Läheiset sanoo etten osaa käyttää rahaa, että siksi eivät rahat riitä, onko tämä mielestänne totta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhlaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapset ovat jo harratusiässä (koululaisia) niin minusta sinulle jää tosi vähän rahaa käyttöön. Meillä menee perheen harrastamiseen jo enemmän rahaa kuin mitä teillä jää elämiseen. Ja meillä ei ole isot tulot vaan käytämme rahaa pääasiassa asumiseen, ruokaan ja harrastamiseen. Lomamatkoja, kalliita ostoksia jne ei ole.

Jos lapset ovat vasta tarhaikäisiä, niin sen ikäisille riittää joku yksi harrastus, joten silloin jää ihan hyvin. Ei allekouluikäisten tarvitse kilpailla vielä, mikä syö rahaa.

Ikävää kyllä tuollainen haukkuminen läheisten taholta. alle 1500 euroa 2½ ihmiselle, on vähän. Eläkeläiset valittavat jos saavatt tuon verran eläkettä ja asuvat velattomassa asunnossa.

Kyllä me nyt toimeen tulemme, nippa nappa. Mutta on tilanteita, esim nyt kuun alussa sanoi pyykkikone sopimuksensa irti, ostin tilalle käytetyn 200e(pitäisi olla laadukas ja vain vuoden vanha). Nyt loppukuusta on tilanne se, että olen lasten isälle velkaa 200e, kun olen häneltä lainannut ihan elämiseen. Eli ei kyllä mihinkään suurempiin hankintoihin ole varaa ja osamaksulla en halua alkaa mitään ostamaan. Lapsilla on pienet pyörätkin, mutta ei ole vain ylinmääräistä ostaa heille uusia/käytettyjä. Ja me emme kyllä mitään apuja ulkopuolisilta saa, kun joku tuolla mainitsi.

Kyllä me nyt toimeen tulemme, nippa nappa. Mutta on tilanteita, esim nyt kuun alussa sanoi pyykkikone sopimuksensa irti, ostin tilalle käytetyn 200e(pitäisi olla laadukas ja vain vuoden vanha). Nyt loppukuusta on tilanne se, että olen lasten isälle velkaa 200e, kun olen häneltä lainannut ihan elämiseen. Eli ei kyllä mihinkään suurempiin hankintoihin ole varaa ja osamaksulla en halua alkaa mitään ostamaan. Lapsilla on pienet pyörätkin, mutta ei ole vain ylinmääräistä ostaa heille uusia/käytettyjä. Ja me emme kyllä mitään apuja ulkopuolisilta saa, kun joku tuolla mainitsi.

eikö lasten isä voisi ostaa lapsille pyöriä?

Asun 2h + k, 56m2. Saan asumistukea sen takia tuon määrän, että tein viime vuonna töitä satunnaisesti, jolloin en vielä ollut koulutuksessa. Tuloni ovat laskettu keskiarvoisesti viime vuoden kk tulojen mukaan. Olisiko ollut tuloikseni laskettu jotain 1200/kk..
Eikö sinne kannattaisi laittaa muutospyyntöä, usein laskevat sen uudelleen uusien tukien myötä kuitenkin? Tämän hetkinen rahahan siihen vaikuttaa, ei se entinen.

Jos sulla on ollut samanlaiset tulot ja menot jo esim. vuoden päivät, niin sitten sanoisin, ettet osaa käyttää rahaa järkevästi, mutta jos tilanne on uusi, niin tietenkin sen opetteluun menee hetkonen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25980741:
no kyllä tuolla rahamäärällä pitäis teidän kokoisen perheen elää ihan hyvin.
En ymmärrä tällaisia kommentteja, kun on todettu,että toimeentulotuella pärjääminen tekee tiukkaa ja on alle sen mitä pitäisi olla. Ja sitten jonkun pitäisi muka selvitä sen allekin vielä. Pää pois perseestä.

[QUOTE="vieras";25980928]En ymmärrä tällaisia kommentteja, kun on todettu,että toimeentulotuella pärjääminen tekee tiukkaa ja on alle sen mitä pitäisi olla. Ja sitten jonkun pitäisi muka selvitä sen allekin vielä. Pää pois perseestä.[/QUOTE]

Menot pitää joka tapauksessa mitoittaa tulojen mukaan, eli jos on tosi pienet tulot niin sitten täytyy elää sen mukaan.

Mehän ei täällä tiedetä mihin AP:n rahat kuluu, mutta se ei ole hyvä tilanne jos joutuu jatkuvasti ottamaan lainaa ihan elämiseen. Jos rahat joka kuukausi loppuvat, niin menoja pitää vähentää tai tuloja lisätä.

Mä olen niin täynnä tätä pennosten laskeskelua ja nuukailua. Rahallisesti olisi rikkaampaa kun lopettaisin kulutuksen ja palaisin epäpätevänä töihin. Mutta tulevaisuuden kannalta taas olisi järkevää suorittaa koulutus loppuun. Olen jopa miettinyt luopumista huoltajuudestani, jotta lapset saisivat täyspainoisen lapsuuden isänsä kanssa.

Mä olen niin täynnä tätä pennosten laskeskelua ja nuukailua. Rahallisesti olisi rikkaampaa kun lopettaisin kulutuksen ja palaisin epäpätevänä töihin. Mutta tulevaisuuden kannalta taas olisi järkevää suorittaa koulutus loppuun. Olen jopa miettinyt luopumista huoltajuudestani, jotta lapset saisivat täyspainoisen lapsuuden isänsä kanssa.

Etkö sä voi opiskella töiden ohella? Teet epäpätevänä töitä vaikka osa-aikaisesti ja täydennät tutkintoasi siinä samalla.

[QUOTE="vieras";25980960]Menot pitää joka tapauksessa mitoittaa tulojen mukaan, eli jos on tosi pienet tulot niin sitten täytyy elää sen mukaan.
[/QUOTE]
Ei, vaan kuuluu käydä kelan ja sossun luukulla. Miten vaikeaa se on näin yksinkertaista asiaa ymmärtää.

Mutta kelassa ja sossussa et voi käydä? Kärsit ja paatostelet vaan.

[QUOTE="vieras";25980998]Etkö sä voi opiskella töiden ohella? Teet epäpätevänä töitä vaikka osa-aikaisesti ja täydennät tutkintoasi siinä samalla.[/QUOTE]

no välttämättä opiskelijat eivät saa toimeentulotukea, kun heidän pitäisi elää velaksi. ja ap opiskelee, kai.

ei noilla juhlita, jos lapset jo kouluikäisiä, eikä esim. hyväkuntoisia vaatteita saa kirpparilta kuten pienemmille.

ja ap sanoi että hänellä ei ole maksavia tukijoukkoja, kuten monilla, isovanhemmat kantavat kallista haalaria ja maksavat harrastuksia.

No sun tulot on yksinkertaisesti niin pienet, että jos ei elä todella todella tarkkaan niiden kanssa, niin kyllä loppuu rahat kesken kuukauden. Ja vaikka eläiskin tosi nuukasti, niin varmaan helposti loppuu kesken kaiken...

No jos on luottotiedot tallessa, niin ei varmaan ole pahaksi ottaa vähän opintolainaa. Jos ei ole, niin sosiaalitoimisto maksaa. Lapsia ei kuitenkaan tarvitse käsittääkseni opintolainalla elättää eli heidän kuluihinsa saa tukea joka tapauksessa.

Miksi saat vain 150 euroa llapsilisää kahdesta lapsesta? Annatko siis isälle osan lapsilisistä vai miten tuollainen summa on mahdollinen?

Puhelinlaskua on varaa pienentää parilla kympillä. Kannattaa ottaa sellainen liittymä, jossa on euron puhelut joka päivä.

Saan kuukaudessa:
900e koulutusrahaa
150e lapsilisää
90e elatustukea
250e asumistukea
= 1390e/kk

Menoja kuukaudessa:
-700e vuokra sis. vesi ennakot
-20e sähkö
-10e netti
-30e puhelinlasku
=-760e/kk

Minulla on joka toinen viikko kaksi lasta huolehdittava. Toinen kirjoilla kanssani. Auto on, ja on välttämätön, vakuutukset ja verot maksettu vuodeksi, eli syö vain bensaa.

Elämiseen jää siis 630e/kk (ruoka, bensa, vaatteet, lasten harrastukset, hammaslääkäri ja muut trveysmaksut, muut hankinnat)

Olenko mielestänne rahan väärinkäyttäjä, vai ovatko nämä mielestänne liian pienet tulot?

saamme n.2000 € yhteensä rahaa ja työn takia joudumme pitää autoa(ajetaan työ autolla) ja meill'ä ei riitä(äkkinäisiin isoihin menohoihin) .. meillä on kuitenkin 5 henkinen perhe..

vuokra 703.6€(SISÄLTYY AUTO PAIKKA, VESI, YLEIS SAUNA)
sähkö 120€/3kk
puhelin lasku 90€(sisältää kahen puhelimen kytkyliittymät)
tv-lupa 21.8€/kk
elisaviihde kiintee sopimus:29.90 +9.90(surkee sopimus)
vakuutus n.368 x2 vuodessa

auto syö työstä bensaa 3päivässä 70€
70*8

elämiseen jää 544.8 kk 5henkisen perheen elämiseen, sairakulut(jatkuvaa johtuneen lasten pitkäaikais sairauksista) syöminen vaatteet,maholliset harrastukset

eli saamme tukee sossusta vaikka ne ei laske näitä puhelin kuin tv-lupaa elisaviihdettä tai autoa.
emme juo, eikä polteta, eikä varaa enempään viihteisiin.
tämä on parhain valinta elää meillä mutta ei ole muut parempia vaihtoehtoja , ennekuin meillä on koulutus, jommalla kummalla.

[QUOTE="Sanna";25981168]Miksi saat vain 150 euroa llapsilisää kahdesta lapsesta? Annatko siis isälle osan lapsilisistä vai miten tuollainen summa on mahdollinen?

Puhelinlaskua on varaa pienentää parilla kympillä. Kannattaa ottaa sellainen liittymä, jossa on euron puhelut joka päivä.[/QUOTE]

Luki tekstissä jo aiemmin, että toinen lapsi kirjoilla luonani, toinen isän luona. Saamme siis molemmat vanhemmat yhden lapsen mukaan lapsilisän.

Siis pieni summahan tuo on, mutta kyllä sillä voi elää.

Miksi saat noin vähän asumistukea ja elatustukea? Vai onko tuo elatusapu, josta on tehty kaikki vähennykset?

Juu mä kattelin juuri kun luin uudestaan. Mutta toimeentulotukea ei saa jos asuu liian isossa asunnossa, sekin vaikuttaa asiaan. Jos kela ei tuon enempää tukea myönnä, syy on jossakin asuntoon liittyvässä. Esim. joka toinen viikko lapsia pitävä ei tod.näk. saa täyttä asumistukea esim. kolmioon.

Huoh, täällä taas faktat jaossa.

TOIMEENTULOTUKEA EI SAA JOS ASUU LIIAN ISOSSA ASUNNOSSA?

Ei tosiaan mene noin. Asunto ei siihen vaikuta vaan tulot, mutta jos on liian KALLIS asunto niin sossu huomioi vuokrasta silti vain sen oman rajansa verran. Se ei silti tarkoita ettei saisi tt-tukea.

Uusimmat

Yhteistyössä