Lähihoitajan ammatti

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Vaikuttaako vanhentunu rikosrekisteri töihin pääsyä??
Tullut joskus nuorena tehtyä tyhmyyksiä ja ois sairaanhoitajan ammatti haaveissa..
En mä usko, että se vaikuttaa.
Lasten kanssa työskenteleviltä tarkistetaan rikosrekisteri, mutta ei mun tietääkseni muissa paikoissa.
 
Lh-ope
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Tuo on kyllä tosiaan väärin että alalle opiskelemaan otetaan lähes kaikki halukkaat ja oon käsittänyt että työkkäristä ihmisiä melkein tupataan lh-kouluun... Vaikuttaako tähän joku "se on niin yksinkertaista hommaa että sitä pystyy kuka tahansa tekemään"-harhaluulo :/
Työkkärin koulutusten tarkoitus on vastata työvoimapulaan, hoitoalalla on työvoimapulaa, ja alan raskauden & huonohkon palkkauksen sekä vuorotyön takia ei tulokkaita kovin paljon ole (ainakaan työkkärin puolelta)...nämä mä olen järkeillyt syyksi tuohon.

Samaan tapaan ne koulutti "kenestä tahansa" hitsaajia yhdessä vaiheessa.
Työttömätkin tietää, että alalla on töitä --> siksi hakijoita on paljon.

Meillä ehtona on useimmiten alalle ohjaava koulutus, tai jokin muu (lähiavustaja, kuntoutusavustaja jne.) koulutus. Sitä ilman ei ole toivoakaan päästä sisään.
 
ihanaa
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Vaikuttaako vanhentunu rikosrekisteri töihin pääsyä??
Tullut joskus nuorena tehtyä tyhmyyksiä ja ois sairaanhoitajan ammatti haaveissa..
Ihanaa...samanlaisia kysymyksiä voi tuon tuostakin lukea tältä palstalta ja muualtakin. Mikä siinä sitten on, että niin moni "nuorempana tyhmyyksiä tehnyt" haluaa hoitoalalle??
Itse henk. koht. toivon, että ihminen, joka "nuorempana tehnyt tyhmyyksiä" ei pääse esim. lasten kanssa tekemisiin työn kautta. Eikä sillä ole mitään väliä mitä ne tyhmyydet on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Itse henk. koht. toivon, että ihminen, joka "nuorempana tehnyt tyhmyyksiä" ei pääse esim. lasten kanssa tekemisiin työn kautta. Eikä sillä ole mitään väliä mitä ne tyhmyydet on!
Jää pian lapset ilman hoitajia.

Aika moni pölöilee teininä.
 
ihanaa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Itse henk. koht. toivon, että ihminen, joka "nuorempana tehnyt tyhmyyksiä" ei pääse esim. lasten kanssa tekemisiin työn kautta. Eikä sillä ole mitään väliä mitä ne tyhmyydet on!
Jää pian lapset ilman hoitajia.

Aika moni pölöilee teininä.
Ei rikosrekisteriin asti. On pölöilyä ja pölöilyä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Itse henk. koht. toivon, että ihminen, joka "nuorempana tehnyt tyhmyyksiä" ei pääse esim. lasten kanssa tekemisiin työn kautta. Eikä sillä ole mitään väliä mitä ne tyhmyydet on!
Jää pian lapset ilman hoitajia.

Aika moni pölöilee teininä.
Ei rikosrekisteriin asti. On pölöilyä ja pölöilyä..
No tuo on totta kyllä.
Ja jotkut ei jää kiinni :xmas:

Ihminen kyllä muuttuu aikuistuessaan, eli 15-vuotiaana pölöillyt voi olla 25-vuotiaana mitä vastuullisin.

(ja minusta on tullut vanha ja väsy: menen nukkumaan :) )
 
ihanaa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Itse henk. koht. toivon, että ihminen, joka "nuorempana tehnyt tyhmyyksiä" ei pääse esim. lasten kanssa tekemisiin työn kautta. Eikä sillä ole mitään väliä mitä ne tyhmyydet on!
Jää pian lapset ilman hoitajia.

Aika moni pölöilee teininä.
Ei rikosrekisteriin asti. On pölöilyä ja pölöilyä..
No tuo on totta kyllä.
Ja jotkut ei jää kiinni :xmas:

Ihminen kyllä muuttuu aikuistuessaan, eli 15-vuotiaana pölöillyt voi olla 25-vuotiaana mitä vastuullisin.

(ja minusta on tullut vanha ja väsy: menen nukkumaan :) )
Öitä :)
 
Mä en tiedä tarkistetaanko nykyään ihan koko rikosrekisteri, mutta mä kun ryhdyin tukiperheeksi, niin tarkistettiin rikosrekisteristä pelkästään sellaiset tuomiot, jotka jollain tavalla liittyi lapsiin. Eli joku rattijuopumus ei olisi vaikuttanut, mutta esim. lapsiin kohdistuva seksuaalirikostausta olisi.
 
outi
Luulen että lähihoitajia ei oikein arvosteta monestakin syystä.Ensinnäkin kun koulutus alkoi niin se oli ihan PEESTÄ - ja valmistuneet lähihoitajat ei oikein osannu mitään eikä missään! Tiedän kun oon niin vanha ja olin töissä jo tuossa muutosvaiheessa kun perushoitajien,lastenhoitajien ym.koulutus muuttui lähihoitajakoulutukseksi.Siitä alkuvaiheen koulutuksesta valmistuneet oli oikeesti ihan surkeaa työvoimaa - eikä se ollut siinä vaiheessa varmaan suureltakaan osin niiden koulutettavien vaan koulutuksen vika! Sitten oppisisällöt alkoi parantumaan mutta valitettavasti myös opiskelija-aines huonontumaan.Lähihoitajia alettiiin kouluttamaan pilvin pimein ja kaikkialla.Sisään pääsi kaikenlaista koheltajaa. Olen sairaanhoitaja ja työskentelen akuuttiosastolla sairaalassa. Meille ei enää oteta lähihoitajaopiskelijoita harjoittelemaan eikä lähihoitajia töihin,koska kaikki virat on muutettu sairaanhoitajan viroiksi -juuri mainituista syistä! Se on tavallaan harmi,koska kyllä heille perushoitoa riittäisi akuuttiosastoillakin,mutta taso vaan on niin eri kuin aiemman perushoitajakoulutuksen aikaan. Mutta samaa kyllä voi osin sanoa nykyisestä sairaanhoitajakoulutuksestakin.Teoriaa kyllä hallitaan,mutta käytännön työtaidot ja kädentaidot on hakusassa ja uuden hoitajan perehdyttäminen osastolla kestää huimasti kauemmin kuin aiemman koulutuksen aikana. Jos otetaan vastavalmistunut kesän alussa töihin sijaiseksi niin ei hän koko kesän aikana pääse siihen pisteeseen että korvaisi oikeasti yhden lomallaolijan työpanoksen.Monesti olis nopeampi itse tehdä ne toisenkin työt kuin koko ajan perehdyttää,selittää,valvoa ja vielä olla vastuussa omien töiden lisäks toisen töistä mutta sellasta se vaan on nykyään ja pahemmaks vaan menee kun työvoimapula pahenee ja alkaa olla jo niitä perehdytettäviä jotka ei oikein suomeakaan osaa. Ja kun koko hoitoala vielä saa syyt ja haukut joidenkin hullujen käytöksen takia niin ei ihme jos alalla oleva väkikin jo vaihtaa ammattia - minä myös! Kun ei vaan jaksa jatkuvaa ylityötä ja sitä tunnetta että ikinä et riitä ja ehdi vaikka mitä teet...Toiveena et tulevassa ammatissa ehtis edes vessassa käydä ja ehkä joskus syödäkin...
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos se olisi oikeasti narkkari, niin ei se siellä koulussa olisi.
Mäkin aikoinaan jouduin käymään huumetestissä ja jos se tulos olisi ollut positiivinen, niin en olisi päässyt töihin. Ja mä olin silloin vain tehtaalla töissä!
Testataanko lh-opiskelijoita opiskelun alussa, ja/tai aikana?
En tiiä, mut luulisi? Vai eikö ne testaa vasta kun hakee töihin :eek:
ei testata kyllä missään vaiheessa.
 
iita
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Tuo on kyllä tosiaan väärin että alalle opiskelemaan otetaan lähes kaikki halukkaat ja oon käsittänyt että työkkäristä ihmisiä melkein tupataan lh-kouluun... Vaikuttaako tähän joku "se on niin yksinkertaista hommaa että sitä pystyy kuka tahansa tekemään"-harhaluulo :/
mä en ole kyllä tuosta yhtään samaa mieltä, että aikuispuolelle esim. pääsisi kuka vaan ja suorastaan ihmisiä sinne pakotetaan !!

Täällä työkkärin aikuispuolelle järjestettyyn koulutukseen haki 200 ja 20 otettiin, yhteishaussa aikuispuolelle haki n.150 ja 50-60 otettiin !! Ei sinne todellakaan pääse edes ne kaikki jotka oikeasti haluaisivat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos se olisi oikeasti narkkari, niin ei se siellä koulussa olisi.
Mäkin aikoinaan jouduin käymään huumetestissä ja jos se tulos olisi ollut positiivinen, niin en olisi päässyt töihin. Ja mä olin silloin vain tehtaalla töissä!
Testataanko lh-opiskelijoita opiskelun alussa, ja/tai aikana?
En tiiä, mut luulisi? Vai eikö ne testaa vasta kun hakee töihin :eek:
ei testata kyllä missään vaiheessa.
Ihme homma ettei testata :eek:
Kun monissa muissakin paikoissa testit on pakolliset :/
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Siksi koska;
- lähäriksi pääsee kuka tahansa
- lähäriksi koulutetaan PAKOLLA päihdeongelmaisia ja pitkäaikaityöttömiä
- lähärit on tyhmiä ( ainoastaan sivarit ovat tyhmempiä )
Peruskoulun ensimmäiselle luokallekin pääsee kuka tahansa, eli sun teorias mukaan kaikki suomen kansalaiset ovat yhtä tyhmiä.
Miten voi pakolla kouluttaa ketään?
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska nykyään kuka tahansa pääsee lähäriksi, jopa kuntoutettevia mielenterveys potilaita koulutetaan lähihoitajiksi!
Ja ite tiedän yhen "narkkarin" joka alotti syksyllä koulun, siksi!
Jos se olisi oikeasti narkkari, niin ei se siellä koulussa olisi.
Mäkin aikoinaan jouduin käymään huumetestissä ja jos se tulos olisi ollut positiivinen, niin en olisi päässyt töihin. Ja mä olin silloin vain tehtaalla töissä!
Voi kuule, aineen käyttäjät on ovelia... osaavat laskee v-loppuna vedetyt aineet ja niitten pistumisen!
No ei pirit sun muut ihan hetkessä verestä poistu
no kuule kyllä ne parissa päivässä viimeistään poistuu.

ja toisekseen, en ole ikinä kuullut ketään lähihoitajaa testatun koulussa tai duunissa, kummassakaan. paljon on päihteidenkäyttäjiä ja mt-ongelmaisia alalla. voisin kuvitella, että suhteessa enemmän kuin monella muulla alalla.
 
horuksen silmä
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Siksi koska;
- lähäriksi pääsee kuka tahansa
- lähäriksi koulutetaan PAKOLLA päihdeongelmaisia ja pitkäaikaityöttömiä
- lähärit on tyhmiä ( ainoastaan sivarit ovat tyhmempiä )
Peruskoulun ensimmäiselle luokallekin pääsee kuka tahansa, eli sun teorias mukaan kaikki suomen kansalaiset ovat yhtä tyhmiä.
Miten voi pakolla kouluttaa ketään?
Ei noi oo mun teorioita vaan PALSTATOTUUKSIA ;)
 
lh111
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Siksi koska;
- lähäriksi pääsee kuka tahansa
- lähäriksi koulutetaan PAKOLLA päihdeongelmaisia ja pitkäaikaityöttömiä
- lähärit on tyhmiä ( ainoastaan sivarit ovat tyhmempiä )
Et oo tosissas?
 
Voin muuten sanoa ihan aikuisena ihmisenä niille jotka lähihoitajaksi hakevat. Kun suoraan sairaanhoitajaksi ette aiemmalla koulutus osaamisella pääse. Sitten siellä onkin näitä penskoja "opiskelemassa" kun ei muuta ole keksitty, esitetään valmista lääkäriä melkein. Ja kuitenkin duuniharjoittelu jaksoilla piiloudutaan työtä tekemästä. Ihan oikeasti.. Moni entinen päihteidenkäyttäjä/mielenterveyskuntoutuja on vallattomasti parempi lähäri/hoitsu. Heillä on omasta takaa itseasiassa melko paljon tietoa terveydestä ja alan vaatimista taidoista. Ja Nämä teidän "murhahoitsut". Epäilen onko heillä alunperin terveys kirjoissa ollut mitään tietoa että oma pää on pehmeä. Kyllä ne jutut niin puun takaa tulee. Jos ent. Päihteidenkäyttäjää yms. Hoitoalalla huolettavat lyökään huumetestit useammin käteen. Ja enemmän olen huolissani näistä Pikku prinsessoista hakeutumassa alalle ilman oikeaa asennetta työtä kohtaan ilman soveltuvuustestejä. Mitähän he muuten tekevät vapaa-ajalla ?! Hmph. Polttelevat muuten ajoittain pilveä, käyvät alaikäisinä baareissa, pyörivät illat ostareilla ja pelleilevät. Hyvältä näyttää tulevaisuuden hoitohenkilökunta. Mutta eihän niistä hellanteltuista voi uskoa. Soveltuvuustestejä ja ikärajaa nostettava hoitoalan opintoihin niin ihmisten terveys ei ole uhattuna.
 
vierailija
Voin muuten sanoa ihan aikuisena ihmisenä niille jotka lähihoitajaksi hakevat. Kun suoraan sairaanhoitajaksi ette aiemmalla koulutus osaamisella pääse. Sitten siellä onkin näitä penskoja "opiskelemassa" kun ei muuta ole keksitty, esitetään valmista lääkäriä melkein. Ja kuitenkin duuniharjoittelu jaksoilla piiloudutaan työtä tekemästä. Ihan oikeasti.. Moni entinen päihteidenkäyttäjä/mielenterveyskuntoutuja on vallattomasti parempi lähäri/hoitsu. Heillä on omasta takaa itseasiassa melko paljon tietoa terveydestä ja alan vaatimista taidoista. Ja Nämä teidän "murhahoitsut". Epäilen onko heillä alunperin terveys kirjoissa ollut mitään tietoa että oma pää on pehmeä. Kyllä ne jutut niin puun takaa tulee. Jos ent. Päihteidenkäyttäjää yms. Hoitoalalla huolettavat lyökään huumetestit useammin käteen. Ja enemmän olen huolissani näistä Pikku prinsessoista hakeutumassa alalle ilman oikeaa asennetta työtä kohtaan ilman soveltuvuustestejä. Mitähän he muuten tekevät vapaa-ajalla ?! Hmph. Polttelevat muuten ajoittain pilveä, käyvät alaikäisinä baareissa, pyörivät illat ostareilla ja pelleilevät. Hyvältä näyttää tulevaisuuden hoitohenkilökunta. Mutta eihän niistä hellanteltuista voi uskoa. Soveltuvuustestejä ja ikärajaa nostettava hoitoalan opintoihin niin ihmisten terveys ei ole uhattuna.
Herää kysymys, että mitäköhän sä itse olet vetänyt, kun tuosta sepustuksesta ei saa hevon kukkuakaan selvää...
 

Yhteistyössä