääsi. Osaks helpotuksesta, osaks liikutuksesta ja osaks kai itkin vielä noita synnytyskipuja, kun en kerenny niitä itkemään siinä tohinassa. Yhteensä koko juttu kesti papereiden mukaan 16h 30min. Ensisynnyttäjäks se oli ihan hyvä, koska kokoajan tapahtu jotain eikä pitkittynyt turhia. Ja itse olen tyytyväinen, että selvisin ilman kipulääkkeitä epiduraaliin asti, niin kuin oma toiveeni oli. Pystyasento ja liikkuminen kannattaa, sillä ainakin itsellä supistusten voimakkuus tuntui tuplaantuvan makuuasennossa.
Kaksi tuntia syntymän jälkeen päästiin osastolle. Meidän vaavi oli ihana, kiltti, enkelimäinen poika, mutta ensimmäisenä yönä jouduin yhdeksi syöttöväliksi antamaan pojan hoitsuille, koska vahdin sitä kuin haukka enkä saanut itse nukuttua ollenkaan... Kaikki ne pienet öh- ja äh-äänet on maailman kauneinta musiikkia <3 Ja koska synnytys oli suht "helppo", niin mulla ei ollut koko osastoaikana ongelmia esim. istumisen ja vessakäyntien kanssa. Kipulääkettä en tarvinnut kertaakaan ja kohtukin lähti kuulemma supistumaan tosi hyvin. Jälkivuotokin oli kohtuullista kokoajan. Tunteet oli pinnassa ja taisin itkeskellä enemmän kuin parin viime vuoden aikana yhteensä... Mutta onnesta ja liikutuksesta