Läheiset sanoo etten osaa käyttää rahaa, että siksi eivät rahat riitä, onko tämä mielestänne totta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhlaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh, täällä taas faktat jaossa.

TOIMEENTULOTUKEA EI SAA JOS ASUU LIIAN ISOSSA ASUNNOSSA?

Ei tosiaan mene noin. Asunto ei siihen vaikuta vaan tulot, mutta jos on liian KALLIS asunto niin sossu huomioi vuokrasta silti vain sen oman rajansa verran. Se ei silti tarkoita ettei saisi tt-tukea.
Siis ei. Toimeentulotukea ei saa täyttä määrää asuessa liian isossa asunnossa. Isäni sai 3 kk aikaa etsiä pienemmän asunnon kuin asuin hänen luonaan tai toimeentulotuki asunnon vuokraan loppui. Toki elämiseen sai x-määrän rahaa, mutta suurin osa siitä meni asumiseen eli käytännössä erittäin pienellä eleli. Tosin pärjää sitä pienelläkin, nykyään vaan vaaditaan kaikki-mulle-nyt-heti tekemättä mitään.

Asun 2h + k, 56m2. Saan asumistukea sen takia tuon määrän, että tein viime vuonna töitä satunnaisesti, jolloin en vielä ollut koulutuksessa. Tuloni ovat laskettu keskiarvoisesti viime vuoden kk tulojen mukaan. Olisiko ollut tuloikseni laskettu jotain 1200/kk..

Kannattaa kokeilla laittaa uusi hakemus uusilla tuloilla?

Minä asun kaksin lapseni kanssa 60 neliöisessä asunnossa, vuokra muutama kymppi suurempi kun sinulla, tulot muutoin aika samanlaisia, saan asumistukea 400€/kk.

Mä olen niin täynnä tätä pennosten laskeskelua ja nuukailua. Rahallisesti olisi rikkaampaa kun lopettaisin kulutuksen ja palaisin epäpätevänä töihin. Mutta tulevaisuuden kannalta taas olisi järkevää suorittaa koulutus loppuun. Olen jopa miettinyt luopumista huoltajuudestani, jotta lapset saisivat täyspainoisen lapsuuden isänsä kanssa.

Jos sinun elämäsi on nyt tärkeämpää kuin lapsesi.
empä usko että hirveesti panostat lapsiisi

Pärjääminenhän on juuri siitä kiinni miten rahansta käyttää. Suomessa on erittäin hyvä toimeetuloturva ja KAIKKIEN periaatteessa tulee pärjätä sillä summalla. Se millaista elintasoa kukin vaatii, säätelee täysin rahan riittävyyden.
Meillä tulot reilu 5000€ kuussa käteen, mutta silti rahat on loppu.... lainoihin ja muihin "pakollisiin" menoihin menee kuussa 2500€ ja loppu bensoihin ruokaan, harrastuksiin yms... ja aina pankkitilin saldo 6 hengen taloudessa on nollissa..

Mä olen niin täynnä tätä pennosten laskeskelua ja nuukailua. Rahallisesti olisi rikkaampaa kun lopettaisin kulutuksen ja palaisin epäpätevänä töihin. Mutta tulevaisuuden kannalta taas olisi järkevää suorittaa koulutus loppuun. Olen jopa miettinyt luopumista huoltajuudestani, jotta lapset saisivat täyspainoisen lapsuuden isänsä kanssa.

Jos sinun elämäsi on nyt tärkeämpää kuin lapsesi.
empä usko että hirveesti panostat lapsiisi

Siis ei. Toimeentulotukea ei saa täyttä määrää asuessa liian isossa asunnossa. Isäni sai 3 kk aikaa etsiä pienemmän asunnon kuin asuin hänen luonaan tai toimeentulotuki asunnon vuokraan loppui. Toki elämiseen sai x-määrän rahaa, mutta suurin osa siitä meni asumiseen eli käytännössä erittäin pienellä eleli. Tosin pärjää sitä pienelläkin, nykyään vaan vaaditaan kaikki-mulle-nyt-heti tekemättä mitään.

Niin, ei saa täyttä määrää tietenkään jos osa siitä menee vuokraan :D Siis jos on liian kallis asunto niin sossu maksaa niiden rajaan asti ja omasta perusosasta maksetaan loput. Asunnon koko ei siihen liity.

Jos sossu on sanonut että eivät maksa vuokrasta enää euroakaan kun se on liian kallis niin epäilenpä että ovat toimineet väärin koska en ole ikinä kuullut tuollaisesta ja itselläni on henk.koht.kokemusta siitä miten toimitaan jos vuokra on isompi kuin sossun vuokraraja.

[QUOTE="Huomio";25981403]Jos sinun elämäsi on nyt tärkeämpää kuin lapsesi.
empä usko että hirveesti panostat lapsiisi[/QUOTE]

Tuota... Siis jos ap:n mielestä lapsilla olisi parempi olla isänsä luona niin ap on itsekäs paska kun on moista harkinnut? :confused:

Huoltajuudesta luopuminen nyt ei mitään auta, ap, huoltajuus ei sinulle mitään maksa, mutta tapaamissopimusta on mahdollista muuttaa. Mun mielestä on ap:n lastenkin kannalta todennäköisesti erittäin hyvä asia, että ap kouluttautuu.

Itse olen pienituloinen yh ja tuo pennosten laskeskelu ei todellakaan ole mitään herkkua. AP:lla soisi exän hoitavan suuren osan kuluistakin kun lapset ja vanhemmuus on muutenkin aika tasan jaettua. Käykö näin, vai jäävätkö hankinnat kuitenkin ap:n kontolle? Meillä ex kovasti lupaili, että osallistuu kyllä sitten kuluihin, mutta toistaiseksi ei ole koskaan edes synttärilahjaa lapselleen ostanut. Kokeile ap laittaa paperille, että minkälaisilla summilla olette lasten harrastuksiin yms osallistuneet. Katso meneekö tasan. Jos lasten isä on töissä, niin soisi hänen osallistuvan jopa hieman suuremmalla summalla kuin sinun.

Uusimmat

Yhteistyössä