Läheiset sanoo etten osaa käyttää rahaa, että siksi eivät rahat riitä, onko tämä mielestänne totta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhlaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuhlaaja

Vieras
Saan kuukaudessa:
900e koulutusrahaa
150e lapsilisää
90e elatustukea
250e asumistukea
= 1390e/kk

Menoja kuukaudessa:
-700e vuokra sis. vesi ennakot
-20e sähkö
-10e netti
-30e puhelinlasku
=-760e/kk

Minulla on joka toinen viikko kaksi lasta huolehdittava. Toinen kirjoilla kanssani. Auto on, ja on välttämätön, vakuutukset ja verot maksettu vuodeksi, eli syö vain bensaa.

Elämiseen jää siis 630e/kk (ruoka, bensa, vaatteet, lasten harrastukset, hammaslääkäri ja muut trveysmaksut, muut hankinnat)

Olenko mielestänne rahan väärinkäyttäjä, vai ovatko nämä mielestänne liian pienet tulot?

siis täh? et kerro, miten tuo "käyttöraha" jakautuu. kaikki pakolliset menot joutuu jokainen maksamaan, mutta jos käytät tuosta 630e.stä esim. 2/3 vaatteisiin, jolloin syötte pelkkää makaronia kuukauden, menee pieleen.

Jos noi on sun tulot niin niillä on sitten vaan pärjättävä !
Mulla jää käteen pakollisten laskujen jälkeen (vuokra+sähkö+vesi ) 500e.
Meitä on kolme mä ja kaksi lasta. Pärjään, en hyvin mutta pärjään kuitenkin velaksi en elä.

[QUOTE="vieras";25980586]Käsittääkseni olisit oikeutettu toimeentulotukeen eli et mitenkään leveästi elele todellakaan.[/QUOTE]
Jaa huomasinkni että saakin asumistukea. Onkohan syy tuon vähään määrään se, että asuu liian isossa kämpässä.. Kannattaa pienempää ja halvempaa hakea.

Viimeksi muokattu:
Tulot on ehkä pienet, mutta mun mielestä ne näyttää riittävän sulle hyvin. Vai riittääkö? Et kerro ollenkaan miten tuo 630€ jakautuu loppuihin menoihin ja onko sulla joka kuukausi tilanne, että rahat loppuu viikkoa tai kahta ennen seuraavaa "tiliä"? Jos ei lopu, niin silloinhan sulla ei oo ongelmaa. Jos loppuu, niin tarkistaisin sinuna mihin sitä rahaa oikeasti käytän.

[QUOTE="mä";25980588]Jos noi on sun tulot niin niillä on sitten vaan pärjättävä !
Mulla jää käteen pakollisten laskujen jälkeen (vuokra+sähkö+vesi ) 500e.
Meitä on kolme mä ja kaksi lasta. Pärjään, en hyvin mutta pärjään kuitenkin velaksi en elä.[/QUOTE]
No sinäkin olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Jos et sitä hae, niin tahallasi aiheutat kurjuutta lasten elämään.

Aika pienet tulot kyllä, ratkaisevaa on se mihin se loppuosa sun rahoista kuluu. Onko rahat loppu jo paljon ennen seuraavaa rahapäivää? Saatko säästettyä vaikka käteisenä pienen summan hätävararahastoon?

Paljonko tosta loppuosasta menee ruokaa, miten paljon muuhun?

Tee itsellesi palvelus ja ota KAIKKI kuitit talteen huhtikuun ajan. Kuukauden lopussa teet niistä koosteen mistä näet paljonko rahaa on mennyt mihinkin. Se on tosi opettavaista, esim. minä joka pidän itseäni tarkkana rahankäyttäjänä huomasin että mulla menee hurjan suuri summa kuukaudessa juustoon ja juustoraasteisiin...

Siis eihän tuossa viestissä kerrota mitään minkä perusteella voitaisiin vastata kysymykseen. Se, paljonko sulla on vuokra ja laskut ei kerro juuri mitään rahankäytöstäsi. Olennaista on se mihin ne loppurahat menee. Ja jos ne riittää elämiseen niin eihän sitten rahankäytössä ole suurempia ongelmia.

Hui, mulla alkaa stressata jo silloin, kun tilin saldo näyttää 5000€. Mieheltä peritty ominaisuus.

Me ollaan miehen mielestä köyhiä, vaikka minusta me eletään huoletonta elämää. Kaupasta saa sitä mitä haluaa ja suuremmatkin hankinnat onnistuu ilman säästöjä ja nälkäkuuria. :) Meillä on nelihenkinen perhe + 2 lemmikkiä

No eihän sillä tieten kovin "juhlita". Jos vähänkään ostaa jotain suurempaa tai erikoisempaa, rahat menee varmasti nolliin. Ruoka maksaa tänäpäivänä ihan perkeleesti, siihen uppoaa yllättävän paljon rahaa, ja mitään makaronia ja kaurapuuroa ei normi ihmisen tarvitse kokoajan vetää. Ruoka on ihana asia, mistä en pihistelisi. Jos ruokaan menee 300-400€ ja tankkaat autoa esim 100€ jää pari sataa enää muuhun.
Käyt kerran baarissa tai ulkona syömässä tai ostat muksulle tai itselle vaatetta, pistätä jemmaan vakuutuksia varten.... Kyllä sen ihan normaali kulutuksella saa menemään. :)

Siis riittäähän tuo jos sen on pakko riittää.

Elämä on valintoja täynnä. Jos ei tuo riitä, niin on titrattava: halvempi kämppä tai sitten lisätuloja jostain. Ei sen kummempaa. Jos et ruinaa läheisillesi rahojesi puutetta niin eihän heillä sanomista pitäisi olla sinun osaamisiisi. Mutta jos käyt toisen kukkarolla niin sen juttuja sitten on kuuleminen ja niistä opiksi ottaminen.

Ruoka on ensimmäisenä listalla. Pyrin tekemään usean päivän ruokaostokest kerralla ja ostamaan tarjoustuotteita. Syömme ulkona/pikaruokaa ehkä kerran kuukaudessa! Joskus toki tulee yllättäviäkin menoja, jotka sitten vievät suuren osan budjetista (Esikoisen kanssa useasti pkl kontrollikäyntejä ja joskus osastojaksoja). Vaatteita ostan suurimmaksi osaksi kirpputorilta, eikä niitä meillä liikaa ole.

Ei saa ellei ole hakenut asumistukea. Myös se, että lapsi on vaan puolet ajasta, vaikuttaa aika paljon.
No onhan hakenut. Ja laskin sen sen perusteella, että on vaan puolet ajasta. Johan jo yksin asuvan aikuisen määrä on yli 450 e. Ainakin silloin menee todella selvästi yli rajan, kun tarvitsee ostaa lääkkeitä, käydä lääkärissä tai on muita kuluja. Pienituloinen voi saada ylimääräistä tulkea myös lasten harrastusmenoihin ym. Ota ap selvää paikkakuntasi sosiaalitoimistosta.

Toimeentulotuki – Wikipedia

Auto esim. vie tosi paljon rahaa. Ja ruokaan menee teilläkin varmasti ainakin 200-300 euroa. Minusta nuilla tuloilla ei juhlita, vaan pitää olla tarkkana mitä ostaa.

[QUOTE="vieras";25980660]No onhan hakenut. Ja laskin sen sen perusteella, että on vaan puolet ajasta. Johan jo yksin asuvan aikuisen määrä on yli 450 e. Ainakin silloin menee todella selvästi yli rajan, kun tarvitsee ostaa lääkkeitä, käydä lääkärissä tai on muita kuluja. Pienituloinen voi saada ylimääräistä tulkea myös lasten harrastusmenoihin ym. Ota ap selvää paikkakuntasi sosiaalitoimistosta.

Toimeentulotuki – Wikipedia[/QUOTE]
Juu mä kattelin juuri kun luin uudestaan. Mutta toimeentulotukea ei saa jos asuu liian isossa asunnossa, sekin vaikuttaa asiaan. Jos kela ei tuon enempää tukea myönnä, syy on jossakin asuntoon liittyvässä. Esim. joka toinen viikko lapsia pitävä ei tod.näk. saa täyttä asumistukea esim. kolmioon.

Jaa huomasinkni että saakin asumistukea. Onkohan syy tuon vähään määrään se, että asuu liian isossa kämpässä.. Kannattaa pienempää ja halvempaa hakea.

Asun 2h + k, 56m2. Saan asumistukea sen takia tuon määrän, että tein viime vuonna töitä satunnaisesti, jolloin en vielä ollut koulutuksessa. Tuloni ovat laskettu keskiarvoisesti viime vuoden kk tulojen mukaan. Olisiko ollut tuloikseni laskettu jotain 1200/kk..

Ruoka on ensimmäisenä listalla. Pyrin tekemään usean päivän ruokaostokest kerralla ja ostamaan tarjoustuotteita. Syömme ulkona/pikaruokaa ehkä kerran kuukaudessa! Joskus toki tulee yllättäviäkin menoja, jotka sitten vievät suuren osan budjetista (Esikoisen kanssa useasti pkl kontrollikäyntejä ja joskus osastojaksoja). Vaatteita ostan suurimmaksi osaksi kirpputorilta, eikä niitä meillä liikaa ole.

Muistathan kerätä sairaalan maksukuitit +lääkekuitit talteen, vuosittainen maksukatto tulee äkkiä täyteen jos pkl- ja osastojaksoja tulee useampia, niin saat sitten maksukaton täyttyessä loput sairaalakäynnit ilmaiseksi.

Yhteistyössä